پلتفرم (The Platform) یکی از آثار محبوب نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ بود. اثری که با نگاهی انتقادی به جوامع کنترلگر، زندانی طبقاتی را ترسیم کرد و به شکل مینیمالیستی به سرنوشت آدمهای محبوس شده در این زندان پرداخت. «پلتفرم» توانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند و نتفلیکس بهسرعت اقدامات لازم برای ساخت دنبالهای برای آن را مهیا کرد.
در قسمت دوم «پلتفرم»، ما این بار داستان زن و مردی را میبینیم که مانند قسمت اول به زندان طبقاتی آورده شدهاند. افرادی که با اهداف گوناگون در این محل حاضر شدهاند و حالا باید قوانینی که برای مصرف غذا تعیین شده را رعایت نمایند. اما اتفاقات مطابق قانون پیش نمیرود و…
«پلتفرم 2» مانند قسمت اول، به مفاهیمی اشاره میکند که تماشاگر برای تحلیل آن میبایست به چیزی فراتر از متن توجه نماید. البته برخی از این ارجاعات کارکرد نسبتاً قابل قبولی در فیلم پیدا میکنند و برخی دیگر، ابهامات بیهودهای هستند که بی خود و بی جهت بر پیچیدگی قصه افزودهاند. در این جا نگاهی بیندازیم بر برخی از ابهامات فیلم «The Platform 2»، با این توضیح که پاراگرافهای بعدی، داستان فیلم را لو میدهد:
نقاشی سگ در فیلم «The Platform 2» به چه معناست؟
نقاشی سگی که در حال غرقشدن است، نقاشی معروفی است که توسط هنرمند اسپانیایی فرانسیسکو گویا خلق شده است. این نقاشی که با نام “سگ” (به اسپانیایی: “El Perro”) شناخته میشود، اغلب بهعنوان نمادی برای مبارزه یک مرد با نیروهای شیطانی تفسیر میشود. در «The Platform 2» این نقاشی بهعنوان مسیر سفر پرمپوان ترسیم میشود. در واقع بهاینترتیب، فیلم این نکته را یادآوری میکند که او در مسیر با موانع فراوانی مواجه خواهد شد که هرکدام از قبلی بزرگتر است.
در انتهای فیلم «The Platform 2» چه اتفاقی میافتد؟
در هر دو قسمت از فیلم «پلتفرم»، گودال بهعنوان یک برزخ خودخواسته برای شخصیتها به تصویر کشیده شده است. در این برزخ آنها حق انتخاب دارند؛ یا هرچه بیشتر در عذاب و جهنم وارد شوند و یا توبه کرده و روح خود را آزاد نمایند. به جهت این که هر دو شخصیت اصلی قسمت اول و دوم «The Platform 2» در نهایت گناهان خود را میپذیرند، با آزادکردن یک کودک معصوم، در واقع زندگی جدید و پاکی را هدیه میکنند. آنها روح آسیبدیده خود را فدا میکنند تا روح پاکی خلق شود.
هدف از قراردادن کودکان در Platform 2 چیست؟
در این مورد نمیتوان با قطعیت نظر داد اما میتوان فرض کرد که این محل، آزمایشگاهی برای بررسی رفتار انسانهاست. به نظر میرسد که آنها نمیخواهند باعث همبستگی زندانیان شوند بلکه، مواردی که منجر به همبستگی آنها میشود را مشاهده نمایند. در واقع، زندانیان صرفاً موشهای آزمایشگاهی هستند تا دولت بتواند رفتار انسان را تجزیهوتحلیل نماید تا یافتههای جدید در دنیای واقعی پیادهسازی و برای کنترل جوامع بشری مورداستفاده قرار بگیرد.
بااینحال، نمیتوان با قطعیت در مورد کودکان در این محل اظهارنظر کرد و فیلم هم داشتههای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار نمیدهد.
صحنهای که کودک، زنی را در آغوش کشیده به چه معناست؟
این صحنه کوتاه به نظر میرسد که اشاره به آزمایشهایی است که در این زندان طبقاتی بر روی انسانها انجام میشود و نتایج متفاوتی به همراه دارد. اگرچه در طول فیلم و حتی در قسمت قبل، شخصیتها بهنوعی رستگاری را در انتهای فیلم تجربه میکنند؛ اما این تنها سرنوشت انتخاب شده در این زندان طبقاتی نیست و افراد با انتخابهای گوناگون میتوانند نتایج مختلفی را کسب کنند که این سکانس کوتاه به این موارد اشاره دارد.
دیگر مواردی که در «The Platform 2» مورد اشاره قرار گرفتهاند، پیچیدگی چندانی ندارند و بیشتر شبیه به گلایه از جوامع مدرن سوسیالیستی سرکوبگر است که به بهانه نظم عمومی، در حال رقمزدن فساد هستند. «پلتفرم 2» برای انتقاد از این وضعیت، رگههای مذهبی را هم وارد داستان کرده که کارکرد چندان مناسبی ندارند و به دور از ظرافتهای تصویری هستند.
نقد و بررسی ویدئویی فیلم «The Platform 2» را در ادامه ببینید:
یکی دیگر از مشکلاتی که قسمت دوم «پلتفرم» تجربه میکند، افزودن بر ابهامات داستان است. اگرچه این ابهامات در قسمت اول جای دفاع داشت و میشد از آن بهعنوان عناصر مینیمال در شرح وضعیت جهان نام برد، اما بهکارگیری مجدد این مفاهیم به انضمام اضافهکردن ابهامات عجیب مانند صحنه ازبینرفتن جاذبه یا کودکان بدون هیچ توضیح خاص، این جا دیگر نمیتواند ارزشی به فیلم اضافه کند.
ازاینجهت، «The Platform 2» در مقایسه با قسمت اول در جایگاه پایینتری قرار میگیرد و به نظر میرسد که سازندگان برای ساخت قسمت دوم در یک هیجان مطلق فرورفتهاند و تصمیم گرفتهاند اثری با پیچیدگیهای روایی کمتر و با ابهامات بیشتر خلق کنند تا بار دیگر موفقیتهای قسمت نخست تکرار شود اما «The Platform 2» نهتنها نمیتواند اثر متفکرانهای باشد، بلکه به یک انتقاد سطحی از جامعه و طغیانگری آن بدل شده است؛ فیلمی که حتی نتوانسته خودش را بهخوبی تکرار کند.
نمره: 5/10
منتقد: میثم کریمی
طبقه همکف یا پایین ترین طبقه که افراد خاصی توش هستنو اول فیلم شبیه زامبی نشون داده میشن ٫ غذایی توش نیس / در اصل جاییه که ادم هایی که پاک شدن به اون طبقه میرسن ٫ مرد چاق بلاخره با پذیرفتن گناهش که غذای دیگری رو خورده و دروغ گوئه، خودکشی میکنه و به طبقه همکف میرسه ٫ پیرمرد جاقو بدست از شماره یک هنوز ادم نشده و با یه دیالوگ طلایی میگه من باهات پاییننمیام و توی زندان خودم گیر کردم ٫
بچه نماد پاکی ه و طبق دیالوگ اخر فیلم بچه هنوز فرصت داره ( باید بره توی طبقات زندگیکنه و ادم شه و لایق طبقه همکف شه ٫
سللم به شما محترم من فیلم خوب پلت فورم 2 به نظرم خوب بوده و اما کمی گیج کننده بود برای بیننده اما نظر کلی من یعنی چیزی که من از این فیلم برداشت کردم اینکه همه باید چیزی را دوست دارن یا سفارش میدن به دست بیارن بهتر بگم حق خودشان را بخورن به حق دیگران تعرض نکنن باز هم برام جالب بود
سلام بر جناب میثم کریمی
نقد بسیار خوب و جامع بود و راهگشا 👍🙏🙏🙏
کاش ادامه نمی دادنش
چرا جدیدا سازندگان هر ادامه که برای فرنچایز هاشون میسازن گند میزنن
دقیقن همینه…چون دفعه اول خلاقیت و انتفاعه….دنباله ها فقط واسه انتفاع و سود و تبدیل میشه به یه اثر سفارشی فاقد خلاقیت