خلاصه داستان «بعد از رفتن»:
پس از این که آرش (صابر اَبَر) پس از چند سال زندگی در جنوب متوجه می شود که همسرش به ایران بازگشته، تصمیم می گیرد به تهران بازگردد و به دنبال او بگردد اما…
کارگردان:
رضا نجاتی: فیلمساز جوان ایرانی که پیش از این فیلم کوتاه «ارفاق» از او منتشر شده بود و «بعد از رفتن» نخستین تجربه فیلمسازی بلند این کارگردان محسوب می شود.
نقد فیلم «بعد از رفتن»:
جدیدترین فیلم رضا نجاتی همان معضل همیشگی فیلمهای ایرانی یعنی فیلمنامه را دارد. داستان در این جا درباره مرد تنهایی است که برای یافتن همسرش که چند سال پیش او را ترک کرده به تهران باز میگردد و قرار است در جریان ملاقات با افراد مختلف، تغییراتی در زندگیاش شکل بگیرد. این فرمول پیشازاین بارها در سینمای ایران مورداستفاده قرار گرفته بود؛ اما فیلم رضا نجاتی نهتنها در مقایسه با آنها فیلم بهتری روانه سینما کرده؛ بلکه حتی در این جا اثری ضعیفتر را شاهد هستیم.
در فیلمسازی، زمانی قصه قصد ایجاد تعلیق را داشته باشد، نیازمند پرورش شخصیتها و سپس ارائه پیچوخمهای داستانی است تا در نهایت ضربه نهایی به تماشاگر وارد شود. رویهای که در «بعد از رفتن» به طور کامل نادیده گرفته شده و فیلمساز با ارائه اطلاعات قطره چکانی و اغلب بیهوده، زمان مفید فیلم را کاهش داده است.
بهعنوانمثال، اشاره به توانایی رانندگی شخصیت اصلی داستان در فیلم چه کاربردی دارد؟ آیا این موضوع که درگذشته منجر به حادثهای شده، در زمان حال قرار است تغییری در قصه ایجاد کند؟ یا اشاره به همسر اول که بارداری او از طریق رحم اجارهای و سپس ازدواج با فرد موردنظر شکلگرفته، چه تأثیر مشخصی در قصه ایجاد کرده است؟
«بعد از رفتن» سرشار از چنین جزئیات اضافهای است و به همین جهت است که بعد از گذشت یک ساعت، هنوز تماشاگر بهدرستی شخصیت اصلی داستانش را نمیشناسد و متعاقباً، دنیای او را هم درک نمیکند. دنیایی که در آن او با پدر خود مشکلی قدیمی دارد؛ اما فیلم به سادهترین شکل ممکن آن را مطرح و خاتمه میدهد و این اختلاف بدون این که اتفاق ویژهای رخ دهد، بهسادگی برطرف میشود!
(این پاراگراف انتهای فیلم را لو میدهد) بااینحال، اصلیترین اشتباه فیلم در پایانبندی رخ میدهد. جایی که فیلمساز بهجای باز کردن اصولی همان گرههای غیراصولی ابتدای فیلم، بهراحتی زن را به زندگی مرد باز میگرداند و با گفتن جمله: «ببخشید»، زندگی مرد دوباره سروسامان میگیرد و همه چیز به خیروخوشی به پایان میرسد! پایانبندی عجولانه و بی جزئیاتی که مشکلات منطقی فیلم را دوچندان میکند و سؤالات فراوانی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که هیچ پاسخ قانعکنندهای برای آن وجود ندارد.
نقد ویدئویی فیلم «بعد از رفتن»:
«بعد از رفتن» شاید بهسختی حتی 20 دقیقه قصه مفید داشته باشد. فیلمی که اطلاعاتش را به صورت قطره چکانی به مخاطب میدهد و قصد دارد با این روش تعلیقی در داستان ایجاد نماید اما این جزئیات بیهوده، غیرلازم و البته، اضافه هستند و تاثیری هم در پیشبرد فیلمنامه ندارند؛ مخصوصاً که وقتی گره گشایی اصلی صورت میگیرد متوجه میشویم که ماجرا سادهتر از آن بوده که این همه موش و گربه بازی به راه بیفتد!
نمره: 3/10
منتقد: میثم کریمی
با نقدی که نوشتین کاملا موافقم.
فیلم کاملا بی کیفیت بود در همه ابعاد !
واقعا آدم می ماند چگونه تهیه کننده های ما روی چنین فاجعه هایی سرمایه گذاری می کنند .؟
این بازیگران پر ادعای ما که همیشه ادعای این را دارند باید فیلمنامه خیلی با کیفیتی به دستشان برسد تا قبول همکاری کنند و مدعی فهم بالا در تشخیص فیلمنامه خوب از بد هستن ولی بعدش میان و مزخرفاتی مثل فیلم بعد از رفتن را بازی می کنند ؟
خجالت آوره !!!
من کاملا واقف هستم که بازیگران سینمای ایران نه تنها کتاب نمی خوانند بلکه فیلمنامه ها روز دنیا رو که متریال کارشان هم هست نمی خوانند و کاملا در موضوع کارشان ذهنی کهنه دارند
فقط و فقط دروغ در مصاحبه هایشان ارائه میدن و پز سخت پسندی ، آخه شما که توی تمام مزخرفات این سالها سینمای ایران بازی کرده آید و بسیار به حضورتان مفتخر بودید . پس کجاست آن خروجی با کیفیت ؟ کجاست آن فیلمنامه قوی که شما انتخاب کردید ؟
واقعا آدم حالت تهوع می گیرد از اینهمه ریاکاری در اهالی ضد هنر و ضد فرهنگ !
برای پول رفتی در این مزخرفات بازی کردی خوب راحت بیا بگو انتخابم بخاطر پول بوده . صادق باش صداقت همیشه قابل احترامه
اما نیا به دروغ در مصاحبه هایت از فیلم دفاع جانانه بکن زشته مردم را نادان فرض کردن .
حالا این وسط بازیگران و عوامل کار بلد و شرافتمند و علمی هم داریم در سینمای ایران که حسابشان از این نوع بازیگران جداست اما متاسفانه این افراد ارزشمند و فهیم
۱ درصد کل سینمای ایران را تشکیل می دهند و بسیار اندک هستن
باید این واقعیت را پذیرفت
۹۹ درصد بازیگران و عوامل سینما متاسفانه اشتباهی هستن
و فرصت طلب
نمره من به این فیلم ۱ از ۱۰ است
فیلم خوب شروع شد
اما بعداز 15 دقیقه زد به جدول
بازیگران هم ضعیف بودند مخصوصا صابر ابر که در همه سکانس ها گویی عصا قورت داده و
هیچگونه ری اکشن خاص از او ندیدیم
گویا بازیگری اش فقط در دو حالت تعجب و خشم خلاصه شده بود و…
نقد شما کاملا درست و دقیق بود و به آن باید بازی های ضعیف بازیگران را هم اضافه کرد و حیف وقت که صرف دیدن این فیلم بشود .همه چیز در این فیلم بی ربط و اضافه بود
من از صابر ابر یه چند تا کار دیدم اما به غیر از غورباقه هیچ جای دیگه خوب و حتی قابل قبول ایفای نقش نکرده بود.
چنین بازیگرایی باید مثل نوید محمد زاده یه سری نقش های خاص رو فقط قبول کنن و توش ماهر بشن
توی فیلم هایی با موضوع های متفاوت کار کردن و ایفای نقش های متفاوت تر مثل جواد عزتی کار هر کسی نیست