صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم گریز ( Getaway )

نقد و بررسی فیلم گریز ( Getaway )

1

ماه سپتامبر در هالیوود، اغلب به فیلمهایی اختصاص می یابد که در طول سال به دلایل مختلف، توان رقابت با آثار بعضاً متوسط هالیوود را هم ندارند و منتظر می مانند تا در این ماه به اکران عمومی درآیند. البته نباید فراموش کرد که بسیاری از آثار مستقل و خوب هالیوود که با بودجه های پائین ساخته می شوند نیز ماه سپتامبر را برای اکران انتخاب می کنند تا بتوانند تماشاگران بیشتری را به سالن های سینما بکشانند.

اما این وضعیت در مورد « گریز » صدق نمی کند. این فیلم نه مستقل هست و نه خارج از بدنه اصلی هالیوود محسوب می شود. « گریز » اثری است که سازندگانش هم می دانستند قرار هست تبدیل به چه فاجعه ای شود ، به همین جهت تاریخ اکران فیلم را مدتها به عقب انداختند و حتی زمانی که طرفداران سلنا گومز به این تاخیرها اعتراض کردند ، عنوان شد که این تاخیرها دلایل فنی دارد! حال این فیلم در ماه سپتامبر ( این ماه را به نوعی، ماهِ فیلمهای ضعیف هم عنوان می کنند ) به اکران درآمده و شعار احمقانه ” سرعت اهریمنی ” نیز در تمامی تبلیغات فیلم به چشم می خورد که دقیقاً وصف حال و روز فیلم است.

داستان درباره مرد جوانی به نام برنت ( اتان هاوک ) است که سابقاً در مسابقات اتومبیل رانی موفقیت های بسیاری کسب کرده بود. بزودی طبق یک نقشه از پیش تعیین شده و به دلایل شخصی، همسرِ برنت ، توسط یک بدمن کلاسیک! ( جان وویت ) دزدیده می شود و وی در قبال آزادی همسرِ برنت، از او می خواهد تا کارهایی را انجام دهد که برنت عادت به انجامشان ندارد ولی در شرایط کنونی مجبور هست تا بپذیرد. برنت که کاملاً درمانده و ناتوان شده، در میانه راه با یک دختر سارق که اتفاقاً یک هکر موفق هم هست ( سلنا گومز ) آشنا می شود و این دختر جوان و برنت تیمی2 را تشکیل می دهند و ….

« گریز » فستیوالی از اشتباهات فیلمسازی هست که همه را یکجا در خود دارد. فیلم از آغاز تا پایان سردرگم است و تکلیفش با مخاطبش مشخص نیست. به نظر می رسد که گرگ مکسول پارکر و شان فینگان در اولین تجربه نویسندگی خودشان ، به اندازه کافی حماقت و سهل انگاری به خرج داده اند تا « گریز » تبدیل به یکی از بدترین آثار سال 2013 باشد!

« گریز » شروعی آشنا دارد. راننده ای که در کار خودش بهترین هست و هیچ رقیبی برایش پیدا نمی شود. اما توانایی های وی در ادامه دچار چالش می شوند و وی باید از آنها در راه خلاف استفاده کند. این داستان کلیشه ای و متعلق به دهه ی هشتاد ، دقیقاً به سبک و سیاق کلاسیک خودش روایت می شود و المان های فیلمسازی مدرن کمتر در آن مشاهده می شود. اما متاسفانه مشکل « گریز » نه تنها سوژه کلیشه ای و احمقانه اش ( سوژه ای که اینروزها می توانید نیکلاس کیج را به عنوان بازیگر اصلی این نوع فیلمها ببینید ) بلکه روایت بدتر آن هست که کورسوی امیدها را هم درباره فیلم از بین می برد.

تماشای نحوه روایت داستان نصفه و نیمه « گریز » ، یکی از سخت ترین اتفاقاتی هست که می تواند برای یک تماشاگر سینما رخ دهد و اگر شما از آن دسته تماشاگرانی باشید که اغلب در هنگام فیلم دیدن ، برای کارگردان و داستان سخت میگیرید، این موضوع می تواند منجر به ایجاد یک بحران روحی در شما شود چراکه « گریز » دقیقاً اثری خالی از مغز است که هیچ ایده ای برای پیشبرد داستانش ندارد. شخصیت منفی فیلم در مجموع ، تنها کاری که انجام می دهد این است که برنت را به موقعیت های خاصی (3 همانند ایده عجیب و غریب سرقت یک اتومبیل ) سوق می دهد که امکان ندارد پس از انجام آن، چند ماشین به دنبالش نیفتند و چند دقیقه ای تعقیب و گریز مشاهده نشود. به نظر می رسد که نویسندگان پیش از نگارش اولین فیلنامه شان ، مدت زمان بسیاری را با GTA صرف کرده اند و یکی از ماموریت های این عنوان را به عنوان فیلمنامه « گریز » در نظر گرفته باشند! البته ریزه کاری های ماموریت های GTA به مراتب بیشتر از « گریز » است.

تعقیب و گریز ها هم در « گریز » خلاقیتی ندارند و اجرای سکانس های اکشن به بدترین شکل ممکن شکل گرفته است. در تبلیغات پیش از فیلم و صحبت های مکرر سازندگان، عنوان می شد که تصادفات فیلم همگی واقعی بوده و خبری هم از CGI در آنها نیست. این ادعای فیلمسازان تا حد زیادی درست و قابل قبول هست اما مشکل اینجاست که عدم استفاده از CGI و بالطبع عدم خلاقیت تیم جلوه های ویژه فیلم، باعث شده تا در کل مدت زمان فیلم شاهد وقوع تصادفاتی یکنواخت باشیم که اغلب با به پرواز در آمدن ماشین ها و پیچ خوردنشان در آسمان منتهی می شود. متاسفانه اکشن « گریز » هم همانند فیلمنامه بی سر و ته اش ، دچار ضعف های مفرط در اجراست و ارزش و جایگاه اثر را تا حد یک فیلم تلویزیونی کاهش داده است.

اتان هاوک هم که یکی از محترم ترین بازیگران هالیوود شناخته می شود و هرکسی باید به احترام آثار مستقل اش ، کلاه از سر بردارد، در « گریز » فاصله زیادی با فاجعه ندارد و ثابت می کند که برای بازی در این نوع آثار ساخته نشده است.هاوک بازیگر بسیار خوبی هست که سه گانه های بی نظیر « پیش از طلوع « ، « پس از طلوع « و « پیش از نیمه شب » را در کارنامه هنری اش دارد اما « گریز » مشخصاً یک پیغام آشکار برای هاوک محسوب می شود تا بیشتر حواسش را معطوف به انتخابهایش کند. در کنار هاوک در این فیلم، سلنا گومز حضور دارد که این حضور آشکارا 4به سقوط فیلم کمک کرده است. گومز که از دنیای دیزنی و خوانندگی به سینما آمده، در اولین فیلمش با درجه بندی سنی PG-13 حضور پیدا کرده و باید گفت که این درجه بندی سنی باعث شده تا او کمی از فرم و شکل همیشگی اش به دور باشد و تظاهر به یاغی بودن هم داشته باشد! اما صورت و رفتار سلنا گومز، دقیقاً در نقطه مقابل شخصیتی هست که وی آن را ایفا می کند. به نظر می رسد که سازندگان به این نکته واقف نبوده اند که سلنا گومز خواننده محبوب دختران نوجوان هست و تصویری که از وی تا به امروز در ذهن ها نقش بسته ، دختری ساده و دوست داشتنی و البته کاملاً با ادب بوده. اما در « گریز » وی نقش شخصیتی بی اعصاب را ایفا می کند که حال و حوصله خودش را هم ندارد و تماشای گومز در این نقش، می تواند روز خراب شما را به حدی خوب کند که حتی به هنگام خوابیدن هم لبخند به لب داشته باشید!

« گریز » فیلم بدی هست، واقعاً هم بد هست! هیچ نکته مثبتی در فیلم مشاهده نمی شود. بازی بد بازیگران، عدم وجود خط روایی مشخص در فیلمنامه، شخصیت پردازی بد، دیالوگ های بد، اکشن خسته کننده و پایان بندی کلیشه ای . همه این موارد از « گریز » فیلمی ساخته که برای تماشایش نیاز یک اعصاب پولادین دارید.


2                                     Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

6256436123123

 

گریز : Getaway

کارگردان : Courtney Solomon

نویسنده : Sean Finegan ، Gregg Maxwell Parker

بازیگران :

Ethan Hawke…Brent Magra

Selena Gomez…The Kid

Jon Voight…The Voice

Rebecca Budig…Leanne

و…

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 90 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها