2 1 2015102185859

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم ، برای یونیورسال شرکت معروف و قدیمی فیلمسازی هالیوود که امسال موفق‌ترین سال حیاتش را گذرانده و رکوردهای فروش خود و سایر استودیوهای هالیوود را شکسته، سرنوشت سری فیلم‌های پرتحرک و سرشار از اتفاقات تعقیب و گریز با اتومبیل و رقابت خودرو سواران شهری یعنی «سریع و خشمگین» از نهایت اهمیت برخوردار است زیرا در پی فروش فزاینده شش قسمت اول، قسمت هفتم در تابستان امسال رکورد فروش تمامی ورسیون‌های قبلی را شکست 5/1 میلیارد دلار در سطح جهان فروخت و تبدیل به پنجمین فیلم پرفروش تمامی تاریخ شد و این در حالی روی داد که سران یونیورسال فزون‌تر از 10 سال پیش که قسمت اول را رو می‌کردند، هرگز تصور نداشتند که آمار فروش این فیلم‌ها در زمان فعلی و در شرایطی که نزول فیلم‌های فرانچیزی و زنجیره‌ای معمولا در قسمت‌های پنجم تا هفتم شدت می‌گیرد، به بالاترین درجه خود برسد.

با این اوصاف و با مقدماتی که بر شمردیم جای تعجب دارد که مقدمات ساخت قسمت هشتم به مشکلاتی برخورد کرده و عوامل اجرایی آن هنوز مشخص نشده‌اند و تلاش‌هایی که در این زمینه شده، کم ثمر بوده است.

اینجا ابهام حکم می‌راند

از قبل، ماه آوریل 2017 (فروردین 96) به عنوان زمان اکران این فیلم در سطح جهان تعیین شده اما تکلیف بسیاری از امور اینک نامشخص است. درست است که کریس مورگان مدتی است به طور جدی روی سناریو و داستان قسمت هشتم کار می‌کند اما سران یونیورسال هنوز نتوانسته‌اند کارگردان دلخواه‌شان را برای این فیلم تعیین کنند. مشکل فقط تشخیص یک کارگردان درست و اصولی برای قسمت هشتم نیست بلکه تغییرات اخیر در استودیوی یونیورسال هم مزید بر علت شده است. مهمترین و تاثیرگذارترین اتفاق در این خصوص جدایی جفری کرچن بام از یونیورسال است و این در حالی روی داد که وی نه فقط رییس بخش تولید این استودیو بود، بلکه مسئولیت مستقیم تولید و بهتر بگوییم نظارت بر تولید این سری فیلم‌ها را برعهده داشت. به این نکته بیافزایید رویکردها و کارهای اخیر وین دیزل را که علاوه بر ایفای یکی از رل‌های اصلی از تهیه کنندگان این سری فیلم‌ها نیز هست و بنابراین سهمی بیش از معمول در این فرانچیز ماندگار و دائماً رو به صعود دارد. به گزارش برخی روزنامه‌های آمریکا دیزل که بعد از مرگ پل واکر در جریان فیلمبرداری قسمت هفتم همچون دوواین جانسون رلی مهمتر در سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» پیدا کرده، بنای ناسازگاری گذاشته و شرط و شروطی برای ادامه کارش در این فیلم‌ها تعیین و با این باور که تهیه کنندگان مجبورند با هرچه وی می‌نوازد ترنم کنند، هر روز یک بازی تازه در می‌آورد.

رویکرد مضر به وین دیزل

شاید هم ایراد اصلی در این مورد بر خود سران یونیورسال برگردد که بعد از مرگ دلخراش و البته سهل انگارانه پل واکر در نوامبر 2013 وین دیزل را به عنوان چهره شاخص‌تر و کاراکتر بارزتر این سری فیلم‌ها و نماد پوسترهای این فیلم‌ها برگزیدند. دیزل 48 ساله هم تا آنجا پیش رفت که تبدیل به لیدر و سخنگوی مردان سریع و خشمگین شد و کنفرانس‌های مطبوعاتی به راه انداخت و از معایب کار و نیازهای موجود گفت و بر این اصرار ورزید که به رغم مرگ پل واکر باید فیلم هفتم را کامل و تمام کرد و آن را خواسته اکید تمامی اعضای گروه تولید خواند.

مشکلات نیمه دوم

وقتی واکر در یک سانحه تصادف اتومبیل درگذشت، نیمی از تصاویر فیلم هفتم گرفته شده بود و با این اوصاف مدیران و کارگردانان این فیلم مجبور شدند با انواع تدابیر و کلک‌های بصری و تصویری حضور واکر در این فیلم را کامل و تمام کنند. در این میان دیزل که سابقه‌ای طولانی در این سری فیلم‌ها دارد و از همان قسمت اول که در سال 2001 اکران شد، در این فرانچیز حضوری تقریباً دائمی داشته است، طبعاً بعد از 7 فیلم و در فاصله کمی تا شروع سال 2016 حقی بیش از سایرین برای خود قایل است. درست است که دیزل استراحتی کوتاه مدت هم به خود داد و پس از غیبت در قسمت سوم با ورود به قسمت چهارم از نو به یکی از مردان خشمگین تبدیل شد، اما حتی دوستی نزدیکتر وی با پل واکر فقید در قیاس با سایر اعضای گروه تولید این فیلم‌ها نیز مسئله‌ای بود که به نفع وی کار می‌کرد و به او جایگاه و پایگاهی سوای دیگران می‌بخشید.

نقش مهم کنجکاوی مردم

یک واقعیت هشدار دهنده که نباید در ملاحظات مرتبط با این سری فیلم‌ها نادیده انگاشته شود، این است که فروش نجومی قسمت هفتم تا حد زیادی منوط به کنجکاوی مردم برای دیدن و لمس آثار برخاسته از غیبت پل واکر در این فیلم بود و آنها می‌خواستند بدانند سازندگان این آثار چه تدابیری را برای جبران غیبت واکر اتخاذ کرده‌اند و بهتر بگوییم با کدامین روش‌ها و تدابیر جای او را پر کرده‌اند. این مسئله بسیار کمک کرد که بعد از اکران «خشمگین 7» سالن‌های محل اکران آن لبریز از تماشاگران کنجکاو شود. این چنین بود که فروش 789 میلیونی قسمت ششم «سریع و خشمگین» دو برابر و تقریباً 5/1 میلیارد دلاری و چشم‌ها گرد شد و این مسئله حق سران یونیورسال را هم شوکه کرد زیرا این مدیران به هیچ وجه فکر نمی‌کردند به مرز 5/1 میلیارد دلار برسند و حتی اگر قدری بیشتر از رقم فروش قسمت هفتم می‌فروختند و به 800 یا 850 میلیون دلار هم می‌رسیدند، برایشان اسباب رضایت بود. از حق نباید گذشت که استراتژیست‌ها و طراحان اقتصادی یونیورسال هم بسیار هوشمندانه با این مسئله برخورد کرده و کنجکاوی عمومی را در مورد این که چطور توانسته‌اند تصاویر حضور پل واکر را در قسمت هفتم تا پایان فیلم استمرار بخشند بر انگیختند. روش‌های بازاریابی و کار تبلیغاتی متخصصان اقتصادی یونیورسال بر روی قسمت هفتم نیز برابر با آنچه پیش‌بینی می‌شد عالی بود و آنها بسیار هوشمندانه و با رعایت نکات اقتصادی جذاب فیلم را مطرح و در بین مردم و در جامعه جاری کردند و تبلیغات پیرامون آن را به شکل خیره‌کننده‌ای موثر و کارساز انجام دادند.

وقتی جیمز وان فرار کرد

این چنین بود که مدیران یونیورسال شامل دونا لانگلی رییس ارشد فعلی این استودیو تصمیم می‌گیرند از جیمز وان کارگردان قسمت هفتم در قسمت‌های هشتم و نهم نیز که باید در سالهای 2017 و 2019 اکران شوند، بهره گیرند اما استفاده مجدد از وان که تخصص اولیه‌اش فیلم‌های ترسناک و دلهره آوری مثل سری کارهای «Saw» و «Insidious» بوده، به همان آسانی مورد نظر سران یونیورسال نبوده و این فرآیند به مشکلات آشکاری برخورد کرده است. مشکلات از زمانی آغاز شد که خود جیمز وان در آخرین روزهای تهیه قسمت هفتم «سریع و خشمگین» به اطلاع سران یونیورسال رساند که مایل است قبل از ساخت هر فیلم دیگری از این مجموعه به تجربیات کارهای ترسناک قبلی‌اش رجعت و قسمت دوم فیلم «The Conjuring» از ژانر وحشت را که خودش در سال 2013 با فروش تجاری بالایی روانه بازار کرده بود، بسازد.

از موافقت اولیه تا تدابیر ثانویه

سران یونیورسال ابتدا مخالفتی جدی با این موضوع نکرده و وان را رها کردند تا به سراغ سوژه فوق برود و با جاستین لین کارگردان قسمت‌های سوم تا ششم «سریع و خشمگین» تماس گرفتند و خواستار بازگشت وی به این پروژه شدند اما وقتی فهمیدند که سر لین هم گرم است و وارد قسمت جدیدی از سری فیلم‌های فضایی و پرطرفدار و طولانی مدت Star Trek را می‌سازد فهمیدند که باید تدابیر دیگری را در سر بپرورانند و از راه تازه‌ای وارد شوند.

این بار آنها با پیشنهادی چشمگیرتر و رقمی درشت‌تر باب صحبت با جیمز وان را گشودند و از او خواستند لااقل قسمت هشتم را در سایه یک پول کلان بسازد اما وان 38 ساله این را هم نپذیرفت. دلیل و استدلال وان برای رد این پیشنهاد این بود که وقت دو ساله‌ای که او صرف ساختن قسمت هفتم «سریع و خشمگین» کرد و همه دردسرهای پر کردن جای یک هنرپیشه مرده (پل واکر) در این فیلم او را به شدت فرسوده کرده است و ارزش‌اش را ندارد که یک بار دیگر سلامتی‌اش را روی این پروژه به خطر بیندازد. او 200 میلیون دلاری را که برای ساختن قسمت هفتم این سری فیلم‌ها گرفت با احتساب دردسرها و رنج‌هایش اندک می‌دانست. نه فقط مسایل پل واکر بعد از مرگش مثل یک خوره جیمز وان را می‌خورد او باید با خرده فرمایش‌ها و دخالت‌های همیشگی وین دیزل هم در کارش کنار می‌آمد زیرا او به عنوان یکی از تهیه کنندگان اصلی این فیلم این حق را برای خود قایل بود که در مورد هر چیزی پرس و جو و حتی تعییین تکلیف کند و دماغش را در هر چیزی فرو کند!

لزوم حل مشکلات درون سازمانی

آن تجربیات تلخ نه تنها جیمز وان را از فیلم هشتم دور کرده، تبدیل به یک سد در راه تولید قسمت هشتم شده زیرا یونیورسال به این نتیجه رسیده که ابتدا باید مشکلات فوق و مسایل درون سازمانی‌اش را حل و سپس به سوی جذب یک کارگردان تازه و عوامل جدید در کارهای تولیدی اقدام کند و هنوز هیچیک از این کارها انجام نشده و تاخیر و سرگرمی در این خصوص ادامه دارد.