صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : مهترین فیلمهای جشنواره کن 2013 کدامها هستند؟

مهترین فیلمهای جشنواره کن 2013 کدامها هستند؟

149684 706

در حالی که این روزها دست اندرکاران جشنواره کن اخبار تولید فیلم ها را از گوشه و کنار دنیا پیگیری می کنند و هر لحظه شاهد طولانی تر شدن فهرست آثاری هستند که باید به بازبینی شان بنشینند – بین 1000 تا 1500 اثر – بد نیست ما هم نگاهی به این سیاهه بیندازیم و در مورد فیلم های احتمالی حاضر در کن آینده کمی خیالپردازی کنیم.

فعلا و با توجه به اینکه اغلب سینماگران تا آخرین لحظه چیزی از شرایط قطعی آثارشان نمی گویند، همه حرف ها در حد اگر و شاید و چرا که نه است؛ اما باید اعتراف کرد که از همین حالا می توان به کن سال آینده دل بست و امیدوار بود. پس به سراغ فیلم هایی می رویم که به دیدنشان مشتاق هستیم و ضربان قلبمان را بالا می برند.

جیمی پیکارد (Jimmy Picard)

این نخستین فیلم آمریکایی آرنودپلوشین، کارگردان فرانسوی فیلم تحسین شده قصه کریسمس (2008) است. این پروژه کمی عجیب، که بر اساس یکی از آثار جرج دوورو، مردم شناس و روان شناس مطرح فرانسوی – آمریکایی ساخته شده، داستان آشنایی یک مرد هندی روان پریش با بازی بنیچیو دل تورو با روان کاوی تبعیدی با بازی ماتیو آمالریک را روایت می کند.

بلبل (Nightingale)

پس از برخورد سردی که در سال 2000 با فیلم محوطه (The Yards) در کن شد، جیمز گری قسم خورد که دیگر پایش را به این جشنواره نگذارد؛ اما هشت سال بعد به ترتیب با دو فیلم شب مال ماست و دو عاشق بار دیگر به کن آمد.

پس عجیب نخواهد بود که این بار هم با درام تازه اش که داستان آن در سال های 1920 نیویورک اتفاق می افتد و بازیگرانی چون ماریو کوتیار و واکین فینیکس دارد، به بولوار کوازت کن بیاید.

تنها خدا می بخشد (Only God Forgives)

ویندینگ رفن دانمارکی پس از اینکه در سال 2011 جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را برای راننندگی دریافت کرد، بلافاصله به همراه بازیگر همان فیلم، رایان گاسلینگ به بانکوک رفت تا فیلمی با پس زمینه موضوعی مسابقات بوکس در تایلند بسازد. کریستین اسکات توماس دیگر بازیگر این فیلم اکشن است.

گریس موناکو (Grace of Monaco)

به نظر می رسد نقش گریس کِلی، ستاره هالیوود که در سال 1956 با شاهزاده موناکو ازدواج کرد، به شدت نیکول کیدمن را مجذوب خود کرده است. اگر امیدوار باشیم که اُلیویه داهان با این فیلم مانند فیلم قبلی اش، زندگی شیرین (2007) مورد استقبال قرار بگیرد، از همین حالا می توان حضور پرشور گروه سازندگان فیلم را روی فرش قرمز کن تصور کرد. البته فیلمبرداری تا ماه ژانویه ادامه خواهد داشت اما تجربه نشان داده که این مدت زمان برای آماده شدن فیلم کافی خواهد بود.

اهالی پرواز (Bird People)

پاسکال فران از همان زمان که با فیلم لیدی چترلی (2006) پنج جایزه سزار – اسکار فرانسوی – را از آن خود کرد، کنجکاوی ها را در مورد فیلم تازه خود، که گفته می شود فیلمنامه بسیار خوبی دارد، برانگیخت. داستان اهالی پرواز که ظاهرا گاهی رنگ و بوی فانتزی به خود می گیرد، در منطقه ای فرودگاهی در پاریس می گذرد و ماجرای برخورد آدم هایی را روایت می کند که زندگی هر کدامشان به نوعی با کار در این منطقه پیوند خورده است. رادا میچل، جاش چارلز و آناییس دوموستیه از بازیگران این فیلم هستند.

گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)

فیلم تازه باز لورمن به شیوه سه بعدی، با اقتباس از رمان معروف اسکات فیتز جرالد و با بازی لئوناردو دی کاپریو ساخته شده است. آیا واقعا باید منتظر نمایش این فیلم در جشنواره کن بود؟ به هر حال با توجه به اینکه تاریخ اکران آن دائم به تعویق می افتد، شاید این فیلم بهترین گزینه برای نمایش در افتتاحیه جشنواره باشد.

جکی در سرزمین زنان (Jacky in Women’s Kingdom)

در جشنواره سال 2009 کن، ریاض سطوف در بخش «دو هفته کارگردانان» حضوری موفق داشت. حالا فیلم تازه این نویسنده و نقاش فرانسوی حداقل روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می رسد؛ جکی با بازی ونسان لاکوست قدم به سرزمینی می گذارد که در آن زنان قدرت را به دست دارند و به هیچ وجه مایل نیستند آن را با کسی تقسیم کنند. از دیگر بازیگران فیلم می توان به شارلوت گینزبورگ و نوئمی لووسکی اشاره کرد.

ترانه غروب (Sunset Song)

ترنس دیویس که چندی پیش با فیلم دریای آبی عمیق (2011) بازگشتی غافلگیرکننده به دنیای سینما داشت، پس از آن به اسکاتلند رفت تا پروژه ای را که سال ها به آن دلبستگی داشت، آغاز کند: اقتباس از یکی از رمان های کلاسیک ادبیات اسکاتلند نوشته لویس گرسیک گیبون با بازی پیتر مولان و اگنس دِین. البته در مورد به موقع آماده شدن این فیلم هیچ اطمینانی وجود ندارد اما ارزش آن را دارد که فعلا صبر کنیم.

بی سر و پاها (Les Salauds)

دو سال پس از ماده سفید، کلر دنیس به سراغ ساخت فیلم تازه ای با بازی ونسان لیندون و شیارا ماسترویانی رفته است. زمان زیادی از آغاز فیلمبرداری نمی گذرد اما از آنجا که دنیس آخرین بار با یکی از نخستین فیلم هایش یعنی شکلات (1988) مهمان آمفی تئاتر لومیر کن بود، به نظر می رسد این بار طوری برنامه ریزی کرده که به جشنواره برسد.

آبی رنگ گرمی است (Blue is a Hot Color)

پس از برخوردهای نه چندان امیدوار کننده با ونوس سیاه (2010) عبداللطیف کشیش این بار اقتباس سینمایی از یک داستان مصور را در دستور کار خود قرار داده است. لئا سِیدو بازیگر 27 ساله فرانسوی ایفای نقش محوری فیلم را که دختری جوان با موهای آبی است به عهده دارد. سِیدو که از کار کردن با کشیش راضی به نظر می رسد، در مصاحبه ای گفته که این فیلم به عنوان تجربه ای لازم و جالب در کارنامه بازیگری اش ثبت خواهد شد.

ضعف شدید (Abus de Faiblesse)

در سال 2011 جوی استار – خواننده مشهور فرانسوی – با فیلم پلیس در جشنواره کن حضور داشت و سال آینده شاید دوست و همکارش کول شِن با فیلم ضعف شدید به کن سفر کند. ازابل هوپر دیگر بازیگر این فیلم زندگی نامه ای است.

فقط عشاق زنده ماندند (Only Lovers Left Alive)

این فیلم که در دیترویت آمریکا و مونیخ آلمان فیلمبرداری شده، در واقع باید نوعی گرگ و میش به سبک جیم جارموش باشد. داستان خون آشامی فیلم این بار بر بستری از دنیای موسیقی زیرزمینی اتفاق می افتد. تا هیدلستون بازیگر فیلم اسب کارزار اسپیلبرگ، نقش اصلی داستان را دارد و تیلدا سوئینتون، میا واسیکوفسکا و جان هرت گروه بازیگران را تشکیل می دهند.

حلقه بلینگ (The Bling Ring)

اما واتسون، لزلی مان و کرستن دانست بازیگران فیلم جدید سوفیا کاپولا هستند. فیلمی گرم و دیدنی که ماجراهای باندی حرفه ای را روایت می کند که دست به سرقت هایی برنامه ریزی شده از خانه های افراد مشهور می زنند.

آدم کش (The Assassin)

این فیلم هم مثل فیلم تازه وونگ کاروای که قرار است داستان زندگی مربی معروف بروس لی را به تصویر بکشد، دائم از آن صحبت می شود اما خبری از اکرانش نیست. ساخته جدید هوشیائو شین که گل های شانگهای (1998) را در کارنامه دارد، فیلمی با محوریت ورزش های رزمی است که فیلمبرداری آن از دو سال پیش آغاز شده، گاهی متوقف شده و به تازگی دوباره از سر گرفته شده است. آیا شاهد نمایش آن در کن خواهیم بود؟ کسی چه می داند!

گذشته (Le Passe)

کارگردان فیلم جد ایی نادر از سیمین پاییز امسال فیلم جدید خود را در فرانسه کلید زد. این فیلم که تریلری اجتماعی به سبک آثار فرهادی است با بازی طاهر رحیم در یکی از نقش های اصلی داستان ساخته می شود.

12 سال بردگی (Twelve Years a Slave)

فیلم تازه کارگردان شرم (2011) و اعتصاب غذا (2008) که تابستان گذشته در نیوارلئان فیلمبرداری شد، داستان زندگی مردی را در قرن نوزدهم میلادی تصویر می کندن که ربوده و به عنوان برده فروخته می شود. می توان حدس زد بازیگران این فیلم در کن آینده چه غوغایی به پا خواهد کرد: برد پیت و مایکل فاسبندر.

کنگره (The Congress)

به نظر می رسد آری فولمن پس از سال ها بالاخره پروژه تازه اش را به پایان رسانده است. کنگره اقتباسی سینمایی از یکی از آثار علمی – خیالی جدید استانیسلاو لِم، نویسنده لهستانی رمان معروف سولاریس است که از ترکیب نماهای واقعی و تصاویر انیمیشن ساخته شده است. رابین رایت و پل جیاماتی بازیگران این فیلم هستند.

همه چیز از دست رفت (All Is Lost)

این دومین اثر بلند کارگردان اخطار فوری (2011) است؛ فیلم قابل اعتنایی که داستان اعضای شرکتی را روایت می کرد که در مخمصه ای حاصل از بحران اقتصادی گرفتار می شوند. فیلم جدید جی. سی. چَندور در یک کلام، کنجکاوی برانگیز مطلق است و فقط یک بازیگر دارد، رابرت ردفورد که در دریا گرفتار می شود.

یاس آبی (Blue Jasmine)

چیز زیادی درباره فیلم تازه وودی آلن نمی دانیم جز اینکه فیلمبرداری اش به پایان رسیده و بازگشت آلن به آمریکا را رقم خواهد زد. الک بالدوین و کیت بلانشت برای ورودی آلن در این فیلم نقش آفرینی کرده اند.

و دیگر آن که جرج میلر کار فیلمبرداری قسمت تازه ای از فیلم های مکس دیوانه را به پایان رسانده و والریا برونی تدِچی پس از چند سال فیلم جدیدی با عنوان قصری در ایتالیا با بازی لویی گارل ساخته است.

ریکا زوتوفسکی (احتیاط زیبا / 2010)، کتل کیلووره (عشق همچون زهر / 2010)، لئافیزر (به سوئیس خوش آمدید / 2004) و مارینا دو وان (به پشت سر نگاه نکن / 2009) با فیلم های تازه شان در اتاق های تدوین حبس شده اند. همچنین نیل بلومکمپ کارگردان فیلم منطقه 9 (2009) اثر به احتمال زیاد دیدنی اش با بازی مت دیمون و جودی فاستر را به مرحله پس از تولید رسانده و جیا ژانگ که، فیلمساز مطرح و مستقل سینمای چین که با فیلم زندگی ساکن (2006) برنده شیر طلای ونیز شد، به سراغ اولین پروژه عظیم سینمایی خود رفته است. با توجه به این فهرست که همچنان می تواند ادامه داشته باشد، تا مدت ها می توان هیجان زده بود.

همشهری آنلاین

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها