آخرین نظرات بازدیدکنندگان

RSS

آخرین فعالیت های جامعه مجازی

  • بنده به زرس،ضرس،ظرس،زرص و...(مردی خودت بنویس زرس)قاطع عرض میکنم هیچ جا خونه خود آدم نمیشه و هیچ جا تو خونه دست شوییش نمیشه.
    بعد هیجده ساعت!سفر،الان که تو خونه خودمون رفتم دست شویی میتونم اعلام کنم که من تا چند سال دیگه زنده می مونم!!!!
    راستی!سلام بچه ها!
    profile 8 ساعت پیش
  • زمان خط است نه دایره!
    دایره نیست که دوباره برگردد...چه ایده بدی بود گرد ساختن ساعت!
    احساس می کنی همیشه فرصت تکرار، است :قرار بوده ۸ صبح بیدار بشی و می بینی شده ۸ و ربع .
    میگی : اشکال نداره تا ۹ میخوابم بعد بیدار میشم!!
    قرار بوده امشب ساعت ۹ یک ساعتی رو صرف مطالعه کتاب کنی، می بینی کتاب نخونده ۱۰ شده
    میگی : اشکال نداره فردا شب ساعت ۹ می خونم.
    ساعت دروغ می گوید .دروغ!!!!!زمان بر گرد دایره نمی چرخد!
    ایده ساختن ساعت به شکل دایره، ایده جادوگری فریبکار بوده است!ساعت خوب، ساعت شنی است!هر لحظه به تو یادآوری می کند که دانه ای که افتاد دیگر باز نمی گردد.
    اگر روزی خانه بزرگی داشته باشم، به جای همه دکورها و مجسمه ها و ستون ها، ساعت شنی بزرگی برای آن خواهم ساخت و می گویم در آن آنقدر شن بریزند که تخلیه اش به اندازه متوسط عمر یک انسان طول بکشد. تا هر لحظه که روبرویش می ایستم به یاد بیاورم که زمان «خط» است نه «دایره
    profile 1 روز پیش
  • friends keyvan وhanieh اکنون باهم دوست هستند
  • گاهي وقتا دادن يه شانس دوباره به كسي ، مثل دادن گلوله اضافست...
    براي اينكه براي بار اول خوب نتونست تو رو هدف بگيره...
    profile 3 روز پیش
 

نقد و بررسی فیلم گذشته ( The Past )

( 21 رأی )
7.8

 

داستان فیلم :1

احمد ( علی مصفا ) برای پایانی کردن مراحل طلاقش از ماری ( برنیس بژو ) به فرانسه آمده است و پیش از این قرار شده بوده تا در مدت اقامتش در فرانسه، در هتلی اقامت داشته باشد اما زمانی که ماری به دلایلی، از رزرو هتل برای احمد خودداری می کند ، وی مجبور می شود تا به منزل سابق خودش در پاریس برود و در کنار فرزندان ماری شب را سر کند. اما احمد در هنگام اقامت در منزل ماری متوجه می شود که وی مدتی است با یک مرد جوان تر از خود به نام سمیر ( طاهر رحیم ) وارد رابطه ای شده و ...

کارگردان :

اصغر فرهادی : وی فعالیت خود در سینما را با فیلمنامه نویسی فیلم « ارتفاع پست » به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز کرد. فرهادی سپس فیلم « رقص در غبار » را در سال 1381 به نویسندگی و کارگردانی خودش به روی پرده فرستاد که اگرچه در گیشه چندان موفق نبود اما توانست جوایز داخلی و بین المللی فراوانی را کسب کند. اما نقطه عطف کارنامه هنری اصغر فرهادی زمانی بود که وی فیلمی تحت عنوان « جدایی نادر از سیمین » را روانه سینما کرد و با استقبال بسیار خوبی از جانب تماشاگران مواجه شد و به عنوان نماینده ایران به فستیوال اسکار فرستاده شد و موفق شد تا اولین اسکار تاریخ سینمای ایران را برای اصغر فرهادی به همراه بیاورد. اصغر فرهادی در حال حاضر یکی از خوش فکر ترین کارگردانان زنده جهان است.2

درباره فیلم :

« گذشته » با یک نمای چند دقیقه ای جذاب از ورود احمد به پاریس آغاز می شود. جایی که وی به ماری می پیونند و سوار بر ماشین ماری که متعلق به خودش هم نیست ، یک دنده عقب ناموفق از جانب ماری را که منجر به تصادفی جزئی می شود ، تجربه می کند و به نحوی به تماشاگر اعلام می کند که بازگشت به عقب ( یا همان گذشته ) یک اشتباه بزرگ است و قرار هست فیلم درباره همین اتفاق باشد!

خوشبختانه اصغر فرهادی پس از « جدایی نادر از سیمین » نشان داده که تسلط کافی را بر فیلمنامه پیدا کرده و این توانایی را دارد که بتواند کلیت فیلمنامه اثرش را حتی در 30 دقیقه آغازین بطور کامل برای تماشاگر شرح دهد و سپس به بسط و گسترش آن اقدام نماید. در « گذشته » کلیت داستان در 30 دقیقه آغازین فیلم تقریباً بطور کامل برای تماشاگر روایت می شود و در ادامه به پرداخت جزئیات آن می گذرد که شخصِ اصغر فرهادی نشان داده در پرورش آن تبحر دارد.

« گذشته » مطابق انتظار، فیلمی روانشناختی درباره انسانها و تصمیمات اشتباه و درستشان است که در زندگی شان تاثیر مستقیم می گذارد. سه شخصیت اصلی فیلم « گذشته » وضعیتی ناپایدار دارند. هیچکدام از آنها به درستی نمی داند که آیا واقعا به دیگری علاقه مند است یا نه ؟ آیا صرفا جدا بودن طولانی مدت احمد و 3ماری باعث شده تا آنها یکدیگر را فراموش کنند؟ در واقع شخصیت های فیلم « گذشته » در شرایطی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که ابداً درک درستی از وضعیتشان ندارند. به عنوان مثال :

احمد مرد میانسالی است که چند سال گذشته شوهر ماری بوده و بنا به دلایل نامشخصی این دو سالهاست که از هم جدا هستند. آنچه که از شخصیت احمد برای تماشاگر شرح داده می شود، مردی کاملاً ایرانی است که برخلاف ماری ، بسیار منظم و دقیق بوده و به شدت بر اصول رفتار درست تاکید دارد. احمد با اینکه تاکید دارد و رفتارش هم این نکته را اثبات می کند که دیگر هیچ موضوع مشترکی میان او و ماری نیست، با اینحال حال و روز ماری را بهتر از هرکس دیگری درک میکند و به نظر می رسد که حرف های ناگفته بسیاری در دل دارد که نمی داند آیا گفتن آنها درست است یا خیر؟

در طرف دیگر شخصیت ماری با بازی برنیس بژو، زنی عصبی است که به نظر می رسد پس از رفتن احمد ، دوران بسیار سختی را تجربه کرده و البته کماکان به احمد علی رغم اختلافاتشان ، علاقه مند است. ماریا برخلاف احمد، زنی نه چندان با حوصله و منظم است که ابدا در ارتباط برقرار کردن با فرزندانش لطافت به خرج نمی دهد و به نظر می رسد که حال و روز عصبی وی باعث شده تا فرزندانش هم نتوانند عاشق مادرشان باشند. از طرف دیگر رابطه وی در حال تلقین کردن این نکته به خود است که رابطه با سمیر بهترین اتفاق زندگی اش است و هیچوقت در زندگی اش مطمئن تر از حالا نبوده؛ در حالی که خودش هم می داند حقیقت تا حدود زیادی متفاوت است. 4

اما در ضلع سوم این شخصیت ها ، سمیر قرار دارد که صاحب یک خشکشوئی است و همسرش به دلیل خودکشی ماه هاست که در کما بسر می برد و حالا سمیر با ماریا رابطه ای را آغاز کرده و این دو قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. اما سمیر بر سر تصمیم خود برای ازدواج با ماری شک و تردید فراوانی دارد و در واقع به یک جمع بندی درست نرسیده است و با حضور مجدد احمد در کنار ماری، این شک دوچندان می شود.

فرهادی به خوبی موفق شده تا سه شخصیت داستان را در طول مدت زمان فیلم پرورش داده و زوایای تاریک ذهن آنها را برای تماشاگر عیان کند. شخصیت هایی که هیچکدام آن چیزی که در ابتدای داستان از خود نشان می دهند نیستند و در طول مدت زمان فیلم تغییر پذیری رفتار آنها با ظرافت کامل توسط فرهادی به تصویر کشیده شده است.

« گذشته » علاوه بر فیلمنامه حساب شده ودقیق اش ، از تکنیک های سینمایی روز نیز به بهترین نحو احسن استفاده کرده است. به عنوان مثال یکی از روش های جالب و حساب شده ای که فرهادی برای نزدیک شدن تماشاگر با شخصیت های پیچیده فیلمش در نظر گرفته این هست که در طول مدت زمان فیلم از موسیقی استفاده نکرده و به عبارتی، با عدم استفاده از موسیقی سعی کرده تا داستان فیلمش حال و هوای واقعی تری به خود بگیرد و باید گفت که در این راه کاملا هم موفق ظاهر شده است.

فرهادی همچنین در « گذشته » مکررا بر استفاده از واژه « صداقت » تاکید داشته است اما مانند تمامی " ضد واژه هایی " که در سینمای فرهادی وجود دارد، 5در لحظاتی از فیلم حتی صداقت هم زیر سوال می رود و مخاطب به این فکر فرو می رود که آیا واقعاً لازم هست همیشه آدم صداقت داشته باشد!؟ فرهادی به خوبی توانسته با پیچش داستانی و موقعیت های مختلفی که برای افراد خلق می کند، به نقطه ای دست پیدا کند که پاسخ دادن به این سوال بتواند یکی از چالش های اساسی تماشاگران باشد.

در « گذشته » ، سه شخصیت اصلی داستان هر لحظه از قبول حقیقت در حال فرار هستند و به ترسیم دنیایی که در نظرشان دنیای زیباتری هست، اقدام می کنند. احمد به نظر می رسد که هنوز کارش در فرانسه تمام نشده و ماری هم به نظر می رسد که به بهانه عدم رزرو هتل قصد داشته تا برای مدت کوتاهی هم که شده احمد را به منزلش بیاورد تا او بتواند با فرزندانش صحبت کند چراکه او شخصیتی آرام است و البته دختر بزرگش لوسی هم حرف شنوی بیشتری از او دارد. در این میان سمیر هم کماکان نمی داند که آیا زندگی با ماری درست هست یا خیر. بهترین لحظات فیلم زمانی شکل میگیرد که این سه نفر در کنار یکدیگر قرار میگیرند و رفتارهای ضد و نقیض شان را هویدا می کنند.

اما پرداخت قدرتمند شخصیت های « گذشته » و روند منطقی فیلمنامه ، در ادامه داستان، قدرت اجرایی بالای خود را از دست می دهد و « گذشته » را از اثری درگیر کننده به یک ملودرام ساده خانوادگی مبدل می کنند. ورود دخترِ ماری به نام لوسی به داستان و رفتارهای عجیب و غریب بعضاً اغراق آمیز وی، یکی از دلایلی است که بهرحال باعث سقوط ریتم مناسب فیلم در نیمه دوم می شود و فرهادی هم هرچه تلاش کرده تا در خلال دیرکردن های متعدد لوسی در بازگشت به خانه، رفتار سه شخصیت اصلی داستان را در مواجه با این اتفاق روانشناسی کند، موفق نبوده.

متاسفانه مشکل زمانی رنگ بیشتری به خود می گیرد که فرهادی پس از باز کردن تقریباً تمام گره های داستان ، بار دیگر در 20 دقیقه پایانی شروع6 به ایجاد گره ای جدید می کند و در نهایت قصد دارد تا به نقطه ای برسد که « جدایی نادر از سیمین » رسیده بود یعنی عدم قضاوت سریع درباره افراد. اما متاسفانه اینبار برخلاف « جدایی » ، این اتفاق با ظرافت و هنرمندی شکل نمیگیرد و حتی قضیه خودکشی همسرِ سمیر که با دیالوگ های نسبتاً خسته کننده میان ماری و لوسی و نعمیا ( کارگرِ سمیر ) به سبک و سیاق آثار پلیسی فرانسوی شکل می گیرد، ابدا کمکی به تماشاگر در جلوگیری از خستگی اش در 20 دقیقه پایانی نمی کند.

با اینحال بازی قدرتمند بازیگران فیلم بیش از هر عامل دیگری، ضعف فیلم در دقایق پایانی را پوشانده و کمتر اجازه می دهد که تماشاگر دچار خستگی مفرط شود. بازی حساب شده علی مصفا در نقش احمد، یکی از بهترین نقش آفرینی های دوران بازیگری وی محسوب می شود. مصفا به نظر می رسد که برای بازی در « گذشته » لهجه فرانسوی خود را به شدت تقویت کرده و بر آن تسلط پیدا کرده و بعلاوه، به خوبی توانسته شخصیت آرام و خونسرد احمد را برای تماشاگر زنده کند.

اما ستاره فیلم بدون شک برنیس بژو هست که توانسته به استادی نقش زنی عصبی و مردد را ایفا کند. برنیس بژو اگرچه در این فیلم آزادی عمل کامل را نداشته ( به دلیل ملاحظات فرهنگی ) اما با اینحال به راحتی توانسته در نقش ماری ، ایفاگر نقش مادری باشد که در میان زندگی خود و فرزندانش و رابطه با سمیر گرفتار شده باشد. بازی برنیس بژو مخصوصا در 30 دقیقه پایانی فیلم بسیار تماشایی و تحسین برانگیز است. طاهر رحیم هم در نقش سمیر بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته و اصغر فرهادی به خوبی توانسته از او بازی کاملی بگیرد.
8
مسئله مهمی که در « گذشته » به چشم می خورد و نام فیلم هم از گرفته شده، این هست که فیلم ابداً به گذشته افراد کاری ندارد با اینحال تمام مسائل روز زندگی سمیر، ماری و احمد مربوط به اتفاقات گذشته زندگی آنهاست و در واقع دلیل رفتارهای امروز آنان ، اتفاقات گذشته است. با اینحال در بخشی از فیلم زمانی که سمیر و ماری درباره اتفاقات گذشته صحبت میکنند و اعلام می کنند که بهتر هست گذشته را فراموش کنند و آینده را بسازند، ماری موافقت خود را اعلام می کند و حتی زمانی که احمد قصد شرح دادن دلیل عدم بازگشتش به فرانسه را برای ماری دارد، وی از شنیدنش سرباز می زند چراکه تصمیم گرفته گذشته را برای همیشه رها کند و زندگی جدیدی را آغاز کند.

اما در نهایت و در سکانس پایانی فیلم ، سمیر که از شنیدن عدم واکنش همسرش به بوی عطرها ناامید شده و در حال رفتن به سمت زندگی جدیدش هست، ناگهان بازگشته و تصمیم می گیرد تا نزد همسرش بماند ( با اینکه همسرش در کماست ) چرا که وی اصلاً برای فراموش کردن گذشته آماده نبوده و نمی تواند نسبت به آنچه که بر وی و همسرش گذشته بی تفاوت باشد و در واقع ، گذشته را فراموش کند.

نقطه پایانی فیلمِ « فرهادی » اگرچه بهترین پایان ممکن برای چنین فیلمی نیست ( حتی در مقایسه با « جدایی نادر از سیمین » در مرتبه پائین تری قرار میگرد ) اما یک پایان قابل قبول برای اثری است که نام اسرارآمیز « گذشته » را بر دوش می کشد.

حاشیه :
9
ظاهرا قرار بوده تا « گذشته » در جشنواره فیلم کن نخل طلا را کسب کرده و اصغر فرهادی هم جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند اما در دقیقه نود به دلایل نامعلومی، نام برندگان تغییر کرد و نام فیلم « آبی گرمترین رنگ است » اعلام شد!

مسعود فراستی در نقدی بر فیلم « گذشته » از جملاتی همچون : « فیلمسازی که توهم جهانی شدن زده » را بکار برد که تا مدتها مورد انتقاد سینما دوستان و طرفداران فرهادی قرار گرفت.

قرار بود که فیلم « گذشته » همزمان با نمایش در جشنواره فیلم کن ، برای اهالی مطبوعات در ایران به نمیاش در آید که به دلیل عدم هماهنگی ها ، این اتفاق رخ نداد و زمینه ساز دلخوری اهالی رسانه شد.

اصغر فرهادی در هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن توسط برنیس بژو ، وی را در آغوش گرفت و بوسید که این مسئله تا مدتها تیتر خبرگزاری های داخل ایران بود !


8                                     Photo Gallery                                            trailer icon


منتقد : میثم کریمی

اینمطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آنجز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیردقانونی می شود.

23462346524364524364526342335353 به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید



نام فیلم : گذشته (The Past )

کارگردان : اصغر فرهادی

فیلمنامه: اصغر فرهادی

تهیه کننده: کمپانی ممنتو

بازیگران : علی مصفا،برنیس بژو، طاهر رحیم

مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری

نظرات   

 
0 #46 anathema 1393-02-06 20:18
فيلم واقعا خوب و جذابي بود به طوري كه بيننده همش بايد حدس مي زد كه چي ميشه و به نظرم كساني كه ميگن فيلم خلاف اعتقادات ماست خب طبيعي فيلم خارج از ايران تصوير برداري شده و داستان كاملا غربي داره ولي چرا ما به جاي ايراد الكي و حسودي كردن خوبي هي اين فيلم و نميبينيم لياقت ما اخراجي هاو رسوايي و... هست ؟ چرا عادت نكنيم فيلم خوب ببينيم و ما اطلاعاتمون كمتراز اين هاس كه بخواييم فيلم به اين عظمتي رو تحليل كنيم و بهتره حسود نباشيم ولياقت همچيم آدم هايي رو بدونيم خواهشا تعصب الكي نداشته باشيد و از روي منطق نظر بدين.وكسايي كه ميگن فرهادي جدايي هم خوب نساخته چه مي فهمند از سينما وبله هركي اسكار ميگيره بهترينه وسبك فرهادي كليشه نيس اگه بود به درباره الي همه از روشاسكي نمي كردند طوري كه تله فيلم هامون هم شبيه فيلم هاي اضغر فرهادي شده معركه بود وببخشيد اساسا مردم ايران حسودن.......... :lol: :lol:
بازگو کردن
 
 
+2 #45 arya 1392-10-20 01:22
کلیشه...کلیشه...کلیشه
بدترین چیزی که به این می توان نسبت داد
فیلم گذشته سه گانه فرهادی را کامل کرد1-چهار شنبه سوری 2-جدایی 3-گذشته
بازگو کردن
 
 
+1 #44 احلام 1392-10-03 13:07
[quote name="احلام"]نم ی دونم چرا همیشه ما ایرانیها جبهه میگیریم اقا رضا بهتره قبل از هر توهینی به هر هنرمند ایرانی به این فکر کنیم که در ایران هنرمند بودن و کار جدید بیرون دادن چقدر دشواره ما تو خونه نشستیم و گاهی هم با پرداخت کمترین هزینه فیلمی رو میبینیم بعدم با حالتی غریب شروع به توهین و جبهه گیری میکنیم
هین جا به همه ی هنرمندای ایرانی و البته اقای فرهادی بابت کار خوبشون خسته نباشید میگم و امیدوارم یک روز به اندازه ی خلاقیتشون ازشون قدر دانی بشه........
بازگو کردن
 
 
0 #43 احلام 1392-10-03 13:04
نمی دونم چرا همیشه ما ایرانیها جبهه میگیریم اقا رضا بهتره قبل از هر توهینی به هر هنرمند ایرانی به این فکر کنیم که در ایران هنرمند بودن و کار جدید بیرون دادن چقدر دشواره ما تو خونه نشستیم و گاهی هم با پرداخت کمترین هزینه فیلمی رو میبینیم بعدم با حالتی غریب شروع به توهین و جبهه گیری میکنیم
هین جا به همه ی هنرمندای ایرانی و البته اقای فرهادی بابت کار خوبشون خسته نباشید میگم و امیدوارم یک روز به اندازه ی خلاقیتشون ازشون قدر دانی بشه........

ا

















پ
بازگو کردن
 
 
+2 #42 محمد مهدي 1392-09-25 11:05
دیشب فیلم رو دیدم، از بازی علی مصفا به شدت لذت بردم.
در مقایسه با فیلم جدایی، گذشته قوی نبود و تاثیر عالی فیلم جدایی رو بر بیننده نگذاشت. و اینکه این فیلم محصول سینمای فرانسه است نه ایران چون اگه قرار بود این فیلم در ایران ساخته بشه کلیت قصه تغییر میکرد.
ضمنن حتما نسخه بدون دوبله رو ببینید، دوبله فیلم به شدت بده
بازگو کردن
 
 
-5 #41 دنیل اوشن 1392-09-11 20:27
چرا نقد این فیلم رو مربوط به فیلمهای ایرانی قرار دادید؟؟؟این فیلم یه فیلم خارجیه با فرهنگ غرب.
لابد وقتی غول برره تو سینمای هند کار میکرد فیلمهاش ایرانی محسوب میشدن!!!
واقعا متاسفم که واسه اسکار هم ارسال شد.سینمای ما با این وضعیت چطور قراره پیشرفت کنه.
بازگو کردن
 
 
0 #40 پونه 1392-09-10 18:05
من کارای آقای فرهادی رو خیلی دوست دارم پایان باز فیلمهای آقای فرهادی برام جالبه مثل سینمای کیارستمی میمونه
درباره گذشته هم می تونم بگم فیلم خوبی بود بازی علی مصفا عالی بود ولی فیلمهای اصغر فرهادی داره شبیه هم میشه و جدایی نادر از سیمین هم به نظرم قوی تر بود
بازگو کردن
 
 
0 #39 مهناز 1392-09-01 22:15
من این فیلم راجایی که چنذکارشناس بوددیدم فکرمیکنم هدف آقای فرهادی این بودبه کسانی که درگذشته زندگی میکنندوبه وقایعی که بوجودمیایدبعنوا ن یک تجربه برای گفتگودرنظرنمیگی رندبرای حل مسله اقدام نمیکنندتجربه های بعدی وانتخابهای دیگرزندگیشان بسیارشبیه قبل است من واقعاازدیالوگها لذت بردم بخصوص بخشی که ماری نقش زنان امروزی راذرجامعه بسیارزیادشده است
:roll:
بازگو کردن
 
 
0 #38 سحر 1392-08-17 14:34
بنظر من فیلم خیلی خوب بود..بازیگراش واقعا قوی عمل کردن اما دقیقه های پایانی فیلم ی جورایی خسته کننده بود ک باز هم بازی قوی بازیگران این مسئله رو پوشش خوبی داده بود.

از شما آقای کریمی واقعا ممنونم و بهتون خسته نباشید میگم.من همیشه نقد های شمارو میخونم و ااستفاده میکنم..
بازگو کردن
 
 
+3 #37 مهسا 1392-08-17 00:46
من نحوه ی کارگردانی آقای فرهادی رو دوست دارم. اما واقعآ امیدوارم فیلم بعدی ایشون یه چیز متفاوت باشه. درباره ی الی، جدایی و در آخر گذشته هر سه خیلی شبیه هم شدن! موضوع تقریبآ یکسان، نحوه ی بازی بازیگران، شیوه ی فیلم برداری و کادر بسته ی فیلم. هرچند که به نظر من دوتای دیگه از گذشته بهتر بودن! فیلم اخیر کش دار شده بود و افراد زیادی افسره بود!
بازگو کردن
 
 
+1 #36 آزاده 1392-08-09 12:10
اولین بار که درباره الی را دیدم ،صرف نظر از داستان چیزی که حیرت زده ام کرد بازی بازیگران و شخصیت پردازی ها بود. اینکه چقدر این آدمها مثل خودمان هستند.
در دوبله "گذشته" در اکثر جاها فعل در ابتدای جمله قرار می گرفت که این نوع صحبت کردن اشتباه معمولا از کسانی دیده می شود که به زبانی غیر از فارسی هم مسلطند و ترجمه ناخودآگاه دوزبان در ذهن موجب این نوع گویش می شود. بدیهی است تمام افراد جامعه اینطور اشتباه صحبت نمی کنند . پس کارگردان اگر می خواست همه چیز طبیعی تر و به صحبت مردم نزدیک تر باشد باید این مورد را اصلاح می کرد.
زمانی تمایل بسیاری به بازیهای اغراق آمیز و به اصطلاح"هندی بازی" وجود داشت . احساس می کنم "گذشته"از آنور بام افتاده و اصرارش به بازی طبیعی خودش باعث رفتاری شده که باز از مردم عادی حتی در افسردگی نمی بینیم.
فیلم نکات خوبی داشت اما به نظر من اندکی طولانی و کش دار بود.
بازگو کردن
 
 
-4 #35 nemati 1392-08-08 12:56
براي من اصلا مهم نیست آفای فرهادی چه کسی است.من با فیلم گذشته کار دارم.می تونه براي آدم های بی اصول امروز آآموزنده باشه.اما به درد ما نخورد و مسائلي كه ما خودمون می دونستیم ه طور کسلکننده بیان کرد.تنها چیزی که باعث می شد من فیلم رو ببینم فهمیدن اینکه اآخحر قصه چی می شه نبود یا جذابیت.بلکه صرفا این بود که یه کارگردان ایرانی فرانسه رو چطوری گرفته و اینکه ببینم آقای فرهادی تا چه حد از اون مثل معروف سینما استفاده کرده,در واقع از هم حواشی اطراف افیلم باعث شد تا آهر ببینم.االبته آدمهای زیادی هستن که به خاطر سرد بودن فضای روحی شون دوست داشتن ببینن سرمای حاکم بر داستان و شخصیت ها جایی تموم می شه تا چراغی از امید روشن شه...متاسفانه ما تازگی ها یاد گرفتیم الکی یکی رو تو بوق کنیم.و این ریشه ی تاریخ سینمایی هم داره از همون زمانی که هالیوود به رهبری مهاجران اروپایی خودش تصمیم گرفت ستاره سازی رو شروع کنه و الکی جو بده....
بازگو کردن
 
 
+3 #34 Rezasun 1392-08-03 12:12
فیلمو دیشب دیدم. و با شما مخالفم. ابدا خسته نشدم از دیدنش با اینکه دیالوگها زیاد بودند و خوندن زیرنویس رو بادقت می طلبید.
فیلم خیلی خوبی بود و من بیشتر از همیشه ایمان اوردم که فرهادی یکی از بهترین کارگردان هایی هست که فیلمهاشو دیدم.
برای من که معمولا با خستگی بعد از کار وسط فیلم خوابم میبره این فیلم اونقدر کشش داشت که تا لحظه اخر مات فیلم بمونم.
ممنون جناب کریمی برای همه نقدهایی که مینویسید و برام لذت داره خوندنشون.
بازگو کردن
 
 
+3 #33 حمید بیخیال 1392-08-03 11:21
گه به فیلمهای فرهادی از درباره الی به این طرف دقت کنید...یعنی فیلمهای الی..جدایی..و گذشته..یک نکته ی مشترک میبینید..اینکه توی هر سه فیلم یه اتفاق رخ میده برای کاراکترهای فیلم سخته که به ماهیت اون پی ببرند...اما بالاخره اشخاص با صحبت های زیاد ودیالوگهای فراوان اون اتفاق رو رمز گشایی میکنند.....شاید به نظر فرهادی این فرمول جواب داده که داره تکرارش میکنه...صد البته فرمول خوبیه و میشه به نام فرهادی سند زد...ولی سوال اینه که تا کی میشه اونو ادامه داد؟
بازگو کردن
 
 
+1 #32 om 1392-08-02 18:01
نقل کردن ---:
من این فیلمو 2 بار دیدم و شاهکار مطلقه. پایانش هم معرکست.

ولی به یکی از مهم ترین چیزای فیلم توجه نکردین و ذکر نکردین: نقش آفرینی عالی دختر کوچک ماری - نقش افرینی معرکه لوسی و نقش افرینی شاهکار فواد (حدود 7 ساله!!)

هیچ کدوم از فیلمای اصغار رو نمیشه با 1 بار فهمید. حد اقل چندین بار برای درک کامل فیلم لازم هست.


حالا شما که فهمیدید میشه به ما هم بگید بفهمیم ؟؟؟؟؟/
بازگو کردن
 
 
-1 #31 محمد رضا 1392-08-01 02:53
نقل کردن سیاست نزده:
نقل کردن احمد:
اصغر فرهادی یک نماد ضد فرهنگی است

میتونی یه نماد فرهنگی رو نام ببری؟!


جهان پهلوان تختی
بازگو کردن
 
 
+4 #30 سیاست نزده 1392-07-30 20:43
نقل کردن احمد:
اصغر فرهادی یک نماد ضد فرهنگی است

میتونی یه نماد فرهنگی رو نام ببری؟!
بازگو کردن
 
 
-13 #29 احمد 1392-07-29 23:01
اصغر فرهادی یک نماد ضد فرهنگی است
بازگو کردن
 
 
-20 #28 محمد رضا 1392-07-28 15:16
اگه حمایت اسرائیل نبود هیچوقت فرهادی اسکار نمی گرفت
سالی که فرهادی اسکار گرفت با نانی مورتی کارگردان معروف ایتالیایی و یهمدی ملاقات داشت. حتی مورتی امتیاز اکران فیلم جدایی نادر از سیمین رو خرید
در ضمن اسکار بهشت رو به کسی واجب نمیکنه
بازگو کردن
 
 
-1 #27 hesam 1392-07-28 12:54
من خندم میگیره یه مشت ادمی که از فیلم هیچی حالیشون نیست میان یه فیلم رو نقد میکنن..بابا اگه شما فیلمسازین برین برای خودتون فیلم بسازین....منتقد به نظر من شغل نیست ..فیلم اوارتارو بزار جلوی من 2000 تا ایراد میگیرم که بگم چی مثلا منتقدم؟ این مسخره بازیا چیه .فیلمش تو گیشه فروخته کل دنیا دیدن 4 تا ادم میان میگن فیلمش خوب نبود :lol:
بازگو کردن
 
 
0 #26 sajjad 1392-07-28 12:03
نقل کردن حسن:
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

يادمون باشه كه اين فيلم تا لحظه آخر شانس اول جشنواره كن بود!!!

نقل کردن حسن:
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

يادمون باشه كه اين فيلم تا لحظه آخر شانس اول جشنواره كن بود!!!

نقل کردن حسن:
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

يادمون باشه كه اين فيلم تا لحظه آخر شانس اول جشنواره كن بود!!!

نقل کردن حسن:
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

يادمون باشه كه اين فيلم تا لحظه آخر شانس اول جشنواره كن بود!!!

به نظرم بهترین فیلم فرهادیه و یه سرو گردن از جدایی بالاتره واقعا اصغر فرهادی یه مهندسیه کامل کرده تمام اجزاع فیلم دقیق و به اندازه هست. من تازه فیلم رو دیدم راستش قبل تماشا کردن خیلی ذهنیت خوبی نداشتم ولی بعد تماشا کردنش در عجب بودم که اصغر فرهادی یه همچین فیلمی ساخته. در آخر به نظرم منتقدایی که از جدایی تعریف کردن بایید گذشته رو پرستش کنن. کاری با جایزه گرفتی یا نگرفتنش ندارم به نظم پتانسیل اینو داره که یه فیلم ماندگار در تاریخ سینما بشه.
بازگو کردن
 
 
0 #25 آرشام.ژ 1392-07-27 19:21
اساتید محترم خانم ها و آقایون اگه ممکنه لطف کنید به من بگید این فیلم استاد پایان باز بود یا بسته دارم دیوانه میشم؟ آخه در سکانس آخر وقتی اشک از گوشه چشم زن سمیر میاد پایین و مکمل این اشک نگاهی که سمیر به انگشتش میکنه(یعنی فشار دست زنش بر روی دستش) دلیل بر زنده بودن و نمردن میکنه... .
بازگو کردن
 
 
0 #24 حسن 1392-07-17 15:26
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

يادمون باشه كه اين فيلم تا لحظه آخر شانس اول جشنواره كن بود!!!
بازگو کردن
 
 
-4 #23 مونا 1392-07-17 00:53
نقل کردن الهام:
اصغر فرهادی بهترین کارگردان ایرانی است
اولین کارگردانی است که فیلمهایش پایان باز دارد و تماشاگر حق انتخاب را دارد تا پایان فیلم را به دید خود تمام کندو ادم را در گنگ بودن می گذارد درباره الی -جدایی نادر از سیمین و گذشته به نظر من کسانی که ادعا می کنند گذشته ضعیف است بهتر است فیلم را دوباره تماشا کنند از دید نویسنده ای توانا و کارگردان و تمام شخصیتهای داستان خود را جای تک تک عوامل بگذارند.
آقای اصغر فرهادی واقعا خسته نباشید و موفق باشید

لازم نیست خودمونو جای تک تک افراد بزاریم , فقط کافیه خودمون و بزاریم جای احمد ( فرد ایرانی !) تا ببینیم چقدر احمق فرض شدیم و چقدر داریم توی این فیلم احمقانه رفتار میکنیم.! اتفاقا بهتره شما یه بار دیگه این فیلم و ببینی!
بازگو کردن
 
 
+15 #22 ALI 1392-07-16 17:19
--ادامه نظر پایین--
زن در سینمای غرب یعنی سرزمین. ماریان یعنی فرانسه و مدعی مادر انقلاب ها است. از انقلاب ایران سال 57 (اوایل فیلم: در آجری و سبز ورودی به باغ و سردر شبیه نوفل لوشاتو) تا جریان سبز 4 سال پیش(احمد) که نشد تا انقلاب های جدید عربی (بچه تو شکم سمیر) / بچه بزرگ سمیر که از زن قبلیش هست نماینده سلفی هاست عصبی و خشن و شاید شبیه قذافی که اون هم مال فرانسه(زن قبلی) هست. لوسی نماینده نسل جدید ناسیونال فرنسه است که نمی خواهد مادر انقلابها باشد زیرا پدرش یک اروپایی تمام است و در بروکسل است و در فیلم محکوم میشود.(اشکال فیلمنامه ای: چرا اول فیلم لوسی از مادر و سمیر بدش میاد درحالی که خودش گناه کار بوده ) نعیما یک عرب و مهاجر غیرقانونی است و همه تقصیرها باید گردن او بیافتد نماینده عرب های دور از کعبه فرانسه هست. (اشکال فیلمنامه ای: اگر عمل سمیر و ماریان اونقدر در جامعه فرانسه بد هست که گفتنش به همسر قبلیش باعث خودکشیش شده چرا متهم فیلم سمیر و ماریان نباشند که هردو خائنند اما متهم فیلم نعیما و احمد احمق است. منظور آقای فرهادی از جابجایی حق و باطل چیه؟ چرا باید دو تا خائن در هر فرهنگی خوب باشن اما کسانی که حق دارن باطل. این سفسطه نیست)
چرا اگر مردی دو همسر داشته باشد آنقدر بد است که به پوارو بازی های احمد نیاز میشود اما دو شوهر داشتن یک زن در یک زمان اشکالی ندارد و تیپ روشنفکری نشان داده می شود.
این فیلم بسیار نژادپرستانه بود و ماریان همیشه در فیلم حق بجانب بود بدلیل اینکه فرانسوی بود. همچنین سلین زن قبلی سمیر هم نقش مثبت بود. متاسفم که این فیلم به عنوان یک فیلم ایرانی معرفی میشود. این فیلم یک تعریف بزرگ از فرانسه بود و این که کشورهای جهان سوم باید به خدمت فرانسه باشند حتی اگر به زعم آنان خیانت باشد. همیشه طلب کارند. ماریان: "احمد چهار سال پیش یادت نیست چه حالی داشتی. می خواستی خودکشی کنی؟
بازگو کردن
 
 
+11 #21 ALI 1392-07-16 17:18
فیلم نه فقط ضعیف بلکه بسیار بد بود. جدا از تیتراژ اول که دنده عقب میگرفت و به مانع برخورد کرد که خوب بود ولی استیل فیلم های فرهادی رئال اجتماعی است که چرک نشان دادن جامعه است . مخصوصا با آن قابهای بسته و دوربین روی دست در جدایی که جو خفقان را می رساند تا چهره ایران را عصبی و سیاه نشان دهد.
اما در فیلم "گذشته" رئال رمانتیک بود که بخاطر فرانسوی بودن کار است تا از فرانسه حس بدی پیدا نکنیم. شات های پایین شهر آنان بسیار سرسبز با قاب دختری در بالکن بسیار رومانتیک بود.(ماریان و لوسی در بالکن)
دادگاه های ما شلوغ پر از ضجه و یک قاضی عصبی یک زن چادری در حال ناله و عکس رهبر بالای سر ولی دادگاه های آنان شیک با قاضی های با شخصیت و قانونی.
این یعنی آقای فرهادی اگر به سیستم اداری و رسمی فرانسه نزدیک میشوی باید خوب نشان بدهی اون جوری که فرانسه می خواهد.
اینها با رئال اجتماعی فاصله دارد و نشان از چشم پوشی فرهادی از واقعیت است. یادمان نرود در آلمان که قدرمطلق اروپا است یک زن محجبه را در دادگاه با چاقو کشتند. آیا دادگاه های فرانسه مشکل ندارند. آیا در فرانسه خرابه نیست. ته خط آن نزدیک ریل قطار باید سرسبز با قاب بندی رمانتیک باشد؟!
احمد نماینده جریان سبز در چهار سال پیش است که نتوانست انجام شود، یک کتک خورده احمق است که دربرابر خیانت های ماریان فقط باید معذرت بخواهد. هرجا احمد حضور داشته باشد رنگ سبز است و هرجا سمیر باشد خردلی هست.(رنگ زدن خانه)
بازگو کردن
 
 
-12 #20 مراد 1392-07-16 16:19
اي اصغر شيطون چجوري بوسيديش
گذشته ازين كه فيلم جدايي يك فحشي به ملت ، مردم و فرهنگ ما بود اما فكر كنم فيلم گذشته يه جورايي كنايه به اخلاق بد خارجي ها و روابط زناشوئيشون زده...
بازگو کردن
 
 
+8 #19 الهام 1392-07-10 13:24
اصغر فرهادی بهترین کارگردان ایرانی است
اولین کارگردانی است که فیلمهایش پایان باز دارد و تماشاگر حق انتخاب را دارد تا پایان فیلم را به دید خود تمام کندو ادم را در گنگ بودن می گذارد درباره الی -جدایی نادر از سیمین و گذشته به نظر من کسانی که ادعا می کنند گذشته ضعیف است بهتر است فیلم را دوباره تماشا کنند از دید نویسنده ای توانا و کارگردان و تمام شخصیتهای داستان خود را جای تک تک عوامل بگذارند.
آقای اصغر فرهادی واقعا خسته نباشید و موفق باشید
بازگو کردن
 
 
+4 #18 sarah 1392-07-10 01:36
گذشته فیلم خیلی خوبی بود .اروم ونرم شروع شد به خودت اومدی وسط یه طوفان بودی .شخصیتای فیلم کاملا ملموس بودن و با تمام سادگی ظاهری پر از پیچیدگی حتی بازی بچه هام فوق العاده بود مخصوصا ترکیب تخسی ومعصومیتی که فوادو ساخته بود
بعضی لحظه هاش به نظرم تاتری میشد و جالب ترین قسمتش از نظر من لحظات اولیه بود که ماری واحمد از پشت شیشه فرودگاه با هم صحبت میکردن ومتوجه منظور هم نمیشدند. سوء تفاهمات شاید استعاره ای بود به کشورخودمون در هر صورت امیدوارم اقای فرهادی موفق باشند
بازگو کردن
 
 
+4 #17 دنیا 1392-07-09 20:07
من به اقای فرهادی افتخار میکنم اما بعد از خوندن نقد های مختلف راجع به گذشته چند مسئله تو ذهنمه.1.فرهادی به شدت در حال کلیشه شدنه و حوصله من داره از ایشون سر میره در باره الی فوق العاده بود جدایی هم بد نبود گذشته هم البته جالب بود2-ما ایرانی ها بدبختیمون اینه ک هیچ وقت از هم حمایت نمیکنیم و همیشه میخوایم اتفاقای خوبی که برای هم وطنامون میفته رو به بد ترین شکل ممکن توجیح کنیم و این از عقده های وحشتناک ا بلند میشه اما من حقیقتا گذشته رو لایق جایزه نمیبینم.به هیچ وجه.در سینمای ایران همیشه،99%فیلمها یی جایزه میگیرن که مردم خیلی باهاش ارتباط بر قرار نمیکنن اما در غرب :پیشنهاد بیشرمانه،127ساع ت،جایی برای پیرمردها نیست،کراش و هزار و یک فیلم دیگه دلم میخواد بدونم کدوم مخاطب عامی(تاکید میکنم عام) این فیلمها و دید و اونو لایق جایزه ندونست؟!!!!اونا برای توجیه خوب بودن فیلمشون مخاطب و به دوسته خاص و عام تقسیم نمیکنن اما متاسفانه الان هر جا بگی سینمای فرهادی و دیگه دوست نداری تو رو به عام بودن محکوم میکنن.آقای فرهادی شما هم داری سیاست سینمای ایران و در پیش میگیری و فیلمهایی میسازی که خیلی ها از ان لذت نمیبرن و لابد اسمشو فیلم خاص میذاری شاید بخاطر همین هم هست رو جایزه هایی که میگیری و حقته بسیاری انگ سیاسی روش میزنن برای اینکه به نظر بسیاری این فیلمها عمرا" در حد فیلمهای جایزه گرفته غرب حداقل از نظر داستان باشد.من گذشته رو دیدم متاسفانه اونقدرررررررررر رررررر روند فیلم خسته کننده و به شکل بی معنا و غیر ضروری کند هست که اگر هم فیلمتان اسکار بگیرد نه حاضرم انگ سیاسی بودن به جایزه را بهتان بزنم و صد البته نه حاضرم ان را با جایی برای پیرمردها نیست مقایسه کنم
بازگو کردن
 
 
+8 #16 miola 1392-06-28 13:40
والا من موندم کسانی که میگن سینما رو میفهمن
برن یه آمار بگیرن ببینن آیا فیلم هایی که کاملا در خوشی و خوشبختی سر میبرن بیشتر اسکار بردن یا برعکس؟؟؟؟
ببینید فیلم هایی که روانشناسانه و با عمق ساخته میشن همیشه غمگین هستن و مشکلات آدمها ,اجتماع و روابط رو به تصویر میکشه
مگه چیه؟ که یه کارگردان ضعف های فرهنگی کشورش و آدمهای توش رو به تصویر بکشه؟
تو دنیا پره از همین فیلم ها که بعد از اینکه ساخته شدن کلی مورد تحسین قرار گرفتن حتی ما ایرانی ها چندین بار یه فیلم رو میبینیم و لذت میبریم چرا هیچوقت نیومدیم بگیم آره چون فلان فیلم بدبختی مردمشو به تصویر کشید بهش جایزه دارن
ولی وقتی به وطن خودمون میرسیم میشه توهین به شعور مردم و بزرگ نمایی و توهم و خیلی چیزای چرتو پرت دیگه
فرهادی یکی از نوابغ زنده سیمای دنیاست
اینو من نمیگم !!!!!
بزرگترین مجلات نقد و تفسیر فیلم در دنیا میگن
اگر کسی قبول نداره پس مطمئن باشید که از روی تعصب و نا آگاهی هستش
عزیزان دلم آخه یه فیلم هرچی جایزه تو دنیا بود رو شخم کرد مگه میشه همه جوایز دنیا رو خرید یا سیاسی کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بازگو کردن
 
 
+2 #15 AmirR 1392-06-26 06:09
منم تا حدودی با بعضی از دوستان موافقم که سبکی که فرهادی پیش گرفته کم کم داره به کلیشه تبدیل میشه به طوری که می تونست اسمه این سه فیلمه آخرشو بزاره Colors!(یک سه گانه ی معروف درباره ی مشکلاته اجتماعی).ولی به نظر من آقای فرهادی در حاله حاضر در کشور ما حداقل کارهای تکی داره و سعی کرده فیلمهای خودشو با تلفیقی از تفکر خودش که ایرانی در اصل و سبکه فیلمسازیه خارجی درست کنه که شخصا فکر می کنم ترکیبه بسیار خوبیه.اما در مورد فیلمه گذشته باید بگم که فیلم در عینه اینکه در ظاهر ممکنه یک فیلم به سبکه کارهای قبلیه آقای فرهادی باشه و شاید صرفا فیلم یک جوایز آکادمی جمع کن هست! در باطن یک فیلمه بسیار پخته با یک پیام بسیار ظریف هست که من شخصا با 3 بار دیدنه فیلم تونستم با فیلم ارتباط برقرار کنم. نمیگم این بخشی که گفتم با سه بار دیدن فهمیدم جریان چیه یک پینته مثبته برعکس می خوام بگم که آقای فرهادی به خوبی نتونسته فیلمو طوری در بیاره که تماشاچی بتونه به خوبی پیامه فیلمو بگیره.در هر حال شخصا فکر می کنم که گذشته یک فیلمه بسیارخوب هست که ارزشه دیدن رو داره و حداقل ما ایرانیها برای نام دار شدنه سینمامون در سطحه جهانیم که شده باید از همچین تلاشهایی هرچه در توانمون هست حماییت کنیم.
ممنون به خاطر نقد بسیار خوبتون.
بازگو کردن
 
 
-13 #14 sara 1392-06-25 07:52
حقیقت گوها:
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

نقل کردن مجید:
حرف حسابی رو اقای فراستی زده.

نقل کردن Amir:
فراستی واقعا این فیلم رو کبونده
وقتی نقدش رو مطالعه کردم وخوده فیلم رو تماشا کردم یه جورایی حق با فراستی بود
از فرهادی بیشتر انتظار داشتم :-?

فکر کنم برای همینه که بهشون منفی دادین من که به همشون مثبت دادم
بازگو کردن
 
 
-12 #13 sara 1392-06-25 07:50
نقل کردن رضا:
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!

بالاخره یکی پیدا شد که بدونه حقیقت چیه به خودش تلقین اشتباهی نکنه من که حق رو به ایشون میدم مثل اینکه یکی پیدا شد که حقیقت رو بگه.
ولی مثل اینکه بعضی ها چشم ندارند ببینن که ایشون چی گفته چون مثل عقده ای ها بهش منفی دادن
بازگو کردن
 
 
-8 #12 sara 1392-06-25 07:47
نقل کردن حمید:
من این فیلم رو ندیدم ولی جدایی نه تنها شایسته دریافت اسکار بود بلکه یک شاهکار هم هست.
تو این وضعیتی که سینمای ما این چند ساله دچارش شده جدایی یه سرو گردن از تمام فیلمها بالاتره.
ازقضا فیلمنامه خیلی خوب و حساب شده ای هم داره. بی نقص نیست ولی خوبه.
چند هزار نفر از کل دنیا داوری اسکار رو بر عهده دارن، اینکه بگیم اسکار آقای فرهادی جنبه سیاسی داره یک حرف کاملا ساده لوحانست و هیچ ارزشی نداره.
این خارجی هایی که میگین به جدایی جایزه دادن اگه منظورتون گلدن گلوب و اسکاره باید یدونین که این دو تا و به ویژه اسکار معتبرترین جوایز سینمایی هستن.
به جای افتخار کردن تخریب میکنین. این سینمایی بحران زده که کم پیش میاد حتی سالی یه فیلم خوب ازش دربیاد به کاگردانهای خلاق و با استعدادی مثل فرهادی نیاز داره.

هه هه هه راست میگی همه میدونن اسکار خودش یه جایزه سیاسی هستش جدایی رو که 100 درصد باید اسکار میگرفت چون بدبختی های ما ایرانی ها رو نشون داد تو اصلا فیلم رو دیدی یا شایدم دیدی و خوشت نیومده ولی چون دیدی یه عالمه جایزه گرفته به خودت اینطوری تلقین کردی
بازگو کردن
 
 
+12 #11 حمید 1392-06-24 15:38
من این فیلم رو ندیدم ولی جدایی نه تنها شایسته دریافت اسکار بود بلکه یک شاهکار هم هست.
تو این وضعیتی که سینمای ما این چند ساله دچارش شده جدایی یه سرو گردن از تمام فیلمها بالاتره.
ازقضا فیلمنامه خیلی خوب و حساب شده ای هم داره. بی نقص نیست ولی خوبه.
چند هزار نفر از کل دنیا داوری اسکار رو بر عهده دارن، اینکه بگیم اسکار آقای فرهادی جنبه سیاسی داره یک حرف کاملا ساده لوحانست و هیچ ارزشی نداره.
این خارجی هایی که میگین به جدایی جایزه دادن اگه منظورتون گلدن گلوب و اسکاره باید یدونین که این دو تا و به ویژه اسکار معتبرترین جوایز سینمایی هستن.
به جای افتخار کردن تخریب میکنین. این سینمایی بحران زده که کم پیش میاد حتی سالی یه فیلم خوب ازش دربیاد به کاگردانهای خلاق و با استعدادی مثل فرهادی نیاز داره.
بازگو کردن
 
 
-23 #10 sara 1392-06-24 13:44
یعنی هر کی اسکار میگیره بهترینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرهادی یه کارگدانه عالیه توی جدایی نادر از سیمین و فیلم های قبل از جدایی(البته اونایی که من دیدم)فرهادی ه کارگدان بینظیر بود ولی جدایی یه فیلم نامه الکی بود و ارزش ساختن نداشت
ما رفتیم سینما(منظورم داخل ایرانه)چون دیدیم کارگدان این فیلم خیلی خوب و معروفه و بازیگرانش هم همینطور ولی واقعا فیلم نامه ی بدش انقدر توی چشم بود که بازیهاشون به چشم نمیومد.برای همین اسکار گرفت به خاطر همین که بدبختی های ما ایرانی ها رو نشون داد.فرهادی الان فقط به خاطر معروفیت بیشتر فیلم گذشته رو ساخت
چرا دال این سایت هرکی حقیقت رو میگه بهش منفی میدین باید به اونی منفی بدین که از فیلم جدایی و گذشته طرفداری میکنه.فاستی هم راست میگفت حق با اون بود
حالا هرکی به من منفی بده نشوندهنده ی اینکه فکر میکنه هر فیلمی خارجی ها بهش جایزه بدن عالیه
(فکری اشتباه و غلط برای کسانی که با سینما اشناییت ندارند.)
بازگو کردن
 
 
-7 #9 sara 1392-06-24 13:30
نقل کردن Amir:
فراستی واقعا این فیلم رو کبونده
وقتی نقدش رو مطالعه کردم وخوده فیلم رو تماشا کردم یه جورایی حق با فراستی بود
از فرهادی بیشتر انتظار داشتم :-?

فرهادی اصلا جدایی رو هم خوب نساخته با اینکه اسکار گرفت (البته باید بگم که بازیگر های جدایی خیلی خوب بازی کردند فرهادی کارگردان خوبی هست)و اما جدایی که یه فیلمنامه ی بد بود.بعد از اینکه جدایی یه عالمه جایزه گرفت اون خواست تا یه فیلم دیگه بسازه که با ساختن اون یه عالمه جایزه بگیره و معروفتر بشه.پس انتظار یه فیلم خوب رو نباید داشته باشیم(البته منظورم فیلمی که در جای فیلم گذشته ی اقای فرهادی باشه است)
بازگو کردن
 
 
+6 #8 مرجان 1392-06-23 11:28
نقل کردن Amir:
فراستی واقعا این فیلم رو کبونده
وقتی نقدش رو مطالعه کردم وخوده فیلم رو تماشا کردم یه جورایی حق با فراستی بود
از فراهانی بیشتر انتظار داشتم :-?

عزیزم فرهادی نه فراهانی
بازگو کردن
 
 
+12 #7 پرویزفکرآزاد 1392-06-22 11:41
در عین حال که اصغر فرهادی را از نوابغ سینمای جهان می دانم ولی به نظر می آید که در پرداخت، روایت و تکنیک به نوعی دارد دچار تکرار می شود. امیدوارم بعد از سه گانه درباره الی و جدایی و گذشته، فرهادی از این قالب - که دچار کلیشه می شود اگر تکرار شود -بیرون بزند.
بازگو کردن
 
 
-13 #6 Amir 1392-06-21 21:46
فراستی واقعا این فیلم رو کبونده
وقتی نقدش رو مطالعه کردم وخوده فیلم رو تماشا کردم یه جورایی حق با فراستی بود
از فرهادی بیشتر انتظار داشتم :-?
بازگو کردن
 
 
+16 #5 رضا 1392-06-20 20:17
منتظر این نقد بودیم میثم خان.
هنوز ندیدمش اما میدونم که چندبار خواهم دید. مثل درباره الی. فرهادی باشعورترین و با استعدادترین کارگردان حال حاضر سینمای ایران هست.
مرسی
بازگو کردن
 
 
-34 #4 مجید 1392-06-20 18:39
حرف حسابی رو اقای فراستی زده.
بازگو کردن
 
 
+13 #3 --- 1392-06-20 16:31
راستی به این نکته توجه کردین:

احمد قرار بود 2 ماه قبلش بره فرانسه ولی نشد. در کل فیلم ریش داشت و در تمام فیلم لباس مشکی تنش بود.
بازگو کردن
 
 
+16 #2 --- 1392-06-20 16:26
من این فیلمو 2 بار دیدم و شاهکار مطلقه. پایانش هم معرکست.

ولی به یکی از مهم ترین چیزای فیلم توجه نکردین و ذکر نکردین: نقش آفرینی عالی دختر کوچک ماری - نقش افرینی معرکه لوسی و نقش افرینی شاهکار فواد (حدود 7 ساله!!)

هیچ کدوم از فیلمای اصغار رو نمیشه با 1 بار فهمید. حد اقل چندین بار برای درک کامل فیلم لازم هست.
بازگو کردن
 
 
-38 #1 رضا 1392-06-20 14:19
گذشته ضعیفتریت کار فرهادیه که به نظر من هم توهم جهانی شدن زده!
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن

مطالب مرتبطآخرین مطالب
Google+