صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم مادر! ( Mother )

نقد و بررسی فیلم مادر! ( Mother )

image 13960625400 h333ry d3

دارن آرونفسکی نوشتن فیلمنامه « مادر! » را پس از به اتمام رساندن پروژه « نوح » آغاز نمود. فیلمنامه ای که ظاهراً در 5 روز نسخه اولیه آن آماده شد و در نهایت پس از بازنویسی های چند باره به مرحله ساخت رسید. جالب آنکه لارنس و فایفر درباره بازی در این فیلم اعلام کرده بودند که پس از مطالعه فیلمنامه نتوانسته اند آن را درک کنند و همه چیز برای آنان گنگ و نامفهوم جلوه می کرده!

داستان فیلم در خانه ای در مکانی نامشخص رخ می دهد که طی آن زنی بی نام (جنیفر لارنس) به همراه همسرش (خاویر باردم) زندگی عاشقانه خود را آغاز کرده اند. مرد، شاعر مشهور و محبوبی است که مریدان فراوانی دارد اما مدتی است به بن بست ذهنی رسیده و تشویشی را در ذهن تجربه می نماید. بزودی غریبه ای ( اد هریس ) از راه می رسد و درب منزل آنان را می زند. او فکر میکند که خانه مذکور در واقع محلی برای استراحت است و نمی داند که ملک شخصی زن و شوهر است! با اینحال شاعر، او را در کمال تعجب همسرش به خانه دعوت می کند و سپس نوبت به ورود همسرِ مرد غریبه ( میشل فایفر ) می رسد که او نیز به خانه وارد شود و…

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/09/phoca_thumb_l_3-70a.jpg

« مادر! » مقدمه ای عجیب و البته ساده دارد. در ابتدا فیلمساز از مخاطبش می خواهد تا شخصیت های اصلی داستانش را بدون آنکه نامی برای آنان تعیین شود، بپذیرد و با آنان همراه شود. در ادامه نیز شخصیت های متعددی وارد داستان می شوند که همگی آنان نیز مانند شخصیت های اصلی ، بی نام و هویت هستند و ما تنها با استفاده از ضمیر قادر به شناسایی آنان هستیم. تصمیمی که تعمداً گرفته شده و دلالت بر مفهومی دارد که افراد را تبدیل به نماد و نشانه هایی از رویکردهای طبیعی و اجتماعی می نماید. به نظر می رسد که آرونفسکی حتی پیش از رویت فیلم با استفاده از نام فیلم قصد داشته مفهومی را به مخاطب انتقال دهد. نامگذاری فیلم با عنوان « مادر! » شاید در ظاهر ساده و بی آلایش باشد اما زمانی که به علامت تعجب پس از کلمه مقدس مادر می رسیم، سوال بزرگی در ذهن شکل می گیرد که چرا از مادر با عنوان کنایه ای نام برده شده؟

در « مادر! » آرونفسکی می توان نشانه های فراوانی یافت. از انجیل مقدس گرفته تا اشاره هایی به آدم و هوا که هرکدام سعی دارند تلنگری به مخاطب بزنند. خانه ای که مرد و زن در آن زندگی می کنند به مثابه زمینی در نظر گرفته شده که شاید هجوم افراد مختلف به درون آن سبب تخریب و هرج و مرج و البته گاهاً رویکردهای خوشایند می گردد. شخصیت مرد نویسنده که در مواجه به انتقادات همسرش تنها یک لبخند از خود به نمایش می گذارد، به مانند پروردگاری معرفی می گردد که سعی در مدیریت شرایط و مادر ( شخصیت زن خانه هم که منزل متعلق به اوست و بطور کنایه آمیزی، باردار می شود ) دارد و البته مادر و منزل که نمادی از سیاره زمین هستند و بزودی میزبان مهمانان عجیب و ناخوانده ای می گردند.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/09/phoca_thumb_l_5-ffe.jpg

« مادر! » برخلاف نیمه ابتدایی نسبتاً آرام و سر به راه خود، در نیمه دوم به جنون کشیده می شود. جنونی که در آن مرد تکلیف خود را با پیروان یا طرفداران خود مشخص می کند و مهاجمان خانه نیز وضعیت را برای مادر تیره تر می نمایند. مهاجمانی که به نظر می رسد آسیب اصلی را به زمین وارد می نمایند و سردرگمی مادری که نمی داند با وضعیت پیش آمده باید چطور رفتار کرد و به همین جهت رفته رفته دچار بحران می گردد و البته در این بین بارداری هم رخ می دهد که شاید باید از آن انتظاری تولدی مجدد را گرفت.

بازیگران مطرح بسیاری در فیلم نقش آفرینی کرده اند. جنیفر لارنس که شخصیت اصلی داستان است و تقریباً در تمام مدت زمان فیلم در مقابل دوربین است، بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته. بازی در نقش مادر، تجربه ای متفاوت برای جنیفر لارنس بوده که به خوبی از پس آن برآمده است. خاویر باردم نیز در نقش شاعر، حضور بسیار موثری دارد و با توجه به شخصیتی که فیلم از او ارائه می دهد، بهترین انتخاب ممکن به نظر می رسد! مشاهده اد هریس و میشل فایفر در فیلم نیز تجربه خوشایندی محسوب می شود، مخصوصاً فایفر که توانسته پس از مدتها با نقشی قابل توجه به سینما بازگردد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2017/09/phoca_thumb_l_6-b84.jpg

جدیدترین اثر آرونفسکی سرشار از نماد و کنایه و استعاره است و مشخصاً هر مخاطبی می تواند نمادها و تحلیل های فراوانی از آنچه که در فیلم مشاهده نموده را مطرح نماید. شاید فیلم در نگاه اول الهام پذیری فراوانی از شاهکار رومن پولانسکی به نام « بچه رزماری » داشته باشد، اما در اجرا تفاوت فراوانی به اثر مذکور دارد و به مراتب جسورتر و البته شلوغ است. « مادر! » موجب می شود تا مخاطب این روزهای سینما که آثار بلاک باستری سهم فراوانی را در دنیای سینمایی او تشکیل می دهند، پس از تماشای فیلم به فکر فرو رفته و سعی در حل و تکمیل پازل هایی داشته باشد که آرونفسکی در ذهن او ایجاد کرده. « مادر! » قطعاً بهترین فیلم آرونفسکی نیست و شاید حتی برخی از مخاطبانش را به جهت روایت غیر معمولش پس بزند، اما نمی توان این نکته مهم را انکار کرد که آرونفسکی به سینما بازگشته تا مثل همیشه، مخاطبش را پس از تماشای فیلم دچار درگیری ذهنی نماید!

 8                                                                    Photo Gallery2

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

مادر! : moth3h3dss2Mother

کارگردان : Darren Aronofsky

نویسنده : Darren Aronofsky

بازیگران :       

Jennifer Lawrence…Mother

Javier Bardem…Him

Ed Harris…Man

Michelle Pfeiffer… Woman

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : درام

زمان : 121 دقیقه  

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها