آخرین نظرات بازدیدکنندگان

RSS

آخرین فعالیت های جامعه مجازی

  • یک آواتار جدید آپلود کرده
    profile 11 ساعت پیش
  • متا اسکور فیلم جدید لینکلیتر, boyhood شده 100 !! ندیده بودم تا حالا. امروز هم که بلوریش اومد رو نت. ببینیم چه کرده استاد
    profile 1 روز پیش
  • friends مجید وsahar اکنون باهم دوست هستند
  • Jean Seberg
    photos 2 روز پیش
 

نقد و بررسی فیلم بیخود و بی جهت

( 12 رأی )
5.4

 خلاصه داستان : 1

فرهاد ( احمد مهرانفر ) و الهه ( نگار جواهریان ) قرار است در چند ساعت آینده در حیاط خانه جدیدشان، مراسم ازدواجشان را برگزار کنند. اما ساکنین قبلی خانه به نامهای محسن ( رضا عطاران ) و مژگان ( پانته آ بهرام ) که می بایست خانه را پیش از مراسم عروسی تحویل این زوج جوان می دادند، دچار مشکل می شوند و حالا این دو خانواده می مانند و کلی وسائل که در خانه و حیاط قرار گرفته است.

 

کارگردان :

عبدالرضا کاهانی: متولد 1352 در شهر نیشابور هست و کارش را با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرد اما ورود رسمی اش به دنیای سینما با فیلمنامه نویسی فیلم « سفر به شرق » ( 1380 ) آغاز شد. پس از « سفر به شرق » « کاهانی » وارد عرصه کارگردانی شد اما چندان مورد توجه واقع نگردید تا اینکه در سال 1387 فیلم تحسین شده « بیست » را با انبوهی از ستارگان سینما روانه سینماها کرد که مورد استقبال مردم و منتقدین قرار گرفت. « آن جا » فیلم بعدی « کاهانی » محسوب می شد که در نطفه بایکوت شد! در سال 1388 نیز « کاهانی » فیلمی نام « هیچ » را کارگردانی کرد که این یکی با حواشی بسیار به سینماها وارد شد و مورد استقبال هم قرار گرفت و در نهایت سال گذشته « اسب حیوان نجیبی است » را روانه سینما کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

« بی خود و بی جهت » ششمین فیلم کارنامه عبدالرضا کاهانی است.

 2

درباره بیخود و بی جهت :

تا 20 دقیقه ابتدایی « بیخود و بی جهت » شما متوجه نمی شوید که شخصیت های داستان برای چه ماتم گرفته اند !

پس از اینکه تماشاگر با کلی تاخیر سر از مشکلاتی که باعث ماتم گرفتن شخصیت ها شده در می آورد، فیلم وارد ورطه تکرار می شود ولی شوخی های مناسب و موقعیت های جالبی که شکل می گیرد، مانع از خسته شدن تماشاگر می شود.

کاهانی به خوبی موفق شده از موقعیت های ساده و بی ارزش انسانها، کوهی از مشکلات بسازد. کوهی که می توانست با یک اختلاط 2 دقیقه ای به نتیجه برسد اما با دعوا و مرافه و شلوغ کاری ، تنها به بزرگتر شدنش کمک کرده است.

کاهانی کارگردان خلاقی هست. شوخی هایش جذاب و دلنشین و در ساخت موقعیت هم خیلی خوب عمل می کند اما مشکل اینجاست که در برخی موارد زیاده روی می کند. در « بیخود و بی جهت » لحظات زیادی وجود دارد که شخصیت های داستان بی ملاحظه در حال فریاد زدن هستند و این در مرحله اول شاید برای تماشاگر خنده به ارمغان بیاورد اما پس از مدت کوتاهی تبدیل به سوهان اعصاب می شود.

یکی از این زیاده روی ها مربوط به سکانس خوابیدن پانته آ بهرام در زیر کامیون با کلی داد و هوار است که کاملاً زائد است. مدت زمان فیلم چندان طولانی نیست اما این قبیل صحنه های اضافی باعث کوتاه تر شدن زمان مفید فیلم شده است.3

بچه بی ادب محسن و مژگان ، یکی از شخصیت های زائدی است که حضورش در ابتدا جالب به نظر می رسد اما زمانی که نقشش در موقعیت ها پر رنگ می شود، با اعصاب تماشاگر بازی می کند! البته اینکه این بچه در این سن چنین رفتاری آن هم با این وقاحت از خود نشان می دهد، خودش نیازمند یک بازنگری اساسی در فیلمنامه دارد.

در اواسط فیلم، مادر الهه وارد خانه او می شود و یکی از بدترین موقعیت های فیلم را ایجاد می کند. اینکه نگار انسان مذهبی است قابل قبول است، اما دلیلی هم ندارد که شخصیت مادر تا این حد خشک و تجملاتی به تصویر کشیده شود. اوضاع زمانی بدتر می شود که ببینیم بازیگر نقش مادر بی آنکه کاری به دیگر بازیگران فیلم داشته باشد، بیشتر در حال مونولوگ گویی است نه دیالوگ گویی!

یک نکته دیگر هم درباره نقش مادر باید عرض کنم و آن اینکه وقتی در اواسط فیلم وارد خانه الهه می شود و چند دقیقه بعد به سر خانه و زندگی اش بر می گردد، دوباره در اواخر فیلم ( شاید یک ساعت پس از ترک محل ) باز می گردد و همان آش و همان کاسه و همان مونولوگ گویی!

یکی از نکات بامزه فیلم ، حضور شاگر راننده در فیلم است که با آن فرم صحبت خاصش، شیرینی زیادی به داستان اضافه می کند.

رضا عطاران کماکان یکی از بهترین های سینمای ایران در خلق کمدی است. شخصیت بی خیال و بامزه عطاران، سالهاست که چه در تلویزیون و چه در سینما جواب داده و به نظر هم می رسد تماشاگران تا مدتها از فرم بازی او استقبال کنند. 4

پانته آ بهرام با لهجه اصفهانی بامزه اش ، یکی دیگر از خوب های « بیخود و بی جهت » می باشد. بهرام امسال بسیار پرکار بود و نکته مثبت این پرکاری هم اینجاست که در هر کدام از فیلمها ، ایفاگر نقشی متفاوت بود که به خوبی از پس همه آنها برآمده.

نگار جواهریان هم یکی از بازی های خوبش را به نمایش گذاشته است. جواهریان در نقش الهه، بسیار عصبی است و داد و فریادهای گاه و بی گاهش هم تماشاگر را آزار نمی دهد.

احمد مهرانفر در بین 4 بازیگر اصلی فیلم، حضور کم فروغ تری را تجربه کرده است. مهرانفر ایفاگر نقش شخصیتی ساده است که در وضعیت دشوار کنونی درمانده مانده اما همیشه با خنده و شوخی با آن برخورد می کند. خنده های مکرر فرهاد در ابتدا برای تماشاگر بامزه جلوه می کند اما در ادامه و زمانی که مشکلات این 4 نفر وارد بحران می شود، لزومی نبود که این خنده ها ادامه پیدا کند چراکه نه تنها تاثیری بر تماشاگر ندارد، بلکه باعث مضحک شدن صحنه می شود.

در مجموع باید گفت که « بیخود و بی جهت » فیلمی متوسط است که در لحظاتی می خنداند و در لحظاتی توانایی این کار را ندارد. نکته مثبت داستان این است که خیلی زود تمام می شود و به مرحله از دست رفتن طراوتش نمی رسد.

شاید خیلی ارتباطی به این فیلم نداشته باشد اما در فضایی مشابه ، سال گذشته فیلم « کشتار » از رومن پولانسکی را مشاهده کردم که به نظرم یکی از بهترین های سال بود. در « کشتار » هم 2 زوج میانسال را داشتیم که بر سر بچه شان دعوا راه می انداختند و اینجا هم 2 زوج بر سر خانه. برای درک بهتر تفاوت میان دو سینما،5 پیشنهاد می کنم که « کشتار » را هم مشاهده کنید.

 

در حاشیه :

کاهانی پیش از اکران « بیخود و بی جهت » گفته بود که علاقه ای به اکران این فیلم ندارد چراکه شرایط اکران مناسب فیلمش فراهم نیست و حوزه هنری هم چوب لای چرخش می گذارد! در نهایت هم « بیخود و بی جهت » اکران شد.

کاهانی همچنین در اظهاراتش درباره حوزه هنری و شرایط اکران فیلمش گفته بود : « حوزه هنری و همکارانش در کشته شدن من سهیم هستند! »

صدا و سیما از تبلیغ این فیلم در تلویزیون جلوگیری کرد. دلیل ذکر شده برای این اقدام این بوده : « فیلم خوبی نیست پس تیزرش هم پخش نمی شود! »

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.7

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

 نام فیلم :بیخود و بی جهت 

کارگردان : عبدالرضا کاهانی

فیلمنامه: عبدالرضا کاهانی

تهیه کننده: عبدالرضا کاهانی

مدیر فیلمبرداری: علی لقمانی

تدوین: شیما منفرد

مدیر تولید: مهران احمدی

طراح چهره پردازی: نوید فرح مرزی

طراح صحنه و لباس: فرحناز نادری

نظرات   

 
-1 #19 مهسا 1393-06-01 07:20
مزخرف بود بي سر وته بدون پيام موضوع تكراري و پيش پا افتاده به درد هيچ قشر و هيچ سني نميخورد هيچ معضل اجتماعي و خانوادگي بحراني رو روايت نميكرد مجيدي و حاتمي كيا فيلم ميسازن كاهاني هم فيلم ميسازه واقعا كه...
بازگو کردن
 
 
+1 #18 فرناز 1392-12-06 15:01
فیلم خیلی خیلی فوق العاده ای بود هم بازیگراش هم کارگذدانیش هم دیالوگا..کاملا ادم رو جذب فیلم میکرد اینقد طبیعی بود..
بازگو کردن
 
 
+3 #17 آیلار 1392-08-29 15:35
همون صدا و سیما تبلیغ جابه جا به ظاهر قشنگ رو پخش کنه!!!
مردم که فقط با تبلیغ تلوزیون به سینما نمیان!
بازگو کردن
 
 
-1 #16 منصوری 1392-07-21 03:14
به نظر من
1- فیلم تو به نقش کشیدن تضاد بین اقشار جامعه خوب عمل می کنه هر چند نقش مادر یه کم پر رنگه
2- نقش بچه رو نمی شه اونقدر زائد دید.چون امثال این بچه ها به وفور تو جامعه هستن و تاثیراتی بر رده های بزرگتر سنی هم دارند
3- راجع به مرافعه زیاد و نبود آرامش که خود دردی در زندگی اجتماعی کنونی جامعه ی ماست و خود فیلم می خواد همین موضوع رو به تصویر بکشه ولی به نظرم چون توی یه فضای بسته و تکراری داد زدن ها خیلی زیادن شاید بهتر بود که مقداری تعادل در این دو مبحث ایجاد میشد.مثل فیلم 12 مرد عصبانی
4- به هر حال باید به محدودیت ها هم نگاه کرد

در کل میتونم بگم که فیلم قابل توجه و تا حدودی زیباست
بازگو کردن
 
 
-1 #15 hamid 1392-05-21 14:57
خوب بود. کاهانی واقعا توی نشون دادن التهاب و میزانسن شلوغ از بهترین های ایرانه. پایان فیلم به موقع و عالی بود. واقعا باید به کارگردانای مستقلی مثل کاهانی آفرین گفت چون تو ایران نه تنها کسی کمکشون نمیکنه بلکه کلی هم چوب لا چرخشون میکنن
بازگو کردن
 
 
-1 #14 نیما 1392-05-12 16:26
اتفاقاً از این بچه های بی ادب و سوهان روح تو هر خانواده ای پیدا میشه و دقیقاً میشه نتیجه گرفت که بچه آدمایی مثل مژگان و محسن همین میشه!
بازگو کردن
 
 
-1 #13 سعید 1392-03-30 18:52
فقط توجه داشته باشید با اینکه فیلم لانگ شات زیادی نداره ولی بین دیدن فیلم در خانه با سینما تفاوت زیادی داره وخوب طبیعتآ ، محیط در برداشت فرد تآثیر زیادی داره و همچنین در اعصاب خوردکنی!!!
بازگو کردن
 
 
+3 #12 سلمان ذنوبی 1392-03-29 17:16
تم خوبی داشت ولی فضای فیلم خیلی محدود بود.یکی از ضعفهای بزرگش هم تقلید ناشیانه لهجه اصفهانی بود
بازگو کردن
 
 
-2 #11 امیرمحمد 1392-02-27 13:51
من طرفدارفیلم های مستقلم ولی اصلا ازدوفیلم آخرکاهانی خوشم نیومدچون فضای بسته بودوجذاب نبود فیلم کشتارپولانسکی بابازی فاستروالتزعالی بود بااین که فضای بسته بود
بازگو کردن
 
 
-2 #10 مریم 1392-01-20 17:13
به نظر من مهمترین نکتهء فیلم مسئلهء اعتیاد دو مرد بود ( در دقایق پایانی فیلم در دستشوئی داخل حیاط شاهدش بودیم ) که با بیخیالی و بی ثباتی خود زندگی خانواده شون رو به سخره گرفته بودند.
بازگو کردن
 
 
+5 #9 مسعود 1392-01-05 16:38
داستان فیلم نهایت می تونست 30 دقیقه آدم رو سرگرم کنه و اگر قرار بود فیلمی 20 تا 30 دقیقه ببینیم بدک نبود.نمیدونم چرا فیلم سازان ما از فیلم های خاص هالیوود فقط بی سر و ته بودنشو فهمیده اند و به بهانه خاص بودن، از یه روایت خیلی کوتاه به زور و زحمت فیلم می سازند و ادعای خاص بودن دارن. این جور فیلما تو سینمای ما روز به روز بیشتر میشه.ساده بودن موضوع، مشکلی نداره، مشکل کم بودن داستان و شخصیت پردازیه،با وجود بازی خوب بازیگرا واقعا متاسفم برای وقتی که صرف دیدن این فیلم کردم. خیلی بیخود و بیجهت درست مثل اسمش
بازگو کردن
 
 
-1 #8 محمد 1392-01-05 01:42
موضوع تازه ای بود. ی جاهایی خسته کننده بود و یکنواخت پیش می رفت. شخصیت بچه کاملا طبیعی بود و در جامعه هم زیاد دیده میشه. خوبی کاهانی همینه که از این واقعیت ها فرار نمیکنه.
چند ساعتیه فیلم رو دیدم و مطمئن نیستم ولی فکر کنم شخصیت مادر نگار یکمی زیاده روی بود.
بازگو کردن
 
 
+6 #7 نیلوفر قاسمی 1392-01-04 13:52
من دیشب این فیلم رو دیدم و خیلی خوشم اومد. کلا از فیلمای متفاوت خوشم میاد و از طرفدارای سینمای آقای کاهانی هستم
بازگو کردن
 
 
0 #6 حسین امیدبخش 1391-12-26 11:03
هر فیلمی پیش خانواده باشنندکه حذب الله ازن خوشش نیاید فیلم خوبی هست مثل فی اصفر فرهادی نادر ازسیمین هم پرفروش بود هم ارزش هنری لمفراوان داشت واسکار گرفت بی جهت اقای کاهانی هم بسار حوب بود هرفیلمی که اقیان ان را نپسنند مردم بیشتر استقبال میکنند گشت ارشاد من مادر هستم پرفورش و دوست ذاشتنی امیدوارو که در سال جدید تمام روزنامه نگاران وفیلم سازان
بازگو کردن
 
 
+13 #5 کسری 1391-12-25 12:31
نقد یک فیلم این نیست که آنرا ببینیم بعد دنبال یک مشابه خارجی بگردیم بعد تصورات خود را به نام نقد بدون تعمیق رها کنیم.کاهانی کارگردانی خوب و اهل فکر است که نگاه نقادش تاریکترین بخشهای روابط اجتماعی ما را نشانه گرفته است.بیست، هیچ، اسب حیوان نجیبی است و بی خود و بی جهت همگی فیلمهای بسیار خوبی بودند اگرچه کاهانی هنوز نیاز به پخته شدن بیشتر دارد تا بتوان او را فرهادی دیگر در این سینمای ده نمکی زده دانست. :roll:
بازگو کردن
 
 
0 #4 کسری 1391-12-25 12:30
شخصا تکراری در این فیلم ندیدم.مواجه بودیم با یک فرایند رو به شدت ناراحتی ها که نتیجه آن در داد و بیدادها و بن بستها مشاهده میشد.دراز کشیدن خانم بهرام زیر کامیون نیز بن بست او بود کما اینکه عطاران در سکانسی دیگر شروع به تخلیه اسباب کرد اما در مدت کوتاهی فرمان حرکت به سمت ساوه داد.
بازگو کردن
 
 
+3 #3 کسری 1391-12-25 12:29
شخصیت مادر نگار مونولوگ می گوید زیرا تیپهایی نظیر او اصولا اهل مونولوگ هستند و یاد نگرفته اند که گوش هم بدهند.اصلا این شخصیت قرار است نماد آن بخشی از جامعه باشد که مقدرات جامعه را به دست گرفته اما راه خودش را میرود و کاری هم ندارد که کارایی اش چیست و نتیجه عملش هم چیزی جز بن بست نیست و هنگامی این بن بست رفع میشود که از هدایت! و ارشاد دست بردارد و بگذارد خود نگار(مردم) مرهمی بر زخم خویش بیابد.
بازگو کردن
 
 
0 #2 فهیمه خ 1391-12-08 13:54
:lol: :lol: :lol: :lol:
سلام من دیروز به سینما رفتم و فیلم زیبای بی خود و بی جهت را دیدم فیلم بدی نبو ولی گاهی در داد و بیداد ها اغراق شده بود گاهی مشکلات زندگی بزرگ تر از حدشان شده بودند... ای که دختری می ترسد به مادرش بگوید در دوران عقد باردار شده است طبیعی است ممنون
بازگو کردن
 
 
+3 #1 mojtaba89 1391-10-06 15:01
کشتار که واقعا فیلم قشنگی بود ، فراستی هم اتفاقا تو نقدش همین فیلم کشتار رو مثال زد .
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن

مطالب مرتبطآخرین مطالب
Google+