صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Ghosted

نقد و بررسی فیلم Ghosted

Ghosted

«Ghosted» قرار بود با بازیگران فیلم «کاپیتان آمریکا» ساخته شود و برای ترکیب اصلی قصه، کریس اوانز و اسکارلت جوهانسون مدنظر سازندگان بودند. اما در ادامه به دلیل مشغله‌های کاری، جوهانسون از پروژه کناره‌گیری کرد و آنا د آرماس به فیلم اضافه شد. بااین‌حال، اغلب بازیگران «کاپیتان آمریکا» حضور کوتاهی در فیلم دارند که احتمالاً بتواند برای علاقه‌مندان به دنیای مارول جالب باشد.

داستان فیلم درباره آشنایی کول (کریس اوانز) و سیدی (آنا د آرماس) است. رابطه عاشقانه این دو خیلی سریع شکل می‌گیرد؛ اما سیدی ناگهان ناپدید شده و به همین منظور، کول برای غافلگیرکردن او به لندن سفر می‌کند؛ اما به‌زودی متوجه می‌شود که سیدی در واقع آن فردی نیست که انتظار می‌رفت و…

Ghosted

«Ghosted» بر اساس کلیشه‌های رایج ژانر اکشن ساخته شده است. محصولی که اغلب نمونه‌های مشابه آن را در پلتفرم‌های دیگری از جمله «نتفلیکس» شاهد بوده‌ایم. فیلمنامه «Ghosted» سرشار از لحظات سطحی و عجیب است که اغلب باتوجه‌به رویکردهای اجتماعی امروز جامعه آمریکا ساخته شده است. اثری که سعی می‌کند در لبه تیغ حرکت کند و تحت هیچ شرایطی پا را فراتر از نگاه سطحی به مقوله خانواده، جاسوس و موقعیت‌های مختلف سیاسی قرار ندهد چراکه می‌داند اگر قرار باشد متفاوت رفتار کند، احتمالاً با واکنش‌های منفی گروه‌های مختلف مواجه خواهد شد.

به همین جهت، مانند آنچه که امروز در «نتفلیکس» شاهد هستیم، «Ghosted» نیز اثری خنثی و بی‌اهمیت است. فیلم قرار بوده کمدی – اکشن باشد؛ اما حتی برای لحظه‌ای توان خنداندن مخاطب را ندارد؛ چراکه از خلق کمدی به‌واسطه درنظرگرفتن واکنش عمومی می‌ترسد! ازاین‌رو، با مجموعه‌ای از بی‌مزه‌ترین لحظات کمیک در فیلم مواجه هستیم که نه نافذ هستند و نه آن قدر بامزه که حتی لبخندی به لبانمان بنشاند. کلیت موقعیت‌های کمیک فیلم به مجموعه‌ای از شوخی‌های تکرارشونده با موضوع رابطه جنسی خلاصه شده که بیشتر از آن که بخنداند، حماقت‌آمیز است.

Ghosted

در بخش اکشن نیز فیلم رویکرد تازه‌ای اتخاذ نکرده و به همان کلیشه‌های تکراری بسنده کرده است؛ جاسوس جذاب، یک کودن که در اینجا شخصیت اصلی مرد است و یک دوجین آدم بد که سطح هوششان چیزی در حد آمیب است. این ترکیب برنده در حال حاضر در سرویس‌های استریم جواب پس داده و اپل نیز به‌واسطه همین موفقیت‌ها، «Ghosted» را با ترکیب آنا د آرماس و کریس اوانز روانه بازار کرده است. ترکیبی که شاید در ظاهر خیلی هم بد به نظر نرسد، اما موقعیت‌های بد و عجیب‌وغریبی که این دو در آن قرار می‌گیرند، کار را حسابی خراب کرده است. ازاین‌رو، رابطه عاشقانه این دو در طول فیلم به عجیب‌ترین شکل ممکن پیش می‌رود به‌طوری‌که به طور دائم در حال پس‌زدن منطق خود شخصیت‌هاست!

منطق روایی داستان نیز کم از شخصیت‌پردازی‌ها ندارد. جاسوس بلندپایه سازمان سیا، چیزی در کیفش به‌اشتباه قرار می‌گیرد و او با همان دم‌ودستگاه به مأموریت می‌رود تا یک شهروند عادی او را ردیابی کند و به سراغش در لندن برود! این مقدمه‌ای بر اتفاقات عجیب‌وغریب بعدی است که یکی پس از دیگری از لحاظ منطق با بحران مواجه هستند، مانند پریدن از هواپیما با چتر نجات و ساکن شدن در جزیره و عاشقانه ساعتی شکل‌دادن در کناردریا و کلی موقعیت دیگر که البته، اغلب شان رویکرد تبلیغاتی دارند و به‌واسطه معرفی جاذبه‌های گردشگری به قصه اضافه شده‌اند.

Ghosted

«Ghosted» شبیه به یک دوجین فیلم اکشن دیگر در چند سال اخیر است که از طریق سرویس‌های استریم پخش می‌شوند. در این جا، هیچ خلاقیت یا نگاه متفاوتی در روایت داستان شکل نگرفته و می‌توان گفت با یک کلیشه تمام‌عیار مواجه هستیم که هر فریم و هر ثانیه از آن را قبلاً در آثار دیگر شاهد بوده‌ایم. فیلمی که نمی‌تواند بخنداند چون می‌ترسد و درعین‌حال، باید پول‌ساز باشد و به همین دلیل کلی مکان‌های تبلیغاتی در طول قصه معرفی می‌کند که از کافی‌شاپ گرفته تا چند ساختمان و خیابان و البته، جزیره‌ای که نامش را با فونت بزرگ زیرنویس می‌کند را در بر می‌گیرد!

 

نمره: 3/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها