خلاصه داستان «هفتاد سی»:
پس از این که یک فرد کهنسال برنده بلیت بخت آزمایی می شود، اطرافیان او متوجه می شوند که او مدت زمان زیادی زنده نخواهد بود و به همین دلیل تصمیم می گیرند تا مدت معین شده اختصاص مبلغ، او را خوشحال نگه دارند اما…
کارگردان:
بهرام افشاری که پس از سال ها بازی در نقش های کمدی، حالا تصمیم گرفته شانس را در کارگردانی هم امتحان کند و «هفتاد سی» اولین تجربه کارگردانی او به شمار می رود.
نقد فیلم «هفتاد سی»:
اولین تجربه کارگردانی بهرام افشاری، چیزی بیشتر از همان رویه همیشگی سینمای کمدی در ایران نیست. رویه ای که نشان می دهد حضور بازیگر به عنوان کارگردان یا هر فردی که به نحوی، تبدیل به کارگردان در سینمای کمدی ایران شده باشد، تاثیر چندانی بر کیفیت خروجی فیلم ها ندارد.
در واقع آنچه که سینمای کمدی ایران با آن مواجه است صرفاً یک فرمول جواب پس داده است که براساس آن، افراد مختلف تبدیل به برده آن فرمول شده و اثر را طبق همان ساز و کار روانه سینما می کنند که «هفتاد سی» نیز از این قاعده مستثنی نیست.
صحبت در خصوص فیلمنامه «هفتاد سی» بیشتر به یک شوخی شبیه است. فیلمنامه ای که براساس یک طرح اولیه شکل گرفته اما هیچ ایده و پرداختی در خصوص شخصیت ها و پیچش داستانی و حتی خلق موقعیت کمدی در فیلم به چشم نمی خورد. در «هفتاد سی» شخصیت های بسیاری به قصه اضافه می شوند که هرکدام واجد ویژگی های متمایزی از یکدیگر هستند اما این ویژگی و لحظات، هیچ تاثیری در فیلم ندارد و به عبارت دیگر، خرده روایت ها صرفاً به جهت پُر شدن زمان در فیلم گنجانده شده اند!
به همه این موارد باید لودگی را هم اضافه کرد که عضو لاینفک فرمول ذکر شده به شمار می رود. فرمولی که از تمام عواملی که در مقابل دوربین حضور دارند می خواهد که قر کمر دهند و در آن میان با چند آهنگ از خوانندگان لس آنجلسی چند دهه اخیر در مقابل دوربین برقصند تا شاید به واسطه همین چند ثانیه، فروش فیلم تضمین شود!
به نظر می رسد مشکل نه «هفتاد سی» و نه دیگر آثار کمدی ایرانی باشد که در سال های اخیر مقابل دوربین رفته اند. مشکل اصلی در این بین، تماشاگری است که مطالبه کمتری از سینماگران کشور دارد و به تماشای لودگی بر پرده سینما رضایت داده است. تماشاگری که برای خارج شدن از فشار وحشتناک زندگی روزمره تصمیم گرفته به تماشای لودگی بنشیند تا شاید تماشای حماقت بتواند برای ساعتی او را از این دنیا رها کند.
نقد ویدئویی فیلم «هفتاد سی» را در ادامه ببینید:
در این وضعیت است که کمدی های سطحی مانند «هفتاد سی» توانایی جولان دادن بر روی پرده های سینما را پیدا می کنند. فیلمی که نه مشخصاً دغدغه ای دارد و نه حتی می توانید امضایی از کارگردان اولِ آن در اثر پیدا کنید. به نظر می رسد که این دسته از آثار اصولاً بدون کارگردان ساخته می شوند و حضور افراد مختلف تاثیری در کیفیت فیلم ندارد.وضعیتی نگران کننده که سطح و ارزش سینما را صرفاً به محلی برای تماشای قر کمر تقلیل داده و به راحتی می توان گفت که «جُنگ شبانه» بهترین توصیف در وصف آن به شمار می رود.
نمره: 1/10
منتقد: میثم کریمی
بسیار فیلم زیبایی بود. فیلمنامه خوبی داشت. گرچه خود فیلم از نظر توالی سکانسها و برخی نکات ریز فنی قابل نقد است اما بعنوان فیلم اول آقای افشاری گل کاشته اند و با استفاده از بازیگران خوب و تراز اول سینمای ایران توانستهاند نمایش زیبایی را تقدیم بینندگان بکنند.
تو یا فیلم ندیدی یا نمیدونی فیلم ینی چه. بسیاااار عالی بود؟؟؟؟؟
اوکی شما بگو فیلم خوب کمدی کدومه ما همونو ببینیم؟؟
وقت بخیر
فقط میتونم اینو بگم که دیروز تو یه جمع خونوادگی بودم بحث فیلم شد
دیدم همه به اتفاق نظر میگن کدوم فیلم بزن برقص داره اونو رزرو کنیم
میخوام بگم بدبختی ما تمام دغدغه ما رفته توی یه چیز
الکی خوشی برای چند دقیقه
خیلی خوب بود با خانواده و بچه ها میشه دید عالی بود
واقعا جالب بودند. من نمیدونم نظر شما چیه ولی برد ونگاه کنید
سینمای ایران افتضاح شده یه منبع در آمد شده برای هنرپیشه ها و هرکس هم از خانواده قهر میکنه میشه کارگردان فیلم واقعا چی به سر سینمای ایران اومده همش دلقک بازی نه معنی نه محتوایی فقط شده مسخره بازی
فیلم خیلی قشنگی بود حالا شما هر طور میخواید نقد کنید لااقل یه کم خندیدیم،حالا اینایی که شماها نقد میکنید و پر محتوا هستن فقط واسه گریه کردن مناسبن
سلام.آقا من فقط برای خندیدن میروم.فیلم خوب مثلpkواشباح گویاویاپرزیدنت رادرمنزل نگاه میکنمِ چرا زورمیگید؟فقط برای خندیدن میروم.شماکه بازیگران رامیشناسید,خب نرویداینکه دعواندارد
اینکه محتوای این فیلم ها انقدر مزخرفه یه بحثه
اینکه سینما ها پر میشه واسه دیدن همچین مزخرفاتی فاجعه اصلی هست!
جالبه به دانش و معرفت مردم با این همه پیشرفت چیزی افزوده نشده ، صرفا پر رو تر و جسور تر برای نمایش حقارت و پوچی درون شدن!!
منظورت نمایش حقارت درون چیه
چون از با سابقه های سایت هستی میپرسم
آخه مردم از کجا بدونن فیلمش خوبه یا بد تا آخرش که میبینن میفهمن خوبه یا بد این فیلم هفتاد سی که من دیشب دیدم افتضاح ترین فیلم تاریخه
خیلی فیلم خوبیه. فقط میخندین. من یکبار دیدم. یکبار دیگه هم میخوام برم ببینم
موافق هستم فیلم کمدی حالا متاسفانه همین طور شدن ، بی مزه ،دو تا قر کمر ، شاید تا یک ساعت 30 دقیقه بزور ذدو تا خنده به گیری ،به نظر من شده خوشگذرانی برای بازیگران پول درآمد از این وضعیت مردم ،سریال زیر آسمان شهر ،خانه به دوش ،3*4 … صد بار نگاه کنی سیر نمیشی ،یا اخراجی 1, اخراجی 2 ،اجاره نشبن ها،آپارتمان شماره 13 ……،واقعا عالیه اگر همین حالا نگاه کنید خاطرات تازه میشه لذت میبری ،فقط شده مثل زمان شاه مردم که ویدیو ، سی دی نداشتن سینما ها همیشه شلوغ برای بعضی از فیلم های آب دوغ خیاری مخاطب که مهم نبود فقط پول خالی کردن جیب مردم کسی درآمد برای بازیگران و سرگرمی تفریح…. بدون اینکه یک ذره به درد مردم توجه کنند ،
من و خانواده ام روز جمعه رفتیم سینما شکوفه میدان شهدا این فیلم رو دیدیم . باور کردنی نبود . افتضاح افتضاح . جمعیت حدود ۱۵۰ نفری که داخل سالن بودند ، همگی کلافه شده بودند . من خودم ساعتم رو هر ۵ دقیقه چک میکردم که ببینم فیلم کی تموم میشه .
من که این فیلم رو ندیدم ولی اگر فیلم هنری و سنگین رنگین دوست دارید ساخته بشه باید بی خیال باجه شد چون واقعا تو این اوضاع و احوال که مردم حالشون خوب نیست فیلم جدی و هنری کمتر نگاه میکنن …. کارگردان ده رقمی و طلا و مس هر دو یک نفر هستند یکی هنری یکی مخصوص باجه…. ولی از انصاف دوره فقط بدی یک فیلم رو گفت
واقعا حیفه وقت و پول رو صرف سینمای ایران کرد ، بخصوص ابتذال کمدی سینمای ایران
میثم کریمی آخه تو از فیلمسازی چه میدانی که این کار رو نقد میکنی؟ دشمنی و حسادتت با بهرام افشاری بر کسی پوشیده نیست!
این فیلم بهترین کمدی تاریخ سینمای ایرانه
این فیلم دقیقن به یه آهنگ تتلو اطلاق میشه که میگه حالا همه بیان وسط مسخره بازی🙆
دقیقا گوشتلخ با رامبد جوان دوسته ببین فیلم های اونو چطور نقد میکنه 😒
به نظرم این نقد بیشتر به یک انتقام شخصی وترور شخصیتی بیشتر نبود ،نقادی که فقط راههایی رو که قبلاً بوده رو نقد میکنه و راهی بهتر براش پیشنهاد نمیکنه بهتر از نقد آقای کریمی در نمیاد ، تو وضعیت کنونی جامعه حسی واسه گوش دادن اینطور نقدها نمیمونه این نقد نبود نسیه وار حرفهای پر از چوب لای چرخ بود،،
حتی منی که سواد کافی برای نقد سینما ندارم کاملاً متوجه این موضوع شدم
فیلم ها شدن مثل بازار ماشین،باطن همشون از ۲۰ سال قبل همونه تازه بدترم شدن اما واسه منه مکانیک که بد نیست
نگران نباشید یه روزیم کمدی ایران در کنار سینمای ابرقهرمانی هالیوود به تاریخ میپیوندد چون جفتشون درحال سقوطن
از همه عوامل دوربین می خواد که قر کمر بدهند
واقعا جمله جالبی بود.
آقای کریمی گرامی عاملان ایجادگر آن فشار وحشتناک این نوع سینما رو می خوان و نیاز دارن. و واقعا چیزی به مردم داده نشده که ازمون بخوان مطالبه گر و حقگیر و سنجهگر این سینما باشن.