صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم پیرپسر

نقد و بررسی فیلم پیرپسر

پیرپسر

خلاصه داستان «پیرپسر»:

غلام و پسرانش در یک‌خانه بزرگ زندگی می‌کنند. پسرانِ غلام از زندگی با او راضی نیستند و قصد فروش خانه و مستقل شدن را دارند؛ اما غلام مخالفت می‌کند تا این که پای یک زن به خانه باز می‌شود و…

 

کارگردان:

اکتای براهنی، پسر رضا براهنی، شخصیت برجسته تاریخ فرهنگ ایران که یک دهه است در سینمای ایران به فعالیت می‌پردازد. از اکتای براهنی تا به امروز تنها یک فیلم با عنوان «پل خواب» به نویسندگی و کارگردانی خودش ساخته شده و «پیرپسر» دومین فیلم ازاین‌حیث به شمار می‌رود. براهنی همچنین فیلمنامه‌های «لتیان» و «عنکبوت» را به رشته نگارش درآورده است.

 

نقد فیلم «پیرپسر»:

«پیرپسر» بر طبق اعلان کارگردانش، اشاراتی به شاهنامه فردوسی و رمان «برادران کارامازوف» دارد که رمانِ مشهور داستایوفسکی حتی در ابتدای فیلم نیز نقش پررنگ‌تری دارد و در سکانس کتابخانه، شخصیت علی آن را به مشتری معرفی می‌کند. اما سؤال این جاست که آیا این ترکیب می‌تواند از «پیرپسر» فیلم بهتری بسازد؟

پیرپسر

«پیرپسر» شخصیت‌های زیادی ندارد. در مجموع، 3 شخصیت محوری در قصه حضور دارند و فیلم در مدت زمان غیرمعمول بیش از 3 ساعته‌اش، می‌بایست به این 3 شخصیت بپردازد. اما مشکل این جاست که این 3 شخصیت (شخصیت غلام نسبت به دو شخصیت دیگر وضعیت به مراتب بهتری دارد)، علی رغم زمان مناسبی که فیلم در اختیار داشته، نتوانسته‌اند از یک تیپ ساده و تکراری فراتر روند و تبدیل به شخصیت‌هایی چند لایه شوند.

شخصیت علی، قرار بوده شخصیتی ساده و عاشق باشد؛ اما آنچه که فیلم از این شخصیت ترسیم می‌کند، انسانی سردرگم و بی‌هدف است که صرفاً در موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های غیرعادی از خود به نمایش می‌گذارد. فیلم حتی دلیل مناسبی برای عاشق شدن او ارائه نمی‌دهد و در نهایت، عشق او به رعنا هم قابل‌درک نیست و به‌سختی می‌توان آن را باور کرد. شاید عمده دلیل این ضعف این است که فیلم تمهید مناسبی برای موقعیت‌سازی به‌منظور تحلیل و پرورش روحیات این شخصیت به کار نمی‌گیرد و صرفاً او را یک تیپ معرفی می‌کند.

پیرپسر

این وضعیت در مورد شخصیت رعنا نیز صدق می‌کند. شخصیت زن اغواگر که البته، به دلیل محدودیت‌های حضور او بر روی پرده نقره‌ای در سینمای ایران، پرداخت او نیز با ایرادات فراوانی مواجه است. اغلب در توصیف زنان اغواگر در سینما، تأکید بر قدرت و مصمم بودن آنان می‌گردد، مانند شخصیت‌های کلاسیک تاریخ سینما در ژانر نوآر که زنان اغواگر در آن حداقل تا نیمه فیلم، تکلیف خود را می‌دانستند! اما در فیلم «پیرپسر»، شخصیت رعنا، علی‌رغم این که در فیلم تأکید می‌شود که او مردان را بازی می‌دهد و عاشق جلب‌توجه است، اما متوجه قصد و نیتِ غلام نمی‌گردد که باعث شده فیلمنامه روند منطقی خود را طی نکند و سلسله اتفاقات بعدی نیز در راستای همین ضعف شخصیت‌پردازی‌ها، چندان قابل‌باور نباشند.

بااین‌حال، می‌توان از بازی حسن پورشیرازی به‌عنوان یکی از نقاط قوت اصلی فیلم یاد کرد که تا حد زیادی حفره‌های فیلمنامه را پوشش داده و اجازه نداده که ضعف شخصیت‌پردازی بر فیلم احاطه پیدا کند. پورشیرازی قطعاً بهترین بازی دوران بازیگری خود را در «پیرپسر» ارائه داده و یکی از حسرت‌های تاریخ سینمای ایران این خواهد بود که چرا در دهه‌های گذشته کمتر از ظرفیت این بازیگر در عرصه سینما استفاده شده است.

نقد ویدئویی فیلم «پیرپسر» را در ادامه ببینید:

در مجموع، «پیرپسر» با حفره‌های متعدد فیلمنامه، متأسفانه نمی‌تواند تبدیل به اثری تکان‌دهنده (برخلاف آنچه که سازندگانش فکر می‌کردند) شود. فیلم جدید اکتای براهنی، در مدت‌زمان بیش از 3 ساعت، نمی‌تواند شخصیت پردازی درستی انجام دهد و سکانس‌های زائد نظیر رفتن علی و رعنا به آن محفل عجیب و غریب نیز کار را خراب‌تر کرده است. در این بین، تماشای بازی حسن پورشیرازی، قطعاً جذاب‌ترین بخش فیلم خواهد بود. بازی که تا سال‌های سال ماندگار و از آن یاد خواهد شد.

 

 

نمره: 4/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
20 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا کرمانی
محمد رضا کرمانی
9 روز قبل

در این فیلم حامد بهداد بک دیالوگ عجیبی گفت وقتی فهمید پدرش عاشق رعنا شده گفت مشکل داری مشکل داری … ما داریم زحمت میکشیم

پریسا
پریسا
12 روز قبل

فیلم مزخرف بود مرد میتونست یه زن دیگه بگیره اینهمه زن تو جامعه هست حامدبهداد هم نباید به اون زنه گیر میداد خود اون خانم هم انگار کرم داشت چرا توی خونه ای بود که همه ساکنانش مرد بودند میتونست یه جای دیگه خونه بگیره

Ngn
Ngn
2 ماه قبل

یک فیلم بشدت خشونت آمیز بود نقش یک مرد بی رحم و ظالم نشون داد که هیچی نه از پدری میدونست و نه ازمردونگی و محبت یک هیولا بود که هیچکی حریفش نمیشد تمام مدت تو فیلم میگفت همه زنها خرابن و کلا حرف های سیاسی درمورد کشور گفته می‌شد و چندین بار نمادگرایی نشان دادند مثلثی که توش چشم نماد شیطان هست خود مرد مدام میگفت من شیطان رجیمم ….یعنی کلا یک مردی نشون داد که هرکی وارد زندگیش میشه و بخواد باهاش بحثش بشه یا حرفش گوش نکنه یا کسی مخالفش باشه بلافاصله ….همه جوره این فیلم افتضاح بود رو همه ی مردم تاثیرات خیلی بدی میزاره ای کاش هیچ وقت اکران نمیشد که مردم همچین فیلمی ببینن واقعا نباید همچین فیلم هایی ساخته بشه هیچ چیز مثبتی نداشت فقط تاثیرات بد رو مردم میزاره امیدوارم این انتقادها دیده بشه و دیگه از این نوع فیلم ها هیچ وقت ساخته نشه

سیاوش
سیاوش
2 ماه قبل

روند فیلم کند حوصله سربر 1ساعتش اضافه بود خون خونریزی ها وحشی بازیاش اغراق آمیز بود فیلنامه ضعیف آخه چند درصد پدران تو مملکت با بچه هاشون رقابت عشقی میکنن تو فرهنگ غالب ما خانواده همیشه فدای بچست خصوصا تو پشتیبانی در مقوله ازدواج فیلم مدیون بازی خیلی قوی آقایان پورشیرازی و ولی زادگان بود کار گریمور برای نقش اول مرد و زن هم عالی بود

ویدا
ویدا
3 ماه قبل

خیلی موافق نقد شما هستم . ضمن اینکه به صرف اینکه کارگردان پسرِ مرحوم براهنی هست نباید مانع دیدن ضعف های فیلم بشود . دیگر فیلم های این کارگردان هم ضعف های طیادی داشت .

Bahar
Bahar
4 ماه قبل

دو بار فیلمو دیدم بازی درخشان و درجه یک حسن پورشیرازی و بازی خوبه محمد ولی زادگان و لیلا حاتمی
البته تایمش نسبتا طولانی است
و پایان غیر قابل تصور
در کل خوب و قابل تحمل بود بهتر هم میتونست باشه امتیاز 4از 10بی انصافی نسبت به فیلم
امتیاز 7میدم به فیلم

پریسا
پریسا
12 روز قبل
پاسخ به  Bahar

زمان

رضا
رضا
4 ماه قبل

یکی از نقاط قوت این فیلم عدم استفاده از موزیک احساسی در طول فیلم بود که برای مخاطب احترام قائل شد و برداشت رو برای بیننده فیلم آزاد گذاشت

یاسر
یاسر
4 ماه قبل

نقد درستی بود فیلمی به شدت اورریت با همان کلیشه های معمول سینمای مورد علاقه منتقدان چپ : آدم های بازنده با زندگی گند در جهانی گند سرشار از چرک و خون.

زهره شریفی
زهره شریفی
4 ماه قبل

فیلم تا اواسط آن خوب بود بعد دیگه موضوع کشتن رعنا فیلم رنگ دیگه ای گرفت ولی بازی آقای پور شیرازی بینظیر بود بینظیر .دمشون گرم

مینا
مینا
4 ماه قبل

بدترین نقدی بود که می‌شد در مورد این فیلم نوشت. واقعا امتیاز ۴ از ۱۰ برای این فیلم منصفانه است؟؟! اینجور نبود که فقط بازی غلام خوب باشه و بقیه نقششون رو خوب ایفا نکرده باشن. بعد از سال‌ها از سینما رفتن لذت بردم و حس نکردم وقتم تلف شده.

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

این نقد بیش از اندازه ،مغرضانه است. اتفاقا یکی از تاثیر گذارترین فیلم های چند سال اخیر بوده. فیلمنامه ی عالی ،کارگردانی بی نقص و بازی درخشان بازیگران مخصوصا آقای پور شیرازی و آقای ولی زادگان.

سین
سین
4 ماه قبل

این فیلمو به خاطر تعریفی که از بازی جناب پورشیرازی شنیده بودم دیدم و از بازی این هنرمند عزیز لذت بردم…اما مشکل و حفره ایی که چند سالیه در فیلمهای ایرانیه در این فیلم هم بود.اینکه همیشه حق با خانمهاست انها همیشه قربانی هستند و هر کار غیر اخلاقی هم انجام دهند حق دارند

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

کلا حس وحشت وترس وکثافتی به آدم دست میده زنیکه بعنوان زن خوب معرفی شده بود خودش بدکاره ترین بود درواقع تن فروش تن نمایش بده بود دوتا پسر انگار چلاق بودن که ازاون خونه ی کثافت بزنن بیرون فقط لایه های پنهان وخانواده های کثیف روحشون داد که بدونیم توجامعه چنین آدمهایی هم هست

هدایت
هدایت
4 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

😐😐😐😶😶😶😶

زهرا
زهرا
4 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

یک پدر خودشیفته همیشه حس رقابت با فرزندش رو داره و در همه حال مانع پیروزی و موفقیت او میشه. مثل نقش آقای پورشیرازی

‌خخخ
‌خخخ
4 ماه قبل

نقد مزخرف و سطحی

میثم
میثم
4 ماه قبل

فیلمی با ریتم کشدار که از اواسط فیلم فقط بهم ریختگی دنبال می شود و نمی تواند مخاطب را به دیدن ادامه ترغیب کند. فاقد دیالوگ های اثر گذار با وجود بیش از ۳ ساعت زمان. موضوع اصلی فیلم در حدود ۱ ساعت یا کمتر و بیشتر از شروع مشخص می شود و زمان باقی مانده تا انتها دائما اطراف موضوع اصلی گردش تکراری دارد. معتقدم این فیلم نکته مثبتی ندارد به جز بازی آقای پورشیرازی که از قدرت و تسلط و قوام خوبی برخوردار است.

آنتونی
آنتونی
4 ماه قبل

برخلاف نظر شما شخصیت علی قرار نیست شخصیت یک عاشق باشه اون بفکر رعناست که مبادا طعمه غلام بشه چون میدونه غلام چه موجودیه در واقع علی روحیات انسانی بالایی داره که بخوبی نمایان هست در مورد سکانس حضور در پارتی کاملا موافقم هم اضافی هست هم بد کار شده اما در کل این فیلم بدون شک از بهترین آثار تاریخ سینمای ایرانه

زهرا
زهرا
4 ماه قبل
پاسخ به  آنتونی

بنظرم پس و پیش اون سکانس پارتی،سانسور شده بود که دقیقا متوجه نشدم.