نقد و بررسی فیلم فروشنده ( The Salesman )

babt3535322mdnabifff342

« فروشنده » در مقایسه با فیلمهای قبلی اصغر فرهادی اثر شسته و رفته تر محسوب می شود. در آثار قبلی فرهادی ما شاهد شخصیت های متعددی بودیم که حضور پُررنگی در داستان داشتند اما در « فروشنده » داستان اصلی را تنها از دید دو شخصیت اصلی دنبال می کنیم به از همین جهت می توان این فیلم را جمع و جورترین اثر اصغر فرهادی نیز معرفی کرد.

نقطه قوت اصلی « فروشنده » همانند آثار قبلی فرهادی، فیلمنامه دقیق و حساب شده آن است که به استاندارد مناسب سینمای درام رسیده و فیلمسازان داخلی هم در حال تبعیت از قواعد فیلمنامه های او هستند. فیلمنامه فرهادی با یک شروع غافلگیر کننده آغاز می شود که طی آن ما ساختمانی در حال ریزش را شاهد هستیم که ساکنان در حال خالی کردن آن می باشند. این آغاز طوفانی که با نماهای دوربین روی دست فیلمبرداری شده، توجه تماشاگر را خیلی زود به خود جلب می کند و به اصطلاح او را بر روی صندلی خود میخکوب می کند.

در ادامه روند فیلم کُند تر شده و شخصیت پردازی آغاز می شود و ما فرصت این را پیدا می کنیم تا با دو شخصیت اصلی فیلم بیشتر آشنا شده و با آنان ارتباط برقرار کنیم. عماد معلمی مهربان است که سعی دارد در هر شرایطی تصمیم درست بگیرد و حتی به یکی از شاگردانش آئین بخشش و سخاوت را می آموزد. اما همه اینها پیش از این هست که او درگیر یک فاجعه اخلاقی شود؛ فاجعه ای که آبروی اجتماعی او را خواهد برد و در جامعه ای که هنوز دیدگاه سنتی درباره تجاوز و متجاوزگر دارد، تلاش عماد برای رسیدن به آرامش بسیار پیچیده تر به نظر می رسد. عماد تشنه یافتن حقیقت است و به عنوان یک مرد ایرانی نمی تواند لحظه ای بر افکار ناآرام خود غلبه کند. اما در نقطه مقابل رفتارهای نامطمئن رعنا که بعد از حادثه تمایلی به پیگیری قانونی آن ندارد ( شاید به دلیل حفظ آبرو ) ، وضعیت این زوج را به مرحله ویرانگری می کشاند.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/foroushandeh/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

« فروشنده » نقاط ضعفی هم دارد که از جمله آن به حاشیه رفتن شخصیت رعنا در نیمه دوم فیلم است. متاسفانه فرهادی در نیمه دوم توجه چندانی به شخصیت رعنا نکرده و تمام توجهات را معطوف به عماد می کند. به همین دلیل شخصیت پردازی فیلم به دو بخش تقسیم شده، یکی پرداخت مناسب عماد که تماشاگر به خوبی با او همراه می شود، و دیگری رعنا که در نیمه دوم فیلم خیلی توجهی به او نمی شود و کمی گنگ به نظر می رسد.

اما بهترین بخش فیلم « فروشنده » قطعا به یک سوم پایانی آن و اوج گیری داستان با تعلیق فوق العاده اش می باشد که ذهن هر تماشاگری را درگیر می کند. در « فروشنده » برخلاف آثار قبلی فرهادی که پایان بندی باز اما با نتیجه گیری مشخص اعمال می شد، در « فروشنده » تماشاگر مجبور می شود در انبوه سوالات ذهنی که فیلم آن را ایجاد کرده غرق شود و جهان را تیره و تار در مقابل دیدگان خود بیابد. فرهادی برای به پایان رساندن این داستان تلخ بهترین راه را انتخاب کرده؛ انتخابی که به تلخی سوژه فیلم است و متناسب با نام برازنده فیلم که برگرفته از « مرگ فروشنده » آرتور میلر می باشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/foroushandeh/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

شهاب حسینی که بهترین بازیگر فیلم است، در نقش عماد بازی بی نقص و راحتی ارائه کرده و از بزرگنمایی در به تصویر کشیدن این شخصیت مطلقاً خودداری کرده است. شهاب حسینی به خوبی درگیری های ذهنی عماد و عصبانیت او را در موقعیت های مختلف به نمایش گذاشته و باید گفت بهترین بازیگر فیلم است. دیدن بازی شهاب حسینی به مخاطب این اطمینان را می دهد که در صورت مهیا بودن یک کارگردان مسلط و فیلمنامه خوب، بازیگران ایرانی به خوبی توانایی های خود را به معرض نمایش خواهند گذاشت.

ترانه علیدوستی نیز در نقش رعنا بازی بسیار خوبی ارائه داده است. بازی ترانه علیدوستی مخصوصاً بعد از اتفاقی که برای شخصیت رعنا در فیلم رخ می دهد، بیشتر متکی بر بازی بدن می شود و او مجبور بوده با نگاه صحبت هایش را به تماشاگر منتقل نماید. همچنین باید به بابک کریمی هم اشاره کرد که به خوبی توانسته در ایفای نقش شخصیتی گنگ و مرموز، بهترین عملکرد راداشته باشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/foroushandeh/thumbs/phoca_thumb_l_14.jpg

« فروشنده » نسبت به فیلمهای قبلی فرهادی کوچکتر است اما توجه کارگردان به قاب هایش هوشمندانه تر از قبل است. اشاره زیرکانه فرهادی به نمایش « مرگ فروشنده » که عماد و رعنا بازیگر آن هستند نیز از نکات قابل توجه فیلم به شمار می رود. نمایشی که به نظر می رسد رعنا و عماد در هنگام بازی در آن در واقع در حال تجربه خودواقعی شان هستند اما زمانی که به زندگی واقعی شان باز می گردند، شروع به نقش بازی کردن و دوری جستن از حقیقت می نمایند. « فروشنده » قطعا بهترین فیلم سال سینمای ایران است.

 8                                                                     Photo Gallery2

 

منتقد : بابک مهرورز                                                     

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

مطالب مرتبط 

دیدگاه‌ها

+1

احمدرضا تقی لو

بخش دوم کامنت:

اولا به این نکته توجه کنید که از بخشش تا انتقام یک طیف وجود دارد که انسانها بسته به ظرفیت و شخصیتشان تعیین میکنند که در کجای این طیف ایستاده اند. به عنوان مثال عماد تا آخرین نقطه های این طیف در جهت انتقام پیش میرود ولی در عین حال به نقطه پایان نمیرسد و با یک سیلی و پنهان کردن قرص های پیرمرد، متوقف میشود.

رعنا ولی شخصیتش کاملا با عماد فرق دارد. او با پیگیری قانونی مخالف است و در عین حال احساس ترحمش او را به سمت بخشش سوق میدهد تا جایی که خود را روبروی عماد میبیند و احساس میکند که باید او را ترک کند.

درواقع میشود گفت که عماد نماد انتقام و رعنا (با اینکه خود قربانی است) نماد بخشش و ترحم است.

و اما 30 دقیقه پایانی فیلم شاهکار فرهادی به اوج خود میرسد و این دقیقا همان ویژگی هست که فرهادی را از همه فیلمسازان ایرانی متمایز میکند. فرهادی طوری به تدریج فضای احساس تنفر و انتقام از متجاوز در فیلم را به سمت احساس ترحم و بخشش نسبت به پیرمرد منتقل میکند که بیننده اصلا متوجه نمیشود و در واقع در جریان سیال و روان فیلم غوطه ور میشود.
نکته اصلی و کلیدی فیلم وقتی نمایان میشود که فیلم تمام شده و بیننده متحیر و سرگردان دارد سالن سینما را ترک میکند و به اتفاقی که افتاده فکر میکند! ناگهان بیننده خود را یک قاضی و بازیگر در فیلم میپندارد. آیا کار عماد درست بود؟ آیا حق با رعنا بود؟ یا حتی پیرمرد سزاوار ترحم بود یا انتقام سخت!

دقیقا نکته اینجاست که ما باید به این فکر کنیم که در کجای طیف بخشش و انتقام هستیم؟ کار درست و کار غلط کدام است؟ کدام تصمیم جامعه ما را متزلزل و کدام جامعه ما را استوار میکند؟
+2

احمدرضا تقی لو

با سلام و عرض ادب خدمت دست اندر کاران سایت وزین moviemag و ملت فرهیخته و هنر دوست ایران .
اگر اجازه دهید بنده میخواستم در این جستار نظر و استنباط خویش را از فیلم زیبای استاد اصغر فرهادی بیان کنم که امیدوارم مورد توجه عزیزان هنرمند و فرهیخته هموطن قرار بگیرد.

اول از همه باید توجه شما را به یک نکته اساسی معطوف کنم: اصغر فرهادی یک آدم است! بله به همین سادگی! اصغر فرهادی هم مثل همه انسانها نقاط ضعف و قوت های خاص خودش را دارد و این نقاط طبعا در فیلم هایش هم متبلور میشود. عده ای فرهادی را خدا و فیلم هایش را بدون کوچکترین نقص و فراتر از عقل و هوش بشر عادی خاکی محدود و محصور میپندارند! گروهی دیگر هم او را یک خائن بلفطره و فیلمهایش را خیانت و سیاه نمایی محض و ابزار دشمن میدانند! هر دوی این دیدگاه های صفر و صدی غلط اندر غلط است.

بپردازیم به نقد فیلم:

در ابتدای فیلم ما با ساختمانی در حال ویرانی روبرو هستیم. ساختمان در حال ویرانی اشاره به جامعه ما دارد که به وسیله دروغ، تجاوز، تهمت، دزدی، خیانت، انتقام و ... در حال فروپاشیدن است و ابتدای فیلم تلنگری جدی است بر ما که اعضای این جامعه هستیم.

در ادامه اصغر فرهادی با به تصویر کشیدن یکی از این پلیدی ها و نشان دادن تاثیرات و عکس العمل جامعه در قبال آن ، این موضوع را به تصویر میکشد. در فیلم جدایی، تم اصلی فیلم دروغ بود ولی در این فیلم تم اصلی دوگانه بخشش-انتقام است. در این فیلم به این پرسش کلیدی میپردازد که حد و حدود بخشش یا انتقام کجاست؟ چه چیزی حد آن را تعیین میکند؟ قانون؟ عرف؟ حس ترحم؟ و آیا اینکه تکلیف مقوله هایی مثل آبروداری، احساس ترحم یا پایبندی به قانون در بحث انتقام چیست؟

ادامه در کامنت بعدی...
+3

مجید

به نقل از مقصودی:
به نقل از مجید:
استاد بسیار خرسندم که مرا قابل دانستید و پاسخگوی این بنده حقیر شدید و با بیانات زیبایتان ما را رهنمود کردید !
آری ! به راستی سپاسگذارم از توجه شما که معطوف این بنده حقیر گشت و اندک زمانی را به قشر عادی اختصاص دادید !
فقط استاد سوالی ذهنم را دربرگرفت که بسیار خوشحال خواهم شد که مرا جوابی دهید !!
میخواستم بدانم عبارت "قاشق نشسته بدبو" را از کجایتان استخراج نمودید ؟! :D :lol: :D
استفاده از صورتک ها در کامنت هر کسی را به یاد شخصیت قاشق کارتون بابالو ها می اندازه منتها شما از از نوع بی دسته اش و نشسته اش هستی.که توی صورتک ها ی کامنت خودخلاصه شدی و هر جای کامنت گیج میزنی.


وای بر من استاد ! وای بر من...
عجب تحلیل زیبایی کردید !
خود نیز تا به حال اینگونه به این مقوله نپرداخته بودم !
چه استعاره زیبایی از شخصیت بنده و شخصیت کارتونی مذکور داشتید ! آری به راستی من همانم که شما بیان نمودید !!!
استاد بزرگوار گرچه مرا قاشق نشسته بدبو خطاب نمودی! اما من همچنان شما را استاد داوینچی بعدی جهان میدانم و ایمان دارم که نوادگان و نسل های بعدی از شما به نیکی یاد خواهند کرد !
من به رسالت شما ایمان آوردم و شدیدا منقلب گشتم از شنیدن سخنان ارزنده شما استاد داوینچی !
شما ناجی این جهان هستید !!!
باورش برایم مشکل است که با شما همکلام شده ام !!
آیا من در رویایی شیرین هستم یا این حقیقت است ؟!
یا شاید هر دو !!!!!
-5

مقصودی

به نقل از مجید:
استاد بسیار خرسندم که مرا قابل دانستید و پاسخگوی این بنده حقیر شدید و با بیانات زیبایتان ما را رهنمود کردید !
آری ! به راستی سپاسگذارم از توجه شما که معطوف این بنده حقیر گشت و اندک زمانی را به قشر عادی اختصاص دادید !
فقط استاد سوالی ذهنم را دربرگرفت که بسیار خوشحال خواهم شد که مرا جوابی دهید !!
میخواستم بدانم عبارت "قاشق نشسته بدبو" را از کجایتان استخراج نمودید ؟! :D :lol: :D
استفاده از صورتک ها در کامنت هر کسی را به یاد شخصیت قاشق کارتون بابالو ها می اندازه منتها شما از از نوع بی دسته اش و نشسته اش هستی.که توی صورتک ها ی کامنت خودخلاصه شدی و هر جای کامنت گیج میزنی.
+3

مجید

استاد بسیار خرسندم که مرا قابل دانستید و پاسخگوی این بنده حقیر شدید و با بیانات زیبایتان ما را رهنمود کردید !
آری ! به راستی سپاسگذارم از توجه شما که معطوف این بنده حقیر گشت و اندک زمانی را به قشر عادی اختصاص دادید !
فقط استاد سوالی ذهنم را دربرگرفت که بسیار خوشحال خواهم شد که مرا جوابی دهید !!
میخواستم بدانم عبارت "قاشق نشسته بدبو" را از کجایتان استخراج نمودید ؟! :D :lol: :D
+4

maede

واقعا نمي شه کامنتای این پیجو ببندی مووی مگ؟
نگا کن به چه گندی کشیده شدع:/
-5

مقصودی

به نقل از مجید:
به به :eek: جناب مقصودی !
پیشگوی معروف سایت مووی مگ :D خخخخخ
کجا بودین استاد ؟! احتمالا تو یکی از جهان های موازی اطراف کره زمین به دنبال کسب علم و دانش بودید خخخخ
استاد زیاد سخت نگیر !
شما الان 1000 سال از زمانه خودتون جلوتر هستین خخخ
اینجا کسی سخنان و تحلیل های متافیزیکی شما رو درک نمیکنه :o
شما از الان شروع کن به نوشتن خاطرات و تحلیل های خودتون! انشالله دو سه هزار سال بعد نوشته هاتون چاپ میشه و تو دانشگاه های معتبر نقدهای شما تدریس میشه !
شما لئوناردو داوینچی بعدی هستید :-)
شک نکنید :-x
از خدا می خواهم به اطرافیانتان صبر و به شما عقل عطا کند خخخخخ :lol:
خدا شفات نده یکم بخندیم خخخ
بازم کامنت بزار
اه اه اه جناب قاشق نشسته بدبو و متعفن .حتما بدید 1000000000000 دست خودت رو بشویند .انگار تمایلی ندارید از زیر دست و پا ی دیگران نجات یابید و خودتان را وسط نیاندازید. اتفاقا ًخیلی خوب و عالی می بود که بر خود زیاد سخت بگیری و خدا چندین صد هزار بار مرگتان می داد و از این مریضیها و خل وضعیها نجات نمی یافتی. گرچه مرا داوینچی خطاب کرده اید ولی متاسفم که نتوانستم برای شما شخصیتی را در نظر بگیرم جز قاشق نشسته بدبو . ولی یقین داشته باشید که این موضوع از بی شخصیتی خودتان است . از اطرافیانتان می خواهم که صبر نکرده و سریعا شما را به خودتان واگذار کنند تا در جهان های عمود و در هم برهم تان برگمراهی ها و بدبختی هایتان اضافه گردد. سلام مرا به دایناسورهایت برسان و غار خود را کثیف نکن.و اشاره کن تا همیشه با کپک و خزه شست وشویت دهند.پشکل خشک دایناسور هم هر 1 ثانیه مصرف کن تا وقت بر تو به همین منوال بگذرد.اگر باز هم کامنت خواستی بزر تا برایت عنایت کنم.
-7

مقصودی

سلام جناب مقصودی!
....
ضمناً من غیبتتو نکردم چون میدونستم میای میخونی!
اتفاقاً بنده گفتم شما با این همه داد و قال و ارتباط موهوم بین یک فیلم سینمایی ساده با حادثه ی منا (!!) به دنبال تئوری توطئه هستید، یعنی همه چیز را مرتبط به یک دیو، شیطان، اهریمن و خلاصه دشمن فرضی (!!) خود می دانید!
بله، پس ظاهراً برعکس، این اطرافیان شما هستند که از گفتار شما رنج می برند و دچار عذاب می گردند!
شما می توانستید به جای این مهمل بافی ها و مزخرفات بی سروته، از این فیلم سینمایی پر تعلیق و زیبا لذت کافی و وافی را ببرید و این لذت را به دیگران نیز منتقل کنید!
حال مخاطب خود تشخیص می دهد کدام سخنان گزنده و آزار رسان است (مال من یا مال شما)
تعریف از خود نباشد که بنده کارشناس ارشد مهندسی برق- الکترونیک هستم.نگاه شما به انسان ها نگاه ابزاری وماشینی است و درکی از ناخودآگاه انسان ها ندارید بهتر است در علوم انسانی نیز کمی مطالعه بفرمایید.بیشتر درگیر ظرف و قالب و ظاهر فیلم و فیلم ساز شده اید و درکی از محتوا و درون مایه که با تفکر مخاطب و تصمیم سازی های آینده او مرتبط است ندارید. متاسفانه این از نقاط ضعف برخی از تحصیل کرده گان علوم پایه است که همه چیز را بر پایه آزمون و خطا می سنجند و باید اول تجربه های تلخ را پشت سر بگذارند و بعد به قانون برسند.مثل شما مثل کسی است که سراب را آب فرض کرده و تشنه به سوی آن می شتابد.شما همچون موسی علیه السلام در وادی طور که ابتدا تکیه بر عصا زده و بر پای چوبین خود برای استدلال کردن و دو دو تا کردن می نازد می مانید در صورتی که قلب ماهیت و نا خودآگاه را فراموش کرده اید .ظاهر بین نباشید . ارزش انسان به محتوای اوست.اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی ***** چه میان نقش دیوار و میان آدمیت.
اینجانب هیچ حس برتری برشما ندارم و آماده دریافت مطالب شما هستم.
+7

مجید

به به :eek: جناب مقصودی !
پیشگوی معروف سایت مووی مگ :D خخخخخ
کجا بودین استاد ؟! احتمالا تو یکی از جهان های موازی اطراف کره زمین به دنبال کسب علم و دانش بودید خخخخ
استاد زیاد سخت نگیر !
شما الان 1000 سال از زمانه خودتون جلوتر هستین خخخ
اینجا کسی سخنان و تحلیل های متافیزیکی شما رو درک نمیکنه :o
شما از الان شروع کن به نوشتن خاطرات و تحلیل های خودتون! انشالله دو سه هزار سال بعد نوشته هاتون چاپ میشه و تو دانشگاه های معتبر نقدهای شما تدریس میشه !
شما لئوناردو داوینچی بعدی هستید :-)
شک نکنید :-x
از خدا می خواهم به اطرافیانتان صبر و به شما عقل عطا کند خخخخخ :lol:
خدا شفات نده یکم بخندیم خخخ
بازم کامنت بزار
+9

یاسین

به نقل از مقصودی:
به نقل از یاسین:
به نقل از نئونازی خانم:
واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...
این آقای مقصودی خودت را تو گوش خودت خوانده است.یعنی یاسین را در گوش .... خوانده است. اگر کمی شعور در وجودتان بود ;نقد ایشان بسیار هم جالب بود.ولی سطح فهم بعضی از کپک بالا تر نمی رود.
خدمت آقا یاسین سلام .اولا آقا یاسین بنده دارای تحصیلات دانشگاهی هستم و مانند امثال شما در پی کسب مدرک و نمره نبودم و این از گفتار و واژه های شما مشخص است که نه از هنر و نه از وجدان و نه از عقل و نه احساس و نه از عشق بهره ای برده اید.


سلام جناب مقصودی!
خخخ دست پیش گرفتی که پس نیفتی ؟!
تو از کجا میدونی که من دنبال نمره و مدرک بودم و تقلبی و ... کردم؟! جل الخالق و جل المخلوق!! :lol: این دیگه کیه!! جنه؟! شیطانه؟! خخخ :lol: !!
ضمناً من غیبتتو نکردم چون میدونستم میای میخونی!
اتفاقاً بنده گفتم شما با این همه داد و قال و ارتباط موهوم بین یک فیلم سینمایی ساده با حادثه ی منا (!!) به دنبال تئوری توطئه هستید، یعنی همه چیز را مرتبط به یک دیو، شیطان، اهریمن و خلاصه دشمن فرضی (!!) خود می دانید!
بله، پس ظاهراً برعکس، این اطرافیان شما هستند که از گفتار شما رنج می برند و دچار عذاب می گردند!
شما می توانستید به جای این مهمل بافی ها و مزخرفات بی سروته، از این فیلم سینمایی پر تعلیق و زیبا لذت کافی و وافی را ببرید و این لذت را به دیگران نیز منتقل کنید!
حال مخاطب خود تشخیص می دهد کدام سخنان گزنده و آزار رسان است (مال من یا مال شما)
تعریف از خود نباشد که بنده کارشناس ارشد مهندسی برق- الکترونیک هستم.
-9

مقصودی

به نقل از یاسین:
به نقل از نئونازی خانم:
واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...
این آقای مقصودی خودت را تو گوش خودت خوانده است.یعنی یاسین را در گوش .... خوانده است. اگر کمی شعور در وجودتان بود ;نقد ایشان بسیار هم جالب بود.ولی سطح فهم بعضی از کپک بالا تر نمی رود.
خدمت آقا یاسین سلام .اولا آقا یاسین بنده دارای تحصیلات دانشگاهی هستم و مانند امثال شما در پی کسب مدرک و نمره نبودم ومانند شما هم توی هیچ امتحان و آزمونی تقلب نکرده ام .در ثانی خوبیت نداره پشت سر دیگران غیبت کنید .سوما که دم از سواد می زنید هنوز معنای تئوری و اصل و قانون نمی فهمید و به همه چیز حتی خودتون هم شک دارید و با گفتن واژه تئوری رسوایی و عدم قطعیت گفته هایتان را بر همه اثبات می کنید بهتر است تئوری خود را بگذارید درب کوزه و دنبال قانون باشید.ثانیا هر چه که از نا خودآگاه شما به بیرون می آید نشانه کمبود ها و محرومیت ها و عقده ها ی گذشته شماست و این از گذشته سرشار از سختی شما خبر می دهد وشما را مشکل طلب و منفی باف می سازد و زمان حال آینده شما را نیز خراب و پر بلا می سازد.چاره ای نیست این چند روزه عمر را با این شخصیت ناقص سر کنید .از خدا می خواهم به اطرافیانتان صبر عطا کند تا فرج و گشایشی در باب شما برایشان حاصل گردد.توطئه افکار منفی شماست که اطرافیانتان را می آزارد.و این از گفتار و واژه های شما مشخص است که نه از هنر و نه از وجدان و نه از عقل و نه احساس و نه از عشق بهره ای برده اید.
+5

یاسین

به نقل از نئونازی خانم:
واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...
این آقای مقصودی خودت را تو گوش خودت خوانده است.یعنی یاسین را در گوش .... خوانده است. اگر کمی شعور در وجودتان بود ;نقد ایشان بسیار هم جالب بود.ولی سطح فهم بعضی از کپک بالا تر نمی رود.

سلام نئونازی خانم
به هر حال بنده اسمم یاسین هستش و از توهین های شما می گذرم ولی خیلی کوته فکرانه، تنگ نظرانه، به دور از واقعیت و با کمال احترام خزعبل و مهمل بافی است که کاربر "مقصودی" گفته اند.
یک سیر روایی عجیب و غریب،بی سرو ته، بی هدف و غیر مرتبط را گفته اند که متأسفانه نشأت گرفته از سواد و درک پایین ایشان (مقصودی) است. همچنین شما هم که ایشان را تأیید کرده اید! (نئونازی خانم)
تأسف باره ...
به هر حال ممکنه شما هم نگران و دلواپس باشید ولی بدانید که عبارت "تئوری توطئه" رو شما ظاهراً ازش هیچ درک و شناختی ندارید و همین جوری فقط اونو هر جا و به هر بهانه ای مصرف می کنید!
-6

ناصر شکوهی

ما دچار دوقطبی افراط و تفریط رسانه ایی شده ایم. سینمای ما بسیار منفی نگر و ضد ارزشی عمل می کند و تلوزیون ما بسیار ارزشی عمل می کند .از سینما که بیرون می آیی حالت از خودت و جامعه ات به هم می خوره. پای تلویزیون که می نشینی به خودت و میهن و مملکتت افتخار می کنی. این وضع مردم را به شکلی خطرناک دو و یا چند شخصیتی می کند و بروز تعارض. شخصیتی وبیماری های روحی روانی را در آنها ایجاد می کند در تلویزیون انسان دوستی و خیر خواهی و درسینما خودمحوری و عقده پروری در زاویه ای 180 درجه به بیننده القاء می شودِ.و جالب این است که دست هر دو در دست هم است. و در میان آنها سینمای خانوادگی است که آن هم مصیبتی بالاتر است.
-7

ناصر شکوهی

نشونه فیلم خوب اینه که دوست داشته باشی جای قهرمان فیلم باشی و دو ماجراهای فیلم برای شما هم اتفاق بیفته و اثرات مثبت فیلم باعث انگیزش شما در ابراز محبت و بروز خلاقیت و ارزش در شخصیت شما بشه .یک زمانی فیلم ها اینگونه بودند و به مخاطبین عام حس افتخار و وطن پرستی و ارزشمندی القاء می کردند.و دوستان مردم را شاد و دشمنان مردم را مأیوس می کردند.ولی همه کسانی که نظرات مختلفی در باره این فیلم دادند بپرسم که بینی و بین الله و بدور از عقده ها و محرومیت هایشان و با وجود مشکلاتی که در زندگیشان دارند;کدام شان حاضر بودند به جای قهرمان فیلم بودند و این حوادث در زندگی واقعیشان رخ می داد؟ مخاطب این گونه فیلم ها فقط و فقط مسئولان هستند نه عامه مردم.آن هم برای آسیب شناسی اجتماع و ارائه راه حل.جز راست نباید گفت .هر راست نشاید گفت.آن وزیر ارشادی که مجوز اکران عمومی به این نوع فیلم می دهد در برابر خدا و مردم باید جوابگو باشد. چرا که مجوز جرم و گناه و جنایت هایی نظیر قتل آتنا و .. در جامعه صادر می کند که از زمان اکران این گونه فیلم ها آمار آن افزایش یافته است.
-5

ناصر شکوهی

برای مردم ما مهمه که دعوا و درگیری که تو کوچه و خیابون و یا بین همسایه ها رخ داده بر سر چه مشکلیه.چون اولا مردم ما کنجکاوند و ثانیا خودشون رو متخصص در حل مشکل می دونند.و به همین دلیل دوست دارند دور یک درگیری و نزاع جمع بشوند حتی به قیمت آسیب دیدن جسم و روحشون.با شنیدن الفاظ و رفتار های زشت .اما راه کم خطر تر اینه که صدقه سر خودشون هم که شده این پول بی زبون رو بدهند به کارگردانهایی همچون استاد فرهادی یا سهیلی که براشون فیلم درست کنند و لااقل روحشان صدمه ببیند.درسته که این کار اونها مگس صفتی و منفی گرایی است و به نوعی برجسته کردن مشکلات جامعه اسولی و به جیب مردم ضرر می زنه ولی جسم مردم را در برابر خطرات درگیری ها و نزاع های خیابونی حفظ می کنه و نقاط ضعف رفتار هاشون رو بهشون حالی می کنه. بدون اونکه راهی بیمارستان بشوند. فقط دلم برای بازیگرهای بیچاره این فیلم ها می سوزه که باید لحظاتی از عمرشون رو بروند توی حس بدبختی و شکنجه های روحی و جسمی وروحی رو تحمل کنند وآخرش کلی انتقاد بشوند.واقعا چه کار مزخرفیه این بازیگری تو این دوره و زمونه!!!
-9

ناصر شکوهی

به نقل از مجید:
به نقل از یاسین:
به نقل از مقصودی:
فیلم فروشنده بازسازی فاجعه منا است و شخصیت عماد که نام یکی از موشک های ایران است نماد کشور ما ایران است .و همسرش که شخصیت قربانی را بازی میکند نماد حجاج ایرانی قربانی شده در فاجعه منا هستند و پیر مرد علیل متجاوز نماد شاه علیل عربستان است و مبهم بودن قضیه ورود متجاوز به خانه و قضیه حمام در فیلم نماد ابهام آفرینی وجلوگیری از افشای ماجرای واقعه با از کار انداختن دوربین های مداربسته توسط مقامات عربستان در زمان حوادث منا و از بین بردن مدارک علت شهادت ججاج ایرانی است.در آخر توجیه و تجویز تجاوز متجاوز به دلیل وضعیت است. و چون توسط قطر که یار عربستان است تأمین مالی شده می توان فهمید که پیامی رو می خواهد از عربستانیها به ما ایرانی ها منتقل کند .و آن پیام این است.:".بابا جون. غلط کردیم فهمیدید .غلط کردیم." تقاضای. همسر عماد در فیلم مبنی بر گذشتن و بخشیدن پیرمرد متجاوز و دنبال نکردن موضوع ,پیام فیلم و پیام عربستان را افشاء می کند. شکستن آیینه در حمام ,نماد موسم حج است که حجاج نباید در آیینه نگاه کنند. مطالب دیگری دارم که جایز نمی دانم گفته شود چون سطح شعور و درک کسانی که این فیلم رو تمجید کردند خیلی پایینه و با دیدن سراب به خود وعده آب داده اند .همان بهتر که در جهلشان تشنه بمیرند.


واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...


این برادر عزیزمون احتمالا مسافر زمانه :D زیادی حالیشه خخخ
فقط موندم از گذشته اومده یا از آینده خخخخ
از فیلم فروشنده بحثو کشوند به لشکر امام حسین :D
داداشمو صدا زدم دو نفری نشستیم کامنتاشو خوندیم
مردم از خنده :D
پس الهی بمیرید از خنده.آمین
+3

maede

متاسفانه یه فرهنگی هنوز بین ما جا نیفتاده و آون هم اینه که هر فیلم موضوعش به نظر ما جالب نیست...لزوما فیلم بدی نیست...
فروشنده فیلم خوش ساختیه. ..بنظر من زشتی و بزهکاری عضویی از هر جامعه ایه. ...اینکه تا اسم تجاوز و تعرض به نوامیس میاد و از این چیزا همه نش نش و آخ آخ می کنن جزو اشتباهات فرهنگی ماست...ما نیاز به آگاهی درباره بزهکاری و این گونه جرما داریم...اینکه فرهادی تو فیلمش همچین حرکتی زده و بجای لاپوشانی و غیره حقیقت رو نمایش داده...بنظرم کار درستیه. ...به علاوه که ناسازگاری موضوع با فرهنگ حال ما دلیل بر بد بودنش نیست و فیلم تکنیکی و خوبیه. ..
دوم که ما باید به نظر هم احترام باریم و همو و از آون مهم تر فیلم و تخریب نکنیم. ...
+4

maede

به نقل از مجید:
به نقل از یاسین:
به نقل از مقصودی:
فیلم فروشنده بازسازی فاجعه منا است و شخصیت عماد که نام یکی از موشک های ایران است نماد کشور ما ایران است .و همسرش که شخصیت قربانی را بازی میکند نماد حجاج ایرانی قربانی شده در فاجعه منا هستند و پیر مرد علیل متجاوز نماد شاه علیل عربستان است و مبهم بودن قضیه ورود متجاوز به خانه و قضیه حمام در فیلم نماد ابهام آفرینی وجلوگیری از افشای ماجرای واقعه با از کار انداختن دوربین های مداربسته توسط مقامات عربستان در زمان حوادث منا و از بین بردن مدارک علت شهادت ججاج ایرانی است.در آخر توجیه و تجویز تجاوز متجاوز به دلیل وضعیت است. و چون توسط قطر که یار عربستان است تأمین مالی شده می توان فهمید که پیامی رو می خواهد از عربستانیها به ما ایرانی ها منتقل کند .و آن پیام این است.:".بابا جون. غلط کردیم فهمیدید .غلط کردیم." تقاضای. همسر عماد در فیلم مبنی بر گذشتن و بخشیدن پیرمرد متجاوز و دنبال نکردن موضوع ,پیام فیلم و پیام عربستان را افشاء می کند. شکستن آیینه در حمام ,نماد موسم حج است که حجاج نباید در آیینه نگاه کنند. مطالب دیگری دارم که جایز نمی دانم گفته شود چون سطح شعور و درک کسانی که این فیلم رو تمجید کردند خیلی پایینه و با دیدن سراب به خود وعده آب داده اند .همان بهتر که در جهلشان تشنه بمیرند.


واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...


این برادر عزیزمون احتمالا مسافر زمانه :D زیادی حالیشه خخخ
فقط موندم از گذشته اومده یا از آینده خخخخ
از فیلم فروشنده بحثو کشوند به لشکر امام حسین :D
داداشمو صدا زدم دو نفری نشستیم کامنتاشو خوندیم
مردم از خنده :D

خدایاااا،چطوری این یارو رو خلق کردی؟راستی مرسی از کامتای دوستان...مامانم هی می گه بلند بخون مام بخندیم :lol: :lol: :lol:
-1

مهدی

باسلام.راستش من همیشه نقدهای فراستی رومی خوندم وقبول دارم وبراساس اون هم انتظارداشتم فروشنده فیلم بدی باشه.ولی به نظربنده کوچکترین ،فیلم بدی نبود.تعلیقی که درقسمتهایی ازفیلم بودبه دلم نشست.بازی هاهم خوب ودرکل تاپایان فیلم بااین فیلم بودم.فقط نکته ای که هست این فیلم کاش بیرون ازایران نمی رفت.من یه فیلم اسکاری خارجی زبان مثال بزنم.سینماپاراد یزو.هنوزاین فیلم رومی بینم به خاطرش دوست دارم برم ایتالیاواون عشق به سینماواون فضارودراونجادرک کنم.ولی قطعایک خارجی فیلم فروشنده روببینه احساس بدی ازسرزمینی به اسم ایران وآدمهای اون بشه دست میده.دوستی گفتندواقعیت ایرانه.نه عزیزم واقعیت ایران این نیست.درایران ماهنوزتمدن وفرهنگ واصالت درحداعلاست.این فیلم نشانگرفرهنگ وتمدن ایرانی نیست.ولی هم چوآدم هایی بین ماقطعاهست.که دلیل نمیشه فیلمی درموردیک درصدقلیلی ازجامعه،نماینده ایران درجهان باشه
-3

نئونازی خانم

به نقل از عبدالصمد جعفری:
میشه از بین کامنتها درک کوچکی از جامعه پیدا کرد و فیلم هم نقد تندی هست به همین جامعه کوتاه فکری که با خوندن بعضی کامنتها به خوبی مشهوده یا به دنبال غیرت گشتن که بهتره به جاش بگیم حد و مرز و محدوده. تفکرات سنتی و لحظه ای کسانی که فیلم رو ندیدن و اگه دیدن قدرت درکش رو ندارن کجای فیلم میگن تجاوز شده؟ در اصل بعد از شنیدن صدای جیغ و داد همسایه ها به اون خونه رفتن پس اگه تجاوزی شده باشه باید مردی هم میبوده یا حداقل لباس هایی بیشتر از یک جوراب باقی میمونده وقتی این نظرات رو میخونم بیشتر و بیشتر فرهادی رو تحسین میکنم بخاطر سوژه هایی که به تصویر میکشه. این فیلم نشون دهنده خود واقعی یک انسان جدا از ظواهر رفتاریش هست خوده درونی یک انسان و احساسات متراکم اون که در اخر منجر به شکست اون بخاطر حس انتقام جویی و خشم میشه در سکانس پایانی چشم در مقابل چشم و گوش در مقابل گوش نشون داده میشه .زنی که روحش اسیب دیده و پیرمردی که تا مرز سکته پیش میره و همونقدر با تهدیدهایه عماد روحش و غرورش شکسته میشه و وقتی همسر عماد اون رو میبخشه عماد دست بردار نیست و فراتر از بخشش و عدالت پیش میره وقتی این نظرات رو میخونم خود واقعی ادم ها رو از پشت کامپیوترهاشون میبینم و این جمله ها به ذهنم میاد....
اقا مگه میشه ادم گاو بشه؟
بله میشه! به مرور.........
زنده باد فرهادی

شما نباید دیگران را مثل خودتان فرض کنید.خواهشمندم دوباره به جمع انسانی بپیوندید.انسانه ا هم دارای قانون اند و اگر کسی در جامعه نا امنی ایجاد کنه قانون هم با او برخورد می کنه.اتفاقا فیلم آقای فرهادی در سطح احساسات گاوی بود و قانون انسانی در آن هیچ جایی نداشت.از کوزه برود همان برون تراود که در اوست.
-4

نئونازی خانم

واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...این آقای مقصودی خودت را تو گوش خودت خوانده است.یعنی یاسین را در گوش .... خوانده است. اگر کمی شعور در وجودتان بود ;نقد ایشان بسیار هم جالب بود.ولی سطح فهم بعضی از کپک بالا تر نمی رود.
-3

عبدالصمد جعفری

میشه از بین کامنتها درک کوچکی از جامعه پیدا کرد و فیلم هم نقد تندی هست به همین جامعه کوتاه فکری که با خوندن بعضی کامنتها به خوبی مشهوده یا به دنبال غیرت گشتن که بهتره به جاش بگیم حد و مرز و محدوده. تفکرات سنتی و لحظه ای کسانی که فیلم رو ندیدن و اگه دیدن قدرت درکش رو ندارن کجای فیلم میگن تجاوز شده؟ در اصل بعد از شنیدن صدای جیغ و داد همسایه ها به اون خونه رفتن پس اگه تجاوزی شده باشه باید مردی هم میبوده یا حداقل لباس هایی بیشتر از یک جوراب باقی میمونده وقتی این نظرات رو میخونم بیشتر و بیشتر فرهادی رو تحسین میکنم بخاطر سوژه هایی که به تصویر میکشه. این فیلم نشون دهنده خود واقعی یک انسان جدا از ظواهر رفتاریش هست خوده درونی یک انسان و احساسات متراکم اون که در اخر منجر به شکست اون بخاطر حس انتقام جویی و خشم میشه در سکانس پایانی چشم در مقابل چشم و گوش در مقابل گوش نشون داده میشه .زنی که روحش اسیب دیده و پیرمردی که تا مرز سکته پیش میره و همونقدر با تهدیدهایه عماد روحش و غرورش شکسته میشه و وقتی همسر عماد اون رو میبخشه عماد دست بردار نیست و فراتر از بخشش و عدالت پیش میره وقتی این نظرات رو میخونم خود واقعی ادم ها رو از پشت کامپیوترهاشون میبینم و این جمله ها به ذهنم میاد....
اقا مگه میشه ادم گاو بشه؟
بله میشه! به مرور.........
زنده باد فرهادی
+1

peyman

خیلی هامون در رابطه با خودمون فکر میکنیم که تو زندگی در برابر اتفاقاتی که برامون میوفته دقیقا میدونیم چه واکنشی نشون میدیدم، ولی اینطور نیست.. این زمونه دیگه مثل قدیم نیست که همه ی اتفاقات به یه شکل و ساده بیوفته و آدم تکلیف خودش رو بدونه.. نه اتفاقات زندگی و آدمها خیلی پیچیده تر از قبل شدن و الان آدم هر چقدر بیشتر مطمئن باشه خودش و دیگران رو میشناسه بیشتر اشتباه میکنه.. حرفم اینه که اونایی که با این فیلم کاملا مخالف هستند و فیلم رو ترویج بی غریتی میدونن میتونن از این زاویه به تصمیم عماد در رابطه با موضوع فیلم نگاه کنن.. واقعا چاره ی دیگه ای با توجه به فرد متجاوز و حال و روزش نداشت، مگه اینکه جلوی زنش و دخترش و دامادش همه چیزو شفاف میگفت که بهترین راه انتقام هم همین بود ولی دیگه با اصرار زنش بی خیال این کار هم شد.. من فکر میکنم کار درستی کرد
+1

peyman

به نقل از h@@@@@M:
افتضاح.ما فیلمی مثل قیصر داریم که بخاطر ناموس چکارها که نکرد.اصغر ها ممنون هه

یعنی چیزی به اسم غیرت تو شخصیت عماد ندیدی؟ اگه عماد غیرت نداشت که فیلم بعد از تجاوز دیگه ادامه نداشت، اصلا عماد غیرت نداشت فیلم ساخته نمیشد، تازه این تجاوز توی فیلم به معنای تجاوز به حریم خصوصیه و به اونجاهاش نمیرسه که توی ذهنت تصور کردی، بعدشم اخه عزیز من قیصر قیصره عماد هم عماده..
-26

h@@@@@M

افتضاح.ما فیلمی مثل قیصر داریم که بخاطر ناموس چکارها که نکرد.اصغر ها ممنون هه
-16

h@@@@@M

قیصرهامون کجا رفتند که یه مشت بی غیرت بیان اینجوری بی غیرتی کنند
+2

رضا

این فیلم پر از جزئیات و ریزه کاری ها ، دیالوگ ها و اتفاقات فوق العاده بود. کسانی که از این فیلم انتقاد منفی میکنن ، هیچ درک درستی از یک فیلم اجتماعی و مفهومی ندارند.

این فیلم فوق العاده بود و جدا از هر سیاستی ، واقعا حق اسکار داشت. به امید پیشرفت های بعدی اصغر فرهادی.مرسی
+8

سارا

به نقل از عباس:
آقای فرهادی همیشه عالی بوده و من از طرفداراشم. فروشنده یک فیلم خوش ساخته ولی متاسفانه با نظر منتقدان تند رو موافقم.
در فیلم، عماد نماد یک مرد فرهنگی و متمدنه و برخورد اون با مرد متجاوز به یک سیلی خلاصه میشود. به اعتقاد من این ترویج بی غیرتیست. مخصوصا که سعی شده تا متجاوز را انسانی پشیمان، بیمار و در خطر آبرو ریزی نشان داد. تکلیف را دین مشخص کرده و حکم همان است که دین میگوید و هیچ توجیحیپدیرفته نیست.

ببخشید اگه طرفو می کشت خوب بود؟
بی غیرتی اصلا واژه مناسبی نیست!
این حرف شما نشون دهنده ی اینه که در شما خشم پنهان وجود داره!
عماد کار نسبتا درستی کرد و اگه اون سیلی رو نمیزد عالی میشد!
+7

مجید

به نقل از یاسین:
به نقل از مقصودی:
فیلم فروشنده بازسازی فاجعه منا است و شخصیت عماد که نام یکی از موشک های ایران است نماد کشور ما ایران است .و همسرش که شخصیت قربانی را بازی میکند نماد حجاج ایرانی قربانی شده در فاجعه منا هستند و پیر مرد علیل متجاوز نماد شاه علیل عربستان است و مبهم بودن قضیه ورود متجاوز به خانه و قضیه حمام در فیلم نماد ابهام آفرینی وجلوگیری از افشای ماجرای واقعه با از کار انداختن دوربین های مداربسته توسط مقامات عربستان در زمان حوادث منا و از بین بردن مدارک علت شهادت ججاج ایرانی است.در آخر توجیه و تجویز تجاوز متجاوز به دلیل وضعیت است. و چون توسط قطر که یار عربستان است تأمین مالی شده می توان فهمید که پیامی رو می خواهد از عربستانیها به ما ایرانی ها منتقل کند .و آن پیام این است.:".بابا جون. غلط کردیم فهمیدید .غلط کردیم." تقاضای. همسر عماد در فیلم مبنی بر گذشتن و بخشیدن پیرمرد متجاوز و دنبال نکردن موضوع ,پیام فیلم و پیام عربستان را افشاء می کند. شکستن آیینه در حمام ,نماد موسم حج است که حجاج نباید در آیینه نگاه کنند. مطالب دیگری دارم که جایز نمی دانم گفته شود چون سطح شعور و درک کسانی که این فیلم رو تمجید کردند خیلی پایینه و با دیدن سراب به خود وعده آب داده اند .همان بهتر که در جهلشان تشنه بمیرند.


واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...


این برادر عزیزمون احتمالا مسافر زمانه :D زیادی حالیشه خخخ
فقط موندم از گذشته اومده یا از آینده خخخخ
از فیلم فروشنده بحثو کشوند به لشکر امام حسین :D
داداشمو صدا زدم دو نفری نشستیم کامنتاشو خوندیم
مردم از خنده :D
-11

نازی هستم

به نقل از مقصودی:
یعنی واقعاجمجمه شده قمقمه
جکسون خان سلام .جمجمه یا قمقمه هر دو قالب وظرف اند ; اما محتوا آنها چیست ؟محتوای فیلم چی می گیه و هدفش چیه؟ آنوقت منظور مطالب مرا می فهمید.آری می فهمی توی جمجمه یه عده مخ نیست و تو قمقمه به جای آب,سرابه.
با تشکر
ترامپ تویی دادا؟توییتر کوچه بالاییه
-10

نازی هستم

به نقل از مقصودی:
به نقل از mm:
در عرض 9 روز سه میلیارد فروخته فوق العاده هست

که مثلا چی ؟!هر جا که جمعیت بیشتری جمع بشه که دلیل فرهنگ و شعور بالاتر نیست.گاهی افرادی دور به دعوای خیابونی جمع می شن و بد دهنی و هرزه گویی وبی فرهنگی می بینند .پس اینجا کمیت و تعداد ملاک برتری نیست بلکه کیفیت و محتوا اصل و مهم است.از قدیم گفتند"یکی مرد جنگی به از صد هزار" یا "یه آدم بینا بهتر از صدهزار آدم کور."ویا"یه آدم بیدار بهتر از صد هزار آدم خفته" قارون هم خیلی پول داشت اما عاقبتش خیر نشد .سپاه کوفه هم فقط کمیت و تعداد زیاد بود. اما کیفیت نداشت.ولی کیفیت و محتوای غنی سپاه امام حسین بالاتر و ماندنی شد.دوست عزیز به ثروت قارون نگاه نکن .بلکه به عاقبت او بیاندیش.که چگونه نابود شد.


:| داداچ داری اشتباه میزنی!
اینجا سایت مووی مگه سایت تحلیلی مذهبی نیس
-4

Nb

به نقل از عباس:
آقای فرهادی همیشه عالی بوده و من از طرفداراشم. فروشنده یک فیلم خوش ساخته ولی متاسفانه با نظر منتقدان تند رو موافقم.
در فیلم، عماد نماد یک مرد فرهنگی و متمدنه و برخورد اون با مرد متجاوز به یک سیلی خلاصه میشود. به اعتقاد من این ترویج بی غیرتیست. مخصوصا که سعی شده تا متجاوز را انسانی پشیمان، بیمار و در خطر آبرو ریزی نشان داد. تکلیف را دین مشخص کرده و حکم همان است که دین میگوید و هیچ توجیحیپدیرفته نیست.

ببین ضددین نیست.ولی این موقعیتی بود که عماد میخواستی شخصاً جوابشو بده.از یه طرف خشمی که عماد سعی می کرد هم بروز بده و هم خویشتن دار بمونه.از طرف دیگه رعنا که از شوهرش خواست اونو رهاکنه حالا یابخاطر آبرو،بخشش،یا خونواده مرد.
البته من اونجاشو دوست دارم که عماد به سیلی قناعت نکرد و یه کیسه داد دست مرد،به نوعی مث مدرک جرم هم بود و داماد وقتی دستش گرفت یه نگاه شوکه به کیسه و یه نگاه به رعنا کرد.
+5

Nb

به نقل از فایرمن:
بعد اون وقت میخواهند استاده در غبار رو بفرستن اون بر برای اسکار...... :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x تازه ازشم طرف داری میکنند و نظر شخصی میدن براش :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x همچین شرایطی فیلم ساز های ما فیلم میسازن یعنی :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x :-x
اکران شو اینجا هم ای فروشنده کبیر


وای از اون عجیبتر فیلم مستانه بود!!!!
مسأله تجاوز و بی آبرویی که تهش میشه کلید اسرار!
یعنی آ

Nb

به نقل از نیاز:
فیلم مسخره فروشنده
مردی که تجاوز میکند سنش زیاد بود بیماری قلبی داشت خانمی داشت که عاشقش بود دختری که شدید پدرش رو دوست داشت این نماد ایران ماست در تاکسی خانمی به عماد شک میکند و می خواهد جلو بنشیند یعنی همه مردهای ایران متجاوز گر اند
عماد دنبال پسری می گشت که لات باشد با پیرمردی مواجه شد که جای پدرش بود
ترانه علیدوستی با عماد که حرف می زند چند دقیقه بعد بدون آنکه زمانی بگذرد آیفون را باز می کند حتی منتظر نمی شود در آپارتمان که تازه نقل مکان کرده اند شوهرش وارد شود بعد به حمام برود مگه میشه این حماقت را باور کرد مگه داریم
مرد آنقدر راحت پا به خانه عماد می گذارد از وسایل متوجه تغییر نمیشود جورابش را در می آورد سوییچ ماشین و پول می گذارد و میرود در حمام به ترانه علیدوستی تجاوز میکند یعنی اوج مسخره گی
کجای این فیلم لایق اسکاره چرت وپرت
وقتی ترانه علیدوستی با مرد مواجه شد هیچ تغییری در وضعیت روحی نکرد باید به هم می ریخت حتی به اون آقا دلسوزی هم کرد و به عماد گفت ولش کن و کاری باهاش نداشته باش
آخر فیلم هم که نفهمیدیم چه شد مرده مرد نمرد
در جامعه ایرانی کسی که تجاوز میکنه بخشیده میشه و کسی که مورد ظلم قرار میگیره یعنی عماد باید از حقش بگذرد پیام اصغر فرهادی در فیلم بود
غیرت ایرانی هارو به یک اسکار در پیت فروخت
بعد از دیدن فیلم واقعا چند روز افسردگی گرفتم


من نقد بی بی سی راجع به این فیلمو خیلی دوست داشتم.توش منتقد میگفت:این فیلم محوری که داره سؤ ظنه که مدام داره دست به دست میشه،میگیم نه اما تو لحن و نگامون تابلوئه.
عماد یه مرد خیلی خویشتن داری بود اما تو این موقعیت دیگه حتی چنین آدمی دچار تغییراتی تو رویه رفتاریش پیدا کرد،این فیلم مجبورمون کرد قضاوت کنیم مث موقعیت بازیگرا‌.سؤظن زن مسافر به عماد هم به این موضوع نزدیک بود.چرا به کل تعمیم میدین؟!فروشنده هم گف ک وسوسه شد ووارد شد،من فیلمو دوست داشتم و خودمو وارد فیلم کردم.عماد دلش انتقام خواست ورعنا بخشش مردبخاطرخانوادش
+7

یاسین

به نقل از مقصودی:
فیلم فروشنده بازسازی فاجعه منا است و شخصیت عماد که نام یکی از موشک های ایران است نماد کشور ما ایران است .و همسرش که شخصیت قربانی را بازی میکند نماد حجاج ایرانی قربانی شده در فاجعه منا هستند و پیر مرد علیل متجاوز نماد شاه علیل عربستان است و مبهم بودن قضیه ورود متجاوز به خانه و قضیه حمام در فیلم نماد ابهام آفرینی وجلوگیری از افشای ماجرای واقعه با از کار انداختن دوربین های مداربسته توسط مقامات عربستان در زمان حوادث منا و از بین بردن مدارک علت شهادت ججاج ایرانی است.در آخر توجیه و تجویز تجاوز متجاوز به دلیل وضعیت رقت بار او و بیماری قلبیش و ندامتش که دیگر فایده ای برای قربانی ندارد به مخطبان القاء می شود. سیلی عماد فقط در حد ترساندن متجاوز از تجاوز دوباره را به اذهان متبادر می کند .که در ترس عربستان از موشکهای ایران به خصوص موشک عماد است .و گذشت و خویشتن داری او را که برخی از منتقدین به دیده بی غیرتی و انفعال شخصیت عماد تلقی می کنند نمادی از رفتار خویشتن دارانه ایران در مقابل حماقت های آل سعود است.می توان گفت این فیلم محتوایی سیاسی دارد.که در قالب اجتماعی ارائه شده است. و چون توسط قطر که یار عربستان است تأمین مالی شده می توان فهمید که پیامی رو می خواهد از عربستانیها به ما ایرانی ها منتقل کند .و آن پیام این است.:".بابا جون. غلط کردیم فهمیدید .غلط کردیم." تقاضای. همسر عماد در فیلم مبنی بر گذشتن و بخشیدن پیرمرد متجاوز و دنبال نکردن موضوع ,پیام فیلم و پیام عربستان را افشاء می کند. شکستن آیینه در حمام ,نماد موسم حج است که حجاج نباید در آیینه نگاه کنند. مطالب دیگری دارم که جایز نمی دانم گفته شود چون سطح شعور و درک کسانی که این فیلم رو تمجید کردند خیلی پایینه و با دیدن سراب به خود وعده آب داده اند .همان بهتر که در جهلشان تشنه بمیرند.


واقعاً آدم متحیر میمونه که این سرمایه ی عظیم از سفاهت و بلاهت رو چه جوری یه انسان میتونه یکجا داشته باشه و این مزخرفو بنویسه ...

راما

رعنا به عماد میگه داری میای برو خرید کن . دو دقیقه بعد آیفون رو میزنه . چجوری فکر کرده که به این زودی عماد رسیده ؟ اسکار به چی دادن؟؟ ترامپ مچکریم
+13

سيما

يه چيزى که تو اين فيلم جالب بود:
تجاوزگر بايد از ابروش بترسه نه کسى که بهش تجاوز شده
تو فيلم نشون ميداد که آبروى پيرمرد در خطره نه رعنا
درحالى که تو واقعيت کسى که مورد تجاوز يا تعرض قرار گرفته از آبروش ميترسه که اين اشتباهه
-5

نیاز

بعد از آنکه متوجه شدن پول ماکارونی چه جوری اومده باید ناراحت میشدن ولی بدون عکس العمل به آشغال انداختن
-1

نیاز

فیلم مسخره فروشنده
مردی که تجاوز میکند سنش زیاد بود بیماری قلبی داشت خانمی داشت که عاشقش بود دختری که شدید پدرش رو دوست داشت این نماد ایران ماست در تاکسی خانمی به عماد شک میکند و می خواهد جلو بنشیند یعنی همه مردهای ایران متجاوز گر اند
عماد دنبال پسری می گشت که لات باشد با پیرمردی مواجه شد که جای پدرش بود
ترانه علیدوستی با عماد که حرف می زند چند دقیقه بعد بدون آنکه زمانی بگذرد آیفون را باز می کند حتی منتظر نمی شود در آپارتمان که تازه نقل مکان کرده اند شوهرش وارد شود بعد به حمام برود مگه میشه این حماقت را باور کرد مگه داریم
مرد آنقدر راحت پا به خانه عماد می گذارد از وسایل متوجه تغییر نمیشود جورابش را در می آورد سوییچ ماشین و پول می گذارد و میرود در حمام به ترانه علیدوستی تجاوز میکند یعنی اوج مسخره گی
کجای این فیلم لایق اسکاره چرت وپرت
وقتی ترانه علیدوستی با مرد مواجه شد هیچ تغییری در وضعیت روحی نکرد باید به هم می ریخت حتی به اون آقا دلسوزی هم کرد و به عماد گفت ولش کن و کاری باهاش نداشته باش
آخر فیلم هم که نفهمیدیم چه شد مرده مرد نمرد
در جامعه ایرانی کسی که تجاوز میکنه بخشیده میشه و کسی که مورد ظلم قرار میگیره یعنی عماد باید از حقش بگذرد پیام اصغر فرهادی در فیلم بود
غیرت ایرانی هارو به یک اسکار در پیت فروخت
بعد از دیدن فیلم واقعا چند روز افسردگی گرفتم
-11

امیر

کلافرهادی واقعیت هارودوباره بازگو میکنه(ک چیزجدیدی وناآشنایی نیست ودردناکه !!) واینکه درقشرمتوسط همیشه همه نه کاملابیتقصیرندو نه کاملا مقصر…
در هردوفیلم جدایی وفروشنده،مردوای نکه براساس نظرش بایدجلوبره جیزهااگه حتی طرفشودوست داشته باشه و اینکه کلاساختارشکننده ای که وضعیت کشوری مث ما(سنتی) درمقابل واقعیتی که کتمان میخان بکنن(مسایل نو)وبراش راهکاری نداریم جززیک زاکی رفتن دوباره بصورت فیلم میبینیم..
و درکل خیانت یا هرچیزی اولش یکم وجدان درد داره وبعدش مث دروغ وسایرچیزها(حتی قتل) عادی میشه و حتمانبایدکمبودی باشه تاسراغ زن دیگه بره بمانددرضمن که نگاه دین ایرانی به روان مرد این آسودگی خیال وآزادی اندیشه رومیده که توبعنوان مرد مشکلی نداری چند زن رو دوست داشته باشی و باشی باهاشون همزمان(وتنها بانکته ازدواج موقت یاصیغه کفایت میکنه) و اینکه درنهایت دوباره طبقه متوسط باتصمیمهاش که براساس قراردادهای اجتماعی و کلا رخدادهای بیرونی تحمیل شده، با آسیب های مشکلاتش همیشه داره لمس میکنه..نه اینکه ترمیم بشه یا بخوشی تموم بشه بلکه(دوفیلم اخر فرهادی) مسسلماآسیب ادامه پیدامیکنه و همونجوری که وضعیت کشورمون قرارداره،مشکلات وبحرانهای طبقه متوسط وتاحدی پایین تمام شدنی نیست وفقط درچلنگاررفتن باخودش،محیط و اورهاوشخصیتشه ودرنهایت هم چون دربعضی جاهای اصلی تضاددارند، تم و فضای مبتنی براین واقعیتها، منفی وتاحدزیادی ناخوشاینده که هیچ کس خوشحال نیست
بابهتربگیم عبور از بحران باچالشهای باقیمانده ازش وآثار نافرجامی واستیصالی افراددرگیرماجرا
+1

وحید

پس چرا من خوشم نیومد درباره الی و جدایی خیلی بهتر از این بودن
+19

Peyman

ولی من فکر میکنم در کل همون چکی هم که عماد درست در لحظات اخر فیلم و بعد از اون همه درگیری ها و ناراحتی های ذهنی و روحی ناغافل و به اون شدت به پیرمرد میزنه خیلی تاثیرگذار بود و انگار این چکی بود زیر گوش همه ی آدم های امثال این پیرمرد که از خواب بیدار بشن و بفهمن در گذر زمان به کجا دارن کشیده میشن و با یه کار غیر انسانی چطور کل درون و بیرون زندگی یه آدم و خانواده اش رو متلاشی مکنن
+21

Peyman

اینکه یه عده میگن فروشنده ترویج بی غیرتیه بنظرم درست نیست.. بعضی ها هم میگن چرا عماد به یه سیلی زدن بسنده کرد.. خب چیکار باید میکرد؟ نهایتش باید دو تا مشت و چهار تا لگد بیشتر بهش میزد که نمیشد طرف پیر بود و مریض بود ممکن بود عماد حالا قاتلم میشد.. خب از راه قانونی هم که میخواست شکایت کنه ولی به اصرار زنش منصرف شد.. و اینکه اگر فرد متجاوز پیر و بیمار و نادمه و در خطر آبروریزی و فیلم سعی داره فرد متجاوز رو مظلوم نشون بده به نیت ترویج بی غیرتی نیست به این خاطره که نشون بده یه آدم چرا و چطوری توی این سن و با داشتن فزرند اونم دختر و با اون حال ناسالم و با داشتن زنی که دوسشم داره به این راه کشیده شده.. بنظرم بحث آبروی متجاوز جلوی خانواده و دامادش هم به این دلیل به تصویر کشیده شده که به موضوع آبرو که مهمترین مسئله درتجاوز هم هست بیشتر توجه بشه.. ولی من فکر میکنم در کل همون چکی هم که عماد درست در لحظات اخر فیلم و بعد از اون همه درگیری ها و ناراحتی های ذهنی و روحی ناغافل و به اون شدت به پیرمرد میزنه خیلی تاثیرگذار بود و انگار این چکی بود زیر گوش همه ی آدم های امثال این پیرمرد
-5

مجتبی

به نقل از ترامپ:
فیلم خوبی نبود لایق اسکار نیست ،اسکار نمیگیره حالا ببینید کی گفتم

مگه اسکار لیاقت و قوت می خواد؟
-19

ترامپ

فیلم خوبی نبود لایق اسکار نیست ،اسکار نمیگیره حالا ببینید کی گفتم
-6

مقصودی

با سلام به همه عزیزان هموطن و فرهنگ دوست.یکی از عزیزان که نقد بنده رو خوانده بودند; سئوال کرده بودند که نظرت درباره ساختمان درحال تخریب اول فیلم فروشنده که عماد و همسرش از آن فرار کردند ; چیه؟ به نظر من ساختمان ها در این فیلم نماد دولت ها هستند.که نویسنده سناریو با حیله گری خاصی که ناشی از کینه توزی و عقده های درونی بوده دولت اصولگرایان را به شکل ساختمان در حال تخریب نمایش داده. که اهالی آن با نقل مکان کردن به ساختمان جدید که سابقه بد بدتر دارند و نماد دولت اصلاح طلبان است و داستان ماجرای معما گونه آنجا رقم می خورد و بنده در نقد از آن به فاجعه منا تعبیر کرده ام و در فیلم به شکل فاجعه زشت زنا نشان داده شده ; تماما محتوای سیاسی این فیلم رو تأیید می کند .از دوستان عزیز تقاضا دارم یکبار دیگر نقد بنده رو ملاحظه کنند . با تشکر ارادتمند همه شما عزیزان
+17

مقصودی

به نقل از جکسون:
به نقل از مقصودی:
یعنی واقعاجمجمه شده قمقمه
جکسون خان سلام .جمجمه یا قمقمه هر دو قالب وظرف اند ; اما محتوا آنها چیست ؟محتوای فیلم چی می گیه و هدفش چیه؟ آنوقت منظور مطالب مرا می فهمید.آری می فهمی توی جمجمه یه عده مخ نیست و تو قمقمه به جای آب,سرابه.
با تشکر

یه سربه رائفی پوربزن توهم توطئه .... / من و چکار با احساسات بچه گانه شما که دنبال قهر و آشتی با این و اون هستید.عزیزم خیلی از مرحله پرتید. چی رو ربط می دهید به چی؟ البته دکتر رائفی پور هم ما به ایشون ارادت داریم همانطور که به استاد فرهادی ارادت داریم.ولی شما عزیز دل خیلی احساساتی هستید و اینجانب از مقوله عقلی دلیل آوردم .به شما حق می دهم که مباحث بنده رو درک نکنید. لطفا کامنت های قبلی بنده رو یکبار دیگر ملاحظه بفرمایید. با تشکر

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی

جستجو