صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : مروری بر حواشی سینمای ایران در سالی که گذشت

مروری بر حواشی سینمای ایران در سالی که گذشت

Amir KHoloosi 26 of 33

سینمای ایران سال 91 را با حاشیه‌های پر رنگ اکران سپری کرد.

با سپری شدن 365 روز از سال 91 و در واپسین روزهای آن بر خبرهای مهم سینمای ایران مروری داریم.

اعتراض‌های پراکنده به محتوای فیلم‌های «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» باعث شد در اواسط تعطیلات نوروزی سینماهای حوزه هنری و شهرداری با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای به یک‌باره این دو فیلم‌ را از پرده سینماهایشان پایین بکشند.

این اتفاق که در روزهای نیمه تعطیل افتاد، سینمای ایران را در روزها و ماههای آینده و اساسا اکران سال 91 تحت تاثیر قرار داد.

اوایل سال مشخص شد، حوزه هنری فیلم‌های «بی‌خود و بی‌جهت»، «پل چوبی»، «پذیرایی ساده»، «من مادر هستم»، «برف روی کاج‌ها»، «من همسرش هستم» و فیلم‌های دیگری همچون «همه چی آرومه» را در سینماهایش اکران نمی‌کند.

فیلم‌هایی که به اذعان آنها محتوایش برای آنها مشکل‌دار است چون مضامینی همچون خیانت را مطرح می‌کند.

به غیر از «پل چوبی» و «برف روی کاج» همه‌ی فیلم های تحریمی در سینماهای به غیر از حوزه هنری اکران شدند، البته برخی فیلم‌های اکرانش با حاشیه‌های مختلفی روبرو شد از جمله فیلم «من مادر هستم» فریدون جیرانی که باعث شد گروه موسوم به انصار حزب‌الله مقابل وزارت ارشاد تجمع کنند.

بررسی همه‌ی حواشی اکران سال 91 و چالش‌های موجود میان حوزه هنری و مسئولان سینمایی وزارت ارشاد در این مجال نمی‌گنجد اما باید به این نکته توجه کرد که در جشنواره‌ی فیلم فجر تقریبا برخلاف سال گذشته با مضمون خیانت فیلمی مشاهده نشد و می‌توان پیش‌بینی کرد و امیدوار بود که اکران در سال 92 با کمترین حاشیه‌هایی روبرو شود.

وقتی تاریخ شهادت سید اهل قلم در تقویم تغییر کرد

تاریخ شهادت مرتضی آوینی در تقویم از روز 20 فروردین ماه به 21 فروردین ماه تغییر کرد.

روزی که به گفته‌ی مسوولان به دلیل اینکه مناسبت دیگری (فناوری هسته‌ای ) قرار گرفته باعث شده روز شهادت تغییر کند اما آن‌طور که در تقویم‌های سال جدید مشاهده می‌شود این روز به روز اصلی‌اش که تاریخ شهادت مرتضی آوینی است،بازگردانده شده است.

***********

رضا داودنژاد بازیگر فیلم‌های چون «کلاس هنرپیشگی»، «مصائب شیرین»، به دلیل بیماری کبد مجبور شد پیوند کبد بزند و او این روزها وضعیت عمومی‌اش بهتر است.

اردیبهشت ماه زمزمه‌هایی شد که جیرانی از برنامه‌ی «هفت» می‌رود و سرانجام تیر ماه سکان «هفت» به گبرلو واگذار شد.

اما فیلم پرحاشیه‌ی «یک خانواده محترم» به کارگردانی مسعود بخشی اولین نمایشش خود را در جشنوار‌ه ‌ی «کن» پشت سرگذاشت، البته در آن مقطع درباره‌ی محتوای این فیلم اظهارنظری نشد ولی چند ماه بعد به یک‌باره مسئولان مختلفی ترجیح دادند که درباره‌ی این فیلم‌ها اظهارنظر کنند.

در پی این اظهارنظرها مسوولان «سیما فیلم» به عنوان سرمایه‌گذاران هم به محتوای فیلم ایراد گرفتند و اعلام کردند که آنچه برای ساخت ارایه شده با فیلم تولید شده تفاوت دارد و بعدا خبرهایی رسید که آنها از سازندگان این فیلم شکایت کردند.

اوایل خرداد ماه، رای دیوات عدالت اداری در نقض انحلال خانه سینما

2 خرداد رییس دیوان عدالت اداری از صدور رای در پرونده شکایت خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقض تصمیم انحلال خانه سینما خبر داد.

محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: در این پرونده یک مسئله در تصمیم وزارت ارشاد از لحاظ رعایت موازین قانونی توسط شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مورد اشکال قرار گرفته است.

وی افزود: شعبه رسیدگی‌کننده تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقض کرد تا مجددا وزارت فرهنگ و ارشاد درموضوع انحلال خانه سینما تصمیم‌گیری کند. رئیس دیوان عدالت اداری گفت: این رای به وزارت ارشاد و خانه سینما ابلاغ خواهد شد.

اما خانه سینما همچنان با گذشت بیش از یک‌سال تعطیل است. کمیته اصلاح اساسنامه‌ی خانه سینما (مشکل تعطیلی ) با حضور نمایندگان خانه سینما، وزارت ارشاد تشکیل جلسه داد و اساسنامه‌ی اصلاح شده به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد اما برخی اختلافات باعث شده همچنان باوجود وعده‌های مختلف مبنی بر بازگشایی خانه سینما، این مکان همچنان بسته باشد.

در ادامه مروری داریم خلاصه و تیتروار بر مهم‌ترین خبرهای سال 91 در بخش سینمایی:

حذف روز ملی سینما از تقویم و انتقال به بخش ضمائم تقویم از جمله خبرهای داغ در سال 91 بود.

نشان «هنر و ادب» درجه شوالیه فرانسوی‌ها به لیلا حاتمی اهدا شد.

علیرضا سجادپور مدیر سابق اداره‌ی نظارت و ارزشیابی و همراه همیشگی جواد شمقدری که نیمه‌ی دوم سال از ارشاد رفت در مقطعی اعلام کرد: «با توجه به اینکه اتحادیه اروپا ایران را در معرض شدید ترین تحریم‌های انسانی و غیرقانونی قرار داده به طور طبیعی ما نیز در این فکرهستیم که حضور فیلم های ایرانی را در جشنواره فیلم ونیزتحریم کنیم.»

فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری که پروانه نمایش ندارد و بگونه‌ای در توقیف به سر می‌برد، در ونیز در سکوت خبری به نمایش درآمد و پس از آن اعتراض‌های به محتوای این فیلم در ایران شد.

«یه حبه قند»ی که طعم اسکار را نچشید

اوایل شهریور آغاز گمانه زنی‌ها برای معرفی فیلم ایران به اسکار آغاز شد و هیاتی در بنیاد سینمایی فارابی متشکل از سینماگران سرانجام فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی را برای معرفی به اسکار اعلام کرد اما ساعاتی از این تصمیم نگذشته بود که وزیر ارشاد اعلام کرد: «به دلیل اعتراض به ساخت و نمایش فیلم موهن درباره پیامبراکرم (ص) و عدم موضع‌گیری رسمی توسط دست‌اندرکاران، ما امسال در اسکار شرکت نخواهیم کرد.»

رضا میرکریمی هم کارگردان فیلم سینمایی « یه حبه قند» اعلام کرد که اگر فیلم دیگری به غیر از ساخته وی برای اسکار معرفی می‌شود بحث تحریم این رویداد جهانی مطرح نمی‌شد.

او گفت: ای کاش به جای «یه حبه قند» فیلم دیگری برای معرفی به اسکار انتخاب می‌شد تا این فرصت برای سینمای نجیب ایران باقی می‌ماند.

*******

انتشار عکس تکان‌دهنده‌ی از ابوالفضل پورعرب سوپراستار دهه‌ی 70 تا چندی سوژه‌ی داغ رسانه‌ها شد.

پورعرب بازیگر فیلم «عروس» با چهره‌ای متفاوت و شکسته در یک محفل عمومی مقابل تئاتر شهر حضور پیدا کرد.

***********

پروژه‌ی فیلم سینمایی«لاله» به کارگردانی اسدلله نیک‌نژاد از حاشیه‌های پر رنگ خبرها در سال 91 بود.

پیش از ساخت اعتراض‌های از سوی نمایندگان مجلس برای ساخت این فیلم میلیاردی درباره «لاله صدیق» قهرمان رالی زن ایرانی انجام شد اما اسفند ماه پس از ماه کش و قوس و استعفای برخی عوامل، سرانجام فیلم جلوی دوربین رفت.

*****

نمایش فیلم «آرگو» درباره‌ی تسخیر سفارت آمریکا در ایران و اهدای جایزه‌ی‌اسکار، اعتراض‌هایی را در داخل علیه این فیلم در واپسین روزهای سال بوجود آورد و باعث شد همایش «شعبده هالیوود» با حضور وکیل فرانسوی‌مان در ایران برگزار شود.

به گزارش ایسنا،حاشیه‌های داوری‌های جشنواره‌ی فیلم فجر، بازداشت یکی از مشاوران سازمان سینمایی و اعتراض به وضعیت گیشه فیلم‌ها و تهدید به تعطیلی برخی سینماها از جمله خبرهای مهم سال 91 بود.

ایسنا

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها