صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Yogi Bear ( یوگی خرسه )

نقد و بررسی فیلم Yogi Bear ( یوگی خرسه )

1 af8
 

 

مطمئنا یکی از خاطرات خوش دهه هفتاد شمسی در کشورمان ، انیمیشن هایی بود که از تلویزیون پخش می شد. زمانی که خبری از انیمیشن هایی نظیر وال ایی و بالا نبود و بیشتر انیمیشن ها ( که به آنها کارتون می گفتیم ) مربوط به آسیای شرقی می شد و داستان زندگی مشقت بار آنها را بازگو می کرد! اما در این میان ، کارتون های غربی نیز وجود داشت که در بین کودکان و یا
حتی بزرگسالان محبوب بود، یکی از این کارتون ها که شخصا خاطرات زیادی از آن دارم و برایم جذاب بود ، کارتون یوگی خرسه یا همان یوگی و دوستان بود که در آن دوران پخش می شد. این کارتون به اینصورت بود که در هر قسمت یک مانع وارد زندگی یوگی و دوستانش می شد و آنها در نهایت بر برداشتن این مانع ( که اغلب فاقد IQ درست و حسابی بودند !) به مسیر خود ادامه می دادند. البته یوگی خرسه با اینکه شهرت نسبتا زیادی برای خالقانش یعنی آقایان هانا و باربرا به ارمغان آورد اما هیچگاه نتوانست در رقابت با دیگر انیمیشن های آن دوران ( مخصوصا انیمیشن های دیزنی ) به توفیقی دست پیدا کند. عمده شهرت انیمیشن یوگی و دوستان در ایران به دلیل دوبله فوق العاده ای بود که بر روی شخصیت ها قرار داده شده بود. در آن زمان انیمیشن ها یکی از پر بیننده ترین برنامه های تلویزیون بودند و بیشتر دوبلورهای مطرح ترجیح می دادند که در آنها صداپيشگی کنند. ناصر طهماسب نیز یکی از این بزرگان دوبله بود که به شخصیت یوگی روح و جانی تازه می داد و با آن صدای بم و البته لهجه کمی قزوینی اش! یوگی را تبدیل به شخصیتی دوست داشتنی کرده بود. حالا سالها از آن دوران می گذرد و امسال در کمال تعجب این خبر را خواندیم که قرار است براساس داستان یوگی و دوستانش ، انیمیشنی ساخته شود! حالا هم این انیمیشن بالاخره اکران شد و با هم خواهیم دید که یوگی و دوستانش هنوز می توانند آن خاطرات را زنده کنند یا خیر.

 

 

پارک ملی یلو استون در حال آماده شدن برای برپایی جشن صدمین سال شکل گیری خود است. اما ممکن است این آخرین جشنی باشد که برگزار می شود شهردار براون قصد دارد تا پارک را تعطیل کند و زمین های آن را بفروشد.این کار باعث می شود که یوگی ( دن آیکروید )  و دوستش بوبو ( جاستین تیمبرلک )  خانه ی خود را از دست بدهند به همین علت و برای نجات پارک آنها با کمک دوستان دیگرشان یک نیروی ویژه تشکیل می دهند تا از محل زندگی خود محافظت کنند و…

 

متاسفانه بزرگترین مشکل یوگی خرسه این هست که نمی تواند با کودکان ارتباط برقرار کند. کودکان این نسل بدون شک نمی توانند با انیمیشن های کلاسیک ارتباط قوی ایی برقرار کنند. ( مجموعه تام و جری استثناست ) یوگی خرسه با تلفیق فیلم – انیمیشن به سبک فیلمهایی مانند چه کسی برای خرگوش راجر پاپوش دوخت ( 1988 – رابرت زمکیس ) سعی دارد همان حس و حال فیلمهای کلاسیک را به تماشاگران کم سن و سالش منتقل کند اما در این راه موفق نمی شود. یوگی در سال 2010 دیگر آن خرس دوست داشتنی که نقاشی بود نیست و در عوض تبدیل به شخصیتی شده که اولا با فناوری CGI ساخته شده ( که حداقل برای من یکی اصلا جالب نیست ) و دوم اینکه سه بعدی هم شده است!. متاسفانه یوگی خرسه تکلیف خودش را با مخاطبش روشن نکرده است و به همین دلیل در پرداخت و روند فیلم دچار مشکل می شود. یوگی خرسه از طرفی خواسته که المان های کلاسیک 2 e82انیمیشن را حفظ کند و به قول معروف خاطرات پدر و مادر های امروز که کودکان دیروز بوده اند را زنده کند ، و از طرفی خواسته کودکان نسل جدید را با قرار دادن المان های مدرنی نظیر CGI و سه بعدی ، به سوی خودش جلب کند اما متاسفانه ادغام نابجای این فاکتورها باعث شده تا یوگی خرسه تبدیل به فیلمی شود که هیچکس از آن لذت نبرد.

 

اریک برویک ، کارگردان این انیمیشن – فیلم که پیش از این مهمترین فعالیت سینمایی اش ساخت جلوه های ویژه فیلمهایی نظیر روز پس از فردا و مردان سیاه پوش بوده است ، در این فیلم دن آیکروید ( شکارچیان روح ، برادران آبی ) را جایگزین داوس باتلر فقید کرده است که به جای یوگی صداپیشگی می کرد. این تغییر صدا به احتمال فراوان در ابتدای فیلم کمی توی ذوق خواهد زد اما رفته رفته باعث می شود که شما به صدای جدید یوگی عادت کنید که البته خیلی هم بد کار نشده. البته ما هیچ وقت این انیمیشن را با صدای اصلی مشاهده نکردیم و همواره استاد طهماسب با صدای بی نظیرشان برای ما یوگی را جذاب کرده بود. در بخش فیلم واقعی! نباید انتظار چندانی از فیلم داشته باشید ، چند نفر آدم ساده که ناخواسته یوگی و دوستانش را آزرده کرده اند و در آخر نیز همه به خوبی و خوشی به هم می رسند! شاید بتوان از بین بازیگران فیلم آنا فاریس را بیشتر از همه دوست داشت که البته همیشه بامزه بوده و ربطی به شخصیتش در فیلم نتصویردارد.

 

یوگی خرسه متاسفانه نتوانسته هدف خود را به خوبی پیش ببرد. بازسازی انیمیشنی که بیش از 50 سال از خلقش می گذرد ( با توجه به اینکه فرهنگ ساخت انیمیشن به صورت کلی تغییر کرده است ) کار ساده ای حداقل برای کارگردان نه چندان کاردانی مثل اریک بروین ، نیست. من شخصا ترجیح می دهم یوگی و دوستان کلاسیک را بارها تماشا کنم و از دوبله زیبای آن لذت ببرم تا اینکه یوگی سال 2010 را با آن صدای کلفت و عجیبش ببینم.

 

منتقد : میثم کریمی

3 d54

 

یوگی خرسه: Yogi Bear

کارگردان : Eric Brevig

نویسنده :

Jeffrey Ventimilia،  Joshua Sternin

بازیگران :

(Dan Aykroyd  …  Yogi Bear (voice

(Justin Timberlake  …  Boo Boo (voice

Anna Faris  …  Rachel

Tom Cavanagh  …  Ranger Smith

و……………

ژانر : انیمیشن

درجه سنی :  PG( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

زمان : 80 دقیقه

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها