پس از هشت سال سکوت، دنیل دی-لوئیس، بازیگر سهباره برنده اسکار و سمبل method acting، با فیلم Anemone به کارگردانی پسرش رونان دی-لوئیس دوباره به صحنه بازمیگردد—و حالا میگوید که «هیچوقت» قصد بازنشستگی نداشته است.
دی-لوئیس آخرین بار در سال ۲۰۱۷ با Phantom Thread ساخته پل توماس اندرسون روی پرده رفت و همان زمان بیانیهای داد که به نظر میرسید نقطه خداحافظیاش باشد. اما او در گفتوگوی تازه با Rolling Stone از آن لحن تند و قطعی ابراز پشیمانی کرد:
«حالا که به گذشته نگاه میکنم، بدون تردید برای بسته نگه داشتن دهان میتوانستم بهتر عمل کنم… هیچوقت قصد نداشتم بازنشسته شوم. فقط آن نوع کار کردن را کنار گذاشتم تا کار دیگری انجام بدهم.»
Anemone که ۳ اکتبر اکران میشود، داستان «ری استوکر» را روایت میکند؛ مردی که در گوشهای دورافتاده با گذشتهاش روبهرو میشود. فیلم، با حضور بازیگرانی چون سامانتا مورتون، شان بین، ساموئل باتملی و سافیا اوکلی-گرین، بر محور روابط خانوادگی بین پدران، پسران و برادران بنا شده است.
دی-لوئیس که سابقه ترک ناگهانی بازیگری را دارد—از مهاجرت به فلورانس در ۱۹۹۷ برای شاگردی نزد کفاش مشهور استفانو بمر گرفته تا پنج سال دوری پیش از Gangs of New York مارتین اسکورسیزی—این بار انگیزه بازگشت خود را «غمی باقیمانده» از کنار گذاشتن همکاری با پسرش میداند:
«فکر کردم زیبا نیست اگر بتوانیم با هم اثری بسازیم… اساساً با ایدهای درباره دو مرد در یک کلبه شروع کردیم.»
با وجود علاقه همیشگیاش به بازیگری، دی-لوئیس همچنان از جنبههایی از زندگی سینمایی فاصله میگیرد؛ فرآیندی که به تعبیر خودش «گاهی حس تهی بودن» دارد، ولی در نهایت میتواند به «نوزایی» ختم شود. او میگوید Anemone چنین انرژی تازهای به او داده است:
«با سالخوردهتر شدن، بیشتر طول میکشد تا تنور گرم شود. اما برای همکاری با رونان، از اول تا آخرش لذات ناب داشتیم.»









