«کریستفر نولان» رکورد هموطنش «استنلی کوبریک» و «مارتین اسکورسیزی» در آیامدیبی (IMDb) را شکست. این فیلمساز بریتانیایی یا به قول «کیلین مورفی» بازیگر «اپنهایمر» (Oppenheimer) «بهشدت انگلیسی» حالا بیشترین فیلم را در میان ۲۵۰ عنوان سینمایی برتر آیامدیبی دارد.
به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، پیش از اکران «اپنهایمر»، هفت فیلم کوبریک و اسکورسزی به فهرست ۲۵۰ عنوان برتر آیامدیبی راه پیدا کرده بود. اما پس از اکران این فیلم تاریخی، نولان به تنهایی با ۸ فیلم در این فهرست رکوردشکنی کرده است. «اپنهایمر» تا این لحظه امتیاز ۸.۷ دریافت کرده و به سومین فیلم برتر نولان در آیامدیبی بدل شده است.
«شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) در حال حاضر با امتیاز ۹ بهترین فیلم نولان در فهرست ایامدیبی است و پایینتر از «رستگاری در شاشنگ» (The Shawshank Redemption) و «پدرخوانده» (The Godfather) در رتبه سوم برترینهای تاریخ قرار دارد.
«تلقین» (Inception) با امتیاز ۸.۸ در رتبه چهاردم، «میانستارهای» (Interstellar) با امتیاز ۷.۸ در رتبه بیست و چهارم، «حیثیت» (The Prestige) با امتیاز ۸.۵ در رتبه چهل و سوم، «ممنتو» (Memento) با امتیاز ۸.۴ در رتبه پنجاه و ششم، «شوالیه تاریکی برمیخیزد» (The Dark Knight Rises) با امتیاز ۸.۴ در رتبه هفتادم، و «بتمن آغاز میکند» (Batman Begins) با امتیاز ۸.۲ در رتبه صد و بیست و نهم جای گرفتهاند.
علاوه بر کوبریک و اسکورسیزی، «آکیرا کوروساوا» با شش فیلم از ۳۱ فیلم کارگردانی شده، و «استیون اسپیلبرگ» با ۶ فیلم از ۳۳ فیلم کارگردانی شده بیشترین فیلم را در فهرست عناوین برتر آیامدیبی دارند. «آلفرد هیچکاک»، «کوئنتین تارانتینو»، «هایائو میازاکی»، «چارلی چاپلین»، «بیلی وایلدر»، «سرجو لئونه»، «اینگمار برگمان»، «جیمز کامرون»، «دیوید فینچر»، «پیتر جکسون»، «ایتان کوئن»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «ریدلی اسکات»، «فرانک کاپرا»، و «کلینت ایستوود» دیگر فیلمسازانیاند که بیش از سه فیلم در فهرست برترینهای تاریخ سینما در آیامدیبی دارند.
چقدر این روزا دعوا سر طرفداران نولان و اسکورسیزی شده، در صورتی که من فکر میکنم با احترام ب این دو فیلمساز، هیچ کارگردانی رو دست جیمز کامرون نخواهد آمد،فیلم علمی تخیلی میخوای ببینی برو فیلم های ترمیناتور ۱ و ۲ و آواتار ۱ و۲ رو ببین، فیلم درام میخوای ببینی برو تایتانیک ببین، فیلم ترسناک میخوای ببینی برو آلیِن ۱ رو ببین، این بهترین کارگردان بهترین بازی رو از بازیگرهاش میگیره، باعث کشف استعدادهای فراوانی مثل دیکاپریو و آرنولد، سگورنی ویور و … میشه ک بعد ها این بازیگران میشن نقش ۱ فیلم های اسپیلبرگ و اسکورسیزی و تارانتینو، خالق سبک های عظیمی درجلوه های ویژه، نویسندگی بیشتر آثارش با خودشه، اصن این بشر یعنی هنر سینما، یه نمونه ی تمام عیاره
آواتار علمیه؟! اینو دیگه کجای دلمون بذاریم. اواتار یه فیلم تخیلی محض هست به جز جلوه های ویژه هم هیچی نداره. فیلم علمی میخوای فقط اینترستلار استاد نولان
من هم به لطف زحمات بسترگسترانه کاربر اسکورسیزی تونستم یک ملاقات خصوصی با دختر جناب مارتی داشته باشم و فیلم قاتلان فسیل مون رو زودتر از بقیه ببینم و میتونم بگم فارغ از تمام مسائل فیلم خیلی بدیه!
همون لحظه ای که بخش امتیاز imdb فیلم باز بشه آماده هستم که امتیاز ۱ از ۱۰ رو وارد کنم!
دوست عزیز اشتباه گرفتی من اصلا نمیدونم مارتی دختر داره یا پسر.من فن خودش و فیلماشم با زندگی شخصیش کاری ندارم اما به طور اتفاقی دختر جناب نولان رو در افتتاحیه اوپنهایمر دیدم.ماشالا چقدر خانوم و زیبا.باورم نشد نولان یه دختر ۲۲ ساله داره!حالا اگه شما دوست عزیز که با این خدمات بسترگسترانه آشنا و وارد هستی لطف کنی یه ملاقات خصوصی برای من با دختر جناب نولان ترتیب بدی بی نهایت ازت ممنون میشم.البته تشکر خشک و خالی هم که نمیشه به هر حال شما هم زحمت میکشی شیرینیت محفوظه😉
تکذیب نکن دیگه… همه میدونن وظیفه تو چیه 🙂
همین الان ملاقات خصوصیم با دختر جناب نولان تموم شد.خیلی چسبید.شیرینی نوش جونت کارت درسته👋👋
از نولان خوشم میاد چون بر خلاف رویه فعلی هالیوود که یا شاهد ابرقهرمانیهای خز شده هستیم یا موضوعاتی تکراری..مثلن مامور سیای باز نشسته که وارد ماجرای نجات دنیا میشه…و یا خزعبلات ترویج lgbtqrstvwxyzو یا سیاهپرستی.و یا بازسازی شاهکارهای قدیمی تذهیب شده با ایدئولوژیهای .ابلهانه عصر جدید و مورد قبول چپولها و دموکراتها..این کارگردان موضوعهای خوب و بکری رو بدور از شعارهای احمقانه هزاره سومی انتخاب می کنه…
جایگاه نولان کاملا در سینما و بین مخاطبان سینما به حق هست. ما نداشتیم و نداریم که یه کارگردان به این شکل روی مخاطبان جدی و منتقدان تاثیر بذاره و بعد از اونطرف گیشه های مخصوص مخاطب عام رو فتح کنه. نداشتیم فیلم دارای نقص بسازن ولی کل کارنامه شون حتی یه فیلم که با استانداردهای سینمایی بشه بهش گفت بد نداشته باشن. بخواید یا نخواید دستاورده. کی میتونست جز نولان زندگی اوپنهایمر رو ببره به سینما و چنین واکنش هایی از منتقدان بگیره و از اونطرف اندازه جان ویک ۴ بفروشه؟! دوستان تعصبات رو نمیخوان بذارن کنار و کاریش نمیشه کرد ولی نولان بخواید یا نخواید، تو عصر هوش مصنوعی از معدود امید های باقی مونده سینماست. من هر وقت این رو گفتم یه سری اسم برام آوردن از لانتیموس و آری آستر و وینلوو که واقعا به شخصه خندم گرفت چون از هر نظر نگاه میکنی در حد و اندازه نولان نیستند!
8.7 یا خدا عجب شاهکاری باید باشه
من فیلمو دیدم و فارغ از همه این صحبتا فیلم بسیار بدیه.اینو جدی میگم نه واسه اینکه بخوام حرص نولان فنا رو دربیارم.من امتیاز بالای اینتراستلار و اینسپشن و دارک نایت رو میفهمم ولی اوپنهایمر اصلا اون فیلمی نیست که امتیازش اینقدر بالا باشه.۳ ساعت وراجی های خسته کننده سیاسی بدون هیچ جذابیتی که مثل شکنجه می مونه.گول تریلر و این امتیازا رو نخور.حالا میخوای لحظه شماری کن واسه اومدنش ولی ضدحال میخوری از ما گفتن بود
فیلمی که تو بگی بده حتما خوبه
این واکنش ها کاملاً قابل پیشبینی بود. زمان تنت چون نرفت تو ۲۵۰ imdb تهدیدی حس نکرد این جماعت ولی حالا چی؟!
نشون میده وقتی نولان آرت هاوسی ترین فیلم کارنامه اش هم بسازه یه عده گاردشون بالاست! مهم نیست، کاربران imdb اون چیزی رو که میخوان میپسندن. به من هم اگه بود اون رفقای خوب اورریتد رو شوت میکردم بیرون از لیست ولی به من نیست پس و من و بعضی ها بهتره بدونیم یه رای واقعی بیشتر نداریم و جو سازی نکنیم!
😂😂😂😂😂😂
نولان کارگردان بسیار بزرگی هست و بشدت قابل احترام مخصوصا برای خودم با فیلم های پرستیژ و اینسپشن ولی امثال جان فورد و اسکورسیزی و کوبریک و کوروساوا و چند نفر دیگه کارگردان های مولف هستن. رکوردهای یه کامینیوتی عام (خودم هم همین دسته هستم) معیار درستی نیست.
هیتی به نولان نیست ولی آثار نولان به قولی پرفکت نیست و در مسائلی مثل شخصیت پردازی و بالانس کلی فیلم ضعف داره.
جان فورد و اسکورسیزی اورریتد هستند.
خیلی هم معیار درستی هست چون اینها با رفتن به سالن ها این صنعت رو زنده نگه داشتن. شما اگر میخوای کلاس فیلمسازی بزنی مختاری از این کارگردان ها بت سازی کنی ولی بیننده اون چیزی رو که میخواد میپسنده.
فیلم باید عوام فهم خواص پسند باشه . بعضیا رو دیدم فلان فیلم نولان رو به به و چهچه میکنن ولی وقتی دوتا سوال ازشون بپرسی فیلم چی میخواست بگه یا اینجاش چی شد توش میمونه یا میره نقد فیلم میخونه میبینه تا بتونه بفهمه و وقتیم که فهمید میگه وای عجب خداییه این نولان . نه داداش فیلم ساختن کلاس علم و فلسفه نیست اینایی که طرفدار نولانن بیان من دوتا سوال بپرسم از تلقین و اینتراستالر و تنت ببینم چند مرده حلاجن. به نظر من بهترین فیلم نولان همون سه گانه بتمنه
شما بیا بپرس هرچی میخوای خودم جوابتو بدم!
فیلم ساختن کلاس فلسفه نیست پس چرا بعضی ها اون تارکوفسکی رو «آقای سینما» مینامند؟! کلاس علم نیست یعنی چی؟
شما برو باربی رو ببین بسیار عوام پسنده و رقص و آواز هم میگن داره عین فیلمای هندی. اوپنهایمر رو بذار واسه ما خاص پسندا
دوست عزیز به سلیقه شما احترام میذارم شما بتمن نولان رو دوست داشتید و بقیه فیلماش رو نه این نشون دهنده سبک مورد علاقه شماست. حالا ایرادش چیه که یکی هم فیلمای علمی دوست داشته باشه؟ به عنوان مثال کسایی که عشق علم نجوم هستن از دیدن فیلم اینترستلار لذت میبرن افراد دیگه هم که سررشته ندارن میرن چه قبل فیلم چه بعدش نکات علمیش رو سرچ میکنن خوب این ایرادش چیه؟ بده بری دنبال علم؟ بده در مورد مباحث علمی در قالب یه داستان جذاب چیزای جدید یاد بگیری؟ مشخصه که نولان سبک فیلمسازیش بر پایه مباحث علمی هست و معلومه که خودش هم عاشق علم فیزیک و شیمی و نجوم هست همین هم باعث شده اساس فیلماش بر مبنای مباحث علمی باشه. همین باعث شده طرفدارای خاص خودش رو داشته باشه. من که واقعا شیفته ی این کارگردانم. انشالا حالا حالاها برامون فیلم های جذاب علمی بسازه
داداش اشتباه متوجه شدی من نمیگم چرا کسی بره فیلم با مضمون علمی بسازه من میگم باید جوری بسازی که مخاطب عام فهمش کنه اینکه بیای یه مطلب پیچیده رو پیچیده توضیح بدی هنر نیست اگه ساده ش کنی خدای اون کاری مثل یه معلمی که یه مبحث سخت علمی رو میخواد به شاگرداش توضیح بده اگه تونست جوری بفهمونه که همه بفهمن یعنی استادی . سینما جای سرگرمیه جای این نیست فقط یه سری خواص که سررشته دارن متوجه بشن وگرنه اصن میرفت مستند علمی میساخت. نولان بلدش نیست یه چیزی بسازه عوام بفهمن بعدم که نمیفهمن میگن لابد من خنگم وگرنه تو خیلی خفنی!
آقاجان نولان رو سالها پل بین مخاطبان عوام و خواص نامیدند نشریات، شما چی رو متوجه نشدی و نمیشی بگو برات توضیح بدم!
بله تنت روایتش از جایی به بعد گیج کننده میشه و صدای فیلم هم مشکل داره و موزیک زیادی بلنده و دیالوگ رو مشکل میکنه فهمش رو، شاهکار نیست. دانکرک هم اون کرم زمانی ای که با موج شکن و هواپیما و قایق ریخت رو من هم خوشم نیومد بعلاوه اینکه کل فیلم فقط یه المنت دراماتیک با اون سرباز شوک شده و پسری که تصادفی میکشه داره و بقیه شخصیت ها یه بعد بیشتر ندارن. فیلمبرداری و صدا عالیه البته. بقیه فیلم هاشو شما توجه کنی متوجه میشی دیگه. اینسپشن از طریق توضیحات به کارکتر آریاتنی (که جالبه بدونید کلی هم انتقاد میکنن بعضیا بهش به این خاطر و میگن اکسپوزیشن فیلم بیش از حده) همه چیز رو توضیح میده، ممنتو پازل و کنار هم قرار دادن هست و اینتراستلار هم فقط یه ذره دقت میخواد (اون هم اون سکانس معروف خم کردن کاغذ و فروکردن خودکار رو داره واسه شما!). پرستیژ و سه گانه بتمن و بی خوابی هم که روایت کاملا ساده قابل فهمی دارن. تروخدا اذیت نکنید دیگه، یه طرف میان فاز منتقد براشون میداره میگن همه چیز در سینما متن است و جز متن نیست و نماد جایی ندارد و متریالیسم نولان فلان است و از این چرت و پرتا که در نهایت برسیم به اینکه نولان سلیقشون نیست و یه عده هم مثل شما میگن چرا عوام فهم تر نیستن این فیلم ها!
خدارو شکر صد و بیست سال سینما در دسترس همه هست با کلی سبک و روش قصه گویی مختلف، نولان رو دوست ندارید بکشید بیرون ازش.