آخرین نظرات بازدیدکنندگان

RSS

آخرین فعالیت های جامعه مجازی

  • دوباره داره اول مهر ميشه چه حسى بدى
    profile 1 روز پیش
  • friends محمد وغلام اکنون باهم دوست هستند
  • friends مجید وغلام اکنون باهم دوست هستند
  • friends hojabrcr7 وغلام اکنون باهم دوست هستند
  • عاقا امروز از بس از سپاد مشهد خرید کردم فقط سه تا تاکسی گرفتم تا بردمشون خونه!در کل ما خیلی پولداریم.یعنی یکی از فانتزیام اینه که ما خیلی پولداریم:'(.ضمنا حق ارمیا نبود اول بشه!تو روحت مووی مگB-)
    profile 2 روز پیش
 

نقد و بررسی فیلم دربند

( 14 رأی )
7.6

 

داستان فیلم1 :

نازنین ( نازنین بیاتی ) دختر دانشجویی هست که در یکی از دانشگاه های تهران پذیرفته شده اما برای اخذ مجوز حضور در خوابگاه دچار مشکل می شود و مجبور به همخانه شدن با دختری به نام سحر ( پگاه آهنگرانی ) می شود. سحر بر خلاف نازنین که از دوستی با پسران پرهیز می کند و در مجموع شخصیت خودداری است، دوستان پسر زیادی دارد و شخصیتی به شدت شکننده هست که مشکلات خاص خودش را دارد اما در ادامه مشکلاتی برای سحر بوجود می آید که ...

کارگردان :

پرویز شهبازی : متولد سال 1341 در تهران و لیسانس کارگردانی از دانشگاه صدا و سیما می باشد. شهبازی فعالیت خود را با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و در سال 1373 اولین فعالیت سینمایی خودش را با دستیار کارگردانی و نویسندگی فیلم « بادکنک سفید » به کارگردانی جعفر پناهی آغاز کرد. آخرین فیلمِ پرویز شهبازی تا پیش از اکران « دربند »، « عیار 14 » نام داشت که فیلم خوبی بود.

درباره فیلم2 :

« دربند » فیلمنامه هوشمندی دارد. از آن دست فیلمنامه هایی که تمام اجزای تصویر را به کار میگیرد تا تماشاگر همراه شخصیت های داستان شود و سرنوشت آنها برایش مهم باشد. فیلمنامه پرویز شهبازی به خوبی توانسته این ویژگی ارزشمند را بکار بگیرد و تماشاگر هم با گذشت 15 دقیقه از فیلم، به راحتی می تواند به محیط کلی داستان مسلط شود.

شهبازی در « دربند » به خوبی موفق شده تا محیط کلان شهر شلوغی مانند تهران که در آن انواع و اقسام اتفاقات " زشت " رخ می دهد را به تصویر بکشد. نازنین به عنوان قهرمان داستان ، دختری است که از شهرستان به تهران آمده و مبادی آداب یک دختر ایرانی سنتی ( عدم ارتباط با پسران و ... ) می باشد و حالا خودش را در شهری می بیند که بی بند و باری اخلاقی تبدیل به یکی از معضلات مهم آن شده است. تقابل نازنین سنتی با جامعه ناملایم پیرامونش ، مهمترین هدفی بوده که پرویز شهبازی قصد داشته آن را در « دربند » مطرح کندو باید گفت که تا حد زیادی در انجام آن هم موفق بوده است. 

یکی دیگر از نکات مثبت « دربند » در این است که به راحتی می توان مابه ازای بیرونی وقایعی که در فیلم رخ می دهد را مشاهده کرد. « دربند » یکی از واقع گرایانه ترین فیلمهایی است که در چند سال گذشته در ایران ساخته شده است. 3

« دربند » همچنین از ریتم بسیار آرامی برخوردار است که اجازه می دهد داستان به خوبی بستر مناسب برای رخداد اتفاقات فیلم را مهیا کند. خوشبختانه « دربند » عجله ای برای روایت داستان ندارد و همین خونسردی در روایت باعث می شود تا تماشاگر هم با خیال راحت تمام لحظات فیلم را درک کند.

اما « دربند » عاری از مشکلات رایج آثار سینمای ایران نیست. « دربند » کیفیت فیلمنامه بالایی دارد و به نظر می رسد که شخصِ پرویز شهبازی زمان بسیار زیادی برای رئال کردن فضای داستان اختصاص داده باشد اما پرداخت شخصیت ها در فیلم « دربند » یکی از چند مشکل بزرگ فیلم هست که به راحتی نمی توان بی اهمیت از کنار آن گذشت.

به عنوان مثال می توان به شخصیت « نازنین » اشاره کرد که اطلاعات درستی از وی به مخاطب ارائه نمی شود. اینکه خانواده وی کجاست و چرا هرگز ما آنها را نمی بینیم، یکی از سوالات رایج در ارتباط با این شخصیت هست. شهبازی از ارائه هرگونه اطلاعات درباره خانواده نازنین به مخاطبش خودداری کرده و اوضاع زمانی بدتر می شود که بدانیم ظاهراً نازنین از خانواده ای که پایبند به فرهنگ سنتی ایرانی هست و بهرحال دختران در آن محدودیت های خاص خودشان را دارند، به تنهایی به تهران آمده و در حال ثبت نام و یافتن خوابگاه می باشد.4

در طرف مقابل شخصیت سحر با بازی خوب پگاه آهنگرانی قرار دارد که وضعیت وی هم مشابه نازنین است. « دربند » متاسفانه کمترین اطلاعات ممکن را درباره سحر و خانواده اش در اختیار تماشاگران قرار نمی دهد. سوالاتی نظیر اینکه سحر کیست و از کجا آمده و چرا تا این حد بی بند وبار هست، در تمام مدت زمان فیلم در ذهن تماشاگر می گذرد و در نهایت هم دلیلی به مخاطب ارائه داده نمی شود و ما هم فقط این حدس را می زنیم که او کلا خانواده ای ندارد یا طرد شده! 

از طرف دیگر عدم ثبات رفتار دو شخصیت اصلی داستان هم توی ذوق میزند که مخصوصاً در ارتباط با نازنین، رنگ بیشتری به خود گرفته است. اینکه نازنین به قدری بسته فکر میکند که حتی از آموزش به پسران هم خودداری میکند، نشان از سنتی بودن محیط خانوادگی که نازنین در آن بزرگ شده دارد و در ادامه نوع رفتار وی با همخانه های سحر که پسر هستند، نشان از این دارد که وی کلاً با این مقوله دچار مشکل است. اما در ادامه داستان او منطق و اعتقادات خودش را فراموش می کند و ناگهان ما شاهد تصمیماتی غیرمنطقی از وی هستیم که به هیچ دلیل خاصی، نشان از تحول کلیشه ای او دارد. متاسفانه عدم ثبات شخصیت نازنین را می بایست یکی از ضعف های آشکار « دربند » در نظر بگیریم که بازی بسیار خوب نازنین بیاتی هم باعث نشده تا ضعف این شخصیت به چشم نیاید.

متاسفانه اشاره به تجمع های دانشجویی، آن هم به فرم و شکلی که در « دربند » به چشم می خورد، بی ارتباط به داستان است. در فیلم اجتماع6ی « دربند » که درش همه جور اتفاقاتی نظیر امضاء کردن سفته و بی اخلاقی به چشم می خورد، دیگر نمی دانم اجتماعات سیاسی دانشگاه در این میان چکار دارد! ظاهرا اینروزها در سینمای ایران باب شده که در هر فیلمی به نوعی یک تجمع دانشجویی به راه افتاده شود و یا حداقل داستان را به نحوی به آن مرتبط سازند! 

متاسفانه داستان های فرعی فیلم هم به درستی شکل نگرفته و به دلیل عدم پرداخت مناسب ، نصفه و نیمه به حال خود رها می شوند. رابطه گنگ زارعی با سحر هرگز به مرحله تکامل نمی رسد و به حدی رمز آلود است که حتی در نهایت خود شهبازی هم موفق نمی شود گره از این راز بگشاید! از طرف دیگر سیاه و سفید کردن شخصیت های مکمل یعنی دوستان سحر که در هنگام زندانی شدن وی، کاملاً وی را رها می کنند و زندگی خودشان را پی میگیرند، یکی دیگر از ضعف های فیلم به حساب می آید. پرویز شهبازی قصد داشته تا عمق روابط زودگذر ( دور هم جمع شدن و قلیان کشیدن و ... ) را به تصویر بکشد و پوچی آن را به رخ مخاطب بکشد. اما سیاه و سفید شدن مطلق این شخصیت ها، به نظر نمی رسد که تصمیم درستی بوده باشد.

با اینحال حیف هست که از « دربند » صحبت به میان آید و از طراحی صحنه ، فیلمبرداری و تدوین بسیار عالی آن سخنی به میان نیاید. « دربند » علی رغم ضعف هایی که در پرداخت شخصیت و موقعیت شناسی آنان دارد، اما از طراحی صحنه عالی برخوردار است که این ویژگی را می توان در آثار گذشته پرویز شهبازی نظیر « عیار 14 » و مخصوصاً فیلم تحسین شده « نفس عمیق » نیز مشاهده کرد. کار کیوان مقدم ارزشمند است.

« دربند » اثری ارزشمند به حساب می آید که چنانچه مشکلات پرداخت شخصیت و رها کردن خرده داستانهای فیلم نبود، می توانست به راحتی ت9بدیل به بهترین فیلم سال شود. « دربند » هنوز هم در مقایسه با بسیاری از آثاری که هم اکنون اکران شده اند، در مرحله بالاتری قرار میگیرد اما ای کاش کارگردانی قابل تقدیر پرویز شهبازی، فیلمنامه کم نقص تری می داشت.

حاشیه :

« دربند » و « گذشته » دو کاندید نهایی سینمای ایران برای معرفی به اسکار 2014 بودند که در نهایت « گذشته » انتخاب شد.

امیر سماواتی تهیه کننده « دربند » پس از انتخاب « گذشته » به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2014، به شدت از این انتخاب انتقاد کرد.

کارگردان فیلم « دربند » در جریان کنفرانس مطبوعاتی این فیلم گفته بود که : من هیچ وقت فیلمنامه را به بازیگر نمی دهم زیرا بعضی اوقات می خواهند ایده الکی بدهند به همین دلیل سناریو را به بازیگر نمی دهم!

6                                     Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی

اینمطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آنجز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیردقانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید000000000022122

 

نام فیلم : دربند

کارگردان : پرویز شهبازی

فیلمنامه: پرویز شهبازی

تهیه کننده: امير سمواتي

بازیگران : نازنين بياتي، احمد مهرانفر، پگاه آهنگراني، بهرنگ علوي، فريد سمواتي

مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش

نظرات   

 
+1 #23 کیانوش -تبریز 1393-01-29 18:21
سفته اصلا" جنبه کیفری ندارد فقط جنبه حقوقی دارد
بازگو کردن
 
 
+2 #22 نظر من 1393-01-22 20:38
نقل کردن سینا:
من رتبه 100 ریاضی ام. با روحیات این تیپ ادما(نازنین) اشنام.کسی که رتبه 15 شده نباید از لحاظ هوشی انقد پایین باشه.در ضمن فیلم تناقضهای خیلی زیادی با خود شخصیت نازنین داره.

این حرفتونو قبول دارم که شخصیت نازنین متغییر بود
ولی نازنین آدم احمقی نبود فقط تجربه کافی رو نداشت از فرد مطمئنی مشورت نمی گرفت :oops:
بازگو کردن
 
 
+1 #21 سهراب 1393-01-02 16:01
من فکر می کنم فیلم به نسبت خوبی بود.ولی پایان فیلم زیاد روشن نبود.لطفا اگر کسی پایان فیلمو متوجه شده توضیح بده.ممنون.
بازگو کردن
 
 
-4 #20 پرویز 1393-01-01 03:20
والله منم یه شهرستانی ام و اوایل که اومدم تهران فکر می کردم همه گرگ هستند و ... اما به خدا به جز خوبی از تهرانی ها ندیدم تازه در خیلی هاشون هم مالیدم و نادیده گرفتند
بازگو کردن
 
 
+1 #19 صالح 1392-12-29 12:57
ممنون نقد بسیار خوبی بود
بازگو کردن
 
 
+1 #18 صالح 1392-12-29 12:55
ممنون، نقد کوتاه و خوبی بود. لطفا نقد فیلم گناهکاران رو هم بزارین :roll:
بازگو کردن
 
 
-2 #17 مرتضی 1392-12-27 12:01
از نظر فیلم برداری از نظر ایفای نقش و دیالوگ ها همینطور طراحی صحنه و یک فیلم نامه ی کاملا دقیق و همینطور توسته بود از سیالشکر ها برای کثیف تر نشان دادان شهر به خوبی استفاده کنه
فرد اقای زارعی از سحر که خیلی ادم زرنگ تری بود اینجوری تا کرد اما در مقابل نازنین که یک ادم ساده لوح بود اینجوری شکست خورد و نتونست به اون آذاری برسونه. رتبه 15کنکور اینقدر ....
کمرنگ بودن شخصیت های فیلم
اصلا زمان های مشخص نبود مثلا در اخر که نازنین رو گرفتن مشخص نبود چه مدت طول کشید تا ازاد بشه به خاطر اینکه یک یک ماهی طول می کشه کار های قضایی برای آزاد شدن
بازگو کردن
 
 
+1 #16 سعید 1392-12-24 15:21
نمیدونم چرا بعضیا غیر واقعی میدوونن شخصیت نازنین رو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وقتی فیلمو دیدم انگار داستان زندگی خودمو میدیدم و نازنین هم خودم بودم.
فیلم فوق العاده بود نه به خاطر اینکه من باهاش همزاد پنداری کردم . از نظر تکنیک و اصول فیلمسازی و ...
و از همه مهمتر انتخاب بازیگر که فوق العاده بود.
بازگو کردن
 
 
+1 #15 بانو 1392-12-19 16:32
نمی تونم بگم فیلم خوبی بود یا فیلم بدی بود. به نظرم یه مقدار آموزنده بود مخصوصا برای دخترای مجرد. یه سری واقعیتا رو بدون پرده میگفت که اینشم خوب بود. اینو توش فهمیدم که رفاقت یعنی کشک! و صد البته با این تعریف کاملا موافقم. اونایی که تو این فیلم رفافتو نادیده گرفتن برد کردن . اونایی که تا ته رفاقت رفتن زندگیشون بر باد رفت. بزرگترین درس فیلم هم همین بود که متاسفانه واقعیت بزررگیه!

در کل به خاطر تلنگری که به آدمهای این عصر می زنه و اینو تاکید میکنه که خوب نباشین زرنگ باشین کثیف باشین باید به کارگردان دست مریزاد گفت! (هر چند که بازم میگم همه اینا واقعیته)
بازگو کردن
 
 
+5 #14 saina 1392-12-18 00:51
سلام
جالب اینکه نازنین یادش هست خواهرش المپیادی هست.اما رتبه 15 بودن خوش یادش نیست.موضوع/جذاب یت/کشش فیلم عالی بود...اما هنوز جای کار زیاد داشت
بازگو کردن
 
 
-3 #13 سینا 1392-12-12 01:31
من رتبه 100 ریاضی ام. با روحیات این تیپ ادما(نازنین) اشنام.کسی که رتبه 15 شده نباید از لحاظ هوشی انقد پایین باشه.در ضمن فیلم تناقضهای خیلی زیادی با خود شخصیت نازنین داره.
بازگو کردن
 
 
+5 #12 MAHSHID 1392-12-07 18:30
اما اینکه شخصیت ها سیاه و سفید بودن از نظر من کاملا اشتباهه...بهداد به کلانتری هم اومد اما وقتی صحبت از فداکاری شد حتی در حد به دنبال یه ورق گشتن ، سر باز زد..دقیقا حال و روز خیلی از ماها...اما در عوضش پسر نزول خوره(اسمشو یادم نیست) به کمک نازنین رفتو حتی برای نازنین از پدرش دزدی کردو به خاطر اون چند شب خونه نرفته بود..پس شخصیت دوستای سحر خاکستری بودنو مثه همه ی ماها بودن..خود خواه داشتن و فداکار و ...یکی از سوالایی که بعد از دیدن فیلم آدم از خودش میپرسه اینه که واقعا کمک کردن خوبه یا بد؟؟؟بهداد کمک نکرد و به زندگیش لطمه نخورد حمید هم همینطور...اما نازنین کمک کردو زندگیش به سمتی رفت که فکرشم نمیکرد یا پسر همون نزول خوره که کمک به نازنین کردو در آخر مرد...متاسفانه به نتیجه ای که میرسیم اینه که کمک کردن خوبه (از بچه گی به ما یاد دادن دست ناتوان رو بگیریم) اما جامعه ی امروز به طرفی داره میره که کمک کردن به دیگران جز مصیبت واقعا چیزی برای ما نداره...من هنوزم ذهنم درگیره این موضوعه که باید دست ناتوان رو گرفت یا نه و به نظرم هدف اصلیه فیلم شکل گیریه همین سوال تو ذهن مخاطب بوده
یکی از چیزایی که تو فیلم وجود داشتو بی نهایت به نظر من عالی کار شده بود ، نداشتن حجاب الکیه بازیگرا بود...متاسفانه فیلمای ایرانی طوری هست که حانم ها با روسری میخوابن.حمام میرن و تو خونه ای که هیچ نامحرمی نیست مجبورن با روسری و پوشش باشن...اما فیلم بردار و نویسنئه به خوبی تونسته بودن تو مواقعا که نیاز به گذاشتن پوشش روی سر نیست تصویر رو طوری درست کنن که نیازی به روسری نباشه و واقعا خوب از عهده ی این کار بر اومدن.
بازگو کردن
 
 
+1 #11 MAHSHID 1392-12-07 18:30
به نظر من نقد خوبی به فیلم نشده..اکثر جاهای فیلم میخواد نشون بده که یه آدم توشرایط متفاوت تصمیمای مختلفی میگیره که شاید این تصمیما هم اشتباه باشه...مثلا نازنین که برای تدریس به خونه های مختلف میره در ازای سوال چی میل داری چای یا شربت؟هر دفه یه جوابی میده و یک بار هم میگه هیچ کدوم.پس نمیشه گفت اگه نازنین سنتی عمل میکنه و به شاگردای پسر درس نمیده (که البته تو قسمتی ار فیلم راضی به درس دادن به پسر هم میشه و در کنار چند دختر به پسر هم درس میده)پس روابطش با مهمونایه سحر هم باید سنتی باشه (این نکته هم خیلی مهمه که همه ی ماها همین هستیم و تمامیه آدمها در شرایط مختلف واکنش های متفاوتی دارن)اما این تغییر واکنش ها برای نازنین بیشتره چون پا به شهری گذاشته که خیلی از شهر خودش از هر لحاظ فاصله داره...یا مثلا در اولین کلاس آموزشی نازنین قبول نمیکنه پول کلاس رو آخر سر بگیره اما کلاس بعدیش پول کمتری میگیره و حتی در کلاس سومش راضی میشه دست مزدش رو قسطی بگیره...پس شرایط ،تصمیمات آدم رو عوض میکنه و به نظر من نشون دادن این موضوع ،یکی از هدفهای فیلم بوده..
بازگو کردن
 
 
-2 #10 هستی 1392-11-03 15:12
در کل فیلم خوبیست و مضموم اجتماعی آن در شرایط امروزی جامعه که در شرایط بحرانی فرهنگی و اخلاقی گرفتار است قابل احترام . اما روال طبیعی و منطقی در بعضی از رفتارهای نازنین به چشم می خورد . دختری با آن توانمندی و ت[....} که لازمه قبولی در رشته پزشکی باشد در اولین و در تداوم مزاحمت ها و شلوغی خانه قاعدتا نمی تواند کنار بیاید و واکنش خیلی تندی خواهد داشت دوم نازنین این رفیق بازی نوع "کیمیائی " را در واکنش به کدام معرفت و رفاقت سحر نشان می دهد سادگی و سلامت او تضاد دارد با پذیرش دعوت به جگر خوری در دربند را داراست و. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
بازگو کردن
 
 
+8 #9 omid? 1392-09-17 22:35
باسلام،این فیلمو دیدم،غمگین هم شدم :-)
فقط چیزی که اذیتم میکرد و غیر قابل فهم بود،سراغ نگرفتن و معلوم نبودن خانواده ی اون دختر دانشجو(اسمش یادم نیست)بود.خیلی غیر عادی بود که یک دختر دانشجو چنین خانواده ی بی تفاوتی داشته باشد که اصلا از اوضاع او خبر نداشته باشند و همچین چیزی تقریبا غیر ممکن هست
بازگو کردن
 
 
+5 #8 رها 1392-08-12 16:23
به نظر من فیلم بدی نبود.ولی در جای خود ضعف هایی هم داشت..مثلا اینکه نازنین یه دختر شهرستانی.وخانوا ده سنتی بدون خانواده اقدام به کرایه خونه میکنه..یا با چه منطقی برای کسی که یک هفته ست باهاش اشنا شده سفته امضا میکنه.اونم برای یه ادم بی بندوبار..
بازگو کردن
 
 
-8 #7 سجاد 1392-08-06 22:40
فیلنامه یا به شدت زیر فیچی بوده یا بسیار بد بود؛ به شعور تماشاچی احترام نمیگزاشت!
چندین پرش عجیب در داستان وجود داشت و چندید تضاد در شخصیت پردازی و اتفاقات داستان.
در کل فیلم بدی نبود ولی فیلمی نبود که دوست داشته باشم برم سینما ببینم یا به کسی توصیه بکنم!
با بچه‌های کانون سینمای جوانان کرمانشاه رفتیم فیلمو دیدیم؛ اگه بالاش پول داده بودم خودمو خفه می‌کردم! :-x
بازگو کردن
 
 
+14 #6 ف.س. 1392-08-03 19:28
"دوستان سحر که در هنگام زندانی شدن وی، کاملاً وی را رها می کنند و زندگی خودشان را پی میگیرند"، از ضعف های فیلم نیست، عین واقعیت این جامعه است.
بازگو کردن
 
 
+12 #5 پدرام داد 1392-08-01 19:39
نقد شما هم مانند فیلم پر از تناقض است.
بازگو کردن
 
 
-4 #4 پ.ف 1392-07-30 11:05
داستان به خوبی بستر مناسب برای رخداد اتفاقات فیلم را محیا کند. ...لطفا" کلمه "مهیا" را در متن اصلاح فرمایید. به اشتباه"محیا" نوشته اید. :roll:
بازگو کردن
 
 
+7 #3 تماشاگر 1392-07-29 22:15
یک قسمت باید به نقد فیلم ایرانی اضافه شود و آن جیق و ویق، سر و صدای آذار دهنده می​باشند. لطفا این را هم اضافه کنید چرا که من اصلا فیلمی که توش جیغ و صداهای ناهنجار باشد را اعصاب خورد کن می​دانم. بسیار متشکر. 8)
بازگو کردن
 
 
+4 #2 سحر راد 1392-07-29 16:08
من این فیلمو دوست داشتم و برخلاف شما زیادم شخصیتا برام عجیب نبودن!
بازگو کردن
 
 
+3 #1 پرویزفکرآزاد 1392-07-29 11:40
این فیلم را ندیده ام! ولی وقتی شما تعریف می کنید حتما خواهم دید. فقط تعجب می کنم که چرا یک دوست سینماروی من که این فیلم را دیده، به من خبر نداده!
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن

مطالب مرتبطآخرین مطالب
Google+