صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : اسپیلبرگ: یهودی ستیزی ما را به مبارزه می طلبد!

اسپیلبرگ: یهودی ستیزی ما را به مبارزه می طلبد!

استیون اسپیلبرگ

«استیون اسپیلبرگ» در مصاحبه با «استیون کولبر» (The Late Show with Stephen Colbert) می‌گوید نگران شدت گرفتن تنفر در آمریکا است. او در لحظاتی از فیلم برنده گلدن گلوب و نامزد اسکار «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) که از نوجوانی خودش الهام گرفته شده، به تجربه زیستن در یک جامعه یهودی پرداخته در حالی که با فیلم «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) گوشه دیگری از تاریخ یهودیت را به تصویر کشیده است.

این فیلمساز در این مصاحبه از افزایش رفتارهای نفرت‌آلود علیه یهودیان از سوی سلبریتی‌های آمریکایی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «خیلی خیلی غافلگیرکننده می‌دانمش. یهودستیزی همیشه وجود داشته، یا در نزدیکی شما و دور از دید اما همیشه در کمین بوده، یا اینکه مثل آلمان دهه ۱۹۳۰ آشکار. اما از دهه ۱۹۳۰ آلمان به این سو شاهد نبودم که یهودستیزی کمین نکرده باشد، بلکه مانند هیتلر و موسولینی با افتخار ایستاده و دست به کمر زده باشد، و به شکلی ما را به مبارزه بطلبد. هرگز در طول عمرم تجربه‌اش نکرده بودم، به‌ویژه در این کشور.»

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، اسپیلبرگ اضافه می‌کند: «به حاشیه راندن مردمی که بخشی از اکثریت نژادی نیستند اتفاقی است که سالیان سال است ما را تهدید می‌کند… نفرت به یک نوع شرط برای عضویت در باشگاهی درآمده که شمار اعضایش بیشتر از آن است که تصور می‌کردم در آمریکا ممکن باشد.»

اسپیلبرگ با این حال به آینده بشر و پایان یهودستیزی امیدوار است: «از «آن فرانک» نقل قول می‌کنم که فکر می‌کند حق داشت وقتی که می‌گفت بیشتر مردم خیرخواه‌اند. و به گمان من در ذات ما، اساساً خوبی و همدردی وجود دارد.»

این کارگردان در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید «ای‌تی: موجود فرا-زمینی» (ET: The Extra-Terrestrial) را «بی‌نقص‌ترین» فیلم خودش می‌نامد.

اسپیلبرگ که از سال ۱۹۷۱ تاکنون ۳۴ فیلم از جمله «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) و «آرواره‌ها» (Jaws) را کارگردانی کرده، می‌گوید دیدن فیلم‌های خودش را دشوار می‌یابد: «وقتی که فیلم‌ها را ساختم به ندرت آن‌ها را نگاه می‌کنم. مکرراً آن‌ها را نگاه نمی‌کنم اما بعضی اوقات فیلمی با بچه‌هایم می‌بینم.»

او توضیح می‌دهد که وقتی «ای‌تی» را برای اولین بار برای فرزندانش پخش کرده، تمایل داشته به آن‌ها «تسلی» دهد: «نمی‌خواهم بدون اینکه پدر در کنارشان نشسته باشد «ای‌تی» را ببینند – به‌ویژه با آن بخش‌های ترسناک ابتدای فیلم.»

اسپیلبرگ با وجود اینکه بازبینی فیلم‌هایش را ناخوشایند می‌داند اما از «ای‌تی» که در سال ۱۹۸۲ اکران شد لذت می‌برد: «گاهی چیزهایی می‌بینم که قصد انجامش را داشته‌ام اما انجام نداده‌ام، و گاهی چیزهایی را می‌بینم که حالا پس از این همه سال فکر می‌کنم می‌توانستند ایده‌های بهتری شوند – اما در بیشتر موارد «ای‌تی» فیلم تقریباً بی‌نقصی است. یکی از معدود فیلم‌های من است که واقعاً می‌توانم دوباره و دوباره نگاه کنم.»

فیلمساز فاش می‌کند که «فقط چند» فیلم خود را بیش از یک بار می‌تواند ببیند: «شاید ۳۴ فیلم ساخته باشم و – به جز «‌ای‌تی» از فیلم‌های دیگر نام نمی‌برم – حدود پنج یا شش فیلم را می‌توانم دوباره ببینم، اما معمولاً نگاه نمی‌کنم.»

اسپیلبرگ برای «فیبلمن‌ها» نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی است. او پیش‌تر دو مرتبه برای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹ برنده اسکار شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
1 سال قبل

به هیچ قومی اندازه یهود در طول تاریخ ظلم نشده. این یک فکت تاریخی هستش و با مدارکی که موجوده هیچکس توان انکار اون رو نداره. به والله من این رو از روی تبلیغات رسانه ها نمیگم دوستان چون اصلا از اخبار رسانه ای خوشم نمیاد. بلکه خودم اهل تحقیق و پژوهش حتی از منابع داخلی خودمون هستم و میدونم که قوم یهود همیشه توسط پادشاهان و سایر اقوام و ملل مورد هجوم قرار گرفتن؛ چون که همه در گذشته به ثروت و داشته های این قوم که از طریق نبوغشون در تجارت به دست آورده بودن چشم طمع داشتن. وقتی امپراطوری ها و خلفاهای مسیحی و مسلمون در حال کسب ثروت و قدرت از طریق غارت سرزمین های دیگه به خصوص ایران بودن؛ یهودی ها چنین توانی که بتونن از طریق غارت اقوام دیگه به ثروت برسن رو نداشتن؛ بنابراین روی پای خودشون ایستادن و از طریق تجارت و ایجاد ثروت از طریق تولید دانش به زندگی بی ثبات خودشون در بین یک سری اقوام غارتگر در خاورمیانه ادامه دادن اما همونطور که گفتم به خاطر داشته هاشون مورد هجوم قرار گرفتن.

اونها به دلیل اینکه نسبت به سایر اقوام، کم تعداد و ضعیف بودن در برابر حملات دیگران چاره ای جز گریختن و ترک سرزمینشون نداشتن وگرنه نسلی از اونها باقی نمیموند. در ابتدای قرن بیستم اما دیگه اونها تصمیم گرفتن به حقارتها و وابسته بودن به کشورهای قدرتمند اون زمان مثل انگلستان پایان بدن و روی پای خودشون در کشور خودشون بایستن. برای این کار باید به کسانی مثل مسیحیان و اعراب که از هزاران سال پیش اونها رو از سرزمینهاشون فراری داده بودن یه درس درست و حسابی میدادن که این کار و بهترین شکل انجام دادن. این رو بدونید دوستان هر چیزی که به شما به عنوان نمیدونم جنایات اسرائیل و یهودی ها نشون میدن، چیزی هستش که هزاران برابر اون رو همون آدمهای مظلوم از زمانی دور تا همین هفتاد سال پیش بر سر یهودیها می آوردن. جنایات اعراب بر ضد مهاجران یهود فقیر که در قرن نوزدهم میلادی به بیایونهای فلسطین میومدن و کاری هم به بقیه نداشتن رو برید بخونید مو به تنتون سیخ میشه. اقوام عرب فلسطینی همیشه جزو افراطی ترین اقوام عرب بودن و در زمینه پیوستن به داعش هم پیش قراول بودن. زیاد برای اونها دل نسوزونین که خلایق هر چه لایق هستن. چرا کسی در تاریخ پیدا نشده که بیاد پوست ما ایرانی ها رو بکنه؟ چون انصافا ملت صلح دوست و زندگی دوستی بودیم که هیچوقت روی نژاد و دینمون تعصب نداشتیم و حتی مغولهارو هم با همین رفتارمون آدم کردیم. اما اعراب متحجر و واپسگرا که شدیدا روی نژادشون و دینشون تعصب دارن مثل ما نیستن و به همین خاطر وضعشون اینی که الان میبینید هستش و هر کاری که میکنن راه به جایی نمیبرن.

خیلی هنره که شما بتونی کشور کوچک خودت رو دقیقا بین کشورهای گنده و پولدار عرب که همیشه با تو دشمن بودن ایجاد کنی و هفتاد هشتاد سال هم تروریستهاشون رو قلع و قمع کنی و سرفراز باقی بمونی. من انصافا این پشتکار و کم نیاوردن و پاپس نکشیدن یهودی ها در زندگی رو سرلوحه خودم در زندگیم قرار دادم و همیشه ازش نتیجه گرفتم.

دوستان سنگ اعراب رو به خاطر اینکه مسلمون هستن رو به سینه هاتون نزنین. شما ایرانی هستین و خودتون زمانی به بدترین شکل مورد هجوم همین اعراب قرار گرفتین؛ طوری که زبانتون الان نود درصدش عربی هستش و اسمامون هم همه ریشه عربی داره. سنگ یک مشت عرب متجاوز به سایر اقوام که همیشه به خون روی شمشیرهاشون و تجاوزاتشون در اشعار و کتابهاشون افتخار میکنن رو به سینه نزنین. ما مردمی هستیم که تا جایی که شده هرگز به قومی تجاوز نکردیم و زبان و دین خودمون رو به زور شمشیر به سایر اقوام تحمیل نکردیم دقیقا مثل یهودی ها. برای همین هستش که یهودی ها با ایرانی ها همذات پنداری خوبی دارن؛ چون اونها هم مثل ما مورد هجوم یک سری اعراب که افتخارشون خون روی شمشیرهاشون و گفتن یک سری حرفهای متجاوزانه در اشعارشون هست قرار گرفتن.

