صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : شبهای ترس و تجاوز و انتقام در تماشاخانه ایرانشهر / درباره نمایش جنجالی کافه کات که روی صحنه است

شبهای ترس و تجاوز و انتقام در تماشاخانه ایرانشهر / درباره نمایش جنجالی کافه کات که روی صحنه است

کاف کات

جنبش «metoo» یا «من هم» ایرانی را خاطرتان هست؟ آن گاه که شماری از زنان ایرانی در شبکه اجتماعی توییتر شروع کردند به بیان و شرح رنجی که هر کدام از یک تجاوز یا تعرض از جانب برخی مردان برده بودند. در میان این مردان بعضی، نامشان پرآوازه بود و افشای این نام، جنجالی در دنیای مجازی و واقعی راه انداخت و برخی هم با افشا شدن و ابعاد جنایتی که مرتکب شده بودند، نامشان بر سر زبان ها افتاد. مهمترین این نام ها «ک.امام وردی» بود. کتابفروشی ظاهرالصلاح در خیابان انقلاب تهران که طعمه هایش را از میان دختران بخت برگشته دانشجو و دخترانی که دستی بر آتش فرهنگ و هنر داشتند برمی گزید. موج افشاگری درباره تجاوزهای او به وسیله داروی بیهوشی در نوشیدنی چنان گسترده شد که هفته ها سرخط اخبار ایران بود تا جایی که متجاوز سریالی بازداشت شد و همین حالا چند سال است در زندان و زیر حکم اعدام است.

کافه کات

این رویداد حالا پس از چند سال دستمایه یک نمایش خیره کننده شده؛ «کافه کات»، نام این نمایش است که حسین کیانی نویسنده و کارگردان سرشناش تئاتر ایران، آن را این روزها در تماشاخانه ایرانشهر تهران روی صحنه برده است. هر شب ساعت 9 و 45 دقیقه در سالن استاد سمندریان. کافه کات به گفته صاحبنظران هنرهای نمایشی، نمایشی درون یک نمایش است. باید آن را دید تا خوب به ابعاد این گفته پی برد.

کافه کات

این اجرا همراه با موسیقی ای دلهره آور و صحنه هایی که هر کدام یک قاب تئاتری-سینمایی را ساخته اند، بدل به یک اجرای ترس آلود و وهم برانگیز شده که در سه شب نخست، تماشاگران را برای مدت 2 ساعت و بیشتر، روی صندلی هایشان میخکوب کرده است. قصه این نمایش سه دختر دارد و مردی به نام «کی سان» که تضاد نیروهای خیر و شر داستان را پیش می برند. این اما تمام ماجرا نیست؛ تماشاگران تا نیمی از اجرا، در یک خواب عجیب غوطه می خورند. آنجا روی صحنه چه خبر است؟! کی کی را کشته؟! چرا؟! اصلا دارد چه اتفاقی می افتد؟!

کافه کات

در این نمایش پرتنش و رازآلود، پرده از روی رنج هایی کشیده می شود که زنان ایرانی طی سالیان دراز در فرهنگی عمدتا مردسالار و جنسیت زده، با آن دست و پنجه نرم می کنند. آن گاه که مخاطب باید به خود بگوید چقدر سخت است اینجا زن بودن!

کافه کات را باید از این رهگذار دید؛ این تئاتری تحلیلی است و اثری عمیقا روان نگارانه که شبیه آن را در نمایش های این سالها نداشته ایم. کافه کات برای سرگرمی و وقت گذرانی تولید نشده، بلکه روی صحنه رفته تا از تضادها و تقابل ها بگوید، از رنج ها و باورها. روی صحنه رفته تا از مصایب زنان بگوید و چنین است که اثریست «تحلیلی و زن نگارانه» در زنانه ترین روزهای تاریخ ایران.

کافه کات

کافه کات را حسام الدین مختاری، بازیگر، هنرمند و مدیر خانه هنر کاج kajartcomplex.com تهیه کرده و بهروز پناهنده، ساناز روشنی، الهه شه پرست، مریم ندایی، هدا ناصح، کهبد تارج و حسام الدین مختاری بازیگران آن هستند. از دیگران عوامل کافه کات می توان به اسامی ذیل اشاره کرد: حسین کیانی (طراح صحنه)، آرش موسوی (آهنگساز)، مریم ندائی (طراح لباس) کارن کیانی (دستیار اول کارگردان و برنامه ریز)، محمد مقیمی (مدیر تولید)، مسعود رفیعی طالقانی و آساره کیانی(روابط عمومی، تبلیغات و امور رسانه­ ای)، بهرام رامه (طراح گرافیک و موشن گرافی ) اردلان آشناگر(عکاس )، روشان رستم پور و سید صدرا سبحانیان(منشی صحنه)،علیرضا میرزایی (مدیر صحنه) و خانه هنر کاج(مجری طرح)

علاقه‌مندان به تهیه‌ی اینترنتی بلیت‌ این نمایش می‌توانند به سایت تماشاخانه‌‌ی ایران‌شهر و یا سامانه‌ی تیوال مراجعه کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها