صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Fast X

نقد و بررسی فیلم Fast X

Fast X

پس از این که در قسمت قبل سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» شاهد به فضا رفتن دامینیک و رفقایش بودیم، به نظر می‌رسید که دیگر هیچ‌چیز نمی‌تواند ضعیف‌تر و عجیب و غریب‌تر از این ایده باشد تا این که «Fast X» ازراه‌رسیده تا ثابت کند که می‌توان با بودجه بالا چنان فیلم ضعیفی ساخت که حتی صدای طرف‌داران این سری از فیلم‌ها نیز بلند شود!

داستان فیلم درباره دامینیک و خانواده‌اش است که به طور سنتی در حال لذت‌بردن از زندگی‌شان هستند تا این که فردی به نام دانته که سابقاً پدرش در برزیل توسط دامینیک نابود شده بود، از راه می‌رسد و قصد دارد زندگی خانوادگی دامینیک را نابود کند.

Fast X»

«Fast X» نه بلندپروازی‌های سری گذشته را دارد و نه اصلاً ایده مهمی دارد برای پرداختن دارد و این در حالی است که فیلم مذکور نزدیک به 3 ساعت است. همین مسئله موجب شده تا اثر بسیار کش‌دار و بلند باشد و به شکل عجیبی، چندین خرده‌روایت اضافی در فیلم وجود داشته باشد که هیچ ارزشی به خط اصلی داستان اضافه نکند. خرده داستان‌هایی که تنها به این دلیل روایت می‌شوند که بودجه ساخت فیلم بالا بوده و سازندگان به‌راحتی ستارگان مختلف سینما را یکجا جمع کرده‌اند تا چنددقیقه‌ای به‌سوی هم مشت و لگد روانه کنند و به اسم فیلم اکشن به مخاطب قالب کنند!

به نظر می‌رسد که پس از انتشار چند قسمت از سری فیلم‌های «سریع و خشمگین»، وقت آن رسیده باشد که هزاران بار در یک فیلم واژه «خانواده مهم» است تکرار نشود. واژه‌ای که تنها بهانه‌ای برای چند تصادف ماشین در خیابان است و برای آن سازوکاری در درام خلق نمی‌شود. ازاین‌جهت است که حتی واژه «خانواده» که این سری از فیلم‌ها سال‌هاست بر اساس آن فیلم جدید ساخته و روانه سینما می‌کنند، در اینجا به ابتذال کشیده می‌شود. در واقع فرمول خانوادهِ «سریع و خشمگین» سال‌هاست که تغییر نکرده و آن بدین شرح است که چنددقیقه‌ای ماشین‌ها به یکدیگر می‌کوبند و سپس کارشان به مشت و لگد کشیده می‌شوند و در نهایت چندثانیه‌ای به یکدیگر زل‌زده و این دیالوگ را تکرار می‌کنند:  «خانواده مهمه!» و سپس چنددقیقه‌ای به کمدی روی می‌آورند و دوباره این روند را تکرار می‌کنند!

Fast X»

صحبت از منطق روایی درباره «Fast X» نیز بیهوده است. سال‌هاست که سازندگان فیلم متوجه شده‌اند که مخاطبینشان نه به دنبال منطق و دارم و شخصیت‌پردازی، بلکه به دنبال جاده و ماشین و تصادف هستند و به همین جهت، با خیال راحت چندتایی موقعیت اکشن در نظر گرفته و مقداری دیالوگ هم به آن اضافه می‌کنند تا حداقل ظاهر یک فیلم سینمایی حفظ شود. ازاین‌جهت است که به یکباره در فیلم برادر دامینیک از ناکجاآباد سر می‌رسد و بدون این که دلیلش را بدانیم فداکاری می‌کند، با ترکیب کلید اسپیس و اینتر بر روی کیبورد تمام حساب‌های بانکی هک، اینترنت کنترل و بمب‌ها منفجر می‌شود و در نهایت، زمین در قطب دهان باز می‌کند و ابزاری مهیب از آن خارج می‌شود که صاحبش بر روی آن ایستاده و لبخند می‌زند! مهم نیست ترکیب موارد فوق چقدر بی‌ربط و غیرمنطقی است، مهم این است که سازندگان فیلم با اعتمادبه‌نفس کامل مجموعه‌ای از موقعیت‌های بی‌ربط را به مدت 3 ساعت به تصویر کشیده‌اند.

علی‌رغم ترافیک بازیگران در این فیلم، صحبت از کیفیت بازی‌ها در فیلم چندان معقول نیست بااین‌حال شاید اضافه‌شدن جیسون موموآ به فیلم و بازی شبه جوکری‌اش نیاز به اشاره داشته باشد. شخصیت دانته در این فیلم یک کاریکاتور عجیب از شخصیت جوکر است و موموآ هم سعی کرده تا همان حجم از جنون را به تصویر بکشد؛ اما همان‌طور که اشاره شد، نتیجه کار چنان مبتذل از آب درآمده که ناخودآگاه تماشاگر را به خنده می‌اندازد. به طور مشخص انتخاب موموآ، علی‌رغم توانایی‌هایی که این بازیگر در فیلم‌های اکشن دارد، برای این نقش مناسب نبوده است. وین دیزل هم به طور مشخص بدترین بازیگر فیلم است که مخصوصاً در لحظاتی که قرار است دیالوگ بگوید، حالت صورتش هیچ تفاوتی با بیست سال گذشته ندارد و رشدی در کیفیت بازیگری‌اش مشاهده نمی‌شود!

Fast X»

«Fast X» همان همیشگی است با این تفاوت که فیلم به شکل عجیبی کش‌دار است و حجم حماقت‌های بی‌انتها در سکانس‌های اکشن در این جا جایش را به خرده‌روایت‌های بی‌ربط با انبوهی از بازیگران ستاره داده است. شاید بهترین وصف حال برای «Fast X» مصاحبه‌ای از میشل رودریگز باشد که در آن گفت:  «صحنه مبارزه من و چارلیز ترون در فیلم بدون کارگردان انجام شد و ما هر کاری خواستیم انجام دادیم و همه چیز عالی بود!». اثری که واقعاً نیاز به کارگردان ندارد و بهتر است برای ساخت، آن را به تیم جلوه‌های ویژه واگذار کرد!

 

نمره: 2/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
27 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
حسن
10 ماه قبل

نقد بی خاصیتی بود. یه کلام بگو مقوا بود. تمام. چرا انقدر خودتو اذیت میکنی.

میثم
میثم
10 ماه قبل

آخرش چی شد پایان باز بود؟؟ چرا نشون نداد چه بلایی سر دومینیک و پسرش میاد؟!!

اسکورسیزی
اسکورسیزی
10 ماه قبل
پاسخ به  میثم

پایانشو باز گذاشت تا فیلم تو ذهن مخاطب ادامه پیدا کنه.همون کاری که اصغر فرهادی سالهاست داره انجام میده

علی
علی
10 ماه قبل

به فیلم هندی گفته زکی 🫠

ال ال
ال ال
10 ماه قبل

خیلی تخیلی شده واسه همین میزنه تو ذوق
خدایی اگه بالیوود ساخته بود همه مسخره میکردن،یه فیلم هندی بود یارو با آرپیجی میزد جلو پاش تا با استفاده از موجش جهش کنه دقیقا همون کاری که جان سینا کرد🤣

محمد
محمد
10 ماه قبل

تو امریکا این فیلم شکست خورده ولی جالبه بین المللی فروش ۵۰۰تایی کرده ! تونسته جلو ضرر کمپانی رو بگیره
تناقض سلیقه مخاطبا در امریکا و اینترنشنال

Marvel Man
10 ماه قبل

این آخری رو هم منتشر کن جناب. من اصلا خودم دیگه کامنت نخواهم گذاشت تو این سایت ولی هم من هم مخاطبان شما لیاقت دارن حرف رو کامل بخونن.

من دنبال هیچ پاداشی نیستم، پاداش من رو جادوی سینما به من داده ولی سینماباز های واقعی بدونن، امثال ماها به جامعه فیلم خدمت کردیم. وقتی اینترنتی که خودش فیلم Everything everywhere all at once رو می‌کنه شاهکار مستقل، یهو از لج اسکار میکنتش بدترین فیلم تاریخ سینما، اونجا واکنش اولیه شما باید این باشه که اینترنت غلط زیادی کرده! مارول فن ها خیلی هاشون کم سنن، خیلی هاشونم کودک درون فعالی دارن ولی افتخار فسیلبازا کشتن هم کودک هست هم کودک درون. چرا؟ چون آقا و آقام اسکوسیزی گفته! البته اینا عقده های خودشونو از طریق اسکوسیزی می‌خوان منعکس کنن. به اینها بود، چون از موزیک رپ بدون میاد میگفتن رپ موزیک نیست … چرا؟ چون آقامون اسکورسیزی تو مراسم اسکار سر آهنگ امینم چرت زد!!! با تفکر اینها هیچ آزاداندیشی در هنر اتفاق نمی افتاد. هیچکدوم از سبک و جریان های مدرن و پست مدرن که دوست داریم راه نمی افتاد چون اینها و مرشدانشون تو کلاسیک پوسیده موندن. احترام کلاسیک واجبه ولی اگه قرار باشه بخاطر کلاسیک، علایق مدرن مرو بزنی و اشتیاق مارو بکشی، اونوقت ما هم همون کلاسیک رو میبریم به قعر چاه فاضلاب. هم راه و روشش در کتب هست و هم ما بلدیم و خوندیم. تمام حرف من در این سایت این بوده. من اگر روزی مثل فراستی بشم خودمو میکشم ولی اگه مثل جرمی جان و کریس استاکمن بشم و در چهل سالگی هنوز اشتیاق به فیلم داشته باشم یعنی درست زندگی کردم. البته با عرزشی ها هم سرشاخ شدم که عرزش منشن ندارن! آخرسر هم مارول فنا و عاشقان سینمای جریان اصلی هالیوود (از اسپیلبرگ و کمرون و زمیکیس فنش گرفته تا نولان و تارانتینو و فینچر فنش) بدونن تو یه جبهه هستن. فسیلباز یک ایدیولوژی درباره سینما داره که هیچکدام شما جزوش نیستید پس به جون هم نیفتید. تمام.

رضا
رضا
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

خیلی تاثیرگذار بود واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم.
حالا که بفهمون فهموندی که کی تو جبهه کی هست میتونی با خیال راحت بری و کامنت هم نذاری طبق گفته خودت.
مرد نیستی اگه زیر حرفت بزنی هرچند که قبلا یک بار اینکارو کردی ببینم این بار میتونی با یه خداحافظی همه رو خوشحال کنی یا نه

آیدین
آیدین
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

توهم مهم بودن و خودشاخ پندار بودن هم حدی داره والا

جوئی تریبیانی
جوئی تریبیانی
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

انصافا روی حرفت بمون، برو و دیگه کامنت نذار…

Marvel Man
10 ماه قبل

من متولد سال ۷۵ هستم، از چهار سالگی به فیلم و انیمیشن و سینما علاقه مند شدم و از سال ۸۹ هم تا الان جدی دارم سینما رو نه تنها دنبال بلکه مطالعه میکنم. بقیه بیان ادعا کنند از کی شروع کردن که حالا به من میگن بچه سال! من فقط و فقط به یه دلیل اسم خودم رو گذاشتم مارول من (با اینکه دو ساله هیچ فیلم مارولی ندیدم) چون فسیلبازا رو میشناسم. سال ۲۰۱۹ به درست یا غلط یکی یه حرفی زد که باعث شد طرفداران مارول که تا چند ماه قبلش بخاطر اندگیم کبکشون خروس میخوند به شکل عجیب منزوی و محدود بشن تا برای حدود یه سال جامعه فیلمباز ایرانی بیفته دست فسیلبازا. من خودم قبل از اسکوسیزی تو سه چهارتا سایت مختلف در واکنش به فیلم far from home گفتم مارول دیگه تموم شده، تام هالند بدترین اسپایدرمن سینماست و نمی‌دونم چرا همچین فیلمی باید امتیاز بالا بگیره و بد نمیشه یکم تنفر هم سمت مارول بیاد. خداشاهد فسیلبازا رو اون موقع دست کم گرفته بودم! با مارول و مارول فن خارج از تصویر اینها چه لجنی زدن به بحث های سینمایی ماه های بعد (خصوصا فصل جوایز) که بیا و ببین! هر روز یه تعریف و استاندارد جدید از هنر درمیومد از تراوشات ذهنی اینها! پاراسایت فیلم نیست، جوکر فیلم نیست، داستان ازدواج فیلم نیست، زنان کوچک فیلم نیست، ۱۹۱۷ فیلم نیست، جوجو ربیت فیلم نیست، فورد وی فراری فیلم نیست، روزی روزگاری در هالیوود فیلم نیست و الی آخر! (توجه کنید یکی از بهترین و موفق ترین سال های سینما بود ها ۲۰۱۹) فقط دوتا فیلم ۲۰۱۹ اومد که یکیش ad astra بود چون اینها باید به نولان فن ها میفهموندن که اینتراستلار پشمه و آیریشمن چون اسکورسیزی ساخته!
این اتفاقی هست که وقتی فسیلبازا مهار نشن میفته. وقتی فسیلباز در سطح مارول محدود بشه و نگران رتبه ده فیلم NWH در imdb نباشه میفته به جون هر فیلم خوبی که میاد و تو ۶۰ سال گذشته آمده. تمام این حرفا مستنده، سندش هم موجوده.

مدیر مهد کودک مارول
مدیر مهد کودک مارول
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

اینهمه نوشتی که بگی چیزی حالیته؟
اگه تو سینما رو مطالعه کردی که وای به حال سینما… به حرفات کار ندارم فقط محض اطلاعات تمام فیلم هایی که اسم بردی تو همین سایت نقد منفی و مثبت در موردش نوشته شده و همون نقد، کلی مخالف و موافق داشت که زیر پستش دلیلشون رو میگفتن و هیچکس اون یکی رو نه فسیل خطاب میکرد نه چیزی.
بفهم بچه جون که ترول بازی باعث نمیشه آدم مهمی باشی… هرجایی دیدی اومدن گفتن مارول فلان است و سینمای مثلا اسکورسیزی پادشاه هست بیا بشین حرفاتو بزن نه این که زیر هر پستی بیای خودتو مضحکه عام و خاص کنی که بهت توجه کنن.
تو حتی نمیفهمی جایی که موضوع بحث چیز دیگه ای هست نباید بیای راجع به چیز دیگه ای صحبت کنی الان این پست در مورد سریع و خشمگینه چه ربطی به اسکورسیزی و مارول و طرفدارش داره؟
واسه همین چیزهاست که میگم بچه ای وگرنه تو بیا بگو من 60 سالمه!

اسکورسیزی
اسکورسیزی
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

یعنی از سال ۸۹ داری پرت و پلا میگی؟؟!

GIGA
GIGA
10 ماه قبل
پاسخ به  اسکورسیزی

تو خودت خیلی خوبی؟؟ تو که یه سره به نولان و نولان فن ها فحش میدی پرت و پلا نمیگی؟ این بره تو هم باید بری. بعدشم حرفاش پرت و پلا نیست متأسفانه عین حقیقته. شما اسکورسیزی فنا کلا آزار دارید.

اسکورسیزی
اسکورسیزی
10 ماه قبل
پاسخ به  GIGA

هر وقت نولان فنا فهمیدن سینما فقط نولان نیست و دست از تعریفای اغراق آمیز برداشتن و یاد گرفتن که باید تحمل نظر مخالف رو داشته باشن و به مخالفای نولان فحاشی نکردن،منم کاری باهاشون ندارم.مشکل اینجاست که با نولان فن جماعت نمیشه با زبون خوش صحبت کرد باید مثل خودشون رفتار کنی تا حساب کار دستشون بیاد
من همیشه هستم و تو در حدی نیستی که بگی کی باشه و کی نباشه.برو دنبال تیله بازیت

GIGA
GIGA
10 ماه قبل
پاسخ به  اسکورسیزی

تو بفهم سینما فقط اسکورسیزی نیست

احمد
احمد
10 ماه قبل

ممنون از آقای کریمی که خیلی مفید و مختصر، درست به عمق فیلم اشاره و اون رو نقد میکنن؛ بدون اینکه نیاز به توضیحات بیشتر باشه. مرسی

rrr
rrr
10 ماه قبل

میشه بدون نظر دادن به نقد مثبت یا منفی داد؟

rrr
rrr
10 ماه قبل
پاسخ به  مووی مگ

با تشکر.

امین
امین
10 ماه قبل

6 قسمت اولش واقعا جذاب بود حیف چه زباله ای شده.

Marvel Man
10 ماه قبل

آقای میثم کریمی من مرام شمارو بعنوان منتقد نمی پذیرم. یه جا داستان و فیلم نامه نباشه در حد استاندارد شما ولی اکشن خوب باشه فیلم قابل قبول و خوبه و حتی امتیاز ۸ هم میدید، یه جا دیگه اکشن سرگرم کننده باشه ولی داستان ضعیف باشه، فیلمنامه رو پیراهن عثمان میکنید! یه جا هم اکشن، هم فیلمنامه در جایگاه خودش قابل قبوله شما باز از یه حد امتیاز بیشتر نمی‌دی چون یا مثلا در مورد تاپ گان با ناسیونالیسم آمریکا مسئله داری یا درمورد فیلم های خوب مارول نمی‌خوای جلوی مخاطب فسیلبازت زیر سوال بری! تکلیف خودتو مشخص کن آقای کریمی … شما یا با ما هستی و ذوق و اشتیاق داری نسبت به سینما یا با فسیلبازا هستی و میخوای بری توی اون نقش مطلوب اونها.
نکته آخر هم اینکه من نمی‌دونم مسئولیت شما در این سایت در چه حده و حرفت تا کجا می‌ره ولی این سیستمی که درست کردید مسخرست. چرا امثال من بحث اصولی بکنیم با کاربران فسیلباز شما وقتی خودتون بازوی محافظت از اینها هستید با چماق سانسور؟! و خودتون انگاری دوست دارید ما به سطح نازل ترولینگ روی بیاریم! یا کلا ببنید بخش کامنت هارو یا اگه آزادی بیان رو قبول دارید، بدونید آزادی گفت و گو یعنی هرکس باید بتونه هر برداشت و قضاوتی نسبت به من داشته باشه و اصلا هر فحشی دلش میخواد به من بده ولی به من فرصت دفاع کردن باید داده بشه. اگه مشکل شخصی دارید با من یا اکانتم رو بن کنید یا بفرمایید بگید که قراره هر حرفی من میزنم سانسور بشه تا من جای دیگری رو برای بیان نظراتم پیدا کنم. تشکر

رضا
رضا
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

تو وقتی از احترام صحبت میکنی احترام باید خجالت بکشه..
من ده ساله کاربر این سایتم هیچکس مثل تو توهین آمیز داره برخورد نمیکنه..هر مطلبی این سایت گذاشته میشه می افتی پایین داد مزنی فسیل فسیل فسیلباز بعدش میخندی اونم وقتی کسی تو این سایت کاریت نداره بعد میگی چرا به من احترام نمیذارین؟
یه مدت با یه اسم دیگه اومدی همین چرندیات رو تکرار کردی بعد اومدی خداحافظی کردی رفتی باز هیچکس به یه ورش نبود..دیدی کسی کاریت نداره با یه پروفایل دیگه برگشتی فکر کردی هیچکس نمیفهمه اینجا
بچه جون کسی تو رو کار نداره تو سایت اگه تو کاری نداشته باشی

Marvel Man
10 ماه قبل
پاسخ به  رضا

خداییش مرد و مردونه…«به یه ورش نبود» الان بیشتر سانسور داره یا اینکه من در یه جمله لجنی که امثال این به جامعه فیلم باز زدن رو توضیح بدم؟! (البته من مخالف سانسور هردو هستم ها)
این به من اتهام میزنه اسم عوض کردی! من اگه میخواستم مثل این هی اسم عوض کنم و به خودم لایک بدم که اکانت نمیزدم! این فکر کرده ما اسکلیم یه بار اسم خودشو می‌ذاره اسکورسیزی یه بار دیگه مدیر مهدکودک الآنم که شد رضا!
اسکورسیزی یا بهترین فیلمساز دنیاست یا نیست؛ چرا چماق دارانش هی باید بیان به زمین و زمان که نظر دیگری دارن بگن بچه؟! چرا بت ساختن و اسکورسیزی چمیدونم پادشاه سینماست و همه مخالفش بیشعور و لایق فحشن خوبه بگن،من میگم اسکوسیزی لمپن ایتالیاییِ دستمال کش پاپه خار داره؟؟؟
فسیلباز که ماها میگیم یه حقیقته. آدم هست (براتون میارم اگه بخواید) که میگه سینما ۶۰ ساله نابود شده و هر کی از سینمای مدرن کنه هم احمقه هم خودش و سلیقش آشغال هست صدتا هم لایک گرفته!! آقای میثم کریمی… آقا یا خانم سانسورچی… شما بیاید بگید من جواب این نوع جانور رو چجوری بدم؟!

رضا
رضا
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

اونی که اسم عوض کرده من نیستم در جریان باش که قبلا اینجا با اسم «زارت» کامنت میذاشتی بعدش خداحافظی کردی رفتی دیدی هیچکس کاریت نداشت دوباره با پررویی تمام برگشتی اسمتو عوض کردی فکر کردی همه مثل خودتن!
من همیشه اینجا به اسم رضا مطلب میزارم و هرچند کامنت زیاد نمیزارم در کل ولی اسمم رضایه..هنوز نیاز پیدا نکردم خداحافظی کنم بعد برم با یه اسم دیگه بیام

مدیر مهد کودک مارول
مدیر مهد کودک مارول
10 ماه قبل
پاسخ به  Marvel Man

به سطح ترول رو بیاریم؟ تو خودت اساس و پایه ترول هستی بچه!
تقصیر تو نیست سنت پایینه هنوز نمیدونی آزادی بیان به این معنی نیست که مثلا وسط دعا خوندن ملت تو کلیسا بری اندی بخونی برقصی ترول بازی در بیاری!
یا اینکه وقتی بحث جدی میشه بپری وسط بگی اسمم بابا برقیه میدونین کارم چیه..
آزادی بیان یعنی در چارچوبی که معین شده و همه اینجا به جز تو بهش مقید هستن بیان صحبتشون رو بکنن..اگه فیلم خوبه بیان بگن لذت بردن یا چرا خوبه یا اگه بده بیان بگن چرا بده و یه گفتگوی سالم شکل بگیره..
نه این که هر مطلبی این سایت میزاره سریع میری زیرش می نویسی فسیل و فسیلباز که بیان بهت توجه کنن و تو هم فکر کنی آدم مهمی هستی.
من خودم اینجا کامنت زیاد میذارم به اسم دیگه و حتی زمانی که تند بوده مدیرای سایت نیومدن سانسور کنن تا جایی که تونستن و اتفاقا اگه اینا میخواستن سانسور کنن تو رو خیلی وقت پیش نه بابت طرفداری از مارول که حق طبیعی تو هست، بلکه به خاطر ترول بودنت باید بن می کردن.

GIGA
GIGA
10 ماه قبل

کاربر اسکورسیزی به اندازه این تروله و حتی بدتر