صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : قطب الدین صادقی، هنرمند برجسته و نامدار ایرانی از نمایش جنجالی این روزها گفت / به شما می گویم چرا باید «کافه کات» را دید!

قطب الدین صادقی، هنرمند برجسته و نامدار ایرانی از نمایش جنجالی این روزها گفت / به شما می گویم چرا باید «کافه کات» را دید!

کافه کات

قطب الدین صادقی، چهره برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور پس از تماشای نمایش جنجالی «کافه کات» گفت: کار و تلاش، تنها راه زنده ماندن ما و فرهنگی کردن این فضای غریزی خشن در جامعه است. باید با تولیدات آثاری مانند کافه کات که «حسین کیانی» این روزها آن را روی صحنه آورده نگذاریم زندگانی، فرهنگ و تفکر، عواطف و ارتباطات انسانی و اجتماعی ما متوقف شود.

دکترقطب الدین صادقی در پایان اجرای جمعه شب نمایش «کافه کات» در بخش رورانس این نمایش در حالی که از روی صندلی خود برخواست و روی صحنه رفت، درباره  تازه ترین اثر حسین کیانی گفت: نمایش «کافه کات» قبل از هر چیز مبارزه ایست علیه فراموشی، کم کاری و انفعال در جامعه ما.

کافه کات

این نویسنده و کارگردان در ادامه در گفت و گو با خبرنگاران درباره این نمایش افزود: پیش از هر چیز بسیار خوشحالم که حسین کیانی در شرایط حاکم بر ماه های اخیر ایران که همه ما گرفتار آن بودیم، بیکار ننشست، دست به تولید و خلاقیت زد و اکنون توانسته با یک تیم ورزیده و توانمند، کاری تاثیرگذار و جذاب را در معرض تماشای مردم بگذارد.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: حقیقت این است که نمایش ملی ما فقط روی آوردن به موضوعات تاریخی یا آیینی و آثار گذشته نیست؛ بلکه سخن گفتن از زمان حال، تحلیل مسائل روز و تعمیق اندیشه هایی که بتواند ما را برای آینده آماده کند هم هست؛ آن هم از طریق داستان های به روز(چه واقع گرایانه و چه نمادین) که یکی از اهم تلاش هاییست که ما می توانیم در روزگار کنونی تئاتر معاصر داشته باشیم.

به گفته این هنرمند برجسته هنرهای نمایشی،«یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از اینکه تئاتر ما به دامن کارهای تجاری یا آثار شبه تجربی کاملا ذهنیت گرایانه ای که هیچ ربطی به جامعه ما ندارد، بیافتد، اتفاقا همین نکاتی ست که در نمایش کافه کات قابل مشاهده است.»

کافه کات

صادقی افزود: کافه کات ضمن اینکه مبتنی بر حوادثی واقعیست که در فضاهای متفاوت در جامعه می تواند رخ دهد، به موازات، ذهن را آماده می کند تا بتواند به طور نمادین کلیات دیگری را هم حدس بزند.

این مترجم ادبی همچنین گفت: کافه کات به وسعت بخشیدن به عواطف، زنده کردن اندیشه های ما و برانگیختن حساسیت هایی در ما کمک می کند که ممکن است به دلایل مختلف کند یا فراموش شده یا با اهمال روبرو شده باشند.

قطب الدین صادقی در پایان تاکید کرد: نمایش کافه کات را از این نظر که قبل از هر چیز مبارزه ایست علیه فراموشی و کم کاری و انفعال دوست دارد و از سوی دیگر قدرت و همت و شور و انرژی بازیگران کار که توانستند دو ساعت تمام ما را با ضرباهنگی درست روی صندلی نگه دارند این نمایش را بدل به نمایشی پرقدرت و تماشایی کرده است.

وی یادآور شد: به دلیل پویایی ذهن حسین کیانی که خوشبختانه یکی از نویسندگان و کارگردان های شریف، معتبر و زنده ی امروز ماست، این کار را ستایش می کنم؛ به آن احترام می گذارم و امیدوارم آقای کیانی همچنان قلم، همت و تخیلاتش، فعال و پویا و کارساز باشد تا بتواند به آثار دیگری بیاندیشد و صحنه تئاتر ما را روز به روز رنگین تر کند.

کافه کات

گفتنی است نمایش کافه کات که این روزها در فضای فرهنگی و هنری کشور به دلیلی موضوعی که به آن می پردازد، بدل به اثری جنجالی شده، از روزهای ابتدایی ماه جاری هر شب ساعت 21 و 45 دقیقه در تماشاخانه ایرانشهر تهران روی صحنه می رود.

حسین کیانی، هنرمند شناخته شده تئاتر ایران نویسنده و کارگردان این اثر و حسام الدین مختاری، مدیرعامل خانه هنر کاج، تهیه کننده و مجری طرح این نمایش دیدنی هستند. بهروز پناهنده، ساناز روشنی، الهه شه پرست، مریم ندایی، هدا ناصح، کهبد تارج و حسام الدین مختاری نیز بازیگران کافه کات هستند.

لازم به ذکر است که این نمایش، روایت و برداشتی آزاد از وقایعی است که در جریان جنبش «می تو» در ایران و بر سر مسئله تجاوز و خشونت علیه زنان رخ داد و برای ماهها، فضای اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داده بود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا ggg
علیرضا ggg
11 ماه قبل

بیشتر از تئاتر بگید تنها هنری که تو این دوران اصالت خودش حفظ شده