عملکرد ضعیف فیلم «پری دریایی کوچولو» دیزنی در گیشه چین، سوالاتی را در مورد مشکلات روزافزون هالیوود در دومین بازار بزرگ سینمای جهان مطرح کرده است.
به گزارش مووی مگ به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وبسایت فروش گیشه «باکس آفیس موجو» بازسازی لایو اکشن «پری دریایی کوچولو» از زمان اکران در سینماهای چین در ۲۶ می تنها ۳.۶ میلیون دلار فروش داشته است.
این فیلم با بازی «هلی بیلی» در نقش پری دریایی آریل، زمانی در چین اکران میشود که هالیوود تلاش میکند به بازاری که به طور فزایندهای تحت تسلط تولیدات داخلی است بازگردد و مقامات چینی تمایلی به تایید فیلمهای غربی برای اکران نشان ندادهاند.
برخی نژادپرستی را عامل شکست این فیلم در گیشه میدانند. واکنش شدید نژادپرستانه در غرب در سال ۲۰۱۹ و زمانی شکل گرفت که «هلی بیلی» بازیگر آمریکایی آفریقایی تبار برای ایفای نقش اصلی آریل انتخاب شد و و ماه گذشته روزنامه دولتی چینی گلوبال تایمز نیز مقالهای منتشر کرد و دیزنی را به «شمول اجباری اقلیتها» و «داستانگویی کند و غیرمسئولانه» متهم کرد.
«پری دریایی کوچولو» تنها ۲.۵ ستاره در «Douban» یک سایت محبوب بررسی و نقد فیلم در چین دریاقت کرده است. سایت نقد و بررسی آمریکایی «IMDb» هفته گذشته ادعا کرد که این فیلم هدف فعالیت امتیازدهی غیرمعمول از سوی افرادی بوده است که سعی در کاهش رتبه فیلم داشتند.
اما بسیاری از نقدهای منفی فیلم در چین به جای اینکه به طور خاص به انتخاب بازیگران فیلم متمرکز باشد به طرح و اجرای فیلم انتقاد میکنند.
«کریس فنتون» نویسنده کتاب «تغذیه اژدها» در مورد چین و هالیوود، گفت: «مشکلات فیلم در چین نشان دهنده چالش گستردهتری برای کمپانی دیزنی است و هالیوود در دهه گذشته جایگاه بزرگی را در بازار از دست داده است، اما دیزنی بهویژه در سالهای اخیر با مخالفتهای سختی از سوی پکن مواجه شده است».
این شامل تلاشهای «باب ایگر» مدیر اجرایی دیزنی، برای جلب نظر پکن و در عین حال آرام کردن قانونگذاران آمریکایی است که به طور فزایندهای در مورد چین جنگطلب هستند. «ایگر» در نوامبر، کمتر از یک سال پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی دیزنی، به ریاست دیزنی بازگشت.
او پیشتر به بهبود روابط این شرکت با دولت چین و مذاکره برای افتتاح پارکهای موضوعی در شانگهای و هنگ کنگ پرداخته بود و چند روز پس از بازگشت او به کمپانی دیزنی، فیلم «آواتار: راه آب» برای اکران در چین تایید شد.
دیزنی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همکاری با مقامات سین کیانگ (منطقهای در غرب چین که در آن اویغورها و سایر اقلیت ها به شدت تحت ستم قرار دارند) برای فیلمبرداری از بخش هایی از فیلم «مولان» به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید و بار دیگر عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را به آمریکا واگذار کرد.
گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریعتر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
حذب کمونیست چین حداقل موفق عمل کرده داداش و الان داره کل فیلم های دنیا رو پخش میکنه این سیاست کثیف دیزنی است که رو آورده به پول حمایت داغون از سیاهپوست ها لگبت ها و فمنیست ها
هر کی فکر کنه که شکست تجاری این انیمیشن به خاطر نژادپرستی هستش کاملا در اشتباهه. این فیلم آشغاله. یک زباله به تمام معناس. لایواکشنهای دیزنی مفت نمیارزه. دیزنی کاملا افتاده تو سرازیری. هیچ ایده جدیدی برای انیمیشن نداره. از بدبختی رو آورده به لایواکشنسازی.
هر وقت چین قبول کرد می شه مذهبی به جز کمونیسم داشت، ممکنه باور کنه دوران اقلیت پنداشتن نژادهای غیر سفید هم رسیده. بازار چین رو همین دیزنی بوجود آورد و حالا بین چین و آمریکا طوری گیر افتاده که نه راه جلو رفتن داره و نه عقب اومدن.
هالیوود اگه هزینه تولید فیلم و پایین تر بیاره و بازارهای داخلی خودش و اروپا و بقیه نقاط دنیا به جز چین و خوب پوشش بده، دیگه نیازی به این کمونیستهای بی همه چیز و دو دره باز نداره. میتونه اینارو ول کنه به حال خودشون با اون فیلمهای سفارشی و دولتیشون که خط به خط میشینن فیلمنامه ها رو میخونن و حذف و سانسور میکنن. آدم حالش از فیلماشون که همش تاریخ و سفارشی میکنن دیگه به هم میخوره.