صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم برادران لیلا (Leila’s Brothers)

نقد و بررسی فیلم برادران لیلا (Leila’s Brothers)

نقد فیلم برادران لیلا

خلاصه داستان:

لیلا (ترانه علیدوستی) قصد دارد پس از سال‌ها تجربه فقر در خانواده، کاری را به همراه برادرانش آغاز کند اما دراین راه مشکلات زیادی پیش رویش قرار دارد که…

کارگردان:

سعید روستایی که با ساخت فیلم‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» تبدیل به یکی از مهم‌ترین کارگردانان یک دهه اخیر سینمای ایران شده است.

نقد فیلم «برادران لیلا»:

جدیدترین اثر سعید روستایی را می‌توان یک برداشت مجدد از فیلم «ابد و یک روز» با تغییرات زیاد دانست. روستایی در جدیدترین فیلم خود بار دیگر به سراغ تحسین‌شده‌ترین اثر خود رفته و تصمیم گرفته همان فرمول‌ها را این بار در روایتی جدید به کار گیرد، روایتی که البته همیشه هم مسیر متفاوتی را پیش نمی‌گیرد و عیناً می‌توان سکانس‌هایی را در فیلم یافت که در دو اثر کارگردان تکرار شده است (مانند سکانس عکس‌گرفتن لیلا). بااین‌حال، فیلم جدید روستایی از لحاظ کیفی در جایگاه پایین‌تری نسبت به آثار پیشین این کارگردان قرار می‌گیرد.

برادران لیلا (Leila's Brothers)

«برادران لیلا» از لحاظ مضمون به‌راحتی می‌تواند با مخاطب ایرانی ارتباط برقرار کند. فیلم جدید سعید روستایی بار دیگر در فضاسازی عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته و بخشی از فرهنگ سیاه برخی از خانواده‌های ایرانی را به تصویر می‌کشد. جایی که ظاهرسازی در اولویت بالاتری نسبت به واقعیت قرار می‌گیرد و گاهی این ظاهرسازی‌ها چنان جدی گرفته می‌شوند که تبدیل به اصل شده و آن را با واقعیت اشتباه می‌گیرند. سعید روستایی بار دیگر نشان داده که خانواده و فرهنگ ایرانی را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند سیاه‌ترین بخش آن را با زبان سینما به تصویر بکشد.

اما مشکل فیلمنامه اینجاست که مجموعه تنش‌های فیلم جز دیالوگ‌های پینگ پونگی، باعث گسترش فیلمنامه نمی‌شود و این بزرگ‌ترین ایراد فیلم محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر بسیاری از آثار سینمایی ایران به ساخت آثار تنش‌آمیز اقدام کرده‌اند که در نهایت باعث شده همگی آن‌ها شبیه به یکدیگر باشند و به‌جای پرداخت به قصه و جزئیات و شخصیت‌پردازی، فیلمنامه را با بگومگو و جدل جلو ببرند. حال، «برادران لیلا» نیز به همین معضل مبتلا شده «برادران لیلا» و به‌جای گسترش داستان با به‌تصویرکشیدن زبان تصویر و موقعیت‌سازی، به ایجاد تنش طی بیش از 2 ساعت اقدام کرده است. تنش‌هایی که از مخاطب می‌خواهد موقعیت و زبان تصویر را به حال خود رها کند و در یک اتاق کوچک، صرفاً حرکت‌کردن بازیگران و قطع‌کردن دیالوگ‌های یکدیگر را ببیند و آن را به‌عنوان یک اثر سینمایی جذاب بپذیرد.

برادران لیلا (Leila's Brothers)

از همین رو، متأسفانه علی‌رغم پتانسیل بالایی که «برادران لیلا» داشته، نتوانسته به چیزی بیش از چند اشاره سیاسی و اجتماعی دست پیدا کند. شاید بهتر می‌بود فیلم ارتباط فرزندان با پدر را در طول داستان گسترش می‌داد و به پراکنده‌گویی نمی‌پرداخت، اما حالا در فیلم جدید سعید روستایی، ما می‌توانیم ردپای شعارهای اجتماعی از افزایش قیمت سکه و دلار گرفته تا سخنرانی ترامپ، اخراج کارگران، بازار بی‌سروسامان خودروهای داخلی یا حتی اختلاس و… را در طول قصه شاهد باشیم بی‌آنکه فیلم از دل آن‌ها موقعیت مهمی خلق کند. پرداخت به موضوع دلار یا آن سکانس عجیب‌وغریب تماشای دخترانی که از ماشین پیاده می‌شوند، باعث شده فیلم از نیمه به بعد تمرکز خود را از دست دهد و نتواند راه به جایی ببرد.

بااین‌حال، «برادران لیلا» از لحاظ بازیگری اثری ستایش برانگیز محسوب می‌شود و تیم بازیگران موفق شده تنش موردعلاقه کارگردان را به اجرا درآورند. بهترین بازیگر فیلم قطعاً سعید پورصمیمی است که در این فیلم بازی مسلطی از خود به نمایش گذاشته است. بهترین سکانس فیلم، حضور شخصیت پدر (با بازی پورصمیمی) در مراسم عروسی است. جایی که دوربین از نمای پشت، پدر که در اوج قدرت قرار گرفته را به تصویر می‌کشد که در ادامه او بر روی صندلی نشسته و سیگاری دود می‌کند. شاید بتوان گفت بازی در این فیلم یکی از بهترین بازی‌های پورصمیمی در دوران بازیگری‌اش به شمار می‌رود که به لطف هوشمندی روستایی به بهترین شکل ممکن به‌نمایش‌درآمده است.

برادران لیلا (Leila's Brothers)

«برادران لیلا» برای سعید روستایی قدم‌رو به جلویی محسوب نمی‌شود. تکرار فرمول‌های موفق «ابد و یک روز» در اینجا با پراکنده‌گویی همراه بوده به‌طوری‌که حتی تمرکز فیلمساز از قصه اصلی منحرف شده است. فیلم حتی برخی از روایت‌های فرعی نظیر ماجرای بزرگ فامیل شدن و مخصوصاً ماجرای تعدیل‌نیروی کارخانه را به حال خود رها می‌کند و به نظر می‌رسد که کارگردان در اینجا تنها قصد داشته معضلات اجتماعی را هر جور که شده به داستان اضافه کند و نتیجه کار فیلمی شده که در فضاسازی عملکرد درخشانی دارد و مخاطب ایرانی احتمالاً به‌خوبی آن را لمس خواهد کرد؛ اما از جنبه‌های سینمایی، دچار ایرادات اساسی در فیلمنامه است و یک عقب‌گرد آشکار برای سعید روستایی محسوب می‌شود.

نمره: 5/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
203 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیل
نیل
6 ماه قبل

خیلی قشنگ به این موضوع که دختران نادیده گرفته شدن ( از زمان تولد تا زمانی که حتی دختر در عکس حضور ندارد ) اشاره داره
کسی زحماتشو نمیبنه و همون هم جرات میکنه و تو روی شخص پدر وایمیسته و اشتباهاتشو گوشزد میکنه…
و پایان داستان و اتفاقی که افتاد با خوشحالی و تولد دختر بچه ها…

رضا
رضا
7 ماه قبل

پدر و مادر توی این فیلم هر چند احمق نشان داده شدند ولی تصویری از آنها نشان داده نشده که مستحق برخورد و توهین فرزندان و شماتت آنها قرار گیرند..
فیلم از لحاظ ساخت بهتر از ابد و یک روز و ضعیف تر از متری شش و نیم بود (با اختلاف)
ولی از نظر محتوا چرک و کثافت بود…اون سیلی اوج بی شرفی فیلمنامه نویس بود… چون پدر مستحقش نبود… چون چیزی در فیلم نشون نداد از اون پدر که مستحقش باشه… و با توجه به پایانش و عدم تننبه شدن دختر و پسران… واقعا باید گفت موضوع فیلمنامه اش چرک و لجن بود…

محسن
محسن
11 ماه قبل

اتفاق این فیلم رو باید خارج از نمادها و رنگ بوی سیاسی دید و لذت برد … تنش های خانواده و بحران ها خوب در اومده اما مشگل فیلم خانواده در نیومده روابط بین اعضا در نیومده

مرغ حق
مرغ حق
1 سال قبل

چرا مسائل و مشکلات فرهنگی و اقتصادی اجتماعی مد نظر اینطور فیلم‌ها رو اغلب به مسائل سیاسی پیوند میدیم بزرگواران چنین فرهنگی آیا در اقوام و طوایف ایرانی وجود دارد یا خیر مطلب مهم اینکه ما اصلا تحمل دیدن خیلی از اشتباهات فرهنگی رو نداریم فرهنگ جامعه امروزی که بدون هیچ دلیلی اینقدرسریع تغییر فاحش کرده رو ما نمی‌خواهیم بپذیریم بله مردم ما با الهام از فرهنگ غنی گذشته جهت همیاری با عروس و داماد به کمک این زوج میشتافتند . و امروزه همان فرهنگ دستخوش این برداشت شده که برای کسب درآمد خانواده داماد دست روی نقطه ضعف فامیل گذاشته وآنها را می‌ دوشند و این آن تغییری است که هیچ بویی از همیاری ندارد چون مسئولین فرهنگی در فکر سیاست های کلان مملکت بفکر دشمنی و دور زدن مردم هستند وگرنه در رژیم گذشته در فیلم یه لوطی زن بدکاره را با بردن به یک فضای مقدس و ریختن آب توبه به زندگی باز می‌گرداند واین انتقاد از فیلم نامه مال همان کسانیست که حرف وریا غفوری که دم از طرفداری مردم می‌زند را زیر سوال میبرند . در فرهنگ جدید تماما سعی بر آن است که مردم را روبروی همدیگر قرار بدهند وگرنه این هم فیلمیست با نقطه نظرات خودش همین ….

حسن. ر
حسن. ر
1 سال قبل

سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران .و سعید پورضمیمی با تمام وجود فهمیده نقش چه کسی را بازی میکند.

mile
mile
1 سال قبل

تو ایران کارگردان ها و فیلنامه نویس ها موضوع دیگه ای بجز بدبختی و دعوا داد و هوار ندارن!
بهتره بساط شون ببرن دم دادگاه ها هر کیو دیدن ی فیلمی ازش دربیارن مردم ما هم که خداروشکر عاشق بدبختی هستن
من نمیگم مشکلات نیست اتفاقا هست ولی تو هر جوامعی مشکلاتی هست دلیل نمیشه ی عده فقط از این موضوعات تجاری بسازن و فکر کنن با چنتا دعوا و دیالوگ و دعوا بزن بزن خانوادگی تکراری شاهکار درست کردن!
چرا تو سینمای کشور های دیگه هم همیشه از بدبختی و مضلومیت و … از این مزخرفات تکراری ساخته نمیشه؟؟
چرا فقط بلدین فیلم های تکراری و با چاشنی بدبختی و دعوا بسازید؟ یا کمدی های لوند و بی معنی
ایران واقعا میتونه سینمای بهتری داشته باشه و بازی های بهتر. تام کروز با گریه و زاری نشد تااام کروز!

دوست
دوست
1 سال قبل
پاسخ به  mile

دقیقا درسته

حسن. ر
حسن. ر
1 سال قبل
پاسخ به  دوست

فیلم بیشتر ازاینکه اجتماعی باشد سیاسیست .هوشمندانه و خیلی ظریف اوضاع مملکت را به تصویر کشیده است.

رضا
رضا
7 ماه قبل
پاسخ به  حسن. ر

حالا پدر گیریم که اون طرف باشه که همه میدونیم
اونوقت مادر این وسط کی هست؟
فیلم داستانش چرکه…
اینکه اون نماد اینه و این نماد اونه توی فیلم کاربرد نداره.. این روسیه بود و اون اکس و اون ایگرگ…و اون لیلا چه بزی بود مهم نیست.. فیلم در درجه اول داره به پدری حمله میکنه که اساسا به جز حماقتش کاری نکرده که مستحق این حمله باشه. بعلاوه که این مفت خورهای دور برش رو پروبال داده و خرجی اون ها رو هم داده

Call
Call
1 سال قبل

عرزشی های عزیز هم خودشون یادشون باشه هم ما. با این فرمونی که شرایط داره رو به وخامت می‌ره و ریزش هایی که اجتناب ناپذیره (بخاطر خالی شدن جیب و مسایل دیگه)، منتظرم نظرات حداقل نصفتون رو سر فیلم پر حاشیه بعدی که به جشنواره های خارج می‌ره و ممکنه حتی ده برابر بیشتر از این فیلم نماد داشته باشه، از نظر سینمایی بسیار ضعیف تر باشه و درصد به قول شما «سیاه نمایی» اش هم بالاتر باشه رو ببینم که میگید چطور فیلم داره حقایق زندگیتون رو نشون میده! از عرزشی جماعت سست عنصر تر نداریم. خیلی هاتون قطعا اون کار رو میکنید تا فقط یه خورده بین مردم واقعی پذیرفته بشید و کمتر فحش بخورید. حالا ببینید کی گفتم

mile
mile
1 سال قبل
پاسخ به  Call

دوست عزیز سینمای ایران شده فقط فیلم ساختن از ی بدبختی و دعوا و کلاه برداری و…یا کمدی های لوند
تو سینمای کشور های دیگه تعدد ژانر وجود داره تو ایران فقط دو تا ژانر سینمایی هست یکی ساخت فیلم با چاشنی اینچنینی دو کمدی و مسخره کردن….
والا به این سینما نمیگن

Kazuma
Kazuma
1 سال قبل

هر فیلمسازی یه نوع تفکر درباره سینما داره. یکی میگه فیلم فقط باید سرگرم کننده باشه، یکی دیگه میگه باید روایتگر تاریخ باشه، یکی دیگه میگه هنری بودن و توجه به فرم شرط اوله و یه نفر هم میگه فیلم باید حرف سیاسی بزنه (حالا چه با نماد چه به صراحت) و فیلمساز مثل هنرمندان دیگه در قبال جایگاهش نسبت به مخاطب مسئولیت داره. اینها همش داخل پکیج سینماست. کسانی که میگن نه فقط فلان چیز سینماست و بقیش نیست همون دیکتاتور هایی هستن که تحت هیچ شرایطی نباید بهشون گوش داد. با تحقیر مردم و قلمبه سلمبه صحبت کردن و گستردگی بحث و روش های توریه وار هم می‌خوان حرفهاشونو رو به کرسی بشونن اما شک نکنید تک تک این افراد همین فیلم اگه چهارتا حرف در راستای تکریم ایدیولوژیشون میزد تا آسمون ها بالا میبردنش و میگفتن اصلا فرم و سینما با این فیلم شروع و تمام شد!

Arad
Arad
1 سال قبل
پاسخ به  Kazuma

دقیقا مثل آثار بی ارزش حاتمی کیا و نوشابه هایی که عرزشی ها براش باز میکنن! کسانی که یهو کل دغدغه شون شد هنر و سینما و فرم بیاید بگید ببینم الان دیگه مشکلتون با اصغر فرهادی چیه؟ اون که تسلطش رو فرم و هنر اوکیه. شانس آوردید وسط بازیش و جریان اتهام سرقت ادبی مطرح شد وگرنه جز فحاشی و لیبل وطن فروش و سیاه نما دادن که چیزی بلد نبودید ضدش بگید!!!

آفتاب
آفتاب
1 سال قبل

این که نسل گذشته پدران و بزرگترهای ما عموما آدمهای خودرای و گاهی خودخواه بودن و از سواد کافی برخوردار نبودن و همچنان بر جهالت خود پافشاری میکنن قابل درک است و همه این و میدونن و ابدا بر کسی پوشیده نیست هرچند آدمهای بوده که تو این نسل استثنا باشن اما من قاعده رو عرض میکنم .
این که از لحاظ تربیتی و فرهنگی بسیار آسیب به جامعه وارد کردن هم شکی نیست .این که الان بسیار مشکلات اقتصادی داریم از قیمت فلان گرفته تا فلان هم برکسی پوشیده نیست . 90 میلیون ایرانی اینها را سالهاست می دانیم . مقالات و سخنرانیها و کتابهای بسیاری در نقد و آسیب شناسی این موارد گفته شده. تو همه رسانها بهش پرداخت شده کامل با جزیات . بسیار فیلمهای کوتاه و بلند و مستند و گزارشها راجب این موارد تولید شده. حتی چنان گفته شده از این دردها خودمونیم خسته شدیم و برامون هم دیگه شنیدنش و تکرارشون بدتر عصبیمون میکنه .

سوال اینجاست تمام این چیزها رو ما که قبلا می دونستیم حالا این فیلم براداران لیلا دقیقا چه چیز جدیدی گفته که شما و همه ما از قبل نمی دونستیم؟

آیا چیزی که سالهاست 90 میلیون ما می دونیم و به کرات هم گفته شده مجدد گفتنش اسمش هنره ؟ اسمش فیلمه ؟

دقیقا مرز گزارش تلویزیونی واخبار با فیلم کجاست ؟

آیا صرفا فقط گفتن معضلات عیار فیلم ست برای شما ؟ یا نه حرف جدید و چگونه گفتن برای شما مهم است؟

نماد ابدا در سینما کارکرد ندارد حالا که از دید شما بزرگواران کارکرد دارد از شما می پرسم نماد به چه چیزی می گویند؟ استعاره چیست ؟ استعارها و نمادها معمولا به چیزهایی اطلاق میشه که موضوعی رو خیلی غیرمستقیم بگه نه مستقیم گویی کنه . فیلمی که اینجور مسقیم مفاهیمش و حرفاشو اونم با صدای بلند تو بلندگو میکنه و مکرر فریاد میزنه. آیا دیگه جایی برا نماد و استعاره می مونه ؟ اصلا نماد و استعاره معنی داره دیگه ؟

حتما هر فیلمی حتی بدم لحظاتی ازش خوبه این فیلمم لحظاتی ازش خوبه ولی خیلی ناچیزه . کلیت فیلم خرابه

Arad
Arad
1 سال قبل
پاسخ به  آفتاب

هرچی میخواید بگید اما حقیقت اینه که پرداخت اینچنینی به بزرگ خاندان (منطقه) شدن و سیلی ای که دختر میزنه و پایان بندی فیلم و منظوری که میخواد برسونه (در کنار پیش‌بینیش) به شدت در سطح سینمای ایران انقلابیه. حرف هاش درباره تبعیض جنسیتی و مردسالاری بماند.
در ضمن به هولوکاست هم هزار بار پرداخته شده در مدیوم های مختلف اما هیچ کسی نمی‌تونه قدرت و تاثیر فیلم های فهرست شیندلر و پیانیست رو رد کنه. دیگه اون دوتا رو غول های سینمای جهان اسپیلبرگ و پولانسکی ساختن و شما عرزشی ها توان ذهنی زیر سوال بردن سینمای اونها رو ندارید! شما خسته و عصبی میشی اما میلیون ها نفر دارن در ایران با این مسایل سر و کله میزنن و فیلم اتفاقا جدا از نشون دادن شرایط راهکار هم داده!

هنر
هنر
1 سال قبل

تا الان که جدی ترین و باسواد ترین منتقدها نمره ضعیف دادن به فیلم برادران لیلا !!!!! اصلا صحفات زرد و نظرات مجازی رو جدی نگیرید هیچ وقتم جدی نبودن . هیاهوی برای هیچن

Kazuma
Kazuma
1 سال قبل
پاسخ به  هنر

منظورت کیه؟ متاکریتیک که به فیلم ۸۷ داده؟!
این حرفت یعنی اینکه نظر مردم اهمیتی نداره و فقط چیزی که چهارتا نقدفروش رانتی بگن اهمیت داره و درسته. حرف آشناییه قبلاً کجا شنیدیم؟! 🤔

دوست
دوست
1 سال قبل
پاسخ به  Kazuma

معمولا متاکریتیک فیلمهایی که به هر دلیلی کم اهمیت هستن کمتر نقد روشون هم زده میشه . توی متا فقط 5 منتقد حاضر شدن در موردش بنویسن نه بیشتر. توی همون 5 نقد اشاراتی به نقصهای فیلم شد ،بعد تو متا نقد نوشته نمیشه عزیز تو متا تحلیل و معرفی فیلمه بمخاطب تا حدودی !!! . شاید اگر بیشتر می نوشتن این عدد هم میومد پایین . خود متا کم نداریم فیلمهایی که نمرات اینچنینی داده بعدها مشخص شده فیلمه اونجوری هم نبوده که اینجور نمره دادن . بهرحال منتقدهای جدی هم داریم که فیلم را نپسندیدن چه داخل چه خارج و حاضر نشدن روش نقدم بنویسن . لطفا اجازه بدید هرکسی سلیقه خودشو داشته باشه بزور که چیزی رو نمیشه برا کسی دوست داشتنی کرد

Arad
Arad
1 سال قبل
پاسخ به  دوست

کسی نمیخواد شما فیلم رو دوست داشته باشی. چرا میپیچونی بحث رو دوست عزیز؟! ما تمام حرفی که داریم می‌زنیم اینه که شجاعت و فهم فیلمساز از مسائل سیاسی و نمودش در اجتماع و توان اینکه به زبان داستان دربیارتش در کنار دو سه تا لحظه انقلابی در تاریخ سینمای ایران قابل تحسینه همین.
متا اتفاقا معرفی فیلمش کمتر اهمیت داره در مقایسه با راتن و imdb. امتیاز متاکریتیک میانگین امتیازات منتقدان نشریه های معتبر مثل هالیوود ریپورتر و ign و… هست. برای فیلم های آمریکایی معمولا تعداد نقد ها بین چهل پنجاه تا هست و فقط فیلم های غیر آمریکایی که خیلی معروف میشن تو جهان نزدیک این تعداد نقد میگیرن (معمولا نصف). باقی فیلم ها تعداد انگشت شمار نقد امتیازشون رو در سایت تعیین می‌کنه. نقد فیلم هم معمولا همون قدری که اونها میگن کفایت می‌کنه. هیچ آدم دارای عقل سلیمی نمیشینه خزئبلات کش دار امثال اون یارو پسره تو سایت همسایه رو بخونه که نصفش رفرنس یا دزدی از منابع دیگست!

حسین
حسین
1 سال قبل

عالیه این فیلم

هنر هفتم
هنر هفتم
1 سال قبل

تو ایران بعضیها یاد گرفتن میخان بگن ما خیلی بلدیم لفظ فراستی رو به بعضیها میدن . عزیزان منم گاهی با نقدهای فراستی مخالفم و حتی صدرصدم مخالف بعضی نقدهاشم و متوجه بقیه چیزاشم میشم مثل سلیقه هیچکاکیش و بقیه موارد . ولی وجدانا همیشه هم اینجور نیست . به دور از تعصب واقعا گاهی حرف حقم میزنه . فراستی همینجورش از 90 درصد فیلمسازان و منتقد نماهای بی سواد و مخاطبان حرفه ای و فیلم بین که امروز هم جا ریخته بهتره و با سواد تره !. آخه وجدانا سینمای ما خیلی تاپه که وقتی فراستی نابلدی فیلمها رو افشا میکنه ما دردمون بیاد انگ بهش بزنیم ؟ واقعا کدوم فیلم الان رو پرده سینما مون یا سریالهامون قابل دیدنه که فراستی رو متهم بی سوادی می کنیم؟ . شاید خود ما سواد لازم را نداریم و لازمه بیشتر بیاموزیم . فراستی هم یکسر منفی نبینیم

Nima
Nima
1 سال قبل
پاسخ به  هنر هفتم

نخیر. جلوی حرف چرت باید ایستاد.
سواد نداشته فراستی هم بذاره در کوزه آبشو بخوره. هر کسی می‌تونه چهارتا کتاب بار کنه و چهارتا لفظ بیاد که یکسری عوام فکر کنن خفنه ولی روی ماها این چیزا جواب نمیده.
خوب نبودن‌ سینمای ایران هم لازم نداریم فراستی بیاد بهمون بگه.

Vb.m
Vb.m
1 سال قبل
پاسخ به  Nima

No

روزنامه نگار
روزنامه نگار
1 سال قبل
پاسخ به  هنر هفتم

کاملا باهاتون موافقیم ! ایرادات فراستی مشخصه ،سواد ایشونم مشخصه . منم بعضی نقدهاشو تخصصی می بینم . وقتی آدمی مثل شهرام مکری حرفهاشو می پذیره وقبول داره و میشینه روبروی این آدم گوش میگیره یا منتقد باسوادی مثل سعید قطبی زاده و بقیه
چرا آدم نکات مثبت این آدم و نبینه؟
بعدش کدوم منتقد جهانه که بی ایراده . حالا این بنده خدا یکم بیشتر از اونا ایراد داره . اما بی سواد نیست . سواد داره کتاب خونم هست .

رامین
رامین
1 سال قبل

با احترام به شهرام مکری
شما این سخنان رو میگی چون مخالفان فراستی که حکومتی نیستن جایی در صدا و سیما ندارن خب خودبه خود وقتی بالای ده سال روی همه صندلی ها باشی دو تاحرفت درست از آب در میاد مثلا توی شب های هنر سخنانش مدام ترجمه گفتاری غربی ها بود
مث هنر چینش حسی واقعیتی دیگره و…
عزیز جایی نیست که شهرام مکری بره مگه جایی هست شهرام مکری هم شاید مرعوب این تبلیغات چنددسالست
مکری اگه نظرات حقیقیش رو بگه فراستی امکان بیشترری از لحاظ حکومتی داره تا تصفیه حساب کنه
فراستی سخناش درباره پول کثیف در سینما
ورد زبون خیلی ها بوده اما آیا سیستمی و ریشه ای نگاه کرده. اصلا برو سخنانش رو بخون
عزیز وقتی مدام محتوایی تکرار بشه و بازخورداش هم تکرار بشن و بحث شکل بگیره واقعیت های فرامتنی که سبب شکل گیری محتوا شدن و البته چگونگی بیان اون مغفول میشه
و همه فکر میکنن باسواده طرف
انتی تز بی سواد گفتن به فراستی واکنشی طبیعی به تز مسخره باسواد بودنشه
توی کتاب باز هم به طور تلویحی و فروتنی مصنوعی سعی در باسواد نمایی داشت
و گرنه منظور دوستان اینه اطلاعاتش زیاده و سوادش خیلی کم
در اطلاعات زیاد ارزشی نیست که واژگان باسواد و … ردیف کنید
اخه این فرد اگر آزادی بیان و انصاف میشناخت و متوهم و ترسو نبود که بیش از یک سال منتقد جمع نمی کرد دورش که مث بچه و شاگرد هر چی میگه باش موافقت کنن و اخلاقق بردگی رو نشون بدن برو به زبان بدن و نشست های مقدسیان و شجراتی کهن و فهیم و توسی با فراستی دقت کن
این پول بیت الماله خودکار دستش هم از پول منوتویه و بچه های همینجا و مخالفاش حق نداره که فقط زبون خودش رو بچرخونه و بقیه در شبکه های اجتماعی حرف بزنن

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  هنر هفتم

فراستی اتفاقا شاید گاهی تند باشه اما آدم بی سوادی ابدا نیست منم با شما موافقم . جاهایی هم قبول داریم رو تک و توکی فیلم نظرات سلیقه ای داده که موافقش نبودم اما تعدادشان کمه . اما نظر در مورد شخصیت این آدم موضوعی کاملا جدای از نقده و نمیشه قاطیش کرد با نقد .

دوستان
دوستان
1 سال قبل

فیلم مزخرف و دم دستی و سطحی . پلشت . عقب افتاده و یکلام پوچ و مسخره بازی. اندازه سر سوزن از درد ما مردم دردش نمیاد کاملا تو فیلم هویداست . خاک بر سر جشنواره کن که این سالها چه مزخرفاتی رو می پذیرد . بعضیها جوری فریاد می زنن درد ما رو دید یا حرفشو زده گویی کارگردان و فیلمساز رو با مددکار اجتماعی یا صلیب سرخ اشتباه گرفتن یا شورا شهر یا جایی که مسعول شنیدن حرفها و رنجهای مردمه . بابا فیلمسازی این نیست فیلمسازی بهزیستی نیست که قرار باشه ما رو ببره زیر پوشش! فیلمساز شهرداری نیست که مشکلات شهر و بگه ! فیلمساز فقط فیلمسازه و بایدم بلد باشه کارش رو ، وقتی فیلمسازی کارش رو را بلد نباشد مصلح اجتماعی میشه ، سخنران میشه، هر کاری میکنه که پشتش قایم بشه تا آسیب نبینه . باز تاکید میکنم فیلمساز اگرم حرفهای راجب مشکلات مردم زده این دلیل نیست که فیلم ساخته اساسا کار فیلمساز این نیست . اگرم فیلمساز بخواهد دردی را یا حرفی را سینمایی کند باید با ظرافت و هنر بگوید نه تریبون بگیره دستش سخنرانی کند ! حتما در روزهای آینده نقدهای منتقدین با سواد میاد بیرون نقد این عزیزان ملاکه ، وگرنه پر فضای مجازی و یوتوب منتقد نماهای بسیاری ریخته نه سواد دارن نه چیزی فقط برا دیده شدن و کاسبی هر چیزی میگن .خاهشا کم هی بگید فیلم پر نماده و حرفه آدم خندش میگیره بحثها رو اینقدر تنزل ندین به این بحثهای سطحی کوچه بازاری . حالا هزارتا زیر این پستم منفی بزنید باعث نمیشه حرف غیر علمی جایی پذیرفته بشه.

Nima
Nima
1 سال قبل
پاسخ به  دوستان

الان حرف تو علمی بود؟! برو باو مارو نخندون. اتفاقا کوچه بازاری ترین نوع صحبت همینه که وقتی فیلم فقط «فیلم» هست با لفاظی هاتون عملا میگید چه کارگردان سیب زمینی بی رگی اما وقتی پیام اجتماعی تو فیلمش هست میگید نه این کار سینما نیست! بسه دیگه
درضمن حرفت ارزش دیسلایک هم نداشت

کاشان
کاشان
1 سال قبل
پاسخ به  Nima

حرف شما اشتباهه دوست عزیز . دقت کنی خوب تحلیل کرده .

خسرو
خسرو
1 سال قبل
پاسخ به  دوستان

چه خوبه این نظرات واقعا آموزنده ست !

بی تعارف و رک و صادقانه

بدون جو گرفتگی و ناپختگی

فرید
فرید
1 سال قبل
پاسخ به  دوستان

عالی . باهاتون موافقیم

سایا
سایا
2 ماه قبل
پاسخ به  دوستان

اصلا خودم روبه زحمت ننداختم که بخونم از دیس لایک های درخشان ی منفی دیگه من دادم نوش جونت……

علی
علی
1 سال قبل

فیلم فقط مضمون نیست! فقط داستان نیست! اتفاقا داستان و مضمون که خوشبختانه مشخص هست و نمایانگر واقعیات جامعه! بلکه فیلم چیزهای مهمتری دارد که در فیلمسازی و صنعت سینما مشخص میشود، که منتقد خارجی و داخلی این رو درک میکنه اما مخاطب عامه (نه طرفدار واقعی سینما) درکی از اون مسائل نداره. به هر حال سوژه و موضوع خوبی بود اما کاملا حیف و سوخت میشه… کارگردانی که نه بلد هست ملودرام چیه نه فرق کمدی سیاه و کمدی مبتذل رو بلده و نه میدونه جایی که باید جدی بشه همه چی چرا به دنبال خنده هست!
نگاه فیلمساز به مساله فقر تحقیر آمیز به نظر میرسد نه دلسوزانه!

علی
علی
1 سال قبل

فیلم خیلی فیلم بدی بود! ابدا سیاه نمایی نیست و عین واقعیت هم هست اما به شدت کار مبتذلی از آب دراومده.
سعید روستایی نه اینکه قدمی رو به جلو برنمیداره بلکه 10 قدم هم به عقب برمیداره….
این حجم از آشفتگی تو فیلمنامه امکان نداره!
این حجم از بازی های بد و مصنوعی (به جز بازی های خوب علیدوستی و پورصمیمی) اصلا امکان نداره!
سوال اینجاست که فیلم راجع به چه موضوعی است دقیقا؟
اینکه تو موقعیت جدی کار تا این حد تبدیل به کمدی مبتذل میشه واقعا چه چیزی رو برای دفاع باقی میذاره؟
برعکس دو کار قبلی روستایی که کارهای نسبتا خوب و سرپایی بودن، علی رغم همه ایرادات، این کار اما با اختلاف ضعیف ترین و بدترین کار روستایی تا به امروز بوده.
امتیاز من: 3 از 10

کاشان
کاشان
1 سال قبل
پاسخ به  علی

عالی . تحلیلتون بسیار دقیق. نمره منم ۳ از ۱۰ است. فیلم ضعیفه

جهان
جهان
1 سال قبل

خوبید . چرا اشخاصی که مخالف دیدگاه شماهن و فیلم را دوست ندارند مرتب بهشون برچسب می زنید یا هزاران اتهام دیگه . خیلی منتقد در همین مملکت داریم و خارجم به فیلم نمره ضعیف نیم ستاره دادن و حتی آدمهای سرشناسی داریم قابل نقد ندونستن .آیا میشه به همه دنیا برچسب زد چون سلیقه مانیستن.؟ بخدا که خود فیلمساز و عواملش بعیده اینجوری گارد بگیرنن خیلی متواضعانه شنونده نظراتن . شما چرا هی میگید فیلم حرفش این بود یا اون بود مگه فیلمسازی تریبون سخنرانیه که حالا ما باید در جستجوی معنای حرفاش باشیم ؟ .آدم بسیار حالش بد میشه واقعا . حالا اگرم شما فیلمها رو با حرفاشون می سنجین و عیارتون جنس ژورنالیستیه و صحفه حوادث ،ما هم با همین معیارتون بخایم فیلم و بسنجیم حرفهاشم جذاب نیستن !. حرف یک فیلم باید تازه باشه و نوع گفتنش هم باید تازه باشه این هیچکدومشون نیست . حرفهایی که این میزنه بچه های خردسال این سرزمینم میزنن و کاملا از حفظن . میگی نه بپرسید لطفا ! . . …ما اینجا با کسی دشمن که نیستیم یا لجاجت بی مورد نداریم که ، حرف تازه فیلمساز بزنه اونم از نوع جذابش اونم باظرافت قطعا تشویقشم می کنیم اما فیلمسازی از نوع سعید روستا و محمدکارت ورضا درمیشیان و حتی فیلمهای گذشته هومن سیدی …برا جامعه کمی مضر هستند و حرفهای دمده میزنن و اصلا آونگارد نیستن و ژست آوانگارد و دارن اما نیستن فقط عصبی هستن برا همین تو فیلمهاشون شعار میدن و کارهاشون مملو از خشونت میشه . امیدواریم این عزیزان بسمت تجربه های نو و بهتر و بزرگتر برن و شاهد موفقیتشون باشیم .می دونم زحمت میکشن اما زحمت بتنهایی کافی نیست

امید
امید
1 سال قبل
پاسخ به  جهان

عالی . تحلیل درست و جالب یعنی این !
واقعا امثال مثل محمد کارتها و رضا درمیشیان ها بهتره با دیدگاه سالم‌تری فیلم بسازنن .‌همش شلوغ بازی و لات بازی .‌غیر تحملن

جوان ایرانی
جوان ایرانی
1 سال قبل

فیلم بنظرم خیلی خوب اما فوق العاده تلخ بود تمام واقعیات این دوسه سال اخیر تو دوساعت با پتک کوبوند توسرمون.از فیلم خیلی لذت بردم ولی بعدش خیی حالم بد شد.واقعا که با این سیستمشون چه بلایی سر تک تک ما جوونا نخوردن.این فیلم سند رنجی بود که ما تو این چندسال کشیدیم زیر دست جراحان اقتصادی دیوانه

محمد
محمد
1 سال قبل

دوستان
اختلاف بین مردم در جامعه در همین کامنت ها هم به وضوح دیده می شود. در رابطه با فیلم، میشه نتیجه گرفت که فیلمی نمادین از واقعیت های الان جامعه و حتی در سکانسی راهکار نهایی غلبه نیز نمایش داده شده است، پس این یک نکته مثبت و شجاعانه است‌. در مقابل بحث تکنیک های سینمایی است که می توان به فیلمبرداری ضعیف و بازی ضعیف چند تن از بازیگران اشاره کرد‌. البته بازی پر از خشم ترانه علیدوستی و فوق العاده پورصمیمی قابل ذکره. یک داستان فوق العاده و نمادین در شرایط الان جامعه که شجاعت بالای روستایی را نشان می دهد اما به نظرم با استرس ساخته شده است و نکات منفی ممکن است در ذوق بزند.

سعید
سعید
1 سال قبل

خواهشا ژست روشنفکری و عرزشی و این مسخره بازیا رو بریزید دور ،فیلم خود خود نه نه باباهای نوددرصد ما بود که دنبال فک و فامیلشون زندگی بچه هاشون سیاه کردن .فرهنگ تایید طلبی و ریا و دورویی و حقارت و خاک برسری خودمون بود

amin
amin
1 سال قبل

فقط بازی بازیگران! ترانه علیدوستی یه جواهره واسه سینمای ایران. یه نفر ما رو روشن کنه ساختن همچین فیلم های سیاهی چه دردی ازمون دوا می کنه؟! آیا منی که تو همین مملکت زندگی می کنم از قیمت دلار و گرونی و اختلاس و هزار کوفت و زهرمار دیگه خبر ندارم؟! این که اون ور آبی بدونه تو مملکت من چه خبره چه دردی از من دوا می کنه؟! هر کی انتقاد می کنه بهش انگ عرزشی و بسیجی میزنن! اما فکر نمی کنن این جور فیلم ها فقط تخم افسردگی و نا امیدی رو میکاره! نسازید آقا نسازید! آقای روستایی که اینقدر کارگردان قابلی هستی خواهشا از تو توالت و خرابه ها بیا بیرون! اون مسئول دزد بی همه چیز از من و تو بهتر می دونه وضع مردمو اما نمی خواد که وضع ما درست بشه! فیلم های شما و امثال شما هیچ کمکی به وضع موجود نمی کنه. تویی که هوش بالایی داری. بازیگرای درجه یکی هم داریم که باهات همکاری می کنن. بشین یه فیلم درست درمون بساز که حداقل دلمون به همین زندگی نصفه نیمه خوش باشه!

آرمین
آرمین
1 سال قبل

فیلم برادران لیلا طغیان مدرنیته بر سنت و کانون خانواده نیست و هنجارشکنی های بسیاری که در این فیلم میبینیم خطری برای فرهنگ و خانواده ندارد وابدا فمنیست را گسترش نمیدهد. فیلم روستایی یک فیلم خوب با نمادهای عالیست . و همانیست که یک جامعه اسیر به لحاظ اندیشه و بیان به آن محتاج است . این فیلم دارامتیک تر و اجتماعی تر از ابد و یک روز است و انگار مانند سمیه در ابدو یک روز به بلوغ رسیده است . . از نظر من سعید روستایی مانند یک شوالیه در راس مبارزین آزادیخواه یک جامعه عمل کرده است و کسانی که به ملت و اخلاق و رفاه و آب و خاک و نسل آینده و تمامیت ارضی ایران دل میسوزانند باید از تهیه کنندگان این فیلم حمایت کنند . آنهایی که آگاهانه این فیلم را میکوبند دشمان قسم خورده ملت ایرانند.

Babysitter 2 was disappointing
Babysitter 2 was disappointing
1 سال قبل

عرزشی ها که تکلیفشون مشخصه و این فیلم حسابی سوزوندشون اما حواستون باشه به اینها که از طریق فاز منتقدی و هی پشت هم هنر و سینما کردن می‌خوان اهداف ایدئولوژیکشون رو تحمیل کنند و اصل حرفی که فیلم زد رو تخریب کنن. گرگ هایی هستند در لباس گوسفند!

پلور گراف
پلور گراف
1 سال قبل

فیلم پر از نماد بود. فیلم پر از حرف حق بود. خیلی جاها حتی باید بیشتر می گفت. اما اگر اسم نظرات خودتونو نقد میذارید یه چیزی رو قبول کنید. مضمون و نماد تنها بخش از فیلمنامه اس و خود فیلمنامه بخشی از تلاش های زیاد پشت یه فیلم… غیر از نمادین بودن و بازی ها نکته مثبت میگین؟

محمد
محمد
1 سال قبل

بهترین فیلم در سال چهارصدو یک

هنر هفتم
هنر هفتم
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

یکباره بیاین بگین عظیم ترین فیلمی که تا الان بشر ساخته . یه لحظه گفتم شاید نوشتی قویترین فیلم تو 400 سال اخیر بشره . بخدا سر قلبم رفت . تو نگو شوخی سیزده بوده من دیر متوجه شدم خخخخخخخخخخ

رضا
رضا
1 سال قبل

واسه این فیلم اصلا تعطیلی کارخونه و مشکلات بیمه و بیکاری و دلار و اینا نبود .بحث اصلی فیلم این بود که پدر و مادر وقتی به فکر بچه هاشون نباشن نتیجه چی میشه .بزرگی و احترام یه پدر از اینه که بچه هاشو سر و سامون بده به فکرشون باشه .همش درگیر این نباشه یه احترام خیالی و فانتزی رو بدست بیاره .حاضره نون شبشو بده به اطرافیان و مردم ولی بچه خودش لنگ دوهزار باشه .سکانس اخر هم که وقتی بچه ها اومدن نشونه گشایش خانواده بود که با نبود این فرد بیخود توی زندگیشون دیگه گشایش شکل میگرفت

غریبه
غریبه
1 سال قبل

اینا برای شما فیلمه و برای ما تجدید خاطره

عدالت خواه
عدالت خواه
1 سال قبل

این فیلم بسیار زیرکانه و وقیحانه و دشمن پسند بطور ناشیانه ای سیاست زده و با یک رتوش ساده انگارانه ساخته شده
پدر به اصطلاح نمادی از نظام است
توالت پاساژ: به اصطلاح ساختار سیاسی ایران است که قرار است بازسازی شود
پاساژ به اصطلاح جامعه بین الملل
۴۰ سکه :۴۰ سال هزینه انرژی هسته ای
مادر: روحانیت و مذهبیون
پسر بزرگ سنتی ها
پسر فراری: نخبگان
پسر چاق: عامه مردم
پسر کوچک نسل جدیدی
لیلا نسل نواندیش زنان
پسر عموزاده پیرمرد: روسیه
سند خونه: برجام
فیلم به خیال خام خودش سعی در زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب رو داره….میخواد زنان در مقابل نظام نشان بده
بهش جایزه هم دادن که موردتوجه قرار بگیره….اما خداروشکر مورد استقبال که قرار نگرفت هیچ بسیار هم تقبیح شد
یه اشغال فیلم خود تحقیر کننده….

فاخته
فاخته
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

احتمالا اینا همش تصورات شماست که هر کی بگه الف میخاین بگین به نظام توهین شده

برهاد
برهاد
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

افرین به تو که نمد های فیلم را گفتی از اونورکه نیفتی

سینا
سینا
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

متاسفم برات که انقدر از یه فیلم ترسیدی و خوف کردی و میخوای جلوه فیلم رو خراب کنی سعید روستایی درد جامعه رو میدونه البته همه ما میدونیم ولی مشکل اینه که دستمون به جایی نمیرسه و میخوایم حقمون رو بگیریم اخرش میشه اینی که هست وقتی یه نفر هم میتونه صدا بلند کنه بگه که داریم زیر بار ظلم کمر میشکنیم یه عده میان سرپوش میزارن

عـقـل با شـــد راه بنـد هـر خــطـا

جـهــــل باشـــد منشـأ جـور و جـفا

یه مقدار فکر کن بعد نظر بده

زینب
زینب
1 سال قبل
پاسخ به  سینا

متاسفم که واقعیت جامعه و زندگی شما اینطور بوده

خسته از جهل
خسته از جهل
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

کم بشین پای چرت و پرتای مرتیکه رائفی پور.

سعید
سعید
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

اینا رو از کجات درآوردی ؟!قصه بافتی یا فیلم جدیده دیگه اس ؟ مردحسابی این دری وریها چیه؟

Sahar
Sahar
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

به عنوان یه عرزشی بدم نگفتیا. من نمیدونستم شماها هم زبان نمادین رو متوجه میشید

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل
پاسخ به  عدالت خواه

چی دارین برای عزت که این فیلم تحقیرکننده باشه براتون ؟ جز نوکری چین و روسیه. عربستان هم که دشمن دیروزتون بود و دوست امروزتون. کودکان یمن چی شدن؟ …

افاق
افاق
9 ماه قبل
پاسخ به  عدالت خواه

بچه ها بیاید رائفی پور رو پیدا کردم

زیبا
زیبا
1 سال قبل

فقط میتونم بگم شاهکار بود… خیلی عالی بود… فقط لذت بردم از دیدن این فیلم…

Vb.m
Vb.m
1 سال قبل
پاسخ به  زیبا

شاهکار ؟؟؟؟؟؟؟؟ آدم خندش میگیره . فیلم به این حد ضعیییییییییییییییییییییییف . فیلمی افتضضضضضاح میگید شاهکار ؟ عاقبت تماشای سریالهای آبکی شبکه خانگی همین میشه که فیلم برادران لیلا میشه خوب . این فیلم معمولی هم نیست چه برسد به خوب!

از خواب خرگوشی بیاین بیرون.

Mizd
Mizd
1 سال قبل

اون سیلی را به پدر نزد، این یک استعاره بود، سیمی به اون کسب زد که جایگاه ش مقدسه و با لج بازی هاش یک نسل رو نابود کرده و جوانان را بی امید و ارزو کرده

به دوستان اسیر نماد و عاشق پرخاش و عاشق سینه چاک
به دوستان اسیر نماد و عاشق پرخاش و عاشق سینه چاک
1 سال قبل

فیلم برادران لیلا اصلا فیلم نیست !
باز تکرار میکنم برادران لیلا ضعیف است در همه اشکال!!!!!!!!!!!!!!

شما که هی چشاتون فقط نماد می بینه و برا خودتون دایم غش میکنید برا هر چیزی که مد میشه .شماها عزیزان فقط تو زندگی فقط طرفدارید و بس .
شما که هی کارکترهای فیلم می بینید میگید نماده نماده . برادران و می بینید میگید نماد فلانه برید فیلم کوتاه مراسم سعید روستا جونتون رو ببینید لااقل هرچند که می‌دونم بیخبرید. می دونم که خیلی فیلم بین حرفه ای هستید ،،،.برا چندسال پیشه این فیلم کوتاه و دقیقا دقیقا سوژه فیلم همین سوژه فیلم بلندشه .موضوع بزرگ فامیل! دقیقا موضوع یکی است .میزانسنها یکی ست .بازیها یکی ست . جالبه اونجا بجای پیرمرد مادرشون این نقش و داره و یکدنده است بی زحمت برید اونم ببینید بگید اون زن نماد چیه . خخخخخخخخ
هرچند که مطمعنم این فیلم از قبلش کارگردانش اصلا تو باغ این چیزا که شما بزور به فیلم می چسبانید نبوده .اصلا فیلمنامه بر این اساس نیست !
بچها شما احیانا از اونا نیستن شب و روز تو کافها هستید و ژست فیلم ببین حرفه ای رو برا هم می گیرید و فیلسوف سینما .ولی عزیزان تحلیل سینما این بزمها و دورهمی ها نیست .برید چهارتا کتاب تخصصی بخونید فیلمهای مهم تاریخ سینما رو بخونید و الی آخر . بعد بیاین حرف جدی و علمی بزنید ما هم ازتون یادمی گیریم و لذتم از حضورتون می بریم.

بای

تا بعد
(نماد پرستان سریال یاغی بین )

Nima
Nima
1 سال قبل

تو سیستمی که همه چیزش از فیلتر و سانسور رد میشه شما جز با نماد مگه می‌تونی اصل حرف رو بزنی؟!
قشنگ معلومه یه طرفدار وضع موجود هستی (یا در بهترین حالت عاشق سینه چاک فراستی) که فشار و سوزش ایجاد شده بر اثر این فیلم رو میخوای با این حمله های مسخره بپوشونی.
این فیلم تلنگری بود که نیاز شد به زبان سینما زده بشه. اگه ضعیف تر هم می‌بود از نظر سینمایی باز این شجاعت و حواس جمعی و پیشبینی های دقیق بسیار قابل تحسین میبود، بگذریم که واقعا از نظر سینمایی، در سطح سینمای ایران فیلم ضعیفی نیست حالا باز بیاید روضه سینما بخونید. شما اصلا با لذت بردم آدم از فیلم و تحسینش مشکل دارید و فرق نمیکنه این فیلم باشه، یه بلاک باکستر هالیوودی باشه یا چی… شماها باید دهنتو باز کنید وگرنه تلف می‌شید! فراستی پرستان اصلا نباید فیلم ببینند! خدا نکنه یه نفر بخواد یه فیلم بسازه که چهار نفر لذت ببرن چون فلان شخص هشتاد سال پیش فلان فیلم رو ساخته که سینما همونجا تموم شده!! نه آقا به اندازه کافی دیدیم و خوندیم درباره سینما. مطلب دیگری اگه باشه که توسط امثال فراستی نوشته شده باشه اصلا ارزش خوندن ندارن و هر فیلمی که شاهکار نامیده میشه تو تاریخ هم ضعف ها و مخالف های خودش رو داره و ما اصلا فیلم و سینمای بی نقص و مقدس نداشتیم و نداریم.

علی جم
علی جم
1 سال قبل

آقای فیلم بین حرفه ای و علمی صحبت کن که همه رو نفهم میدونی و خودت همه چیز فهم، شما برو اول اصول مقدماتی صحبت و نقد و مذاکره رو یاد بگیر بعد بیا اینجا با فشار اعصاب و قاطی بازی کامنت بذار و دعوت به نقد علمی کن. تو حتی حرف زدن معمولی بلد نیستی اومدی بالای منبر که نقد علمی کنی!!!!

ارمین
ارمین
1 سال قبل

کارگردان کی بودی تو جیم جارموش مارتین اسکورسیزی رومن پولانسکی ….

Vb.m
Vb.m
1 سال قبل

عالی عالی . نظراتتون دقیق و کاربردیه !!!
قطعا حرفاتون درسته .

فیلم برادران لیلا قطعا ضعیفه

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

در مورد این فیلم فقط می شود یک جمله گفت
تراوشات متعفن یک ذهن مریض…

Vb.m
Vb.m
1 سال قبل
پاسخ به  مصطفی

فیلمساز ذهنش نمی دونم مریض است یا نیست اما فیلمش مریض است قطعا !
فیلمی فلج ولی وراج ساخته ،
فیلمی ضعیف ساخته .
اصلا دورهمی است فیلم نبوده

رضا
رضا
1 سال قبل

این کامنت تا میزارم فقط دلم اروم بگیره کاری به اینکه مخالفی پیدا بشه و یا موافقی ندارم
فیلم از لحاظ ساختار فیلمنامه تناقض داشت شخصیت ها به نوعی اضافی بودن و کارکرد مناسبی نداشتن میشه گفت تک بعدی بودن و هنوز کاراکتر نشدن. فیلمبرداری گاها قاب بندی های بدی داشت کارگردانی نسبت به فیلم قبلی اقای روستایی بد بود. یعنی پیشرفتی رو ندیدیم. ظاهرا اقای روستایی به نماد دارن زیاد توجه میکنن ک این یک سمه برای فیلمنامه نویس و داستانش به شدت آدم رو یاد اثر ابد و یک روز مینداخت ک باز هم یک باگ حساب میشه.
توی رئال بودن داستانش شکی نیست همه ما این مشکلات و داریم و میبینیم. دوستان چیزی ک باعث این تناقض توی کامنت ها شده اینه که این مشکلات رو همه مون با هم نداریم. وگرنه کیه ک از بالا رفتن دلار و تعطیلی کارخونه ها و نبودن کار مناسب و نبودن سرپرست عاقل و.. خبر نداشته باشه؟ همه مون حداقل دوتا از این مشکلات رو داریم. و اینم میدونیم ک خانواده هایی هستن خیلی بیشتر از همه این مشکلات رو دارن. دوم ادعای امثال اقای روستایی هست با اینکه همش توی فیلم ها دم از مشکلات میزنن ولی چقدر دیدیم خودشون شخصن مشکلات مردم رو حل کنن؟ گفتن و نشون دادن چقدر تاثیر گزاره با این مردمی ک ما داریم و از روی وطن پرستی میان کامنت تعصبی میزارن با اینکه خودشون میدونن وضعیت خرابه چقدر میشه تاثیر گذاشت؟ اقلا میشه گفت محمد کارت با درامدی ک کسب کرد یک اشپزخونه توی پایین شهر زد و معتادهایی ک توی کاراش بازی میکردن بعد درمان مشغول کار شدن یا.. واقعا این همه تناقض باعث خرابگی بیش از حد میشه روستایی جان. حرف اخرم با اونایی هس ک اومدن و گفتن سیاه نمایی. به اصطلاح دوستان عزیزی که ظاهرا زندگی تون فرق داره و زندگی امثال مارو درک نمیکنین و میگین سیاهنمایی فهمیدن اینکه این حکومت چه برسر مردم داره میاره انقدر سخته؟

هنر شعاری . طرفداران شعاری
هنر شعاری . طرفداران شعاری
1 سال قبل

فیلم به شدت مزخرف و نابود و ضعیف . عزیزان غرق بازی با نمادهاتون باشین . مخالف خوانی خوراکتونه هیجان زده تون می‌کنه .بیکارین برا پرخاش و انگ زدن به سواد سینمایی متخصصین سینما .بله منتقدین حالیشون نیست لابد شما بهتر می دانید . اما تو عمرتون چهارتا فیلم تاریخ سینما هم ندیدین . اوج زورتون و فهم فیلمیکتون در نظراتتون هویداست . امیدوارم روزی این کارگردان فیلم بهتری بسازه ما بهترین ها رو برا کارگردانهامون میخایم .اما وقتی چرت ساخته انتظار دارید مثل ندیده ها بیایم براش بال بال بزنیم . من اصلا نمی‌گم سیاه نمایی کرده اعتقادی هم به این مباحث ندارم .ولی گویی بعضی‌ها رقابت دارن کی سیاه تر ساخته .اون لابد خیلی بلده .کارش درسته .نه عزیز هر کسی قیر میسازه معنیش این نیست هنرمنده فقط قیرسازه ! کاش از اون ۹ میلیارد دستمزدی که فیلمساز گرفته ۲ ریالش خرج همین جامعه میکرد تا ما شعارهاشم باور میکردیم . ته کار تو کن فیلمشو به آبادان تقدیم کرد واسه پز . اما یه پفکم برا مردم آبادان نفرستاد ! حالا بیاین بگین وای چرا باید بفرسته . میخام بگم کسی که حرف دروغی میزنه خوبه پاش وایسته. گاهی بعضی‌ها جوری فقط طرفدارن که آدم یاد کری خونی فوتبالی طرفداران استقلال پرسپولیس میفته . اونا تیم نیستن بازی هم صفر عده ای فقط طرفدارن و مشغول خیالات خود . و با پفکشون نشستن پای این نوع بازیهای .

. برید هنرمندهای خارجی رو ببینید برای مردمشون چه که نمی کنن شعارم نمی دن و ادعا هم ندارن . اینقدر مردم حرف نباشید و زیر تریبون هر کسی جمع نشید . عمل و حساب کنید . عمل

ما اینجا هالک بسیار داریم هم تو مردممون هم تو هنرمندامون.

روانکاو جوکر
روانکاو جوکر
1 سال قبل

وای بنازمت چی گفتی پسر . زدی تو خال. حال کردم

Vb.m
Vb.m
1 سال قبل

عالی گفتی

امیر
امیر
1 سال قبل

کسایی که میگن فیلم سیاه نمایی بود یا دارن با پول باباشون به جایی رسیدن یا با پارتی سریک کارن و دارن پول مفت میگرند یا هنوز وارد بازار کار نشدن یا کلا از همون نوع ادمایی هستند که نمیخوان بفهمن .

علی
علی
1 سال قبل

خیلی خوب بود

برادران لیلا
برادران لیلا
1 سال قبل

تو ۴۸ ساعته گذشته که بدستم رسیده این پنجمین بار که فیلم ۱۵۴ دقیق ای رو با تحسین و اشتیاق دیدم که شاید قبلا برام سابقه نداشته به سعید روستایی و تیم بازیگری و عوامل تبریک میگم باعث افتخار فیلمسازی ایران هستیم .چی بگم از این فیلم جذاب و قوی که از بازیگری و مضمون فیلم همه عالی و جسورانه بود 👏

روانکاو جوکر
روانکاو جوکر
1 سال قبل

مشتی بخودت رحم کن !

این فیلم یه بار دیدنش هم شکنجه ست ! از بس فیلم نیست و داغونه . ۵ بار واقعا عجیبه و به بلوف می مونه ؟ خخخخخخخخخمخخخخ