صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم رخ دیوانه

نقد و بررسی فیلم رخ دیوانه

ro2u4h2221

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

« رخ دیوانه » فیلم پُر بازیگری است. طناز طباطبایی که در فیلم « هیس! دخترها فریاد نمی زنند » بازی به یاد ماندنی ارائه داد یکی از بازیگران فیلم است. صابر اَبَر هم که یکی از پرکارترین بازیگران سالهای اخیر سینمای ایران بوده، در میان بازیگران فیلم قرار دارد. نازنین بیاتی که با « دربند » به سینما معرفی شد و همچنین ساعد سهیلی که با « گشت ارشاد » به شهرت رسید هم در فیلم حضور دارند. بیژن امکانیان را هم می توانید در فیلم ببینید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

چند جوان بی کار در یک گروه در اینترنت با یکدیگر آشنا می شوند و این آشنایی سبب می شود آنها با یکدیگر قرار بگذارند و شوخی های مختلفی انجام دهند. اما این شوخی ها و تصمیم های نابخردانه منجر به بروز اتفاقی می شود که…

ffd130344

کارگردان کیست ؟

ابوالحسن داوودی که در کارنامه هنری اش ساخت آثار موفقی از جمله « نان، عشق و موتور 1000 » ، « من زمین را دوست دارم » و « مرد بارانی » به چشم می خورد. آخرین ساخته داوودی فیلم « زادبوم » بود که در سال 1387 ساخته شد. داوودی پس از 6 سال دوباره به سینما بازگشته است.

نظر عوامل فیلم ؟

طناز طباطبایی: « از لحاظ ریتم به حال و هوای امروز ما نزدیک است و اساسا با فیلمنامه خیلی جذابی طرف هستیم، فیلمنامه یک بستر قصه‌ی اصلی دارد و مجموعه ای خرده داستان و در مجموع تماشاگر را ارضاء خواهد کرد. در حال حاضر بازار فیلم‌های اروپایی زیاد شده است با این وجود می‌توانم به جرات بگویم فیلم ما از استانداردها چیزی کم ندارد و من به این فیلم امیدوار هستم. »

ابوالحسن داوودی : « خوشحالم که دوستانی باعث شدند ما 6 سال بیکار باشیم و درباره ساخت فیلم تحقیق و تفحص کنیم تا به فیلمی خوش ساخت برسیم. »

کارن همایونفر ( آهنگساز) درباره ساخت موسیقی فیلم اظهار داشت: ساخت موسیقی این فیلم، بعد از تجربه من و آقای داوودی در فیلم زادبوم، اتفاق افتاد و البته دقیقا نمی دانستیم که به کدام سمت برویم اما تصمیم داشتیم که موسیقی ساخته شده، همراه با نسل جوان باشد و در نهایت به یک بافت رنگی از موسیقی رسیدیم که این روزها بسیار شنیده می شود. ترانه پایانی فیلم هم به خوانندگی کاوه آفاق انتخاب آقای داوودی بود که به خوبی روی فیلم نشست.

454re

حاشیه فیلم؟

– گفته شده که فیلمبرداری فیلم مدتی به دلیل مشکلات مالی متوفق شده بود.

– فیلمنامه « رخ دیوانه » در سال 1387 نوشته شده بود.

– ترانه تیتراژ پایانی فیلم را کاوه آفاق خوانده است.

نکات مثبت فیلم ؟

« رخ دیوانه » برخلاف اغلب آثار سینمای ایران، قصه گو است و داستانی بروز را تعریف می کند. داستان افرادی که در اینترنت با یکدیگر آشنا می شوند و قرارهای عجیب و غریب می گذارند.

فیلم روایتی غیر خطی دارد که باعث جلوگیری از خستگی تماشاگر می گردد.  این روایت غیر خطی با تسلط خوبی روایت شده اما بی ایراد هم نیست.

« رخ دیوانه » بازی های خوبی دارد. طناز طباطبایی بهترین بازیگر فیلم است.

9fefvvv0

نکات منفی فیلم ؟

« رخ دیوانه » خرده داستانها و یکی دو تایی شخصیت اضافه دارد که هیچ نقش مشخصی در فیلم ندارند و اگر حذف شوند وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود. از جمله این موارد می توان به داستان ماندانا و مادرش و همچنین شکوفه اشاره کرد.

شخصیت پردازی در « رخ دیوانه » خیلی عمق پیدا نمی کند. پرداخت شخصیت در این فیلم بیشتر از طریق دیالوگ های متقابل شکل میگیرد که یکی از ساده ترین و پر ایرادترین شیوه های پرداخت شخصیت به شمار می رود.

پایان بندی فیلم ضعیف است.

حرف آخر :

« رخ دیوانه » در اکران عمومی می تواند مخاطب خود را پیدا کند و ارتباط برقرار کردن با داستان کار چندان سختی نیست. فیلم یک قصه بروز دارد که می تواند مورد پسند نسل جوان قرار بگیرد. با اینحال فیلم مشکلات ریز و درشتی هم در فیلمنامه دارد که باعث می شود « رخ دیوانه » به استاندارد کامل یک اثر اجتماعی نرسد.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!         

1080134555239 n

نام فیلم : رخ دیوانه

کارگردان : ابوالحسن داوودی

نویسنده : محمدرضا گوهری

بازیگران :

طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش، امیرمحمد زند.

و

ژانر : تریلر

زمان : 90 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها