صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم « خانه ای در انتهای خیابان » ( House at the End of the Street )

نقد و بررسی فیلم « خانه ای در انتهای خیابان » ( House at the End of the Street )

1

 کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟!

« خانه ای در انتهای خیابان » دو چهره مشهور دارد؛ اولی خانم الیزابت شیو هست که مطمئنا او را در کنار نیکلاس کیج در فیلم تحسین برانگیز « ترک لاس وگاس » به خاطر دارید. الیزابت شیو در سالهای اخیر بیشتر در فیلمهای ضعیف دیده شده و فکر می کنم با ادامه این روند تا چند سال دیگر به طور کامل به دست فراموشی سپرده شود!

دیگر بازیگر مشهور فیلم جنیفر لارنس هست که امسال با فیلم « عطش مبارزه » تبدیل به یک ستاره مشهور در هالیوود شد. جنیفر لارنس از بازیگران بسیار خوب و آینده دار هالیوود است.

 داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان این فیلم درباره زنی به نام سارا ( الیزابت شیو ) می باشد که به همراه دختر نوجوانش الیسا ( جنیفر لارنس ) به شهری کوچک نقل مکان می کنند تا بتوانند زندگی بهتری را در آنجا آغاز کنند. سارا در این شهر موفق می شود یک خانه را با قیمت بسیار خوب تهیه کند اما به محض ورود به این خانه با اتفاقات عجیبی روبرو می شود. وی متوجه می شود که دختر همسایه ، سالها پیش پدر و مادرش را به قتل رسانده است و پس از آن متواری شده بود و…

 کارگردان کیست ؟    

مارک تاندری کارگردان این فیلم هست. تاندری تنها سابقه سینمایی اش به ساخت فیلمی ترسناک به نام « هاش » در سال 2008 بر می گردد که اثر قابل قبولی بود. « خانه ای در انتهای خیابان » دومین فیلم مارک تاندری می باشد که بار دیگر در ژانر وحشت ساخته شده است.

 خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟2

فیلم یکی دو تایی صحنه جنسی دارد اما خیالتان راحت که کار به جاهای باریک نمی کشد! شاید لارم باشد که حواستان به عزیزان نوجوانتان باشد چراکه در هر صورت « خانه ای در انتهای خیابان » فیلم نسبتاً خشنی هست!

 نکات مثبت فیلم ؟

فیلمنامه « خانه ای در انتهای خیابان » قابل قبول هست و تماشاگر را نمی آزارد. اگرچه مطمئنم بسیاری از شما قادر خواهید بود اتفاقات فیلم را حدس بزنید اما این موضوع به حد آزاردهنده افزایش نمی یابد!

اغلب لحظه های ترسناک فیلم قابل پیش بینی هستند اما تعدادی از آنها هم به قول معروف ” اورجینال » هستند و می توانند شما را غافلگیر کنند.

حضور جنیفر لارنس در فیلم یک غنیمت به حساب می آید. خیلی فرصت پیش نمی آید که بتوانید جنیفر لارنس را در آثار ترسناک و سطحی هالیوود مشاهده کنید، به همین جهت حضورش در این فیلم یک نعمت بزرگ برای سازندگان بوده است. لارنس خوب بازی میکند، خوب می ترسد و خوب هم گیج می شود!

فیلمبرداری در « خانه ای در انتهای خیابان » تحسین برانگیز است. در صحنه های ترسناک معمولاً روایت صحنه بصورت اول شخص انجام می3 شود که کمک زیادی به ایجاد ترس و وحشت در مخاطب می کند.

خوشحالم که آلفرد هیچکاک در قید حیات نیست تا این فیلم را ببیند.

تماشای « خانه ای در انتهای خیابان » تجربه خوبی نیست اما می تواند برای سرگرم کردن شما کافی باشد، به شرط اینکه فیلم را جدی نگیرید!                                    

 نکات منفی فیلم ؟

این مسئله در فیلم مشهود هست که مارک تاندری خواسته تا حدودی فیلمش را شبیه به شاهکار آلفرد هیچکاک یعنی « روانی » کند اما خب « خانه ای در انتهای خیابان » حتی 10 درصد دلهره فیلمهای هیچکاک را هم ندارد؛ تاندری بهتر بود سراغ فرد دیگری می رفت!

متاسفانه تاندری چند تایی داستان فرعی در « خانه ای در انتهای خیابان » قرار داده که روند معمول فیلم را برهم زده اند. داستان عضویت الیسا در یک گروه و رابطه سارا با آن پلیس، هیچ لزومی نداشت که در فیلم پرداخته شوند.

نمی دانم چرا همواره در فیلمهای ترسناک، پلیسهای نگران هیچ چیز را متوجه نمی شوند و فقط این طرف و آن طرف می روند!

رده سنی این فیلم PG-13 هست که باعث شده صحنه های خشن فیلم تا حدود زیادی مصنوعی و ضعیف باشد. وقتی قرار هست در فیلم چند نفر را با چاقو به دیار باقی بفرستید و چند تایی هم خشونت داشته باشید، این درجه بندی سنی کارایی خودش را از دست می دهد.

نمی خواهم زیاد سخت بگیرم اما اینکه دختر، خانواده اش رو کشته بعد هم سر به بیابان و ناکجاآباد گذاشته، خیلی مضحک هست!

در این میان برادر قاتل هم در فیلم حضور دارد که بی هیچ تلاش و منطقی ، الیسا را به خودش جذب می کند و… خب برای چی باید الیسا به یکباره از این پسر خوشش بیاید!؟

یک نکته کلیشه ای دیگر : دختر نوجوان با مادرش مشکل دارد و پسر نوجوان هم که کلاً از طرف همه طرد شده! کسی تابحال دیده است که بازیگران جوان فیلمهای ترسناک مشکلی به جز این با جامعه و خانواده داشته باشند؟!

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

بهجمع هواداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها