صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم کرید 3 (Creed III)

نقد و بررسی فیلم کرید 3 (Creed III)

Creed III

ساخته شدن قسمت سوم فیلم کرید (Creed III) با حواشی های زیادی همراه بود .این نخستین فیلم از سری فیلم های راکی / کرید است که شخصیت محوری داستان یعنی سیلوستر استالونه در قصه حضور ندارد. این عدم حضور ظاهراً به دلیل اختلاف دیدگاه های وی با سازندگان شکل گرفته که بعدها به انجام مصاحبه توسط استالونه و ابراز دلخوری از تهیه کنندگان فیلم هم منجر شد. مایکل بی جردن، ستاره سری فیلم های «کرید» نیز برای نخستین بار تجربه کارگردانی اش را با ساخت «کرید 3» تجربه کرده است.

داستان «کرید 3» در دورانی اتفاق می افتد که آدونیس کرید (مایکل بی جردن) بازنشسته شده و دیگر در مسابقات حضور ندارد. اما او پس از دیدن دوست دوران کودکی اش به نام دیمین (جانات میجر) که قبلاً بوکسر بوده و حالا پس از سال ها از زندان آزاد شده، تصمیم می گیرد او را به خواسته اش که حضور در رینگ بوکس است برساند اما…

Creed III

«Creed III» مسیر متفاوتی را در مقایسه با ساخته های پیشین این مجموعه فیلم ها پیش می گیرد. وزن اصلی در قسمت های قبلی، حضور سیلوستر استالونه به عنوان قلب تپنده داستان بود که در این قسمت اثری از او نیست و مسیر قصه تغییر کرده است. این تغییر تا حد زیادی سبب شده تا جذابیت های داستانی «Creed III» از دست برود و شاهد شخصیت هایی در قصه باشیم که ابداً نتوانسته اند جای خالی سیلوستر استالونه را پُر کنند.

«کرید 3» زمانی در رینگ بوکس نمی گذرد، قصه ای به شدت کلیشه و تکراری دارد و شخصیت پردازی ها نیز در راستای همان کلیشه های همیشگی شکل گرفته اند. اگر در سال های گذشته حضور شخصیت راکی در داستان و دیالوگ های جذابش در طول فیلم نبود، قصه فیلم ملال آور و خسته کننده می شد که این اتفاقا حالا در «کرید 3» افتاده است. فیلمی که بار دیگر سعی می کند مفهوم خانواده را یادآوری کند و از هر روشی برای به تصویر کشیدن آن استفاده می کند اما این تلاش جز اشارات سطحی، کاری پیش نمی برد. در واقع اگر بخشی از خرده روایت های قصه از جمله اختلاف آدونیس و همسرش و یا حضور مادر در فیلم را از قصه حذف کنیم، خدشه ای به روایت داستان وارد نمی شود!

Creed III

با این حال، فیلم در میدان بوکس عملکرد متفاوتی دارد. این بار بر خلاف گذشته، صحنه های مبارزه نه به صورت تماماً واقعی، بلکه با نیم نگاهی به انیمه های مشهور ژاپنی ساخته شده اند. به نظر می رسد که به دلیل علاقه شدید مایکل بی جوردن به انیمه، وی در اولین تجربه کارگردانی خود سعی کرده از هنر ژاپنی ها در کارگردانی بهره ببرد و نتیجه اثری شده که متفاوت از آثار قبلی «کرید» است. با این حال، کماکان می توان تماشای مبارزات فیلم را لذت بخش توصیف کرد و از نتیجه کار بی جوردن در ساخت اولین فیلم سینمایی اش ابراز رضایت کرد.

«Creed III» تکرار همان فرمول های کلیشه و آشنای سری فیلم های «راکی» است، با این توصیف که این بار خود راکی را هم از قصه حذف کرده اند! اگر هدفتان از تماشای فیلم، لذت بردن از مبارزات بوکس است، باید گفت که این فیلم می تواند رضایت شما را جلب کند اما اگر به دنبال شنیدن یک قصه جدید با شخصیت های جذاب هستید، قطعاً «کرید 3» شما را ناامید خواهد کرد؛ مخصوصاً آن صحنه عجیب و غریب پایانی که قصد دارد با زور و کتک، به مخاطب درس اخلاق و خانواده دهد!

 

امتیاز: 5/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

به قول شما قصه که تکراری و کلیشه ولی حتی صحنه های مبارزه هم به من آدرنالین و هیجان کافی رو نداد جالب اینکه تو متاکریتیک منتقدین نمره بالا دادن بهش