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل
پاسخ به  احمد

تاریخ رو که بخونی همه بهم ظلم کردن. انگلیس هر کشوری رو که بگی بدبخت کرده پس الان ما باید با یک نفر که انگلیسی هست بدرفتاری بکنیم؟ به خاطر اینکه نیاکان و گذشتگانشون با ما بدرفتاری کردن؟ نژادپرستی موج می‌زنه تو کامنتت.

احمد
احمد
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

اگر گفتن حقیقت اسمش نژادپرستیه پس من افتخار میکنم که نژادپرست باشم.من به بقیه کاری ندارم. من عشقم وطن خودمه که توسط خدمه های اعراب داره به بدترین شکل مدیریت و ویران میشه. تمام این سوءمدیریت ها، دزدی ها، آوردن تحریم ها و … همش توسط سیستمی داره اعمال میشه که به نمایندگی از اعراب هدفش نابودی ایران هستش وگرنه تجمیع این همه بدبختی در یک کشور طبیعی نیست و قطعا عمدی در کاره.

انگلیس الان به ما به چشم موالی نگاه نمیکنه ولی بیشتر اعراب هنوز ایران رو ملت زیردست خودشون میدونن. انگلیس به ما ظلم هم کرده باشه ولی نیومده زبان و فرهنگ ما رو ازبین ببره. انگلستان نهایت نفت ما رو هم برده باشه ولی هزاران هزار برده و کنیز از ما با خودش به عربستان نبرده. گفتم که دوستان عزیز. شماها ایرانی هستین. سنگ اعراب متجاوز و به سینه نزنین. این قوم هیچی به جهان عرضه نکرده و مثل مغول تنها افتخارش فقط به تجاوزاتش بوده. هنوزم که هنوزه به ما به چشم موالی یعنی یعنی شهروند درجه دو یا شهروندی که آزادش کردن نگاه میکنن. میلیارد میلیارد پول به صدام دادن تا نبرد قادسیه رو بعد از 1400 سال دوباره انجام بده و دوباره ایران رو تسخیر کنن. همین فلسطینی ها هم اغلب حمایت کردن. صدام با کلی هزینه فیلم تاریخی قادسیه رو ساخت و توحش اون زمان رو دوباره در ذهن اعراب زنده کرد ولی ایرانی ها این بار خوشبختانه کم نیاوردن.

سهیل
سهیل
1 سال قبل
پاسخ به  احمد

بله اصلا تمدن مادها و بابل رو عرب ها نابود کردند
متاسفانه هنوز هم با اینهمه گرفتاری دوستان درگیر افکار جهان سومی هستند

احمد
احمد
1 سال قبل
پاسخ به  سهیل

کی از ماد و بابل حرفی زد؟ یه دفعه ای پای آدم فضایی ها رو هم بکش وسط تا قشنگ بحث منحرف بشه. اتفاقا جهان سوم و خوب اومدی شما. جهان سوم به خاورمیانه و آفریقایی گفته میشه که اعراب درش هجوم بردن. پس اسلام اعراب باعث بوجود اومدن این جهان سوم شده. جای دیگه ای از دنیا که پای اسلام و اعراب بهش باز نشده رو جهان سوم نمیگن. نه شرق دور مثل چین و ژاپن جزو جهان سوم هستش نه کل جهان غرب و نه شمال و جنوب دنیا. دقیقا به وسط دنیا جایی که اسلام رشد کرده میگن جهان سوم چون واقعا هستش. این از شانس سایر نقاط جهان بود که پای اسلام به اونجاها باز نشد وگرنه همه جای جهان یک دست میشد جهان سوم.

Void
Void
1 سال قبل

درکل یهودی ها از اسلامگرا ها آدم حسابی تر هستن. این یه حقیقته.

آتوسا
آتوسا
1 سال قبل

دیگه چقدر مظلوم نمایی
الان کل دنیا دست یهودی هاست
دو رییس جمهور اخیر آمریکا بچه هاشون با یهودی ها ازدواج کردن
در لیست ثروتمند ترین ها هم هستند
اگه یهودی ستیزی می بینید به خاطر همین مظلوم نمایی الکی هستن شب تا روز هولوکاست هولوکاست می کنید انگار اینا فقط قربانی خشونت جنگی شدن

امین
امین
1 سال قبل

یهودی ستیزی؟ خوبه یهودیا کل دنیا دستشونه اصلا دلیل به فنا رفتن دنیا یهودیان هرچی انحراف مثل لگبت و جنبش مزخرفه مثل فمنیسم بخاطر یهودیا به وجود اومده بعد میگی یهودی ستیزی ؟

MMM
MMM
1 سال قبل

خنده داره اینا از اقلیت نژادی و نژاد پرستی حرف میزنند خیلی دوست داری در مورد نژادپرستی بدونی از رفقا تون توی فلسطین بپرسید که به اسم یهود آپارتاید راه انداختند