صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم اولیمپوس سقوط کرده است (Olympus Has Fallen)

نقد و بررسی فیلم اولیمپوس سقوط کرده است (Olympus Has Fallen)

1
 
یکی از سیاست هایی که ظاهراً در سال 2013 در هالیوود بر آن تاکید شده، این است که فیلمهایی در جهت مظلوم نمایی آمریکا و دشمن هراسی را به مرحله تولید برسانند و در آن با آب و تاب کامل، به دیگر کشورهای دنیا این پیام را برسانند که فلان کشور تروریست هست و شما نمی دانید! حال با تزریق این سیاست به استودیو های تولید فیلم، آثاری با مضامین « دنیا به آمریکا حمله کرده و آمریکا بدبخت شده! » تولید شده که همگی آنها رفته رفته در حال سرازیر شدن به سینماها هستند. ( نه به آن معنی کلیشه ای که مد نظر برخی ها می باشد. این سیاست با اهدای امتیازات ویژه به کمپانی در صورت ساخت یک اثر سفارشی صورت میگیرد اما اجباری در انجام آن نیست. )، جدیدترین این فیلمها ، فیلمی به نام « اولیمپوس سقوط کرده است » می باشد. ( واقعاً اسم ناامید کننده ای برای یک فیلم محسوب می شود. « اولیمپوس » در افسانه های یونانی به روایتی، خانه خدایان بوده است! این اسم اگرچه در برخی از کوه های آمریکا هم پیدا می شود اما در اینجا استعاره از همان محل استراحت خدایان دارد.) اما داستان از چه قرار است؟

مایک بنینگ ( جرارد باتلر ) محافظ ویژه رئیس جمهور در کاخ سفید است که کارش را تا به امروز به بهترین شکل ممکن انجام داده. او ماموری وظیفه شناس، از خود گذشته و بسیار باهوش است که یک نعمت بزرگ برای گارد محافظین رئیس جمهور محسوب می شود. اما در یک شب برفی، همه روزهای خوب مایک به پایان می رسد. در این شب، رئیس جمهور ( آرون اکهارت ) به همراه بانوی اول کاخ سفید (اشلی جود ) سوار بر ماشین خود ، به جاده می زنند و در مسیر راه هم کلی ناز یکدیگر را می کشند اما در میانه راه ماشین تصادف کرده و به لبه پرتگاه می رسد. در شرایطی که چیزی به سقوط ماشین باقی نمانده، مایک باید از بین رئیس جمهور و بانوی اول، یکی را برای نجات دادن انتخاب کند که وی ترجیحا رئیس جمهور را نجات داده و بانوی اول کاخ سفید سقوط می کند.

رئیس جمهور پس از این اتفاق ناراحت کننده، مایک را از کار معلق کرده و به خانه اش می فرستد تا در آنجا استراحت کرده و هوایی بخورد. مایک وطن پرست هم اطاعت امر میکند و از کادر محافظین خارج می شود. اما این دوری زیاد طولی نمی کشد چراکه در یک اقدام تروریستی، نظامیان کره شمالی به کاخ سفید حمله می کنند، رئیس جمهور و کابینه محترمش را به اسارت می گیرند و کلا، امنیت2 آمریکا را به خطر می اندازند! در این وضعیت آشفته که کاخ سفید در تسلط کره شمالی است، بار دیگر از مایک بنینگ وطن پرست خواسته می شود تا به کار بازگشته و برود تا رئیس جمهور و کابینه اش را نجات دهد و یک دوجین افراد نظامی را از پای در آورد! مایک هم پس از کمی ادا و اطوار قهرمانی، قبول میکند و …

« اولیمپوس.. » دارای یکی از احمقانه ترین و شلخته ترین فیلمنامه های سینمایی در سال 2013 می باشد که فکر میکنم تنها فیلمهای هم ژانرش که بزودی سینماها را قبضه خواهند کرد، توان رقابت با آن را خواهند داشت. در این فیلم ما با مجموعه ای از اتفاقات غیرواقعی و بیش از حد تصور، فانتزی مواجه هستیم که ما به ازای بیرونی ندارند.

اولین نکته ای که تماشاگر هنگام تماشای « اولیمپوس … » با آن مواجه می شود، شخصیت اصلی داستان به نام مایک است. فیلم ، مایک را یک قهرمان ملی معرفی می کند که علی رغم نجات دادن جان رئیس جمهور ( و به زبان خودِ فیلم، نماینده آزادی خواه جهان ) ، به دلیل یک تصمیم احساسی از کار معلق می شود و به روش های آشنا، شروع به فکر کردن به گذشته و مصرف نوشیدنی و… می کند. این شخصیت به اندازه کافی ساده و کلیشه ای متصور شده که هر تماشاگری بتواند رفتارها و تصمیمات بعدی او را حدس بزند!

در ادامه، آمریکا وارد بحران می شود و حالا تنها کسی که می تواند آمریکا را از بحران خارج کند و پرچم این کشور را در پس زمینه به اهتزاز در آورد، مایک بنینگ است! سپس بنینگ وارد معرکه می شود و با مجموعه ای از تکه کلامها و متلک های آمریکایی، اسلحه به دست گرفته و به دل دشمن می زند! خب فکر میکنم تا اینجای کار با این شخصیت به خوبی ارتباط برقرار کرده باشید و بدانید که چه کسی قرار هست قهرمان داستان شما باشد.

از بحث قهرمان اصلی داستان که خارج شویم (واقعاً باور ناپذیر است ) ، باید به رخدادهایی که بستر اکشن فیلم را محیا می کنند 3بپردازیم که این یکی وضعش حتی از قهرمان داستان هم وخیم تر است. کره شمالی به آمریکا حمله کرده، یک جت با یک رگبار مرگبار درست در بالای کاخ سفید ایستاده و شروع به رگبار بستن کاخ سفید میکند بدون اینکه کسی بگوید این جسم پرنده ناشناس چطور اصلا وارد خاک آمریکا شده!؟ کره جنوبی در آن حوالی چه میکرد وقتی که کره شمالی برنامه حمله تدارک می دید!؟ اصولاً کسی در ارتش و امنیت ملی آمریکا در مورد رادار و تجزیه و تحلیل داده ها چیزی می داند یا خیر ؟ و هزاران سوال بی پاسخ دیگر که احتمالاً با مشاهده داستان به ذهنتان خطور خواهد کرد و در جواب همه آنها، به شما گفته می شود که این فیلم یک فیلم اکشن هست و باید از لحظات اکشن آن لذت ببرید! البته شاید در مواردی این جمله باعث لذت بردن از داستان و چشم پوشی کردن از وقایع غیرواقعی فیلم باشد ( مثل اتفاقی که در سری « جان سخت » شاهدش بودیم و از آن لذت بردیم ) ، اما آیا واقعاً کسی هست که گروگان گرفتن کابینه دولت ایالات متحده توسط کره شمالی را باور کند؟! برای من خیلی سخت هست که چنین داستانی را قبول کنم.

در بخش اکشن « اولیمپوس سقوط کرده است » همان جریانی را دنبال میکند که اکثر اکشن های رده ب هالیوود دنباله رو آن هستند. قهرمانی پولادین و به شدت باهوش که تقریبا با همه موارد نظامی اشنا است. او استراتژی تنظیم میکند، در استفاده از اسلحه مهارت بالایی دارد و در مواقع لزوم هم مبارزه تن به تن را اجرا می کند که این به معنای کامل بودن وی می باشد. اکشن فیلم « اولیمپوس … » بر مبنای شلیک های شلاقی ، مبارزات تن به تن و انفجار های متعدد بنا شده است که می تواند برای طرفداران سینمای اکشن جالب و هیجان انگیز باشد. البته شلختگی و شلوغی در بخش اکشن ، از سر و روی فیلم می بارد و مطابق معمول، کلی گلوله بی هدف در زمین و آسمان در حال حرکت هستند که هیچ هدفی را دنبال نمی کنند! اما باز هم فکر میکنم که اکشن فیلم به اندازه کافی بتواند آدرنالین خون شما را بالا ببرد.

جرارد باتلر به عنوان قهرمان آمریکا 4در این فیلم ، به اندازه کافی برای طرفداران سینمای اکشن قابل قبول است. اگرچه باتلر تا به امروز توفیق چندانی چه در آثار اکشن و چه کمدی نداشته ، اما روی هم رفته اقبال عمومی از او در بخش اکشن بیشتر از آثار کمدی هست و فکر میکنم که همگان بتوانند او را باور کنند. ( البته به شرط اینکه به تعریف رایج، چرا های متعدد شخصیت مایک را فراموش کنید و به جای سوال، وی را مشاهده کنید که در حال نابود کردن تروریست هاست ) ، مورگان فریمن و آرون اکهارت بازیگران خوبی هستند. فریمن با سالها تجربه بازیگری و گویندگی، در « اولیمپوس ..» نقش سخنگو را ایفا میکند و خوشبختانه می توانیم از بازی و صدای گرم او لذت ببریم. در مجموع باید گفت که تیم بازیگری « اولیمپوس … » موفق و قابل قبول هستند.

اما حتی خوب بودن تیم بازیگری هم کمکی به داستان فوق العاده سفارشی و روایت احمقانه « اولیمپوس سقوط کرده است » نمی کند. « اولیمپوس… » در مجموع یک اثر به شدت ضعیف و سفارشی است که توصیه می کنم اگر در کنار این فیلم ، انتخاب دیگری هم برای تماشا دارید، حتماً به بررسی فیلم دوم بپردازید.

22                                     Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

 
 
اولیمپوس سقوط کرده است: Olympus Has Fallen5

کارگردان : Antoine Fuqua

نویسنده : Katrin Benedikt ، Creighton Rothenberger

بازیگران :

Gerard Butler…Mike Banning

Aaron Eckhart…President Benjamin Asher

Morgan Freeman…Speaker Trumbull

Melissa Leo…Secretary of Defense Ruth McMillan

Radha Mitchell…Leah

و…

ژانر : اکشن

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 120 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها