تهيهكننده «بيخداحافظي» كه از شرايط اكران اين فيلم نسبتا ناراضي است، در گفتوگويي صريح از مشكلات اين فيلم در اكران، هزينه توليد 840 ميليوني آن، مقايسه فروشش با «كلاه قرمزي و بچهننه»، مشكل صداي رضا صادقي روي تيزرهاي تلويزيوني و دستمزد 100 ميليون توماني اين خواننده براي بازيگري و آهنگسازي در «بيخداحافظي» گفت.
محمد نشاط درباره شرايط فعلي اكران گفت: اكنون همه چيز با «كلاهقرمزي و بچهننه» سنجيده ميشود در حالي كه اين فيلم يك پديده است كه نميشود فروش آن را به وضعيت مطلوب اكران در سينماها ارتباط داد. بعيد ميدانم كسي قبول نداشته باشد كه كلاهقرمزي براي خود يك برند پرقدرت است. بنابراين بايد فروش اين فيلم را از وضعيت كلي اكران جدا كرد.
وي ادامه داد: در 6 ماه گذشته سينماي ما با حواشي، اختلافات و مسايل مختلفي روبرو بوده كه همه اين موارد باعث شد مجموع سينما لطمه بخورد. اكنون كه خدا را شكر بسياري از مشكلات حل شده است طبيعتا كمي زمان ميبرد كه اكران به حالت عادي و مطلوب بازگردد. اميدوارم اين شرايط مطلوب در آينده نزديك ايجاد شود تا فيلمها بفروشند. ما بايد به مجموع سينما فكر كنيم.
نشاط در پاسخ به سوالي درباره گلههايش از فروش «بيخداحافظي» و توجه به اين فيلم اظهار كرد: مشكلات فروش براي فيلمها به يكي دو عنوان خلاصه نميشود. اين مشكلات از تعداد سينماي مطلوب آغاز ميشود و تا مسايلي مانند تبليغات و … ادامه مييابد.
به عنوان مثال اكنون مخاطب طبيعتا ترجيح ميدهد براي فيلم ديدن سينمايي را انتخاب كند كه همه چيز كنار هم دارد. مثلا سينما «آزادي» را در نظر بگيريد. اين سينما زير نظر سعيديپور كه مدير بسيار خوبي هست، هم از نظر مشتري و هم از نظر تبليغات وضع خوبي دارد و ميبينيم كه مدير آن سينما بابت جذب مخاطب و ديده شدن فيلمها تلاش ميكند.
در همان سينما مخاطب ميتواند بدون دغدغه اتومبيلش را در پاركينگ بگذارد، از فيلمهاي مختلف استفاده كند، به رستوران و كافيشاپ پرديس برود و در كل با خيال راحت تفريح كند اما آيا در يك سينماي تك سالنه چنين امكاناتي فراهم است؟ خير.
تهيه كننده «بيخداحافظي» در عين حال با بيان اينكه تلاش زيادي براي اكران فيلم در عيد فطر كرده است، گفت: سينماي ايران 6 ماه اول سال كه براي اكران بسيار مهم است را از دست داده اما ما خودمان قبول كرديم كه فيلممان را عيد فطر اكران كنيم. مسؤلان دولتي و خصوصي سينما ميدانند كه من چقدر براي اكران شدن اين فيلم دوندگي كردم اما آخر هم مجبور شديم هفته اول بدون سينما «آزادي» و هفته دوم بدون سينماهاي شهرستان فيلم را نمايش دهيم.
وي در ادامه سخنانش به بحث تبليغات «بيخداحافظي» اشاره و عنوان كرد: بعيد ميدانم كسي شك داشته باشد كه تبليغات براي ما، با فيلمي مانند «كلاهقرمزي و بچهننه» يكسان نيست، چرا كه تلويزيون براي تيزر، پشت كلاهقرمزي ايستاده است وتبليغات محيطي بيشتري هم دارد. طبيعي است چون مخاطب هم دارد سينمادار كه ميخواهد چرخ سينمايش بچرخد بيشتر آن را نمايش ميدهد.
نشاط همچنين درباره تبليغات اين فيلم در تلويزيون خاطرنشان كرد: ما تا چند روز قبل براي تبليغات تلويزيوني «بيخداحافظي» با مشكل روبرو بوديم اما خدا را شكر اين مشكل حل شد. در واقع ما براي استفاده از صداي رضا صادقي بر روي تيزر فيلم مشكلاتي داشتيم اما با اين سؤال روبرو بوديم، پس چگونه ايشان عيد نوروز به عنوان ميهمان به تلويزيون آمدند و اتفاقا آهنگهايي كه براي اين فيلم ساخته بودند را خواندند.
اتفاقا آن آهنگها طبق قرارداد، براي «بيخداحافظي» بود و ما ميتوانستيم معترض شويم كه چرا قبل از اكران فيلم اين اتفاق افتاده است اما اين كار را نكرديم. خدا را شكر پس از صحبتها و نامهنگاريها، مشكل تيزرهايمان حل و تيزر «بيخداحافظي» با صداي صادقي پخش شد.
تهيه كننده «بيخداحافظي» در بخش ديگري از اين گفتوگو با اظهار دلخوري از برخي اقدامات عليه فيلم بيان كرد: من در هنگام اكران «بيخداحافظي» براي اولين بار با پديده عجيبي در سي سال اخير روبرو شدم.
چندي قبل يكي از رسانههاي كشور انتقادي را از قول كيوان كثيريان به عنوان منتقد به صورت گسترده نسبت به فيلم پيامك كرد در حالي كه در همان پيامكها از دو فيلم ديگر تمجيد شده بود.
تاكنون نديده بودم يك رسانه رسمي و متعلق به يكي از نهادهاي رسمي كشور كه از بودجه عمومي ارتزاق ميكند اينگونه فيلمي را در مقابل دو فيلم ديگر بكوبد. من براي اين اقدام متاسفم.
نشاط در بخش پاياني سخنانش درباره هزينه بالاي توليد «بيخداحافظي» كه گفته ميشود بيش از 800 ميليون بوده است، اظهار كرد: هزينه توليد «بيخداحافظي» حدودا 830 تا 840 ميليون تومان بوده است. ما فقط در بخش بازيگريمان 240 تا 250 ميليون دستمزد دادهايم كه رقم قابل توجهي است.
وي توضيح داد: «بيخداحافظي» فيلمي است كه بازيگران مطرح و بسيار خوبي در آن حضور دارند. تنها به عنوان يك نمونه ميگويم كه دستمزد رضا صادقي براي بخش بازيگريشان 70 ميليون تومان و براي آهنگهايي كه در فيلم ساختهاند 30 ميليون تومان بوده است.
بازيگراني مانند محمدرضا فروتن، پگاه آهنگراني، تهامي و … هم هر كدام در سينماي ما مطرح هستند و طبيعتا دستمزدهايشان پايين نيست. ضمن آنكه دوستان پشت دوربين «بيخداحافظي» جزو افراد مطرح حرفه خودشان هستند و با اين روند هزينه توليدمان منطقي است.
اين سينماگر با اشاره افزايش بسيار زياد هزينههاي پشت صحنه فيلمسازي اظهار كرد: يكي ديگر از مشكلاتي كه امروز براي فيلمسازي با آن مواجه هستيم هزينههاي پشت صحنه و به عنوان نمونه هزينه سنگين اجاره لوكيشن است.
به عنوان مثال شما براي فيلمبرداري در يك منزل مسكوني بايد روزي سه ميليون تومان پرداخت كنيد، آن هم در شرايطي كه برايتان ساعت تعيين ميكنند و اگر بيش از آن ساعت كارتان طول بكشد باز هم بايد هزينه بپردازيد!
محمد نشاط در پايان اين گفتوگو درباره اينكه به نظر ميرسد با توجه به حضور رضا صادقي و بازيگران مطرح، «بيخداحافظي» فروش قابل توجهي در شبكه نمايش خانگي داشته باشد، گفت: اطلاعرساني، تبليغ مناسب، در دسترس مردم قرار گرفتن، معرفي نوع كالا و … از جمله فاكتورهاي معرفي خوب يك محصول هستند.
همان طور كه گفتم ما در معرفي اين فيلم در تلويزيون هم با مشكل مواجه بوديم. ضمن آنكه هنوز بايد براي خيلي از مخاطبانمان و حتي گاها برخي سينماداران، تفاوت فيلم موسيقيايي با ساير گونهها مانند درام و … را توضيح دهيم. اميدوارم فيلم بتواند در شبكه نمايش خانگي با استقبال گسترده روبرو شود
خبرگزاری ایسنا
ذره بین : یک فیلم و هزار مشکل!