صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : اتهام اقدام علیه نظام علیه سعید روستایی بابت ساخت «برادران لیلا»

اتهام اقدام علیه نظام علیه سعید روستایی بابت ساخت «برادران لیلا»

برادران لیلا

جواد نوروز بیگی تهیه کننده برادران لیلا در گفتگو با امیرعباس صباغ در ویژه برنامه سینمامعیار که به بررسی حواشی انتشار نسخه ویدئویی برادران لیلا اختصاص داشت گفت:

– هرگز تصور این حجم مشکلات برای نمایش فیلم را نداشتم و فکر نمیکردم فیلم اکران نشود، بعد از پایان جشنواره کن به سازمان سینمایی نامه نوشتم و اعلام آمادگی کردم برای نمایش فیلم در شورای پروانه نمایش که ابتدا ما را تحویل نگرفتند و بعد با پیگیری های من، صحبت هایی با آقای ایل بیگی انجام دادیم که این صحبت ها و جلسات در مقاطع مختلف طی این ده ماه با افراد مختلف برگزار شد که تا یک جایی خوب پیش می‌رفت اما به سرانجام نمی رسید!

– نمایش عنکبوت مقدس در جشنواره کن نقش زیادی در افزایش حواشی پیرامون فیلم ما داشت، ساخت این فیلم توسط یک کارگردان ایرانی، فشارها را روی سازمان سینمایی زیاد کرد و کار به جایی رسید که وزیر ارشاد از پله های هیات دولت پایین نیامده مصاحبه کرد که عوامل برادران لیلا باید تنبیه شوند!

– برای من و سعید روستایی در دادسرای امنیت به اتهام اقدام علیه نظام پرونده قضایی صادر شده و فعلا هر دو ممنوع الکار هستیم.

– به وزیر ارشاد نامه عذرخواهی نوشتم ، علی رغم اینکه طبق پروانه، فیلم ساخته بودیم و دلیلی برای عذرخواهی نبود اما برای رفع حواشی پیش آمده و حل مشکل نمایش فیلم ، این نامه را نوشتم اما تاثیری نداشت.

– به ما گفتند فیلم بیست و خرده ای اصلاحیه دارد که نظر شورای پروانه نمایش است اما موارد را به ما نگفتند! وقتی پیگیری کردیم اعلام شد، منتظر دستور وزیر هستیم! و من معترض شدم که چرا از ابتدا ندادید فیلم را وزیر ببیند و وقتی فیلم را ندیده چطور راجع به آن نظر دهد!

– بر اساس شنیده ها و تجربیات خودمان نسخه ای اصلاح شده (۳۰ دقیقه کمتر از نسخه فعلی) تهیه کردیم و تحویل وزارت ارشاد دادیم تا فیلم را به نهادهای امنیتی داده که زودتر تعیین تکلیف شود و حتی تا اینجا پیش رفتیم که به آقایان گفتیم اگر صدور پروانه نمایش و اکران فیلم برایتان گران تمام می شود ما حاضریم فیلم را در پلتفورم ها اکران کنیم اما باز هم جوابی نگرفتیم!

– در نهایت به من گفتند مخالف اصلی نمایش فیلم شخص وزیر ارشاد است که من این را قبول ندارم چون اگر اراده ای برای نمایش فیلم بود آقایان حداقل قرار ملاقاتی بین من و سعید با وزیر ارشاد معین می کردند ، شبیه همان کاری که در دوره آقای ایوبی برای رفع مشکل سلام بمبئی رخ داد و ایشان تلاش کرد تا ملاقاتی میان بنده و وزیر وقت ارشاد شکل گرفته و به راحتی مشکل فیلم حل شد.

– من ۱۰ بار به دفتر وزیر نامه زدم و از تمام روابط خود استفاده کردم تا خدمت ایشان برسیم و درباره فیلم صحبت کنم اما ایشان تمایلی برای این ملاقات نداشت و در نهایت نامه را به مشاور خود آقای نیرومند ارجاع داد و جلسه ای میان ایشان و سعید برگزار شد که آن هم نتیجه نداشت!

– به ما گفتند فیلم از دست ما خارج شده و تنها فیلمی هستید که ما نمی توانیم برایش تصمیم بگیریم و ما را به نهادهای امنیتی حواله کردند، ما رفتیم صحبت کردیم، تعهد دادیم و مشکل به ظاهر حل شد اما بعد از این همه پیگیری به ما گفتند به آنها ربطی ندارد و ما خودمان مستقل ایم و از جایی دستور نمیگیریم!

– برادران لیلا حداقل های ممیزی یک فیلم را باید می داشت اما برخورد دوستان با موضوع برخورد شخصی بود و قرار بود ما را تنبیه کنند تا از بقیه زهرچشم بگیرند که اگر کسی قوانین ما را اجرا نکند تنبیه میشود وگرنه چه دلیلی داشت بجای رفتن به دادسرای فرهنگ و رسانه پای من و سعید و آقای اخباراتی(که البته مشکل ایشان حل شد) به دادسرای امنیت باز شود!

سعید روستایی

– جرم ما چه بود که ما را به تعبیر خودشان تنبیه کردند؟ با ممنوع الکاری من و سعید اتفاقی نمی افتد بالاخره دوره شما هم تمام می شود و عده دیگری می آیند و ما باز فیلم می سازیم!

– در دوره احمدی نژاد و مدیریت شمقدری صبح در خانه سینما دعوا داشتیم و بعداز ظهر در جلسه بودیم و شمقدری همه تلاش اش حل مشکلات بود و در دفترش را بروی کسی نمی بست و جواب نامه ها را می داد. فیلم خرس من در همان زمان توقیف شد اما پول آن را به من و آقای پرستویی که تهیه کنندگان فیلم بودیم دادند، نمی دانم اینها که از همان جناح سیاسی هستند چرا با ما نظامی برخورد می کنند!

–  نتیجه این رفتار و برخورد چه بود؟ سینما تاوان این رفتار را داد! فیلمی که نمایش آن می توانست بدهی همه سینماها را جبران کند بدون نمایش در سینماها منتشر شد و  دیگر بخش خصوصی هم جبران سرمایه گذاری در سینما را ندارد

– سازمان سینمایی درباره برادران لیلا صادقانه رفتار نکرد چون مفهومی بشدت زشت و زننده در ذهنش بود که امیدوارم این ذهن بیمار را اصلاح کنند! این فیلم چه ربطی به مسئولان نظام و حاکمیت دارد؟ ( این حرفی ست که به من زدند) آخر این چه نشانه گذاری ست! چرا شناخت شما از فیلم اینقدر کم است! برادران لیلا درباره‌ اثرات تحریم در زندگی مردم است و من معتقدم هر کارخانه داری که فیلم ما را ببیند ، کارخانه خود را تعطیل نمی کند و مطمئنم آقای رئیسی و آقا ( رهبر انقلاب) هم فیلم را ببینند نگاه مدیران سینمایی را ندارند. این مفاهیم و برداشت هایی که از فیلم داشتید ساخته ذهن شماست نه سازندگان فیلم!

– آن برگه ای که سازمان سینمایی در خصوص اصلاحات اعلامی به ما منتشر کرده اصلا به ما ابلاغ نشده و می توانم ادعا کنم آن برگه را همان موقع تهیه کرده و به رسانه ها دادند ! نه تاریخ دارد و نه مهر

– بعد از ناامیدی از دیدار با وزیر ارشاد، درخواست ملاقات با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را دادم که آنها فیلم را ببینند که جز یک نفر بقیه مخالفت کردند و آنجا هم به در بسته خوردم! من همه تلاشم را برای دریافت مجوز انجام دادم اما برخوردی که با ما شد برخورد شخصی بود

اینکه در اتفاقی بی سابقه در یک برنامه سحرگاهی یا برنامه دیگری که از کربلا و حرمین مقدس پخش می‌شود راجع به فیلم ما صحبت شده و نقد می‌شود مقصر اش ما نیستیم و این تقصیر به گردن آنهایی ست که اجازه نمایش فیلم در مجرای قانونی را ندادند

– ما همین امروز هم حاضریم فیلم را نه با ۲۰ اصلاحیه که با ۶۰ اصلاحیه اکران کنیم و معتقدم در همین شرایط هم نمایش فیلم در سالن های سینما یک اتفاق ویژه خواهد بود چون بسیاری از مردم که فیلم را دیده اند می خواهند هزینه آن را پرداخت کنند و پیام های زیادی در این باره برای من و سعید آمده هر چند باز هم می گویم تماشای فیلم برای هر مقام دولتی حرام بوده چون هم از قاچاقچی حمایت کرده و هم به سرمایه گذار داخلی ضربه زده است!

– نسخه اصلی برادران لیلا ۲۵۰ دقیقه است و می توانیم با یک مونتاژ مجدد در قالب مینی سریال هم آن را عرضه کنیم،فیلمبرداری این کار ۵ ماه طول کشید و هزینه ساخت آن ۳۰ میلیارد تومان بوده و جز آثار گران قیمت سینما بود. فقط فیلمبرداری سکانس عروسی فیلم ۱۵ روز طول کشید.

سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت مستقیم از رادیو گفتگو پخش می شود

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سین
سین
1 سال قبل

حقشونه…این همه مسئولین زحمت می کشن…دانشمند یه درصدجهان جمع کنن…تا بشه تا چهار سال اینده رو پیشگویی کرد…حتی فهمید کی قراره بواسیر بگیریم.کی قراره دچار اسهال یا یبوست بشیم….و بعد به دقت اظهارات دانشمندان یه درصد جهان رو یاد داشت میکنن……..تا بلکه مشکلات مملکت حل بشه…اونوقت یه عده فقط سیاه نمایی می کنن….برید خدا رو شکر کنید در ایران هستید…در کدام کشور اروپایی و حتی امریکا….مسئولین نشستند با دانشمندان یک درصد جهان حرف زدند؟واقعن قدر نشناسید…لیاقتتون همون جهنم درههایی مثه سوییس و سوئد و این جور جاهاست..

Marvel Man
1 سال قبل
پاسخ به  سین

اینقدر پروپکانی نکنید آقای سین! ما منتظر بودیم از طریق حقنه سازی اقتصادی، نرخ تورم را به نیم و بعد تک رقمی برسانند منتها فتنه های دژمن باعث ایجاد ضعف در هوش مصنوعی موجود در دستگاه گوارش ملت شده و باعث چپ کردن لوکوموتیر معیشتی گشت که نتیجه اش پریدن برق مگاواماتا از سر مردم و از دست رفتن قدرت تحلیلشان بود!

خاتون
خاتون
1 سال قبل

مرگ بر همتون….واقعا یک مشت بیسواد ….دارن برای هست و نیست ما تصمیم میگیرن و اینجور ضربه میزنن به هنر….یارو فرق بین دوغ و دوشاب رو نمیدونه حالا اومده نظر میده ….اره فیلم اصلا درباره مسئولین جمهوری اسلامی بود مشکلی دارین شما؟

فرزاد
فرزاد
1 سال قبل

در دایره‌ی جرمی که مسئولین تعریف کرده اند خیلی ها جا می‌گیرند:
از خانمی که دوست ندارد حجاب اجباری داشته باشد تا قاچاقچی مواد مخدر؛
از کارگری که به خاطر حقوق عقب افتاده اش اعتراض می‌کند تا قاتل زنجیره‌ای؛ از هنرمندی که برای مردم کشورش فیلم می‌سازد تا اختلاسگر میلیاردی…!
امان از تعصب، امان از ظلم و ستم، امان از جهل و نادانی، امان از…
به قول آن بزرگ:
ذهن انسان مانند چتر نجات است؛ وقتی مفید است که باز باشد.

یاشار
یاشار
1 سال قبل

تنها جرم برادران لیلا این بود که نشون داد تحریمهای آمریکا و ترامپ چه بلایی سر این مملکت و مردمش آورد.دلیل کینه و دشمنی حاکمیت با این فیلم هم همینه.

Nima
Nima
1 سال قبل
پاسخ به  یاشار

چیزی که چپول ها از یه طرف و طرفداران افراطی و غیرمنطقی ترامپ در طرف دیگر باید درک کنن این هست که ترامپ بخاطر منافع کشور خودش و متحدانش ج.ا رو تحریم کرد. مردم ایران برای ترامپ پشیزی ارزش نداشتن. ترامپ بعنوان یه آمریکایی برای مردم خودش قابل احترامه اما در نهایت اون هم یکی دیگه از عوامل زجر دادن مردم ایران بود (البته مقایسه شرایط افتضاح زمان ترامپ و روحانی با وضعیت حداقل دو برابر افتضاح تر زمان بایدن و رئیسی خودش حسابی جای تامل داره). این مسئله اول. مسئله دوم هم اینکه مگر تحریم جز منفعت برای رانتی های حکومتی داشته؟!

یاشار
یاشار
1 سال قبل
پاسخ به  Nima

من بحثم اصلا ترامپ و جمهوریخواه و دموکرات نیست.منظورم سیاستهای اشتباه ج ا تو عمر چهل و چهار سالش بوده که ایرانو از لحاظ سیاسی کشوری منزوی و از لحاظ اقتصادی ضعیف کرده.و شعار امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند یعنی کشک.همه دیدیم که رییس جمهورشون سندی رو امضا کرد و گرفت جلوی دوربینها و گفت ما از برجام خارج شدیم و تو ایران همه جی کن فیکون شد.

ahmad a.
احمد
1 سال قبل

در دنیا دو نوع سیستم سیستم سیاسی بیشتر نداریم. یا سیستم همیشه پاسخگو و بدهکار مردم هستش و باید برای رفاه اونها تلاش کنه یا اینکه سیستم همیشه و در همه حال طلبکار از مردم هستش و با وجود تمام گندهایی که میزنه و بلاهایی که سر مردم میاره، با وقاحت تمام انتظار داره مردم باز هم پشتیبانش باشن و از اقتدار اون بترسن. وای به حال مردم و کشوری که سیستم دوم رو دارن.