نقد و بررسی فیلم من مادر هستم

داستان فیلم : 1

آوا ( باران کوثری ) دختر جوانی است که در زمینه موسیقی فعالیت دارد و به یکی از همکارانش به نام پدرام ( امیر حسین آرمان ) نیز به او علاقه مند است و این دو قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند. البته خانواده آوا به شدت با این ازدواج مخالف هستند اما آوا همچنان اصرار دارد که با پدرام ازدواج کند.

پدر آوا یعنی نادر ( فرهاد اصلانی ) وکیل دادگستری است و مدتهاست که به مصرف مشروبات الکلی اعتیاد دارد و به همین جهت کل زندگی اش را از دست داده و همسرش ناهید ( هنگامه قاضیانی ) که او هم وکیل پایه یک دادگستری است نیز او را ترک کرده است و قصد گرفتن طلاق از وی را دارد. سعید ( حبیب رضایی ) دوست صمیمی نادر است که مدتهاست در خانه او زندگی می کند و حکم یکی از اعضای خانواده نادر را دارد و محرم رازهای آواست. سیمین ( پانته آ بهرام ) که همسر سعید است، مدتی است در فرانسه زندگی می کند اما او هم در این شرایط به ایران برگشته تا بالاخره تکلیف زندگی اش را با سعید مشخص کند.

بزودی آوا و پدرام در هنگام تمرین موسیقی توسط نیروی انتظامی دستگیر می شوند و پس از آزادی از زندان، ناهید برخورد شدید و خشنی با پدرام که اصلا میانه خوبی با او ندارد انجام می دهد. متعاقباً پدرام به آوا اعلام می کند که دیگر نمی خواهد با او زندگی کند و آوا نیز برای مدتی افسرده شده و به مصرف مشروب روی می آورد. سعید که همیشه محرم اصرار او بوده اینبار با مشاهده حالت مستی آوا، او را مورد هتک حرمت قرار داده و روز بعد آوا متوجه می شد که باردار است به همین جهت رگ دستش را می زند. اما این خودکشی ناموفق هست و آوا نیز به بیمارستان منتقل می شود. سعید سپس نزد ناهید می رود و می گوید که به دخترش علاقه مند شده اما ناهید با عصبانیت وی را طرد2 می کند و سعید هم برای ابراز عشق ، نزد آوا باز می گردد اما آوا وی را به قتل می رساند و...

 

کارگردان :

فریدون جیرانی: تهیه کننده، نویسنده و کارگردانی که اولین فعالیتش را با بازی در نمایشی به نام « عصمت » در سال 1351 آغاز کرد. جیرانی در سالهای بعد فیلمنامه نویسی را پیش گرفت و فیلمنامه تعدادی از فیلمهای مهدی صباغ زاده از جمله « سناتور » و « پرنده » را به نگارش در آورد. اما فیلمی که توانست نام فریدون جیرانی را بر سر زبانها بیندازد، « قرمز » با حضور محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بود که موفقیت هنری و مالی خوبی برای وی به ارمغان آورد. پس از آن جیرانی « آب و آتش » را کارگردانی کرد که از لحاظ هنری اثری برجسته بود.

جیرانی که در سالهای اخیر تنوع فیلمساز ی زیادی داشته که از جمله آنها می توان به ساخت سه گانه « ستاره ها » و فیلم دلهره آور « پارک وی » اشاره کرد. جیرانی همچنین سریالی نیز با عنوان « مرگ تدریجی یک رویا » برای صدا و سیما ساخته است.

 

درباره « من یک مادر هستم » :

اولین مشکل « من مادر هستم » که تماشاگر به راحتی متوجه آن می شود، نامعلوم بودن زاویه روایت داستان است که گاهی سوم شخص می شود و گاهی هم اول شخص. ظاهراً تمامی داستان « من مادر هستم » از دید سیمین روایت می شود اما در بخشی از داستان ما با وقایعی روبرو هستیم که سیمین هیچ دخالت مستقیم و غیر مستقیمی در آن نداشته است و معلوم نیست این اطلاعات و جزییات را از کجا آورده است! 4

مشکلات فیلمنامه همچینن در بخش شخصیت پردازی تقریباً تمامی شخصیت ها به چشم می خورد ولی شخصیتی که ضعفش بیش از دیگران هویداست، سعید است. آنچه که جیرانی از شخصیت سعید به ما نشان داده، فردی عاشق پیشه است که برای عشقش همه کاری انجام می دهد اما او خیلی راحت به عشقش تجاوز می کند و سپس ابراز عشقی انجام می دهد که تا پیش از آن آوا حتی روحش هم از آن خبر نداشت. آیا ما باید سعید را به عنوان یک شخصیت متجاوز قبول کنیم یا یک عاشق پیشه؟! حقیقت این هست که فریدون جیرانی به ما می گوید « عاشق پیشه ای که نمی داند چطور رفتار کند » ، اما درک مخاطب « متجاوز » است!

شخصیت بعدی که مشکلات پرداخت آن شاید کمتر از سعید نباشد، سیمین است که تکلیفش نه با خودش نه با مخاطب معلوم نیست. سیمین از فرانسه برگشته و برای زندگی دو نفره اش با سعید تلاش می کند . نکته ای که در فیلم برای مخاطب توضیح داده می شود این است که نادر سالها قبل عاشق سیمین بوده و ظاهراً این دو با یکدیگر روابط خارج از عرف نیز داشته اند. اما سیمین در حال حاضر شخصیتی منطقی به نظر می رسد که نشانی از کینه و نفرت درش وجود ندارد و فیلم هم هیچ نشانه ای از وجود چنین خصوصیتی در سیمین به مخاطب ارائه نمی کند اما به یکباره او رنگ عوض می کند و تبدیل به شخصیتی انتقامجو و کینه ای می شود که حتی با اثبات بی گناهی آوا، فقط به خاطر لج و لجبازی خواهان اعدام است!

در سکانسی که آوا مشغول درست کردن غذا است و سعید نیز در کنار او قرار دارد، به نظرم آوا در لحظه ای که قصد دارد پدرش را مورد خطاب قرار دهد از نام « ناصر » به جای « نادر » استفاده می کند! فیلم هیچ توضیحی در مورد این اشتباه نمی دهد و من هم آن را به حساب عدم تمرکز کارگردان می گذارم!

جیرانی برای اینکه موارد حقوقی فیلم ( قصاص و... ) کاملاً بدون بحث باشد، تصمیم گرفت سیمین را از طرف برادر سعید ( که عضوی از5 خانواده مقتول به حساب می آید ) به عنوان وکیل با اختیار تام برای پیگیری قصاص این پرونده معرفی کند. مطمئناً با روشی که جیرانی برای قرار دادن سیمین در قلب حکم قصاص قرار داده، دیگر کسی نمی تواند ادعای غیرقانونی بودن حکم را مطرح کند اما حالا از منظر سینمایی این سوال بوجود می آید که این جناب برادر سعید که ما اطلاعی از او نداریم، تا به امروز کجا بوده؟ چرا در کل مدت زمان فیلم نیست و ناگهان یادش می افتد که باید قاتل برادرش را به اشد مجازات برساند؟ چرا وقتی برادرش به قتل رسید به ایران نیامد؟ آیا اصلا باید در جریان مستقیم کارها قرار بگیرد یا خیر؟ و...

یکی از اتفاقات عجیب و غریب فیلم « من مادر هستم » این هست که زنگ آیفون تقریباً هر چند دقیقه مستمر به صدا در می آید! فکر نمی کنم با این وضع زنگ خانه ، در خانه نادر و ناهید هرگز کسی خوابیده باشد.

« من مادر هستم » یک مشکل اساسی دیگر هم دارد و آن این است که قانون را بسیار دست و پا بسته توصیف کرده، گویی که اصلاً در کشور مسئله ای بررسی نمی شود و حکم به یکباره صادر می شود. به عنوان مثال در فیلم ناهید خودش را به عنوان قاتل معرفی می کند و قانون هم سریع می پذیرد که او قاتل است! احتمالاً جیرانی این نکته را فراموش کرده که قانون به بررسی صحنه جرم و یافتن سرنخ و جزییات پرونده اقدام می کند و در این مورد خاص هم که دیگر یافتن مجرم کار چندان سهلی نیست!

جنس بازی های بازیگران « من مادر هستم » شبیه به آنچه هست که همیشه از فیلمهای جیرانی سراغ داشتم. جیرانی علاقه خاصی به دیالوگ ها و مونولوگ های اغراق شده دارد و در « من مادر هستم » هم به وضوح می توانید ببینید که کلام شخصیت های داستان چیزی نیست که اغلب در جامعه امروز از آن در این شرایط استفاده شود.

باران کوثری و فرهاد اصلانی بهترین بازیگران فیلم هستند. اصلانی در نقش نادر یک دائم الخمر کامل است که به راحتی تماشاگر را با خود همراه می کند. باران کوثری نیز در ادامه روند نقش آفرینی های خوبش، در « من مادر هستم » عالی ظاهر شده است. مطمئناً یکی از دلایل تماشای فیلم « من مادر هستم » بازی باران کوثری است.

فرهاد اصلانی در فیلم یک مونولوگ نسبتاً طولانی دارد که ارزش محتوایی خاصی ندارد اما نحوه ادای آن توسط اصلانی عالی است.6

فیلم در دقایق آخر یک سکانس وداع دارد که بسیار تاثیرگذار ساخته شده است. این سکانس واقعاً تماشایی است.

داستان فیلم جدید جیرانی بستر لازم را برای پایان باز دارد اما جیرانی ترجیح داده همه چیز را به وضوح برای تماشاگر شرح دهد و قصه اش را بطور کامل بازگو کند. به نظرم بهتر می بود که برای به انتها رساندن این قصه یک پایان باز در نظر گرفته می شد تا تماشاگر بیشتر در مورد فیلم و اتفاقاتش فکر کند و جزییات آن را تحلیل کند.

در مجموع باید گفت که علی رغم تمام ضعف هایی که « من مادر هستم » در بخش فیلمنامه دارد، سوژه به حدی جذاب است که بتواند تماشاگران زیادی را به چالش بکشد. سوژه خیانت و تجاوز مسئله جدیدی در سینمای ایران نیست اما تا پیش از این کمتر با این جسارت توسط فیلمسازی به تصویر کشیده شده بود. « من مادر هستم » فیلم خیلی خوبی نیست اما جسارتش در روایت داستان – حداقل کمتر مشاهده شده در ایران – باعث می شود تا دیدن این فیلم را به همه توصیه کنم.

 

در حاشیه :

دقیقا مشخص نیست اولین بار چه کسی از وقوع مشکلات شرعی در این فیلم خبر داد، اما نتیجه هرچه بود باعث تحریک عده ای برای سر دادن شعار مخالفت با اکران این فیلم شد. کار مخالفان حتی به جایی رسید که شعارهای خیابانی در مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه انداختند و حسابی دور و بر فیلم را شلوغ کردند.

گروه موسوم به انصار حزب الله نیز با ارسال بیانیه ای ، به اهالی سینما ( از وزیر ارشاد تا سینمادارن ) هشدار دادند که فقط 24 ساعت فرصت دارند فیلم را از7 سینماها حذف کنند و اگر اینکار را نکنند، خودشان شخصاً فیلم را پایین خواهند کشید!

یکی از درخواستهای معترضان فیلم این بود :« هتاکان امام خمینی ( ره ) باید اعدام گردند »

انصار حزب الله در بیانیه خودشان فیلم را اینگونه توصیف کرده بودند :« این کثیف ترین فیلم با موضوع خیانت است »

فرهاد اصلانی و تعدادی دیگر از سینماگران در اقدامی مشابه در روبروی ساختمان وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی گرد هم آمدند تا از حقشان دفاع کنند و در همانجا هم مردم را دعوت به تماشای فیلم کردند.

افتتاحیه فیلم با حواشی زیادی از جمله سوال های عجیب و غریب مخالفان فیلم از فریدون جیرانی همراه بود که جیرانی هم خیلی سعی داشت با رفتاری خونسرد ، به آنها پاسخ دهد اما فشار عصبی به راحتی در چهره اش قابل مشاهده بود.

در روزهای اکران، بازیگران این فیلم در خبرگزاری ها اقدام به ارسال دلنوشته هایشان از شرایط اکران این فیلم کردند. فرهاد اصلانی در مقاله ای ، به شرح آنچه که در این روزهای اکران بر او گذشته نوشت و پانته آ بهرام نیز در یک نوشته انتقادی درخواست کرد که « یکی بیاید خودمان را از دست خودمان نجات دهد! »

سال گذشته باران کوثری در کنفرانس خبری این فیلم در پاسخ به سوالی درباره این فیلم، این اظهار نظر عجیب و غریب را عنوان کرده بود : «ترجیح می دهم راجع به این فیلم حرف نزم. فیلمی که کارگردانش دلسوزش نیست، منِ بازیگر هم قطعا دلسوزش نخواهم بود و متاسفم برای صحنه های درخشانی که من و حبیب رضایی در آن بازی کردیم.»

 

 منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.10

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

 نام فیلم: من مادر هستم 

کارگردان : فریدون جیرانی

فیلمنامه: ليدا لاريجاني و رحمان سيفي‌آزاد (بر اساس طرحي از جمال اميد)

تهیه کننده: سیدغلامرضا موسوی

مدير فيلمبرداري: مرتضي غفوري

طراح چهره‌پردازي: مهرداد ميركياني

طراح صحنه و لباس: مارال جيراني

سرمایه گذاران : فیلمسازان / نگین موسوی و دکتر حسن دادخواه

دیدگاه‌ها

-3

نفس صالحی

این حرفا چیه ؟؟
این فیلم واقعا عالیه و کاملا بی نقصه
این اتفاقا هرروز در هرجامعه ای رخ میده
یه جوری درباره این فیلم انتقاد کردن که انگار از این اتفاقا واقعا نمیوفته
....
ممنونم واقعا به خاطر این فیلم زیبا
این وزارت ها هم زیادی ایراد میگیرن... :eek:

بنیامین

دوست عزیز تمام نقدات اشتباه محضه به چند دلیل ۱-نحوه روایت پردازی جیرانی کاملا درسته واز سینمای کلاسیک غرب خصوصا جان فورد وام داره مهم ترین نکته اینه که فرم اثر درست باشه که جیرانی این کار از خیلی بهتر بلده
۲ـکاملا شخصیت سعید کارکتریزه شده یک فرد بی بند و بار الکلی که اصلا عشق نمیفهمه اون دیالوگاش شعریه و فریدون اینا رو از عمد میاره که بگه این طرف خیلی پرت تر از این حرفاست
۳ـدوربین جیرانی تو کل فیلم شاهکاره به معنی واقعی و شرف داره به کل فیلم فارسیایی که میسازند
+1

Lila

فیلمش یعنی:تقاص بی گذشتی بی بندوباری سواستفاده :cry: : :sad: همشون تقاص کارهاشونوپس دادن سعیداواسیمین اقای جیرانی اخرفیلم هاش همیشه خون وقتله وفامیلی زن های فیلمش مشرقیه اقای جیرانی افریده شده برافیلم های خشونت :roll: :lol:

Lila

فیلمش هرچی بگی هست تقاص بی گذشتی سواستفاده همشون تقاص کارهاشون ودادن سعیدواوا اوا چوب کارهای باباشوخورد سعیدهم که کشته شدسیمین افسردگی گرفت فقط موندن ناوروناهید که رمزب هست که ایناجداشدن بعداعدام یانه؟پدرام وکه اصلاخوشم نمیادازچهره وبازیش نادرکه خیلیییی کله شق وبی بندبار بودکه اول فیلم جلوناهیدسیمین وسوارکرد امااواحقش نبود چوب کارهای گذشته نادروبخوره سیمین هم به قیمت نابودی اواانتقام گرفت :-? :-? :roll:
+2

عظیم

فیلم بدی است.به حقوق زنان اصلا"توجه نشده چراکه کشتن سعیدفقط برای دفاع ازعفت خودبوده وعلاوه براین آوابارداراست ونیازبه بررسی وتعویق حکم قصاص می باشد.سپاسگزارم.
+2

لتی

بخش دوم:
2- بازی سعید افتضاح بود و انتخاب این بازیگر برای این نقش که به نظرم اشتباه محض بود، واقعا من موندم که کارگردان و عواملی که بازیگر و انتخاب میکنن چرا این مسئله رو در نظر نمی گیرن که باید تیپ بازیگر به اون نقش بخوره؟بازی شل و وارفته ای نقش سعید خیلی رو مخ بود...به نظر من باید یه بازیگر با احساس تر می آوردن حالا جدا از بازیگر اشتباه این نقش خود نقش بود که دیگه بدتر از بازیگرش!!!نقش سعید واقعا نیاز به یه ویرایش اساسی داشت، خیلی راحت بدون اینکه به مخاطب توجه بشه به راحتی از نقش عمو با یه پرش کاملا واضح به نقش عاشق 2 ساله تغییر ماهیت میده که هر مخاطبی هم باشه وسط فیلم یهو میگه چی شد؟؟؟؟چرا اینجوری شد؟؟؟اینکه یه عموی خیلی رفیق و معمولی بود؟؟؟چی شد یهو؟؟چه عشق دوساله ای؟چه کشکی؟ :-?
3- خانم بهرام واقعا نقش یه روان پریش و خوب بازی میکنن این نقش ها اصلا نوشته میشه برای تیپ ایشون...بازیشون 3 بخش داشت که بخش اولش همون تعریف قصه بود که خیلی عالی بود، بخش دومش هم که قصه ای انتقامشون بود که اونم خوب بود بازی خیلی عالی داشتن و نقششون هم بعنوان کسی که میخواد انتقام بگیره قابل قبول بود اما بخش سومش که بازگشتش به فرودگاه بود باید از نویسنده پرسید آخه چرا؟؟؟؟نویسنده ای این فیلم اون بخش سوم و داشتن مینوشتن معلوم نبود حواسشون به کجا بوده!!!؟؟؟
در کل فیلم خوب تری میشد اگه نویسنده اش یک ذره به درک مخاطبش توجه نشون میداد و هی ماهیت بازیگراش و تغییر نمیداد و از اول تکلیف خودش و با نقش ها روشن میکرد...

لتی

منم این فیلم و تازه دیدم...هر کی این فیلم و ندیده من که میگم ببینه مگه میشه از فیلمی که باران کوثری و فرهاد اصلانی بازی میکنن گذشت؟؟
نقد و تعریف من مخاطب:
1- بازی فرهاد اصلانی و باران کوثی مثل همیشه بی نظیر بود چقد این دوتا با هم عالی میشن بعنوان پدر و دختر همین چند روز پیش که باز کوچه ای بی نام هم ازشون دیدم بشتر به این پی بردم که مچ شدن بازی این دوتا باهم معرکه میشه. اینکه باران دست آقای اصلانی و میگیره یا بهش دست میزنه به نظر من یکی از نکات مثبت بازیشونه حالا هر کی هرچی میخواد بگه...
ادامه... :o
+1

ایکس

خب فیلم نامه خیلی ضعف داشت اما موضوعش خوب و آموزنده بود و اگر بیشتر روی فیلم کار میشد فیلم خوبی از آب در میومد....به هر حال سکانس های جالبی داشت (علی الخصوص سکانس آخر) عالی نبود در کل ولی خوب بود
+3

هستی

یه جاهایی دیگه خیلی اغراق میکردجیرانی بعد هم اصلا فیلمنامه اش از لحاظ قانونی وحقوقی درست نبود و لوایحی که ارائه میکردن به دادگاه اصلا اصولی نداشت بعدهم دفاعیات شون به دادگاه خنده دار بود اصلا قاضی اجازه نمیده شما داستان بگید .مشاور حقوقی فیلم خیلی ضعیف کار کرده بود
+2

Atena

من وااااقعن از اين فيلم خوشم اومد و بايد بگم كه اون آدمايي مه از اين فيلم انتقادي چيزي كردن،آدمايين كه نميخران مسايل وحشتناك جامعهي مارو باهاش كنار بيان و قبول كنن كه توي چه جامعه مزخرفي دارن زندگي ميكنن
اين فيلم درسته كه زير ١٦ سال ديدنش ممنوعه،ولي به نظر من، اين فيلمو مادر و پدرا بايد با فرزندانشون ببينن تا كه بفهمن كه بي اهميت هاي والدين و حتي حرف گوش نكردناي بچه ها امان داره براي اونا حكم مرگ رو صادر كنه
فيلم محشري بود...
+7

مهشید

ولی بنظر من فیلم جالب و آموزنده ای بود . از دست بدی با همون دست پس میگیری" این چیزی بود که برای نادر یا فرهاد اصلانی پیش اومده بود. از طرفی، یه چیز آموزنده دیگه اش هم این بود که آدم نباید راحت به هر کسی اعتماد کنه متاسفانه آوا به سعید خیلی راحت اعتماد کرد و در نتیجه بهش تجاوز شد.
از کار پدرام که تا آخر پای آوا واستاد هم خوشم اومد.
فیلمنامه و بازی ها کمی ضعف داشت ولی در کل فیلم خوبی بود و اصلا هم نکته های غیر اخلاقی نداشت اینطور که همه میگن.....
+5

فرش جون

به نظر من خیلی فیلم جالب و آموزنده ای بود از هر لحاظ
مهم تر از همه اینکه میخواست به همه بفهمونه که این دنیا دار مکافاته
جواب تمام کارهامون رو میبینیم.
از دیده من یک فیلم بسیار آموزنده بود
ضمنا کسانی که ایراد میگیرن بدونن این یک فیلمه اما بر اساس واقعیت و هر فیلمی ایرادهای خودشو داره شما به پیام و هشدارهای فیلم توجه بفرمایید
+9

مهسا

پیام فیلم: مشروب نخورید بچه های خوب همه دنیا که دارن از این چیزای بد میخورن یا قاتلن یا متجاوز یا زندگیشون بخاطر آب شنگولی در حال پاشش!! است چون در حال مستی حتی به کسی که بهشون میگه عمو تجاوز میکنند. روابط باز نداشته باشید چون بعدا یکی میاد به دخترتون تجاوز میکنه (توجه کنید دستگاه باریتعالی اگر شما خطایی کنید اشتباهی زن و دخترون رو هدف میگیره چون اونا اموال شما هستند!) در پایان زنها تو هر حالی حتی اگر بهشون تجاوز شده باشه مقصر اصلی هستند و باید اعدام شن.
والسلام
-19

مریم منصوری

چرا فرهاد اصلانی و باران کوثری راحت همدیگه رو لمس میکنند و دست همو میگیرن آیا نسبتی دارن
+2

آریا

مساله ای که وجود داره و فیلم اومو نادیده گرفته اینه که اجرای حکم اعدام مخصوصا در این جور پرونده ها چندین سال طول میکشه، با توجه به نوع روابطی که بین افراد مختلف فیلم بود امکان نداشت سیمین توی اون چند سال رضایت نده، چون انگیزه اش خیلی قوی نبود. در ضمن پلیس آگاهی تو اینجور پرونده ها فقط به اعترافات اکتفا نمیکنه و تک تک اجزای ماجرا رو کشف میکنه،راستش این قسمتش شبیه سریالهای ترکی بود.
+5

امير

جدا از اشكالات فيلم بازي سكانس آخر دادگاه بسيار احساسي و قشنگ بود ، ممنون از خانم كوثري و آقاي اصلاني عزيز
+4

اویس

بی اشکال نبود
عالی هم نبود

اما به دل نشست
بگشای لب که قند فراوانم آرزوست
+6

گرگ شب

این فیلم عالی بود و سعی داشت واقعیت های تلخ جامعه رو نشون بده این نقد شما در مورد این فیلم خیلی غیر منصفانه بود
+15

حوا

من این فیلمو دیدم
توی فیلم سعید به اوا میگف که بهش بگه عمو سعید . خب واقآ ادم افسرده میشه وقتی می بیبینه ادمایی هستن که بعد چند سال زندگی با خانواده طرف هنوزم اینکارا ازشون بر بیاد
+12

احســــاس خـــامــوش

قطعا یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین فیلم هایی بود که دیده بودم... باران کوثری عزیزم فوق العاده بود مثل همیشه
+5

یکی

فک کردم نقد تخصصی دارین. واقعا که!!!
فضای مجازی و پول مفت داریم ماها!
+3

نسیم

من نمیدونم شما از فیلمی که از زیر دست ارشاد میاد بیرون چه انتظاری دارین.انقدر به قسمت هاای مختلفش گیر میدن و حذف میکنن که فیلم کلا یه چیز دیگه میشه.
+7

جلال

ابتدا بگم دقیق فیلم دیدم ولی متنفرم از کارگردانی جیرانی.چون گیرداده به مشروب خوردن و زنهایی که سیگار میشن توی اون سریال مزخرفش هم کاملانمود داشت.
اینکه واقعیت زیرپوست شهر چه خبره همه میدونن ولی اساتیدعزیز که طرفدار فیلم هستین اینو بدونید: وقتی با آشکارا اعلام کردن یه چیز قبح اون رو بشکونید مطمئن باشید که روزی علنی میشه.
این جمله رو من نگفتم بزرگان زیادی ذکر کردن خواهشا یه بار دیگه فقط یه بار دیگه جمله رو بخونید فکر کنید.
یاحق
+1

آرش

یه جاهایی اگه محدودیت های فیلم سازی در ایران نبود میتونست بهتر هم باشه من نمیدونستم کارگردانش کیه ولی گفتم 100در 100 کارگردان قوی هست آقای جیرانی ترکنده فیلم خوش ساخت با بازی های روان و نویسندگی فوق العاده فیلم آب و آتش هم که جیرانی ساخت بود اونم خوش ساخت بود
+2

آرش

این فیلم فوق العاده خوش ساخت بود و بازی ها بسیار قوی داشت دیگه من بقیه شو نمیدونم
-2

نرجس

به نظرمن فیلم خوبی بود ولی توی بعضی جاهاش زیاده روی کرده بودن مشروب و...
+2

ابراهیم

ضمن تشکر فراوان از عوامل ساخت فیلم
بنظر من هدف اصلی فیلم گوشزد کردن در خصوص اعمال و رفتار های ما در زندگی دنیوی و انعکاس آن به طریقی به خودمان یا عزیزان مرطبت به ما می باشد . پس سعی در خود شکستن داشته باشیم نه در آینه شکستن.
+9

حسین

یک نکته اضافه بگم
برای هزارومین بار در روان شناسی مثبت اندیشی و طرح یک زندگی صحیح و سالم به شیوه ی مدرن و حرفه ای ( که کم در سینمای دنیا نداریم ) تاثیر در اصلاح و بهبود جامعه داره نه خود واقعیت تلخ را نشان دادن به طور صرف این ضعف بزرگ فیلم های ایرانی و مخصوصا سریال های ایرانیست
در ضمیر ناخود اگاه نکات منفی همیشه جای خود را باز میکنند بدون هیچ گونه تحلیلی می مانند و دید افراد را نسبت به هم به جامعه و به زندگی منفی و غیر قابل تحمل میکند
+2

حسین

با سلام
من یه توضیح مختصر بدم به عنوان یه بیننده این فیلم
متاسفانه در این فیلم های ایرانی من جمله این اثر تکنیک های روان شناسی در نظر گرفته نمی شود
در این فیلم یه سوال جدی واقعا تاثیر روی کدام قشر بود کارگردان منظورش نقد کردن چه گروه یا افرادی بود؟
نشون دادن این همه اعمال خلاف شرع نیازش چیست ؟بی تعصب برخورد کنیم؟
در پایان من به عنوان بیننده چه برداشت اخلاقی از این فیلم باید انجام بدم ، به عنوا مثال ارتباط داشته باشم لکن تجاوز نکنم؟خیانت نکنم؟یا اساس این رابطه غلط است ؟
چرا این همه ضعف تکنیکی در قضاوت نحوه پیگیری پرونده، نحوه برخورد پلیس ، جمله ی ابتدایی ، نام خود فیلم و ...
چرا واقعا ...
و در پایان کاش کارگردان های ما و فیلم نامه نویسان ما اندیشه محور بودنند تا خیال پرداز
موفق باشید
+11

سارا

خانه از پایبست ویران است...
متاسفم برای خودم و تمام ایرانی ها که واقعیت جامعه رو به وضوح می بینیم و انکار می کنیم!
-5

