کمال تبریزی تاکید کرد که پیش از اکران «مارمولک» قصد داشته نام فیلم را به «آدرس خدا» تغییر دهد اما مدیران دولتی اجازه این کار را ندادند البته او تاکید کرد که مخالفتها با ساخت «لیلی با من است» خیلی بیشتر از «مارمولک» بوده است تا جاییکه «برخی» از «ارگانهایی» میگفتند که کسی اصلا «مارمولک» را نمیبیند!
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بخش گزارش ویژه برنامه «هفت»، گفتوگوی غیررسمی کمال تبریزی و حجتالاسلام سرلک در حاشیه همایش «روحانیت در قاب سینما» پخش شد که حاوی نکات جالبی بود.
حجتالاسلام سرلک شایعهای که درباره امتناع کمال تبریزی برای تغییر نام فیلم «مارمولک» بهمنظور کاهش حساسیتها، در هنگام اکران این فیلم منتشر شده بود را با او در میان گذاشت.
تبریزی نیز در پاسخ گفت: ما خواستیم اسم فیلم را به جای «مارمولک»، «آدرس خدا» بگذاریم که مخالفت کردند. نه اینکه تهیهکننده مخالفت کند، ما این تغییر نام را قبل از اکران پیشنهاد دادیم اما مدیران و شورای پروانه نمایش مخالفت کرد.
وی با اشاره به حواشی پیرامون اکران این فیلم، خاطرنشان کرد: هیچ کس فکر نمیکرد که نام فیلم تا این حد حساسیتزا شود. شورای پروانه نمایش قبل از اکران چند اصلاحیه به ما داد اما هیچ کس نگفت که نام فیلم را عوض کنید.
پس از آن، سرلک که گویا معتقد بود بخشهایی از «مارمولک» هجو روحانیت است، خطاب به تبریزی گفت که اکنون او با تجربهاش اگر طنز بسازد، هجو کسی نخواهد بود و به تابوها توجه میکند.
تبریزی هم پاسخ داد که «عرصه طنز، عرصه تجربه و خطاست» و در ادامه با اشاره به حساسیتهای پیرامون اکران «مارمولک» بیان کرد: اسم نمیبرم اما افرادی از ارگانهایی فیلم را میدیدند که میگفتند این فیلم که ایرادی ندارد، اصلا کسی آن را نمیبیند!
سرلک، در ادامه سخنان قبلیاش که خطاب به تبریزی گفته بود، به «لیلی با من است» دیگر اثر وی به عنوان یک اثر شاخص اشاره کرد و گفت: طنز «لیلی با من است» خیلی بیشتر از «مارمولک» بود اما هجوش آن کمتر بود.
کارگردان «لیلی با من است» و «مارمولک» نیز توضیح داد: من «لیلی با من است» را با سختی و دشواری بیشتری نسبت به «مارمولک» ساختم. از روحانیون تا مسئولان دولتی همه جلوی من ایستادند که آن را نسازم.
تبریزی همچنین درباره دیدگاههای شورای پروانه نمایش و… برای ممیزی آثار خاصی مانند «مارمولک» و «لیلی با من است» و همچنین آثاری که به روحانیت و موضوعات اینچنینی میپردازد، تاکید کرد: دیدگاهها و تصوراتی که نسبت به ممیزی، اصلاح فیلمنامه و… وجود دارد، کاملا با متن جامعه متفاوت است. یعنی وقتی فیلم نمایش داده میشود تازه میفهمیم که چه خبر است و افراد درباره صحنههایت چگونه فکر میکنند.
وی در پایان سخنان بار دیگر به شایعهای زمان اکران «مارمولک» که بهانه این گفتوگو شده بود، تاکید کرد: درباره «مارمولک» ممکن است خیلی حرفها بزنند و حتی بگویند تبریزی میخواسته روحانیت را مسخره کند، اما اینکه بگویند به من گفتهاند نام فیلم را عوض کن اما من اینکار را منوط به دریافت پول کردهام، بیانصافی است!
حجتالاسلام سرلک نیز در پایان این گفتوگوی دونفره و جالب، با تاکید بر اینکه «گارد روحانیت برای گفتوگو و تعامل بیش از سایرین باز است» تصریح کرد: من پس از اکران «مارمولک» مدتی عضو شورای پروانه نمایش بودهام. واقعا گارد روحانیت باز است. گاهی من در شورا از فیلمی حمایت میکردم که دوستانی با آن مخالفت بودند اما وقتی فیلم اکران میشد، میدیدیم که ما درست میگفتیم. گارد روحانیت نسبت به گفتوگو باز است و باید این تعامل و گفتوگو بین سینماگران و روحانیت شکل بگیرد.
روایت بازیگر «ملکه» از رفتار مدیران با عوامل این فیلم در جشنواره فجر
به گزارش ایسنا، در ادامه محمدعلیباشه آهنگر و حمیدرضا آذرنگ کارگردان و بازیگر «ملکه» – مهمان برنامه شدند و درباره اکران «ملکه» سخن گفتند.
حمیدرضا آذرنگ در پاسخ به پرسشی درباره جوایز کم «ملکه» در سیامین جشنواره فیلم فجر علیرغم پیشبینیها، یادآور شد: دوست ندارم درباره مسائل کودکانهی اتفاقافتاده جشنواره فجر صحبت کنم. فکر میکنم صحبت درباره آن زمان باعث بزرگ شدن یک عده میشود. دوست ندارم راجعبه کسانی صحبت کنم که داعیه شناخت رزمندگان هشتسال جنگ تحمیلی را دارند اما شهدای زنده را نمیشناسند. حتی برخی مدیران به ما زنگ زدند و به تکتک عواملی که قرار بود در اختتامیه جشنواره فجر جایزه بگیرند تبریک گفتند اما نتوانستند 24 ساعت هم روی حرفشان بمانند.
همچنین در برنامه شب گذشته، نشستی درباره ارتباط روحانیت با سینما با حضور همایون اسعدیان و حجتالاسلام سرلک دبیر همایشی با همین نام برگزار شد. لیلا اوتادی و مهدی ودادی بازیگر و کارگردان «زن، مرد، زندگی» – نیز از دیگر مهمانان برنامه بودند.
به گزارش ایسنا، سوال پیامکی برنامه «هفت» به بهترین گزینه برای تقویت ارتباط روحانیت با سینما اختصاص داشت که در نهایت از میان گزینههای 1) استفاده از روحانیت در ارتقای مضمونی آثار 2) مشارکت در فیلمنامهنویسی 3) حضور روحانیت در عرصه فیلمسازی 4) حضور روحانیت در عرصه نظارت و ارزشیابی، گزینههای اول و چهارم بهترتیب بیشترین رای مخاطبان را به خود اختصاص دادند.