نتفلیکس بهعنوان یکی از اولین و بزرگترین سرویسهای استریمی جهان در تولید فیلم و سریالهای مختلف فعالیت دارد و اگر شما از علاقهمندان به فیلم یا سریال باشید، با این سرویس آشنایی دارید و بهخوبی میدانید که این پلتفرم با وجود محبوبیت زیادی که داشته، با انتقادات بسیاری همراه است. آنچه در بررسی سریالهای نتفلیکس موردتوجه قرار میگیرد، دلایل انتقاد از این فیلمها و سریالها در راستای سطح کیفی و مضمون آنها است. با وجود اینکه برخی از آثار اورجینال نتفلیکس از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با آثار مشابه آنها در سینماها رقابت میکنند، منتقدان زیادی فیلم و سریال نتفلیکس را نقد میکنند. با ما همراه باشید تا دلایل انتقاد از سریالهای این سرویس استریم را بررسی کنیم.
دلایل انتقاد از سرویس نتفلیکس چیست؟
نتفلیکس بهعنوان رسانه محبوب در بین کاربران جهان شناخته میشود و توانستهاست در سالهای اخیر، اوقات خوبی را برای مخاطبان خود فراهم ساخته و فیلم و سریالهای جذابی را تولید کند. این سرویس استریمی تمرکز ویژهای در تولید فیلم و سریالهای اورجینال دارد و آثار اورجینال آن از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند. باتوجهبه اینکه این شبکه به بخش جداییناپذیر از صنعت فیلم و سریال تبدیل شده، طبیعی است که انتقادات زیادی راجعبه آن وجود داشته باشد. این شبکه در بیش از ۲۰۰ کشور جهان در دسترس کاربران قرار دارد و مشترکین آن میتوانند محتواهای ویدیویی نتفلیکس را دانلود کرده و به تماشا بنشینند. بیشتر انتقادهایی که درمورد این سرویس استریم وجود دارد، مربوط به داخل کشور است. در ادامه، دلایل انتقاد از این سرویس تولید و عرضه محتوای ویدیویی را بررسی میکنیم.
پخش برخی محتواهای نامناسب
دلایلی که باعث شده منتقدان نتفلیکس با این شبکه مشکل داشته باشند، به فرهنگ و قوانین سینمای ایران بازمیگردد. منتقدان عقیده دارند که فیلم ها و سریالهای نتفلیکس با برخی محتواهای نامناسب خود تاثیرات منفی زیادی در جامعه ایجاد میکنند و ممکن است بنیاد خانوادهها دچار آسیب شود. در برخی از فیلم ها و سریالهای این شبکه محتواهایی پخش میشود که به هیچ وجه با روحیه کودکان و نوجوانان سازگاری ندارد و ممکن است آنها را برای جستجوهای بیشتر وسوسه کند. البته هر منتقدی نظرات خاص خود را دارد و حتی همه منتقدان نظرات یکدیگر را نمیپذیرند.
کیفیت دانلود فیلم و سریال و حجم اینترنت مصرفی
یکی از دلایلی که باعث انتقال کاربران از این شبکه شدهاست، کیفیت و وضوح تصویر در دانلود فیلمها است. درواقع، یکی از نگرانیهای کاربران از دانلود فیلمها و سریالهای این شبکه، حجم مصرفی اینترنت آنها است. درصورتیکه مشترکین نتفلیکس بخواهند فیلمها را با کیفیت بالا دانلود کنند، در حجم مصرفی اینترنت خود با محدودیت مواجه میشوند. علاوهبر آن، کاربران ایرانی به نرمافزار اختصاصی نتفلیکس برای دانلود فیلمها نیاز دارند، چون دانلود از طریق مرورگر امکانپذیر نیست.
دسترسی کاربران ایرانی به شبکه نتفلیکس
از دیگر دلایل انتقاد از این سرویس استریم پخش محتوای ویدیویی، میتوان به عدم امکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی اشاره کرد. ایرانیها به دلیل تحریمهای حاکم بر کشور امکان دسترسی به این شبکه استریم را ندارند. بهعلاوه اینکه گروهی از منتقدان ایرانی بر این عقیدهاند که فیلم و سریال نتفلیکس با فرهنگ ایران سازگاری ندارد و به سرویسهای مشابه ایرانی آسیب وارد میکند؛ به همین خاطر، این شبکه در ایران فیلتر شدهاست. با این وجود، همچنان علاقهمندان فیلمها و سریالهای این شبکه با استفاده از ویپیان مناسب از جنبههای سرگرمی نتفلیکس استفاده میکنند.
فیلم و سریالهای محبوب نتفلیکس
در سالهای اخیر، بهخصوص در سال ۲۰۲۲ سرویس استریم نتفلیکس با مشکلات متعددی مواجه شدهاست. از مشکلات آن میتوان به از دست دادن تعداد زیادی از مشترکین این شبکه و ریزش سهام آن اشاره کرد. یکی از دلایل این اتفاقات، روی کار آمدن رقبای دیگری است که در حوزه فیلم یا سریال فعالیت میکنند. با این وجود نمیتوان از سریالهای جذاب و سرگرمکننده نتفلیکس چشمپوشی کرد. از بهترین فیلمهای نتفلیکس میتوان به فیلم فرستاده، فیلم آنها ابتدا پدرم را کشتند، فیلم بالا را نگاه نکن، قدرت سگ و غیره اشاره کرد. درنظر داشته باشید که حتی سریالهای محبوب این شبکه نیز برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیست و به همین خاطر، تماشای این فیلمها در یک محیط خانوادگی چندان توصیه نمیشود. شاید یکی از جدیترین دلایل انتقاد کاربران و منتقدان از این فیلمها، همین مسئله باشد.
جمعبندی
در این مطلب، راجعبه دلایل انتقاد از فیلم و سریال نتفلیکس صحبت کردیم و معیارهایی که باعث انتقاد زیاد از این شبکه استریم پخش محتوای ویدیویی شدهاست را موردبررسی قرار دادیم. طبیعی است که شبکههای پرطرفدار در صنعت سینما با انتقادات زیادی از جانب گروههای مختلف همراه باشند که برخی از این انتقادات بهجا هستند. برخی از گروهها اعتقاد دارند که محتوای برنامههای نتفلیکس با فرهنگ و قوانین کشور اسلامی ما سازگاری ندارد و ممکن است باعث ترویج برخی از رفتارهای ناخوشایند و ناشایست شود. شما میتوانید برای سرگرمی و تماشای فیلمهای جذاب از مجله باحال مگ کمک بگیرید و با سریالهای محبوب ارائهشده در آن آشنا شوید. همچنین در باحال مگ بیوگرافی بازیگران و اطلاعات کاملی در مورد فیلم ها و سریال ها وجود دارد.
منظور از منتقدای ایرانی نت فلیکس بیشترشون همون رانتی ها و حکومتی هاند
که وقتی جیبشون پرپول باشه و به محتوایی که انتقاد دارن رو بتونن در انتالیا و تایلند و این ور اونور ببینن.
همیشه اعتراضشون برای حذفه.
قدرت و پول بیت المال رو از اینا بگیر برات لیبرال هم میشن
نتفلیکس وقتی تو سال ۲۰۱۳ شروع کرد به انتشار محتوای اورژینال، خیلی ها گفتن این موضوع بازی رو کاملا درمورد تلویزیون و حتی سینما عوض خواهد کرد و پیشبینیشون کاملاً درست بود.
انتشار یه فصل کامل از یه سریال در یک روز، با کیفیت ساخت در حد آثار HBO و بعضاً حضور بازیگران تراز اول جهان و رزولوشن ۴k، خودش به اندازهی کافی انقلابی بود. بعدش شاهد بودیم که ظرف چند سال بعد، فیلم های سینمایی تولید و منتشر کردن و بعضی از این فیلم ها بودجه های بالای صد میلیون دلاری داشتن و توسط کارگردان های مطرح ساخته شده بودن، از نظر فرم تفاوتی با فیلم های سینمایی عادی نداشتن و حتی بعضی هاشون نامزد اسکار هم شدن بجای اینکه بخوان تو رده بهترین تله فیلم های امی نامزد بشن!
خیلی کمپانی ها مثل آمازون از همون ابتدا سعی کردن فرمول اینهارو کپی کنن ولی غول بازی تا انتهای دهه ۲۰۱۰ نتفلیکس بود. با اینکه با ورود دیزنی پلاس به بازی و شروع به کار سرویس های استریمِ دیگه رقابت برای نتفلیکس جدی شد و دیگه یکه تاز نبود، چیزی که اهمیت داشت این بود که جریانی که نتفلیکس شروع کرده بود چهره رسانه رو برای همیشه عوض کرد. تو آمریکا الان طبق آمار، مشترکین سرویس های استریم تعدادشون بیشتر از اشکال سنتی مثل برادکست و کابل هست و اینها همگی با نتفلیکس شروع شد.
البته به مشکلاتی هم تو ابتدای همین دهه ۲۰۲۰ خوردن که باعث شدن شکل عرضه محتوا تا حدودی تغییر کنه؛ از جمله این که با وجود ایجاد سرویس استریم توسط همه شبکه ها و کمپانی ها وسط رقابت سختی افتادن، این که میگفتن دارن زیادی برای پروژه ها ول خرجی میکنن و باعث زیان مالی میشه، این که دارن بخاطر پسورد های اشتراکی کاربران صدمه میبینن و تعداد آثار موفقشون کمتر شده. این شد که دیگه شاهد بودیم آثاری مثل فصل ۴ استرجر ثینگز و دو فصل آرکین و کبری کای رو بخش بخش و هفتگی منتشر کردن بجای اینکه مثل قدیم یکجا منتشر کنن.
با همه اینها، هنوز با بیش از دویست و هشتاد میلیون مشترک تو سراسر دنیا، تو بازار استریم شماره یک هستن.
درکل خوب یا بد، نتفلیکس شیوه ارائه و انتشار محتوا رو برای همیشه عوض کرد، دوران طلایی تلویزیون رو تبدیل کرد به دوران طلایی سرویس های استریم و مرز سینما و تلویزیون رو تا حد زیادی از بین برد و انواع و اقسام محتوای سرگرمی، از فیلم و سریال گرفته تا مستند و استندآپ کمدی و مسابقه ورزشی رو آورد روی مانیتور تمام دستگاه های الکترونیکی مدرن که همه قابلیت اتصال به اینترنت دارن، تو ایران هم برای چندین فیلم دیگه انتظاری واسه انتشار کیفیت غیرپرده ای کشیده نشد!
درمورد بحث فرهنگی شاید یه آنالیز اساسی لازم باشه ولی تا اونجایی که من دیدم، نتفلیکس وضعیت معتدلی داره از این جهت که تقریبا برای همه سلیقه ها محتوا ساخته و میسازه. اگه بخوایم بحث ووک بودن رو وسط بکشیم خب خیلی قبل تر از این شوخی هایی که با نتفلیکس میکنن، آمازون یه سریال منتشر کرد به اسم Transparent که اگه اشتباه نکنم اولین سریال اورژینالشون بود که به همین شیوه نتفلیکس یکجا منتشر شد، سوژه اون سریال کاملاً درمورد LGBTQ بود و کلی جایزه گرفت! همون شوخی ها هم که درمورد سریال های نتفلیکس میکنن که شخصیت های گی و سیاهپوست رو بزور وارد داستان میکنن خب من سالها قبلترش تو سریال های CW دیدم! بعلاوه نتفلیکس محتوای غیر ووک و حتی ضد ووک مثل استندآپ کمدی های دیو شپل هم منتشر کرده. درکل بنظرمن بزرگترین گندی که نتفلیکس تاحالا زد انتشار و تبلیغ شرم آور فیلم کیوتیز بود و نه چیز دیگه!