Mehran

این مسائل اگر هم در جامعه وجود داشته باشه، فیلم میتونه با تلنگر اونارو بازگو کنه، نه مستقیم بزنه به هدف، مستقیم، نه یه کم اینورتر نه یه کم اونورتر، این خیلی ضعفه، خیییییلی، فیلم های جیرانی همیشه همیجوره، دوست داره همه چیز رو تو فیلم نمایش بده، منم با نظرایی که میگن قبح رو میریزه موافقم، این همه وقاحت رو مستقیم و بی حاشیه نشون دادن قبح رو میریزه و اعصاب آدم رو خورد میکنه، وقتی فیلم تموم میشه حس بدی آدم داره
+6

lمحمد

فیلمِ واقعاً خوبی بود...
البته جز یک سری مواردِ جزئی که ای کاش همین اشکالات رو هم نداشت تا شاهدِ یک فیلمِ کامل و بی نقص می بودیم
ممنونم از همه ی عواملِ فیلم
+3

سامی

به نقل از مریم:
به نقل از ساناز:
واقعا وقتی سیمین از خارج برگشت تو صورتش و تو لحن حرفاش با نادر اثری از کینه نبود پس اون همه نفرت و کینه یهو چطور پیدا شد؟این بزرگترین مشکل فیلم بود.و آخر اینکه چطور وقتی سعید عاشق آوا بود ازش انتظار داشت عمو صداش بزنه و از راحت بودن آوا تو خطاب کردن دیگران ناراضی بود؟این رو درک نمی کنم؟با عمو صدا شدن اون حد فاصل بیشتر برای سعید احساس می شد!اما چرا راضی بود؟

ساناز خیلی به فیلمنامه حساس نشو که این فقط ذره ای از اشکالاتش هست.

سعید به آوا گفت تو این دو سال تمام تلاش خودمو کردم که بهت عادت نکنم! شاید به همین خاطر ازش میخواست عمو صداش کنه تا کمی حریم ها رو بیشتر احساس کنه
به نظر من فیلم جذابی بود و بازی باران کوثری و فرهاد اصلانی عالی بود
+15

ناشناس

به نقل از نيک:
من ديشب فيلم و ديدم . خيلي لذت بردم. به نظرم هدف فيلم نکوهش بي‌بند و باري نبوده و اصلاً روابط دختر و پسر را تاييد نکرده تمام موارد خيانت،‌طلاق، شرب مشروبات الکلي ، بها دادن افراطي به فرزندان، روابط بيش از حد اعتدال، با
دوستان و آشنايان، همه و همه از نکاتي هستند که در اين فيلم مورد نکوهش قرار گرفته و البته در ايران امروز بايد به شدت مورد توجه قرار گيرد. فرزنداني که به اسم مدرنيته پا از حد فراتر گذاشته و پدر و مادر خود را همسان بچه‌هاي مدرسه و دانشگاه و ... با نام کوچک صدا مي‌کنند به بهانه صميميت! پدري که به افراط شراب خواري کرده و از اعتدال در اين زمينه نيز خارج شده! ارتباط با دوستان بيش از حد‍! در جامعه آي که متاسفانه آمار تجاوز افرادي چون برادر، پدر ،‌ عمو و دايي به محارمي چون دختر، خواهر،‌برادر زاده و خواهر زاده و .. بسيار رو به افزايش است و اين آمار متاسفانه به دلايل امنيتي افشا نمي‌شود.
در خاتمه توصيه مي‌کنم به جاي ايراد گيري‌هاي بيخود از آقاي جيراني تشکر نماييم که بيينده را به تفکر وامي‌ دارد. تفکر به عواقب اعمالمان، تفکر به رويه‌هاي تربيتي ما در زندگي، تفکر و آيينده نگري در خصوص تصميم‌گيري‌ها، کينه ورزي‌ها و حتي خوش‌بيني‌هاي ما. بياييم احترام را در ميان خانواده ها افزون نموده و با رعايت اصول اخلاقي صحيح و مبتني بر منطق و با ارتباط مؤثر با فرزندانمان، آن‌ها را از خطراتي که به هر نحوي از انحاء آنها را تهديد مي‌نمايند محافظت نماييم.

ببخشید اشتباهی منفی دادم
+4

مریم

به نقل از ساناز:
واقعا وقتی سیمین از خارج برگشت تو صورتش و تو لحن حرفاش با نادر اثری از کینه نبود پس اون همه نفرت و کینه یهو چطور پیدا شد؟این بزرگترین مشکل فیلم بود.و آخر اینکه چطور وقتی سعید عاشق آوا بود ازش انتظار داشت عمو صداش بزنه و از راحت بودن آوا تو خطاب کردن دیگران ناراضی بود؟این رو درک نمی کنم؟با عمو صدا شدن اون حد فاصل بیشتر برای سعید احساس می شد!اما چرا راضی بود؟

ساناز خیلی به فیلمنامه حساس نشو که این فقط ذره ای از اشکالاتش هست.
+2

مریم

فیلم های آقای جیرانی متاسفانه
همیشه ضعیف و پر از اشکال هست!
البته در چندسال اخیر تا الان!
فیلمنامه ی کار فوق العاده ضعیف بود!
نکات اخلاقی در کار به طرز غیرحرفه ای
به تصویر کشیده شده بود!
یک پیشنهاد هم به جیرانی:
اگر نمیشود بهتر ساخت!
بهتر است اصلا نساخت!
در آخر هم
از هنگامه ی قاضیانی ،به خاطر بازی زیباش
تشکر میکنم.
-7

ایسان

در کل فیلم خوبی بود ولی یه سری سیاهنمایی هایی داشت که تو نظرات هم دیدیم!
-3

مهسا

یه سری مشکلات و بی نظمیهای داشت که گاهی آدم گیج میشد ولی با این قسمت از نقد شما که سعید به عنوان متجاو بیشتر به نظراومد مخالفم..سعید دقیقا مرد عاشق پیشه ای بود که نمی دونست در اون شرایط چیکارکنه.
اینکه بهش میگف بهم بگو عمو هم دقیقا این مسئله رو میرسونه که می خواسته بین خودش و آوا فاصله ایجاد کنه یعنی درحقیقت می خواسته این عشق رو کنار بزاره(با توجه به این که می دید آوا خودش کس دیگه ای رو دوست داره و شرایط سنیشون هم اصلا بهم نمیخورد) و به نظر من تصمیم تجاوز یه نقشه ی از قبل تعیین شده نبوده .
+2

ساناز

واقعا وقتی سیمین از خارج برگشت تو صورتش و تو لحن حرفاش با نادر اثری از کینه نبود پس اون همه نفرت و کینه یهو چطور پیدا شد؟این بزرگترین مشکل فیلم بود.و آخر اینکه چطور وقتی سعید عاشق آوا بود ازش انتظار داشت عمو صداش بزنه و از راحت بودن آوا تو خطاب کردن دیگران ناراضی بود؟این رو درک نمی کنم؟با عمو صدا شدن اون حد فاصل بیشتر برای سعید احساس می شد!اما چرا راضی بود؟
+7

سارينا

به نظر من كه فيلم فوق العاده قشنگي بود. من نميدونم چرا شماها بايد از همه چيز ايراد بگيريد ؟ يعني اينقدر سخته كه بگيد قشنگه ؟ تنها اشكال فيلم اين بود كه يكي دوبار به جاي نادر گفت ناصر. ولي فيلم اينقدر قشنگ بود كه اين ايرادو تحت الشعاع قرار ميداد. و در ضمن متاسفم واسه افرادي كه خودشونو زدن به كوري و هيچي نميبينن.
-10

روانشناس خاص

فیلم مزخرفی بودددددددد واقعا چون اصلا هیچیش درنیومده بود
+6

ناشناس

چرا جبهه میگیرید واقعیت جامعه امروز همینه،اونقدر مردا زن رو محدود میبینن که دیگه جنبه ندارن تا یکی باهاشون میخنده میخوان بکشوننش تو تختخواب...

حالا این یکی که دیگه محرم اسرارش هم شده بود بیچاره اوا...

من متاسفم برای جامعه ام
+8

الی

عالیییییییییییی ی بود فوق العاده مطابق واقعیات امروز........ مرسی از اقا جیرانی ;-)
+17

saeed

این فیلم تا حدودی به فیلم هیس هم شباهت داشت.....و بازی باران کوثری خیلی عالی بود همچنین فرهاد اصلانی
+2

فاطمه

به نقل از سحر:
سلام
منم امروز با دوستام رفتم این فیلمو دیدم 0 منم نفهمیدم اینهمه جنجال برای چی بوده. در کل فیلم بدی نبود اما به نظرم خیلی در فیلمنامه ضعف داشت. من و دوستام هم چندین بار احساس کردیم که که شخصیت پدر فیلم با نام ناصر خطاب شد. آخرش نفهمیدیم اسمش ناصر بود یا نادر !!! یک سوال هم برام پیش اومد . اسم فیلم خطاب به کی بود؟ خطاب به مادر آوا بود ؟ یعنی بخاطر فداکاری مادر آوا اسم فیلمو گذاشتن من مادر هستم؟ اگه کسی متوجه شد برای من هم توضیح بده.
به سیمین چون به نا حق مادر دیگه نمی شد و در واقع مادر شده بود ولی بچه را از دست داده بود به خاطر نامردی نادر
+5

r.h

فیلمی بود که می فهمونه خیلی ها که زندگیشون بی بند و بار هست اخر زندگیشون همینه پوچی .....و در نهایت از هم پاشیدن زندگی .البته باید گفت که این فیلم حکم قصاص رو زیر سوال برده چون فقط دیه بر عهده او میاد لذا بری از ایراد نیست..!
+8

black swan

فیلم عالی بود و من جدعتشو تحسین میکنم.بازی های بی نقص و کارگردانی روان.خداییش من موندم چرا انقد به فیلما گیر میدن اخه.
+3

دنیا

:cry: این چه نظرهاییه؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟ چرا با هم دعوا میکنید؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی

جستجو