صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد انیمیشن برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie)

نقد انیمیشن برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie)

The Super Mario Bros. Movie

تا به امروز اقتباس موفقی از عنوان «The Super Mario » در سینما انجام نشده بود. یکی از عجیب‌ترین اقتباس‌هایی که از این عنوان به‌خاطر داریم، مربوط به سال 1993 و فیلمی فاجعه‌بار بود که پس از سال‌ها هنوز به‌عنوان یک شکست مفتضحانه از آن یاد می‌شود. این شکست به‌نوعی باعث شد تا برای سال‌ها پرونده عنوان «سوپر ماریو» در سینما بسته شود تا اینکه 3 دهه بعد، اقتباسی جدید این بار به‌صورت انیمیشن از این بازی پرطرف‌دار منتشر شده است.

داستان فیلم از نقطه‌ای آغاز می‌شود که دو برادر لوله‌کش به نام‌های ماریو و لوئیجی در پی رونق‌دادن به کسب‌وکارشان هستند؛ اما در پی یک حادثه، به دنیای دیگری منتقل می‌شوند که با قارچ احاطه شده است. در این دنیا، یک لاک‌پشت شرور به نام باوزر قصد تسلط به بر دنیا و ازدواج با شاهزاده را دارد اما…

The Super Mario Bros. Movie

برای پرداخت به فیلم «The Super Mario Bros. Movie» باید این از دو دیدگاه مختلف این اثر را بررسی کرد. نخست، نگاه طرف‌داران بازی‌های ویدئویی این مجموعه است که به‌هرحال سال‌ها منتظر یک اقتباس سینمایی از بازی محبوبشان با همان حال و هوا بودند و نگاه دوم، مخاطبین سینما هستند که اصولاً شناختی از دنیای «سوپر ماریو» ندارند و اولین مواجهه آن‌ها با این عنوان، انیمیشن مذکور خواهد بود. نکته حائز اهمیت این که نگاه گروه اول و دوم به انیمیشن متفاوت خواهد بود و بر میزان رضایت آن‌ها از تماشای این عنوان تأثیر مستقیم خواهد داشت.

برای طرف‌داران بازی «سوپر ماریو»، این اقتباس سینمایی هرآنچه چیزی است که آن‌ها به دنبالش هستند. استفاده از تقریباً تمام المان‌های خاطره‌انگیز این بازی کامپیوتری در طول قصه، یکی از ویژگی‌های انیمیشن «سوپر ماریو» است که به‌خوبی و با درنظرگرفتن تمام جزئیات از موسیقی بسیار خاطره‌انگیز این عنوان که کمی دستخوش تغییر شده گرفته تا اشاره به عنوان‌های متعدد این سری از بازی‌ها مانند «ماریو کارت» که ردپای آن در این انیمیشن قابل‌مشاهده است، در این جا بازسازی شده است. همین موضوع باعث شده تا تماشای انیمیشن «The Super Mario Bros. Movie» برای علاقه‌مندان به بازی «سوپر ماریو» لذت‌بخش باشد.

The Super Mario Bros. Movie

اما اگر این شخصیت را نشناسید، کار شما برای لذت‌بردن از انیمیشن سخت‌تر خواهد شد. متأسفانه سازندگان در فیلم شخصیت‌پردازی اصولی و درستی از ماریو نداشته‌اند و ارتباط او و برادرش نیز یکی از پاشنه‌های آشیل قصه محسوب می‌شود. متأسفانه حتی ورود ماریو به دنیای فانتزی و متعاقباً فداکاری‌هایش نیز منطق چندانی ندارند و در مجموع نباید خیلی بر روی فیلمنامه حساب ویژه‌ای باز کرد. بااین‌حال، تجربه موفق ایلومینیشن در خلق موقعیت‌های کمیک در این جا نیز به کار سازندگان آمده و خوشبختانه در طول فیلم با شوخی‌های نسبتاً بامزه‌ای مواجه می‌شویم که حداقل چندتایی از آن حسابی می‌گیرد. مخصوصاً آوازخوانی عاشقانه باوزر برای شاهدخت که احتمالاً بهترین لحظات انیمیشن را تشکیل می‌دهد. شاید «The Super Mario Bros. Movie» از معدود انیمیشن‌های سال‌های اخیر باشد که شخصیت خبیث آن جذاب‌ترین از شخصیت اصلی‌اش است و حسابی تماشاگر را سرگرم می‌کند!

در مجموع می‌توان گفت «The Super Mario Bros. Movie» به‌عنوان یک اقتباس وفادار به منبع اصلی، کار خود را به‌خوبی انجام داده است و عناصر سرگرم‌کننده و شوخی‌های مناسب نیز باعث رضایت تماشاگران کم‌سن‌وسال از دیدن این عنوان خواهد شد. بااین‌حال، نباید فراموش کنیم که اگر تماشاگر از قبل آشنایی با عنوان «سوپر ماریو» نداشته باشد، تماشای آن کمی گیج‌کننده خواهد بود؛ چراکه با شخصیت‌هایی مواجه می‌شود که در فیلم به‌اندازه کافی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و به طور خلاصه، بنابراین بوده که مخاطب فیلم از قبل تمام شخصیت‌ها را می‌شناسد و نیازی به پرداخت مجدد آن‌ها در قاب سینما وجود ندارد.

 

نمره: 6/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
10 ماه قبل

انمیشن عالی بود من که خیلی لذت بردم و دیدنش خس خوبی داشت👍

Marvel Man
11 ماه قبل

انیمیشن خوش ساخت و دلچسبی بود. پر از رفرنس به بازی های ماریو. لذت بردم.