مووی مگ

نقد و بررسی فیلم وحشی ها ( Savages )

چهارشنبه ، 21 تیر 1391 ، 16:09
( 13 رأی )
3.8

 رمان دن وینسلو با نام « وحشی ها / Savages » به قدری پر فروش و جذاب بود که از مدتها پیش می شد حدس زد روزی فیلمی براساس1 آن ساخته شود. وینسلو در رمان جنجالی خود به سراغ کلیشه های کلاسیک دنیای دلالان مواد مخدر رفت و زندگی خشن و جنسی آنها را تماماً به تصویر کشید و در انجام اینکار چنان قلم روانی داشت که تمامی خوانندگان را مجذوب خود کرد. اما کمتر کسی نزد خود فکر می کرد که در برگردان سینمایی این اثر فردی چون اولیور استون بخواهد بر صندلی کارگردانی آن تکیه بزند. استون در سالهای اخیر به واسطه ساخت فیلمهای متفاوت از لحاظ ژانر، تا حدود زیادی افت را تجربه کرده و این را می توان با نگاهی مختصر به فیلمهای چند سال اخیرش متوجه شد. اما « وحشی ها » برای استون بازگشتی است به ژانر آشنای خودش، یعنی مواد مخدر، خشونت و رابطه جنسی!

استون سالها پیش فیلم « قاتلین بالفطره/ Natural Born Killers » را ساخت که از لحاظ خشونت یکی از خشن ترین فیلمهای دهه به حساب می آمد. البته « وحشی ها » در مقایسه با « قاتلین بالفطره » خشونت به مراتب کمتری دارد اما کماکان می تواند شما را غافلگیر کند.

اُ ( بلیک لایولی ) دختر جوان و سرزنده ای است که در دنیای دخترانه خودش غوطه ور هست و به عبارتی دیگر در حال لذت بردن از زندگی راحت و بی دردسر خودش می باشد. او ابتدا با مرد خشنی به نام چان ( تیلور کیش ) که سابقاً یک نظامی بوده رابطه برقرار می کند و به فاصله کوتاهی، با دومین نفر که بن ( آرون جانسون ) نام دارد و برخلاف چون، بیشتر علاقه مند به مباحث سعادت بشری است رابطه برقرار می کند! این سه نفر در خانه ای مجلل و زیبا که در ساحل واقع شده، مشغول تولید و معامله مواد مخدر هستند و از آنجا که مشتریان خود را به خوبی می شناسند، معمولا دردسری برای آنها پیش نمی آید. اما زمانی که بن و چون با زنی به نام اِلنا ( سلما هایک ) آشنا می شوند همه معادلات زندگی آنها بهم می ریزد. 2اِلنا یکی از قاچاقچیان معروف مواد مخدر است که این روزها به دلیل عقب ماندن از رقبایش ، وضعیت روحی خوبی ندارد از اینرو از چون و بن درخواست می کند تا یک ماموریت خطرناک و البته پر سود را برای گروه اش به انجام برسانند. پیشنهاد مالی این ماموریت به حدی جالب هست که این دو تجارت بی دردسر خودشان را برای مدتی نادیده بگیرند و به دنبال انجام ماموریت جدیدشان بروند اما با گروگان گرفتن دوست دختر آنها، شرایط غیرمنتظره ای به وجود می آید. اِلنا در یک برنامه ریزی دقیق ، اُ را گروگان می گیرد تا آنها را مجبور به انجام خواسته خودش کند و...

« وحشی ها » فیلمی است که استون بهتر از هر کارگردان دیگری می داند که چطور باید از پس آن برآید. دنیای کارتل ها و دلالان مواد مخدر موضوعی است که استون استادانه می تواند آن را روایت کند اما در « وحشی ها » آشفتگی هایی در فیلمنامه به چشم می خورد که ارزش کار را تا حدود زیادی از بین برده.

« وحشی ها » نظیر تمام فیلمهای کارتلی دیگر ، ابتدا با یک زندگی ایده آل آغاز می شود. چند جوان سرخوش که وضعیت مالی خوبی دارند و هر روز و هر شب در حال لذت بردن از زندگی شان هستند؛ جشن های شبانه ، شنا در دریا ، خیره شدن به افق دریا به همراه صرف آبمیوه! و... اما دنیای کارتل ها همیشه اینگونه باقی نمی ماند و یکی باید این معادله را برهم بزند و در این فیلم خانم اِلنا اینکار را انجام می دهد. « وحشی ها » تا زمانیکه که تماشاگران با شخصیت اِلنا آشنا نشده اند ، روند طبیعی خود را پیش می گیرد اما حضور اِلنا و متعاقباً لادو ( با بازی بنسیو دل تورو به عنوان دستیار و چماق دارِ ارشد اِلنا! ) تا حدود زیادی تمرکز اصلی داستان را از شخصیت های اصلی منحرف می کند. استون به خوبی بازیگران جوان نقش های اصلی را تا زمانی که شخصیت های مکمل وارد داستان نشده اند هدایت کرده و به نظر می رسید که همین بازیگران جوان بتوانند یک داستان اکشن جذاب را خلق کنند. اما با ورود سلما هایک و جان تراولتا و بنسیو دل تورو، فیلم تمرکز بر کاراکترهای اصلی اش را از دست می دهد و از این پس وظیفه پیشبرد داستان بر روی شانه های این ستاره های شناخته شده هالیوود می افتد که تا حدود زیادی ریتم هماهنگ فیلم را برهم 3ریخته اند. در واقع « وحشی ها » در میانه ، جای شخصیت های اصلی را با مکمل عوض می کند و تماشاگر می بایستی دیالوگ های مهم و پیشبرد داستان را از شخصیت های مکمل درخواست کند نه اصلی!

یکی دیگر از مشکلات فیلمنامه شخصیت تا حدود زیادی عجیب و غریب اُ هست. این خانم با رفتار و دیالوگ های عجیبش به نظرم یکی از ضعف های اصلی فیلم به شمار می رود ( این را هم اضافه کنم که اُ می تواند برخواسته از نام اُفلیا باشد و یا ارگاسم! که ربطش را در داخل فیلم متوجه خواهید شد ). در بخش های کوتاهی از فیلم که اُ در حال سخنرانی از عشق و علاقه هست، با چهره ای حق به جانب ادعا می کند که هم عاشق چان هست و هم بن، و در ادامه هم دلایل خودش را می آورد که در این مورد حتی اگر بخواهیم فیلمنامه را تبدیل به اثری فانتزی کنیم، باز هم دلایل این خانم قانع کننده نیست. به تمام این موارد باید ضعف فیلمنامه را در متقاعد کردن تماشاگر به درک رابطه سه نفره اُ، چان و بن هم اضافه کنم. استون نه در آغاز و نه در پایان فیلم به ما نمی گوید که دلیل شکل گیری رابطه نزدیک 3 نفره این دو چه بوده و اصلاً برای چه دو مرد در کنار هم به خوبی و خوشی با یک دختر رابطه فیزیکی و احساسی دارند! همین موضوع سبب می شود تا تماشاگر به هنگام تلاش چان و بن برای رهاسازی اُ ، هیچ نگرانی بابت سرانجام کار نداشته باشند چراکه اصلا نمی دانند چه چیزی بین این سه نفر گذشته!

البته « وحشی ها » لحظات جذابی هم دارد که بدون شک مخاطبین زیادی را شگفت زده خواهد کرد. لحظه های غافلگیر کننده بسیاری در « وحشی ها » وجود دارد که به سبک شاهکار کویینتین تارانتینو یعنی « قصه های عمه پسند / Pulp Fiction » خلق شده و می تواند شما را هیجان زده کند.اکشن فیلم نیز اگرچه در لحظاتی بی منطق دنبال می شود اما از کارگردانی خوبی بهرده برده است. نماهای دور از انفجار ماشین ها و پرتاب آنها به آسمان هیجان انگیز هست!

اما می توانم بگویم که 4اگر از من دلیلی برای لذت بردن از فیلم بخواهید ، می توانم آن را بنسیو دل تورو معرفی کنم. دل تورو در نقش یک کارتل چماق دار ترسناک، به حدی فوق العاده ظاهر شده که امکان ندارد تا مدتها چهره وی را در این فیلم فراموش کنید! دل تورو با سبیل مکزیکی اش و سیگارهای متعددی که می کشد ( دودش را هم به صورت خانم اُ می فرستد! )، بهترین کاراکتر فیلم به شمار می رود. جان تراولتا هم در نقش دنیس جذاب و قابل قبول هست و اینبار دیگر نمی توانیم به او بگوییم : « در یک اثر ضعیف دیگر حاضر شده است! ». سلما هایک نیز در نقش رئیس کارتل ها بی نقص ظاهر شده. شخصیت اِلنا تا حدود زیادی کلیشه ای به حساب می آید اما استون به خوبی موفق شده از او یک زن خونسرد شیطانی خلق کند و سلما هایک هم به خوبی از پس این نقش برآمده. اما در مورد سه بازیگر اصلی فیلم ( بلیک لایولی، تیلور کیش و آرون جانسون ) باید بگویم که آنها متاسفانه قربانی نامهای بزرگ فیلم شده اند و فرصت خودنمایی پیدا نکرده اند.

به طور کل و به دور از اشکالات متعدد فیلمنامه باید بگویم که « وحشی ها » اثری سرگرم کننده هست و برای یک بعد از ظهر تعطیل توصیه می شود. « وحشی ها » اگرچه در مقایسه با ساخته های " وحشی صفت " استون در سالهای دور ملایم تر و کلیشه ای تر هست، اما هنوز هم می توان ردپای آشنای استون نظیر سیاه و سفید کردن ناگهانی فیلم و خشونت های لحظه ای را در آن مشاهده کرد.2 and half star

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

5

 

وحشی ها : Savages

کارگردان : Oliver Stone

 نویسنده :Shane Salerno ، Don Winslow

 بازیگران : 

 Blake Lively ... O

 Taylor Kitsch ... Chon

 Aaron Johnson ... Ben

 Benicio Del Toro ... Lado

 John Travolta ... Dennis

 Salma Hayek ... Elena

 و...

 ژانر : اکشن

 درجه سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

 زمان : 131 دقیقه

 

غرامت مضاعف ( دیالوگ های ماندگار )

چهارشنبه ، 11 ارديبهشت 1392 ، 11:31
( 1 رأی )
9

401194 367562170016006 1493574771 n

وقتی دو نفر مرتکب جنایتی میشن, درست مثل اینه که سوار قطاری شدن... هیچکدوم نمیتونه قبل از اون یکی پیاده شه... یه جورایی به هم وصلن... تا آخر خط باید باهم باشن... و ایستگاه آخرشونم قبرستونه...!

 

امین زندگانی : بازيگران ترك جاي ما را در سينما مي گيرند!

سه شنبه ، 9 ارديبهشت 1393 ، 04:31
( 1 رأی )
9

2-1-20142203528

امين زندگاني معتقد است: حضور بازيگران ترکيه‌اي بجاي بازيگران ايراني در فيلم‌هاي سينمايي جاي نگراني جدي دارد.

به گزارش مووی مگ به نقل از ایلنا، زندگاني که دو فيلم «فصل فراموشي فريبا» و «شهابي از جنس نور» را در نوبت اکران دارد با اشاره به وضعيت امروز سينما گفت: کساني که به سينما مي‌روند قشر متوسط جامعه ما هستند به همين دليل با اين بليت‌هاي گران و هزينه‌هاي سرسام‌آور حتي اين طبقه هم نمي‌توانند به سينما بروند و درنتيجه سينما‌ها خالي مي‌مانند.

وي در ادامه افزود: متاسفانه شرايط سينما رفتن براي مخاطبان بسيار سخت شده است تا آنجا که امروز مخاطب ترجيح مي‌دهد منتظر بماند CD فيلم‌ها وارد شبکه نمايش خانگي شود تا با خيال راحت در منزل به تماشاي فيلم بنشينند و بدين ترتيب است که سينماهاي کشور خالي مي‌ماند.

زندگاني با بيان اينکه سليقه مخاطب امروز ما را فيلم‌هاي ترکيه‌اي تعيين مي‌کند، افزود: متاسفانه امروز روي جلد مجله‌ها به جاي عکس بازيگران ايراني عکس بازيگران ترکيه را مي‌بينيم و حتي شنيدم چند کارگردان ايراني از برخي بازيگران ترکيه تقاضاي همکاري در فيلمشان را داده‌اند و اين موضوع بسيار جاي تاسف دارد و مهم‌تر اينکه هيچ متولي هم براي رسيدگي به اين امور وجود ندارد.

وي با تاکيد بر لزوم ايجاد فضاي براي انجام گفتگو گفت: متاسفانه گاهي با يک اعتراض يک فيلم از روي پرده سينماها و يا يک سريال از تلويزيون پايين مي‌آيد و درواقع به نوعي امروز آدم‌ها خودسانسور شده‌اند.

زندگاني درباره عملکرد مديران سينمايي نيز افزود: با گذشت چند ماه نمي‌توان درباره عملکرد مديران سينمايي اظهارنظر کرد. بايد بيشتر صبوري کنيم. زماني کشورهاي ديگر چشمشان به سينماي ما بود اما امروز برعکس شده است چشم سينماي ما به کشورهاي ديگر است.

وي ادامه داد: با توجه به مشکلاتي که از قبل براي سينما مانده است با اين زمان کم نمي‌توان انتظار اتفاقات خاصي را داشته باشيم. اميدوارم با توجه به فضايي که بوجود آمده شاهد اتفاقات خوبي در سينما باشيم.

زندگاني درباره اکران نوروزي و استقبال از فيلم‌هاي نوروزي گفت: اگر بخواهيم شرايط اکران فيلم‌هاي نوروز دوباره تکرار شود بايد نوروز را تمديد کنيم. در وهله اول مهم شرايط اکران است زيرا اکران نامناسب حتي مي‌تواند يک فيلم خوب را زمين بزند.

زندگاني ادامه داد: زياد نمي‌توان به فروش نوروزي سينما‌ها اکتفا کرد زيرا در عيد مسافر هم داريم که يکي از تفريحات آن‌ها سينما رفتن است.

وي با اشاره به انجام خدماتي همچون سينماکارت گفت: بايد امکانات الکترونيکي هم براي اين کارت‌ها درنظر گرفته شود ضمن اينکه براي روزهاي مشخصي اين کارت‌ها تخفيف‌دار هم باشد زيرا باتوجه به آزاد شدن حامل‌هاي انرژي اين تخفيفات مي‌تواند تاثيرگذار باشد. به عنوان مثال، اگر يک خانواده 5 نفره با بليت 5 هزار توماني بخواهد به سينما برود با مسائل جنبي چيزي در حدود 100 هزار تومان هزينه دارد و اين مبلغ براي آن‌ها صرف نمي‌کند و بدين شکل است که تعداد سينماروهاي ما کم مي‌شود.

اميد زندگاني هم اکنون دو فيلم «فصل فراموشي فريبا» به کارگرداني عباس رافعي و «شهابي از جنس نور» به کارگرداني محمدرضا اسلاملو را در نوبت اکران دارد.

 

فامیل دور بخاطر سودجویان تغییر لباس می دهد!

سه شنبه ، 17 دی 1392 ، 05:06
( 1 رأی )
8

2014 1 6 13 48 55

رونمایی از عروسک «فامیل دور» که قرار بود همزمان با گشایش نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی (دوشنبه 16 دی‌ماه) اتفاق بیفتد، به روز‌های آتی موکول شد.

 پس از حضور عروسک «کلاه قرمزی» در اولین نمایشگاه بازی و سرگرمی،‌ این عروسک به عنوان بهترین عروسک ملی از نگاه مردم انتخاب شد.

استقبال علاقمندان به مجموعه «کلاه قرمزی» از این عروسک، باعث شد تا سازندگان تصمیم بگیرند عروسک «فامیل دور» را هم در نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی که دوشنبه (16 دی‌ماه)‌ در بوستان «گفتگو» افتتاح می‌شود، رونمایی کنند اما به دلیل قاچاق این محصول توسط سودجویان، سازندگان عروسک تصمیم گرفتند لباس آن را تغییر دهند؛ بنابراین قرار است «فامیل دور» در روز‌های آینده با لباس جدیدی در نمایشگاه رونمایی شود.

امیر ناصری - مدیر بازرگانی مجموعه «کلاه قرمزی» - در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: در روزهای برگزاری نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی از چهار عروسک و دو محصول دیگر کلاه قرمزی رونمایی خواهد شد. همچنین با اقبال مخاطبان از قسمت دوم مجموعه «کلاه قرمزی» در شبکه نمایش خانگی، پوستر قسمت سوم این مجموعه نیز در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

بنابراین گزارش، نمایشگاه اسباب‌بازی و سرگرمی با حضور دکتر قالیباف (شهردار تهران)، منافی (وزیر آموزش و پرورش) و مسجدجامعی (رئیس شورای شهر) در بوستان گفتگو افتتاح می‌شود.

«کلاه قرمزی» یکی از برنامه‌های پرطرفدار است که تاکنون طبق آمار رسمی ۳۸ میلیون طرفدار در کلوپ هواداران این عروسک ثبت‌نام کرده‌اند.

 

ذره بین : به فامیل دور هم رحم نمیکنند این قاچاقچی ها!

ایسنا

 

تاثیر انیمیشن « منجمد » بر جذب گردشگر در کشور « نروژ »

يكشنبه ، 18 خرداد 1393 ، 00:24

2-1-201467183052

انیمیشن زیبای «منجمد» طی ماه‌های اخیر هزاران گردشگر را راهی نروژ کرده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از  ایسنا، در شرایطی که انیمیشن زیبای «منجمد» مدتی قبل عنوان پنجمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را کسب کند، گزارش‌ها از رشد چشمگیر گردشگران نروژ بواسطه اکران این انیمیشن حکایت دارد.

به گزارش گاردین، منجمد که امسال علاوه بر کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن در بخش بهترین ترانه نیز یک جایزه اسکار را از آن خود کرد، پنجاه‌وسومین انیمیشن کلاسیک کمپانی دیسنی است، براساس رمان معروف «ملکه برفی» نوشته‌ی «هانس کریستین اندرسن» ساخته شده و بازیگران مطرحی از جمله «کریستین بیل»، «آدینا منزل» و «جاناتان گروفم» صداپیشگی کرده‌اند.

در مناطق ساحلی نروژ و بویژه در شهر برگن این کشور مناطق زیادی وجود دارند که شباهت زیادی به قلعه‌ها و خانه‌های انیمیشن منجمد دارند که این امر باعث شد در چهار ماهه نخست امسال گردشگران این مناطق در مقایسه با زمان مشابه در سال 2013 حدود 153 درصد رشد یابد.

منجمد در شرایطی رشد چشمگیر گردشگران نروژ را رقم زده که از ماهها قبل با آغاز اکران جهانی فیلم «هابیت» گردشگران نیوزلند که بیشتر بخش های این فیلم در آن فیلمبرداری شده رشد چشمگیری یافته است. در این راستا از مدت‌ها قبل بسیاری از مکان‌هایی که گردشگران در آنها توقف دارند با نمادهایی از فیلم هابیت تزیین شده که از آن جمله می‌توان به تزیین فرودگاه شهر ولینگتون مقصد نخست گردشگری نیوزلند با مجسمه‌های شخصیت‌های خیالی این فیلم اشاره کرد. از سوی دیگر، مکان‌های مختلفی نیز که این فیلم در آنها فیلمبرداری شده‌ با نصب تابلوهایی به گردشگران معرفی می‌شوند.

در سال‌های گذشته نیز فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم «سقوط آسمانی» در قلعه «ادینبورگ» در اسکاتلند، جزیره دورافتاده «هاشیما» در سواحل ژاپن و بازار بزرگ استانبول در ترکیه، پل «واردا» و سواحل مدیترانه‌ای این کشور هزاران گردشگر را جذب اسکاتلند، ژاپن و ترکیه کرد.

 


صفحه 376 از 1636
Google+