صفحه اصلی > گزارش ویژه : نگاهی به دو سریال Defiance و Da Vinci’s Demons

نگاهی به دو سریال Defiance و Da Vinci’s Demons

index14
 
علی صفار – امروزه جعبه جادویی با برنامه های سرگرم کننده خود ، هر لحظه ممکن است از سینما پیشی بگیرد و اولین رسانه سرگرم کننده جهان شود .
اکنون شاهد پخش سریال هایی با بودجه های هنگفت هستیم ، سریال هایی که در اغلب موارد با آثار سینمایی برابری می کنند و حتی از امتیاز بالاتری هم برخوردار هستند .
نگاهی داریم به دو سریال پرطرفدار که پخش آنها به تازگی آغاز شده است .
 
 
 دیفاینس (Defiance)
 
یک سریال ؟ یا یک بازی ویدیویی ؟ شاید هم هردو . اگر بخواهیم سریال “دیفاینس” را در یک کلمه خلاصه کنیم ، آن کلمه “چندلایه” خواهد بود . به جرات می توان گفت این سریال بلندپروازانه ترین پروژه کانال SyFy تا به امروز بوده است . داستانی آخرالزمانی با مایه هایی از وسترن که سبکش را از فیلم های جنگ های ستاره ای و سریال سفر ستاره ای وام گرفته است . سریالی پر از جلوه های ویژه کامپیوتری ، موجودات فضایی و اساطیری . در کنار سریال ، بازی اول شخص “دیفاینس” هم هست .Defiance
کوین مورفی ، تهیه کننده سریال می گوید ” دیفاینس معجونی است از یک ماجرای درام همراه با تخیلی متفکرانه”
موجودات فضایی در اطراف کره زمین ظاهر شدند . آنها به دنبال سرزمین جدیدی بودند … اما همه چیز بد پیش رفت .
ماجرای سریال در 33 سال بعد اتفاق می افتد و ما شاهد شکل گیری جوامعی هستیم که در آنها هفت نژاد مختلف بیگانه در کنار انسان ها زندگی می کنند . داستان سریال در شهر دیفاینس متمرکز است ، شهری در محل سنت لوئیس سابق .
 
در این شهر نامنظم ، جاشوا نولان (گرنت بولر) ، یک لات شرور و دختر خوانده اش ایرسا که از نژاد آیراثانیت است ، زندگی می کنند . این افراد یاغی به زودی قانون مداران شهر خواهند شد.
 
مورفی که جانشین راکن اوبرانون برای ساخت دیفاینس شده ، ادامه می دهد ” این سریالی بود که قصد ساخته شدن اش وجود داشت و با آمدن من ، ساخت قسمت اول آغاز شد . همان که مسئول ساخت سریال شدم ، به این فکر افتادم که داستان سریال را طوری پیش ببرم که بتوانم صد قسمت از آن را بسازم  . این شد که داستان روی نولان و ایرسا متمرکز شد . یکی از فیلم های مورد علاقه من «ماه کاغذی/Paper Moon» است . ایده من این بود که نولان و ایرسا ، مانند پدر و دختر فیلم ماه کاغذی باشند . آنها حقه باز و لاشخور اند و قطعا بهترین انسان های کره زمین نیستند . آنها برای ادامه زندگی ، دزدی و به مردمان دیگر شلیک می کنند و پس از برخورد با مشکل وارد این شهر (دیفاینس) می شوند . شهری که در آن انسان ها و بیگانگان در کنار یکدیگر زندگی می کنند”
کانال SyFy امیدوار است سریال دیفاینس برای مخاطبان به اندازه کافی جذاب باشد .
مورفی می افزاید ” سریال و بازی ویدیویی با هم در حال اجرا هستند و این در حالی است که وقایع داخل سریال و بازی بر روی هم اثر می گذارند . هم اکنون فیلمبرداری فصل اول به پایان رسیده و با شروع فصل دوم ، کسانی که سرگرم بازی هستند متوجه این موضوع می شوند که بر داستان سریال اثر گذاشته اند . کانال SyFy از ساخت سریال راضی بوده و به ما اطمینان خاطر کافی داده است . هنوز ساخت فصل دوم به طور رسمی تایید نشده اما تیم نویسندگان بزرگتر و غنی تر شده است که این نشانه خوبی است”
 

fea-defiance-hed-2013
– گفتگو با گرنت بولر ، بازیگر نقش جاشوا نولان ، ضد قهرمان شهر دیفاینس :

 
 
* نولان را چگونه توصیف می کنی ؟
 
زمانی که بیگانه ها ظاهر شدند ، نولان یک پسربچه بود . او یکی از کاراکتر های دیفاینس است که زمین را قبل از ظهور فضایی ها و ایجاد جنگ به خاطر دارد . به او لقب های مختلفی همچون سرباز ، قهرمان ، سرسپرده ، آدم اجیر شده ، لات شرور و یاغی می دهند . زمانی که او و دختر خوانده اش ، ایرسا ، وارد دیفاینس می شوند تصمیم می گیرند به جز خودشان به کس دیگری اعتماد نکنند . آن ها روی دیگران حساب نمی کنند .
 
* به عنوان بازیگر این نقش ، آیا او را فردی بازگوپذیر می دانی ؟
 
نولان خود را برای بدترین شرایط آماده کرده است . شخصیت او به گونه است که همیشه کار درست را انجام می دهد . من از ناسازگاری او خوشم می آید و با غریبه بودنش حس همدردی می کنم . من در یک کشور به دنیا آمده ام ، در کشوری دیگر بزرگ شده ام و اکنون در کشور سوم زندگی می کنم . همچنین از اینکه او هیچ چیز را جدی نمی گیرد لذت می برم .
 
* آیا شباهتی بین او و قهرمان فیلم های وسترن می بینی ؟
 
به این خاطر که او قبل از فضایی ها هم زندگی کرده ، فرصتی پیش می اید که از گذشته او آگاه شویم . شخصیت کلینت ایستوود در فیلم “جوزی ویلز یاغی” را بررسی کرده ام . همچنین شخصیت گری کوپر در فیلم “ماجرای نیمروز” . من آنها را از جنبه یاغی گری بررسی کرده و چیزهایی یاد گرفته ام .
 
شیاطین داوینچی (Da Vinci’s Demons)
 
 
در شهری بادخیز و در حالی که باران بر زمین هاstarz da vincis demonsی جنوب شهر ولز می بارد ، با دست اندرکاران سریال “شیاطین داوینچی” به گفت و گو نشسته ایم . سریالی تاریخی – فانتزی درباره جوانی های لئوناردو .
چند دقیقه بعد مشغول قدم زدن در خیابان های فلورانس در دوران رنسانس هستیم ، در سال 1480 میلادی . شهری که با مقیاسی نفس گیر در یکی از بزرگترین صحنه های موسیقی اروپا بازسازی شده است .
بیشتر از این نمی شود اغراق کرد ، اما دلایل خوبی برای این مسئله وجود دارد که چرا یک سریال که مربوط به کانال آمریکایی Starz است ، در سواحل ولز باید فیلمبرداری شود ؟
دیوید گویر ، خالق سریال و نویسنده فیلم های مشهوری همچون «بتمن می آغازد» و «مرد فولادی» توضیح می دهد ” از کانادا دیدن کردیم ، همچنین از بلغارستان و ایتالیا . اما گویا جولی (گاردنر ، تهیه کننده) هنرمندان ماهری را در ولز می شناخت . سریال های انگلیسی مورد علاقه ام «بازی تاج و تخت» ، «لوتر» و «شرلوک» هستند ، اما من به طرز شرم آوری دست اندرکاران این سریال ها را به غارت برده ام . طراح صحنه شیاطین داوینچی هم مربوط به سریال «دکتر هو» است “
شهر سوانسی واقع در جنوب ولز ، با داشتن مقادیر عظیمی زمین ها وحشی و قلعه های قدیمی ، نمای خوبی از ایتالیای قرن 15ام به نمایش می گذارد .
سپس به قلعه مارگام رفتیم که در سریال به عنوان محل سکونت خاندان مدیچی مطرح می شود . مدیچی ها در آن زمان قدرتمندترین خانواده فلورانس بودند .
مقادیر زیادی از دنیای داوینچی به صورت واقعی ساخته شده ، اما نمی توان گفت که تکنولوژی کامپیوتری CG در ساخت محیط شهری ایتالیای آن زمان نقش کمی داشته است .
“بودجه جلوه های ویژه این سریال بابت هر قسمت ، تقریبا 6 برابر آنچیزی است که در سریال FlashForward بود . جلوه های ویژه به مقدار زیادی استفاده شده ، طوری که بیننده احساس کند واقعا در فلورانس و روم به سر می برد .”
اما با وجود بودجه زیاد و جلوه های ویژه عظیم ، جنبه درام سریال شیاطین داوینچی در شخصیت هایش گنجانده شده است . داستان سریال در مورد سال های جوانی زندگی لئونارد داوینچی است که تام رایلی نقش او را بازی کرده است .
گویر می گوید ” او هنوز همان داوینچی ای نیست که ما می شناسیم . او قرار است به همان داوینچی تبدیل شود . سریال هم درباره همین است . اینکه چطور او از جوانی گستاخ و متکبر به دانشمندی بزرگ تبدیل می شود . هیچکس از مادر او اطلاعی ندارد ، هیچکس نمی داند مونالیزا چه کسی بوده . البته شایعاتی وجود دارد . وقتی شما شخصیتی دارید که جنبه هایی از زندگی او پنهان مانده ، دستتان باز است که برای او داستان بیافرینید “
” ما با اطمینان خاطر این سریال را ساخته ایم ، چون لئونارد خیلی از زمان خود جبوتر بود . حتی مردم امروز تازه به پای او رسیده اند . به او «مردی که آینده را اختراع کرد» می گویند پس فکر می کنم ساخت سریالی پست مدرن در مورد او ایده خوبی باشد “da-vincis-demons-tom-riley-starz
ماجرای داوینچی پر است از جستجو هایی برای علم که فراتر از پدیده های طبیعی هستند .
کلید این ماجراجویی ها کتابی است با نام “کتاب برگ ها” که احتمالا توسط سِرافیم نوشته شده و متعلق به فرزندان میتراس است ، آیینی که زمانی افلاطون ، ارسطو و سقراط پیرو آن بودند .
گویر ادامه می دهد “یکی از پس زمینه های اصلی سریال این است که همیشه افرادی که قدرت را در دست دارند ، تلاش می کنند علم و دانش را بین خود نگه دارند و در اختیار عوام قرار ندهند . داوینچی کسی است که معتقد است علم باید آزاد باشد . بسیاری افراد مانند پاپ سیکستیوس چهارم با به اشتراک گذاشتن دانش مخالف است و معتقد است که علم و آگاهی متعلق به سربازان خداست. پس او یک مخالف ایده آل برای داوینچی است”
اما کسی که به طور فیزیکی با داوینچی برخورد می کند پاپ نیست بلکه عنصر قدرتمند او در خیابان ها و پسر نامشروعش ، کنت جیرولامو ریاریو است .
بلیک ریستون بازیگر نقش ریاریو می گوید ” او مخالف داوینچی است . او باید به نوعی یک تبهکار باشد اما خود را بیشتر از یک ضدقهرمان می داند . انگیزه اش بسیار زیاد است . در واقع می توان او را یک مسیحی تندرو و جنگ طلب دانست . کسی که می خواهد با به خدمت گرفتن داوینچی ، فلورانس را تصرف و خاندان مدیچی را سرنگون کند”
در مبارزه با وتیکان داوینچی تنها نیست ، او توسط دو دوست صمیمی اش ، نیکو (اروس ولهاس) و زوروستر (گرگ چیلین) پشتیبانی می شود . زوروستر بوسیله فال تاروت اش ، ارتباط داوینچی با دنیای ماوراء را برقرار می کند در حالی که نیکو ، داوینچی را در تفکرات اش یاری می دهد .
ولهاس می گوید “وقتی داوینچی می خواهد بادبادک پرنده اش را در آسمان آزمایش کند ، من کسی هستم که اینکار را برایش انجام می دهد”
داوینچی در ارتباط با زن ها هم خوب عمل می کند . لارا پولور (که در سریال شرلوک هم حضور داشته) در نقش کلاریس اورسینی ، ملکه فلورانس ، ظاهر می شود . اهمیت او در قسمت های بعدی سریال مشخص خواهد شد .
لائورا هداک نقش لوکریشیا دوناتی را ایفا می کند ، کسی که برای اولین بار چشمان داوینچی را مبهوت خود می کند .
هداک درباره کاراکتر اش می گوید “او پیچیده ترین نقشی است که تا به حال ایفا کرده ام . او بانوی لورنزو دی مدیچی است . کسی است که با قدرتمندترین فرد فلورانس ازدواج کرده اما عاشق هنرمند آسمان جل او شده است . او آنطور که به نظر می رسد نیست و کارهای وحشتناکی انجام می دهد ، طوری که مخاطب نسبت به او حس بدی پیدا می کند “
گویر در آخر اضافه می کند ” فصل اول شامل هشت قسمت 1 ساعته است . فصل دوم ، بزنم به تخته ، 10 قسمتی است . اگر خوش شانس باشیم قرار است با یک سریال 60 تا 70 قسمتی مهمان خانه هایتان شویم”
تاکنون (در زمان نوشتن این مقاله) دو قسمت از سریال شیاطین داوینچی پخش شده است .
 
منبع : مووی مگ
 
این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها