صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم 42

نقد و بررسی فیلم 42

12335416235461253312231312231416236

 

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟!

هریسون فورد، شناخته شده ترین بازیگر فیلم است که فکر نمی کنم احتیاجی به معرفی داشته باشد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

این فیلم داستان واقعی بازیکنان سرشناس بیسبال به نام جک رابینسون ( در فیلم با بازی چدویک بوسمن ) می باشد که با ورودش به تیم بروکلین داجرز و حضور قدرتمندش در این تیم، سبب شد تا واژه نژاد پرستی که در آن زمان رایج بود، تحت تاثیر حضور او قرار بگیرد و…

کارگردان کیست ؟            

برایان هلگلند که بیشتر او را به عنوان فیلمنامه نویس می شناسند تا یک کارگردان. هلگلند در مقام فیلمنامه نویس، اثار شاخصی همچون « محرمانه لس آنجلس » و « رودخانه مرموز » را در کارنامه خودش دارد اما در مقام کارگردانی، یکی دو فیلم متوسط را روانه سینما کرده که در این بین ، آخرین ساخته اش به نام « فرمان » یک فاجعه تمام عیار بود!

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟12313232333221

« 42 » حاوی صحنه های جنسی نیست اما تا دلتان بخواهد واژه نژاد پرستانه در آن بکار رفته. به نظرم باید حواستان به عزیزانتان باشد تا هرگز این واژه های زشت و بی ادبانه را یاد نگیرند.

نکات مثبت فیلم ؟

فیلم داستانی را بازگو می کند که حداقل افراد نژاد پرست باید آن را نگاه کنند! البته در اینکه اغراق در روایت داستان بکار رفته شکی نیست اما بهرحال این داستان واقعی هست و باید سرگذشت چنین انسانهایی دیده شود.

یکی از موارد ثابتی که همواره در این نوع فیلمها به چشم می خورد و می توان از آن هم به عنوان نکته منفی و هم مثبت نام برد، این است که فیلم تا دلتان بخواهد صحنه های حماسی به همراه یک موسیقی فاتحانه دارد که شاید برای افرادی جذاب باشد اما برای افراد دیگر آزار دهنده!

چدویک بوسمن بازی بسیار خوبی از خودش به نمایش گذاشته.8217391872364113223321222222

یکی از نکاتی که همیشه درباره جک رابینسون گفته شده این است که او ورزشکاری پر تلاش و خستگی ناپذیر بود و فیلم به خوبی این خصوصیت وی را به تصویر کشیده است.

بازسازی صحنه های مربوط به دهه ی 40 ، کم نقص و جالب است.

نکات منفی فیلم ؟ 

این فیلم ، یک فیلم ” بیسبالی ” هست؛ این خودش یک دلیل منفی به شمار می رود !

فیلم یکی دو خرده داستان هم در کنار داستان اصلی روایت می کند که لزومی به تاکید بر آنها نبود. داستان رابطه چدویک با همسرش می توانست جزئی تر بررسی شود.

ریتم فیلم بعضاً کند و خسته کننده هست و بازی بیسبال هم موتور محرک این خستگی هست!

فیلم یک دوجین دیالوگ ضد نژاد پرستی و به اصطلاح ماندگار دارد که در بدترین زمان ممکن از زبان شخصیت ها خارج می شود و قادر به تاثیرگذاری بر مخاطب نیست.

هریسون فورد ایفاگر نقش شخصیتی است که ظاهراً زمینی نیست و فقط خوبی دیگران را می خواهد؛ کسی باور میکند که برنچ ریکی چنین آدمی بوده باشد؟!

128 دقیقه برای تماشای یک اثر ” بیسبالی ” کمی زیاد است؛ البته نه برای آمریکایی ها !

توصیه آخر من این هست : این یک فیلم ورزشی ، آن هم از نوع بیسبالی اش است! امیدوارم با شنیدن این جمله تکلیف خودتان را پیش از تماشای فیلم مشخص کرده باشید.

منتقد : میثم کریمی           

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها