صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : انتقاد کارگردان برنده نخل طلا از رئیس جمهور فرانسه بابت سرکوب معترضان

انتقاد کارگردان برنده نخل طلا از رئیس جمهور فرانسه بابت سرکوب معترضان

ژوستین تریه

«ژوستین تریه» کارگردان فیلم «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall) شنبه شب این هفته پس از دریافت «نخل طلا» در جشنواره کن هفتاد و ششم از «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه به خاطر سرکوب اعتراضات انتقاد کرد.

این بازیگر ۴۴ ساله به سومین زن برنده «نخل طلا» در تاریخ جشنواره کن تبدیل شده است. پیش از او «ژولیا دوکورنو» در سال ۲۰۲۱ با «تیتان» (Titane) و «جین کمپیون» در سال ۱۹۹۳ با «پیانو» (The Piano) برنده این جایزه شده بودند. فیلم تریه بر آثار جدید فیلمسازانی چون «وس اندرسون» و «تاد هینز» غلبه کرد. «جین فاندا» بازیگر کهنه‌کار این جایزه را به تریه تقدیم کرد.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، تریه در یک سخنرانی بحث‌برانگیز از سیاست‌های ریاضتی دولت فرانسه انتقاد کرد و گفت: «این جایزه به همه کارگردانان زن و مرد جوان تعلق دارد: همه آن‌هایی که امروز نمی‌توانند فیلمشان را بسازند. باید به آن‌ها فضا بدهیم، فضایی که من ۱۵ سال پیش در دنیایی کمتر خصومت‌آمیزتر به دست آوردم، جایی که هنوز اشتباه کردن و شروع دوباره ممکن بود.»

تریه در ادامه از مکرون به خاطر سرکوب معترضین به افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال انتقاد کرده و می‌گوید: «این کشور درگیر تظاهراتی تاریخی به خاطر قوانین حقوق بازنشتگی است. این اعتراضات به رسمیت شناخته نشد… و به شکلی بهت‌آور سرکوب شد.» او اضافه می‌کند:‌ «اگر بازتابی از آنچه در اعماق این جامعه در جریان است نبودم، نمی‌توانستم به اینجا بیایم و این جایزه را دریافت کنم.»

امسال ۲۱ فیلم برای «نخل طلا» رقابت کردند که هفت مورد آن را فیلمسازان زن کارگردانی کردند و رکورد تازه‌ای به جا گذاشتند. فاندا پیش از اهدای جایزه گفت امیدوار است که یک روز پیروزی زنان عادی باشد نه تاریخی: «راه درازی در پیش داریم اما در عین حال باید قدردان تغییراتی که پدید آمده باشیم.»

«ریما عبدالمالک» وزیر فرهنگ فرانسه به اظهارات تریه واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «این فیلم بدون مدل سرمایه‌گذاری ما که تنوعی منحصربه‌فرد در دنیا را به وجود آورده نمی‌توانست بیرون بیاید. این موضوع را فراموش نکنیم.»

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خاتون
خاتون
9 ماه قبل

باید با این خانم فتنه گر اشوب طلب اغتشاشگر به خاطر تحریک جوونا و تبلیغ سخنان رسانه های معاند اشد برخورد بشه …من جای مکرون بودم این سلبریتی خائن اغتشاشگر رو به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه دولت به دادگاه میکشیدم و تمام پروانه های کسبش رو باطل میکردم

یاشار
یاشار
10 ماه قبل

این فرانسویها خیلی لوسن.همش راهپیمایی و اعتراض و اعتصاب.جای ما بودن چیکار میکردن.

noboddy
noboddy
9 ماه قبل
پاسخ به  یاشار

کار خوبی میکنن تو سری خور بار نمیان

یاشار
یاشار
9 ماه قبل
پاسخ به  noboddy

کنایه من به وضع آزادی بیان و حق اعتراضات مدنی تو فرانسه در مقایسه با خفقان و سرکوبی که در ایران وجود داره بود.