نقد و بررسی فیلم شکاف ( Split )

cin33em1213 3040242x2022

ام نایت شیامالان از جمله کارگردانان هالیوودی به شمار می رود که فعالیت خود را در اوج آغاز کرد اما در ادامه راه افول را تجربه کرد. « حس ششم » شیامالان کماکان یکی از بهترین آثار دلهره آور تاریخ سینما محسوب می شود و طرفداران فراوانی دارد اما ادامه مسیر حرفه ای او با قدرت اولیه پیش نرفت. در سالهای اخیر شیامالان آثار متفاوتی از جمله « The Last Airbender » و « After Earth » را با بودجه های هنگفت کارگردانی کرد که با شکست سختی مواجه شدند.

پس از شکست های شیامالان در گیشه، او تصمیم به ساخت آثار کم هزینه گرفت تا بتواند اعتبار خویش را بازیابد که فیلم « ملاقات » در سال 2015 نتیجه این تصمیم بود. اثری که یک قدم رو به جلو نسبت به شکست های قبلی شیامالان محسوب می شد و امید طرفداران این کارگردان را بار دیگر زنده کرد. حال او با فیلم دلهره آور « شکاف » به سینما بازگشته و داستان مردی را روایت می کند که از اختلال هویت رنج می برد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Split/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

داستان فیلم درباره مردی ( جیمز مک آووی ) می باشد که سه دختر را پس از جشن تولدی می دزدد و در یک زیرزمین مخوف زندانی می کند. سه دختر نوجوان که ترسیده اند ( به جز یکی که کمتر ترسیده! ) در پی یافتن دلیل دزدیده شدنشان هستند اما بزودی معلوم می شود مردی که آنان را دزدیده دچار اختلال هویت می باشد و هربار در قامت یک شخصیت متفاوت با آنها گفتگو می کند که...

فیلم جدید شیامالان براساس بیماری اختلال تجزیه هویت ( که به آن اختلال چند شخصیتی هم گفته می شود ) ساخته شده است. در این بیماری فرد بطور کامل خود را جای شخصیت های متفاوت قرار می دهد و رفتارهای متناقضی را از خود به نمایش می گذارد. در این بیماری معمولا فرد یک هویت مستقل همیشگی دارد که تواٌم با ترس و افسردگی است اما هویت های جانبی که می گیرد می تواند بازه گسترده ای از یک مبلغ مذهبی تا پزشک و آرتیست را شامل شود. گفته می شود که بیمار زمانی که از حالت چند شخصیتی خارج می شود، اطلاعی از وضعیت دیگر هویت ها ندارد و به نوعی آنها را به خاطر نمی آورد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Split/thumbs/phoca_thumb_l_6.jpg

شیامالان در « شکاف » این بیماری را مبنای ساخت اثر دلهره آوری قرار داده که در آن شخصیت اصلی داستان دارای 23 هویت مختلف می باشد و هر بار با یکی از آنها به سراغ دختران نوجوان می آید. این رویکرد باعث شده تا « شکاف » هربار شخصیتی جدید را به مخاطب معرفی کند و فراز و فرود تنافضات رفتاری او را به نمایش بگذارد. بیمار روانی فیلم « شکاف » به خوبی توانسته قالب های گوناگونی از انسانها اعم از کودک و مبلغ مذهبی را به تصویر بکشد و هربار بخشی از دقایق فیلم را به بررسی این شخصیت ها اختصاص دهد.

متفاوت بودن شخصیت اصلی داستان این فرصت را در اختیار فیلمنامه قرار داده تا بتواند تعلیق فیلم را به بهترین شکل ممکن در اوج نگه دارد. در واقع مخاطب فیلم در طول داستان قادر نیست حدس بزند رفتار بعدی آدم ربا چه خواهد بود و تا چه میزان خشونت و آزار و اذیت در آن رویت خواهد شد. این عامل به کمک شیامالان آمده تا پس از مدتها بتواند به خوبی ویژگی تعلیق ( که روزگاری او را استاد آن می نامیدند ) را بکار بگیرد و حس کنجکاوی مخاطب را تا لحظات آخر فیلم زنده نگه دارد. ویژگی که سالهاست شیامالان نتوانسته به خوبی سالهای اولیه فیلمسازی اش آن را به نمایش بگذارد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Split/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

با اینحال « شکاف » در روایت داستان اگرچه به انسجام و یکپارچگی رسیده اما ایراداتی هم دارد که از جمله آن ظاهربینی درباره بیماری اختلال تجزیه هویت می باشد که با تغییر رفتارهای ظاهری آدم ربا به تصویر کشیده شده است. متاسفانه در طول داستان، اگرچه آدم ربا در کالبد شخصیت های متفاوت دیده می شود و جیمز مک آووی هم به خوبی از پس ایفای آن برآمده اما این شخصیت ها با مبنای اتفاقی که در آن قرار گرفته اند مشکلی ندارمد. به عنوان مثال می توان این خرده را به فیلمنامه وارد دانست که چطور چندین شخصیت متفاوت اعتقادی به آزادی دختران ندارند و همگی آنان مبنای در قفس بودن آنان را پذیرفته اند؟ البته اگر از منطق یک فیلم ترسناک به این قضیه نگاه کنیم و نگاه رئالیستی را کنار بگذاریم، این مشکل شاید خیلی معضل تماشاگر نباشد چراکه در اواخر داستان وضعیت اَبَرانسانی نیز شکل می گیرد!

جیمز مک آووی در یکی از مهمترین نقش آفرینی های دوران بازیگری اش، به خوبی توانسته از تصویر یک جوان خوشتیپ که تقریباً همیشه او را در همین وضعیت دیده ایم خارج شود و به یک بیمار روانی قابل قبول مبدل گردد. البته برخی از آنان فقط با تغییر لباس او همراه بوده و کمتر نشانی از بازی زیرپوستی در آن مشاهده می گردد، اما بهرحال، « شکاف » قطعاً یکی از بهترین بازیهای دوران بازیگری مک آووی می باشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Split/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

« شکاف » اثری است که می تواند ام نایت شیامالان را دوباره در ژانر دلهره احیاء نماید. « شکاف » از تعلیق مناسبی برخوردار است و بیماری اختلال تجزیه هویت شخصیت اصلی داستان هم این فرصت را به تماشاگر داده تا هر لحظه انتظار یک اتفاق ناخوشایند و پیش بینی نشده را داشته باشد. شیامالان علی رغم شکست های متوالی که در سالهای اخیر در سینما تجربه کرده، اما کماکان کارگردانی است که تعلیق و دلهره و مهمتر از همه ضرباهنگ اثر را می شناسد و « شکاف » اثری است که تسلط بر این موارد در آن به چشم می خورد. « شکاف » پس از سالها شیامالان را به یاد شیامالان می اندازد!

 7                                                                               Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

spl3i4thggd

شکاف: Split

کارگردان : M. Night Shyamalan

نویسنده : M. Night Shyamalan

بازیگران :

James McAvoy...Dennis / Patricia and..

Betty Buckley...Dr. Karen Fletcher

Haley Lu Richardson...Claire Benoit

Anya Taylor-Joy...Casey Cooke

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : ترسناک    

زمان : 117 دقیقه  

مطالب مرتبط 

دیدگاه‌ها

+2

ykk

من خیلی این فیام رو دوست داشت و در ضمن باید یه چیزی رو یادآوری کنم:
اول اینکه کی گفته همه هویت ها موافق بودن؟همش دو سه نفر موافق بودن که بهشون می گفتن قبیله وحشی.بعدم اگه عمیق تر به خاطره های کیسی نگاه کنین متوجه گذشته‌ش و علت رفتارش می شین.بعدم چیزی که فیل نشون می داد یه نفر با اخلاقای مختلف نبود.اونا ۲۳ تا هویت جداگانه بودن که به جای ۲۳ جسم تو یک جسم قرار داشتن و از اونجایی که جسم هویت پذیری بالایی داشت،بعد از چند سال کار کردن در باغ وحش هویت ۲۴م که کم رنگ شده بود دوباره ظاهر شد.از طرفی ما از کجا بدونیم،شاید افرادی که ما اونا رو چند شخصیتی می ناامیم هم هینطور باشن.کی میدونه؟
+6

سجاد

این فیلم فیلم خیلی قوی بود و باید چندبار دیدش. گاهی انسانها از رنج یا دزد یا هر چیز تلخی پناه به کودکی یا خودشونو جای شخصیتهایی که دوس دارن میزارن. اینا برای همه قابل درک نیست. هرکسی نمیتونه این فیلمو درک کنه
-4

اردشیر

دختره تو فیلم اصلا جالب بازی نکردو داستان مبهمش به فیلم آسیب زد. شخصیت بیمار عالی بود. روند فیلم جالب نبود چون یکم بی هیجان بود. تقریبا میشه گفت سبک فیلم نو بود.

فرامرز

فیلم خیلی خوبی بود واقعا لذت بردم کلا به فیلمهای با مضمون روانشناختی علاقه دارم البته این سوال در ذهنم ایجاد شد آیا واقعا اختلال چندشخصیتی آنگونه که این فیلم و چندفیلم دیگه نشون دادن برای دیگران خطرناکه یا نه؟
-2

الهام

فیلم خوبی بود ولی من دوست داشتم علمی تر به بیماری چند شخصیتی بپردازه ولی به عنوان فیلم ترسناک فیلم قابل قبولی بود فقط بازیگر نقش کیسی خیلی یخ و رو مخ بود بازیش جالب نبود
+1

N

من از فیلم خیلی خوشم اومد.بازیهای مک اووی جذاب بودن،بخصوص راجبه هدویگ،که جالب بود.
بنظرم راجب شخصیتای مختلف خیلی خوب در اومده بود.یه جاییش که فکر کنم شخصیت اوول بود داشت ازمبنای تاریخی،این طغیان پاتریشا و دنیس رو میدید،متوجه تفکرش شدین؟که گفت محمد به قلمرویی حمله کرد و گفت یا از دینتان برگردید یا کشته شوید.گفت اون دوتا هم همینو میخوان!
در کل اوکی بود

پريسا

آقاي ميثم مريمي واقعا از نقدهاتون لذت ميبرم و شجاعت ديدن فيلم رو با قلم شما پيدا ميكنم ممنون از زحماتتون :roll:
+5

کورش

در آخر فیلم نشون میده که بازیگر فیلم unbreakable میاد و میگه اسم اون مرد مرد شیشه ای بود که روی ویلچر بوده .
حالا سوال من اینه آیا این فیلم ادامه داره یا پایان اون فیلمه و اصن چه ارتباطی داره یعنی بخاطر قدرت فرا انسانی که هردو بدست آوردن هستش که میخواد مثل فیلمای اونجر قهرمانان رو پیدا کنه؟
گیج شدم
-2

احسان

فیلم خوبی بود اما بنظر من نباید اونو فقط یه فیلم معمولی دید که داستان یک انسان با مشکلات روانی رو روایت میکنه. با توجه به بیان این مسئله که خصوصیات اخلاقی و فیزیکی هر شخصیت کاملا متفاوت بوده وجود روح رو به شکل کلاسیکی که ما قبول داریم زیر سوال میبره و در ناخوداگاه بیننده این چالش رو ایجاد میکه باید مک آووری رو گناهکار بدونه یا نه.
+6

نيلو

خيلي خيلي فيلم قشنگي بود پيشنهاد ميكنم ببينيد
فيلمي بود كه باهاش اخت شدم
اگر از فيلم درخشش استنلي كوبريك خوشتون اومده ١٠٠ درصد اينم ببينيد تيكه اخر فيلم كه هيولا سرشو از اهنا مياره بيرون منو ياد صحنه ي جك نيكالسون تو شاينينگ ميندازه
+7

sara

منم قبول دارم چرا همه هویت قبول داشتن کارشو ولی میشه گفت چون دنیس و پاتریشا کنترلو ب دست گرفته بودن بنابراین به بقیه هویت ها فرصت نمیدادن
هدویک هم موافق نبود ولی میترسید
درکل فیلم بدی نبود به جز آخرش که خنده دار تموم شد
-1

رهگزر

معنی مناسب فارسی برای اسم این فیلم "ترک" هست
همونطوری که کاور فیلم ترک خورده
-18

mohammad

فیلم خوب بود ولی چیزه خاصی به جز چند هویتی توی فیلم نداشت.
از وسطاش فیلم کلیشه ای میشه و حرف های جذابی ام نداره که بشه به عنوان دیالوگ ازش یاد کرد
ولی در کل فیلم خوبی بود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی

جستجو