صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم من، فرانکشتاین ( I, Frankenstein )

نقد و بررسی فیلم من، فرانکشتاین ( I, Frankenstein )

541204

اولین باری که خبر ساخت فیلم « من ، فرانکشتاین » شنیده شد ، مربوط به سال 2011 بود. در آن زمان بسیاری منتظر ماندند تا ببینند آیا بار دیگر قرار هست فیلمی براساس شخصیت محبوب و ترسناک مری شلی یعنی هیولای فرانکشتاین ساخت شود یا اینکه سازندگان ایده های جدیدی در سر دارند. پس از مدتی انتظار و گمانه زنی ها معلوم شد که قرار هست « من ، فرانکشتاین » یک اقتباس از نوول گرافیکی باشد که رویه ای متفاوت با داستان اصلی دارد. پس از ساخت فیلم، اعلام شد که تاریخ اکران فوریه سال 2013 خواهد بود اما مدتی بعد اعلام کردند که به دلیل تبدیل فیلم به فرمت 3 بعدی ، تاریخ اکران تغییر کرده و آن را به سپتامبر 2013 موکول کردند. اما مدتی مانده به تاریخ مذکور، اعلام شد که قرار هست فیلم بصورت دیجیتالی در سینماهای IMAX هم به نمایش در آید پس تاریخ اکران دوباره به تعویق افتاد و اینبار 24 ژانویه را زمان اکران فیلم اعلام کردند که این یکی دیگر تغییر نکرد.

داستان فیلم از جhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/01/phoca_thumb_l_6-a5f.jpgایی آغاز می شود که دکتر فرانکشتاین ( اَدن یانگ ) در سال 1795 موفق به خلق یک هیولای آدم نما ( آرون اِکهارت ) می شود؛ هیولایی که خودِ فرانکشتاین قادر به کنترل او نیست و در نهایت منجر به این می شود که همسرش الیزابت ( ویرجینی لِ برون ) به دست این هیولا کشته شود. کشته شدن همسرِ فرانکشتاین توسط هیولایی که وی خلق کرده ، باعث می شود تا خودِ فرانکشتاین برای گرفتن انتقام خون همسرش به سراغ این هیولا برود اما در ادامه خود او هم بر اثر آب و هوای سرد ، از پای در می آید.

قرن ها بعد، آدام ( نامی که بجای هیولای فرانکشتاین بر روی او گذاشته شده ) همچنان بی آنکه هدف مشخصی داشته باشد متوجه می شود که رئیس گروه اهریمن ها به نام نابریوس ( بیلی نای ) که اجساد را جمع کرده و به امید زنده کردن آنان بر روی آنها آزمایش می کند، گروهی از اهریمنان را به رهبری زوریل ، به سراغ کلیسای جناح دشمن یعنی گارگویل ها فرستاده تا وی را زنده دستگیر کرده و نزد او بیاورند تا نابریوس بتواند به راز جاودانگی پی ببرد اما…

آثار ضعیف بسیار زیادی تا به امروز با عنوان « فرانکشتاین » منتشر شده اند که هیچکدام نتوانسته اند حق مطلب را درباره داستان جذاب مری شلی ادا کhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/01/phoca_thumb_l_1-17d.jpgنند. اما « من ، فرانکشتاین » یک تفاوت مهم با دیگر آثار ” فرانکشتاینی ” دارد و آن این است که اینبار فیلم از بودجه ای هنگفت برخوردار بوده که انتظارات را از این ساخته بالاتر می برد. با اینحال متاسفانه « من ، فرانکشتاین » بار دیگر طلسم ناموفق بودن این داستان قدیمی را در سینما، حتی با بودجه هنگفتی که برایش هزینه شده ، تکرار کرده است.

« من ، فرانکشتاین » در بخش روایت داستان مملوء از اشتباهات و کلیشه هاست و حتی تغییراتی که در هسته اصلی داستان هم ایجاد شده باعث نمی شود تا « من ، فرانکشتاین » جذاب باشد. شخصیت اصلی فیلم که در واقع یک هیولای بی مغز در رمان مری شلی بود، در اینجا تفاوت های زیادی با نسخه اصلی دارد. اینبار این هیولا فکر میکند، دوست می شود، صحبت میکند و بدش هم نمی آید که یک رابطه ای را آغاز کند! در واقع هیولای فرانکشتاین با تغییرات ریز و درشتی که در « من ، فرانکشتاین » با آن مواجه شده علناً شباهتی به هیولای آشنای همیشگی ندارد و می توان تنها شباهت میان آنها را در نام و گذشته شان به حساب آورد. این هیولا که با نام آدام در این فیلم شناخته می شود و آرون اکهارت نقش آن را ایفا میکند، هیچ دلیل واضحی برای همراه شدن تماشاگر با خودش ارائه نمی کند و به وضوح می توان به این موضوع پی برد که سازندگان قصد داشته اند از هیولای فرانکشتاین با حفظ ویژگی های کلاسیک اش، یک قهرمان تازه بسازند که نتیجه کار فاجعه بار بوده است. آدام در این فیلم نه به هیولای فرانکشتاین شباهت دارد و نه به یک قهرمان مدرن سینمای اکشن و نتیجه این شhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/01/phoca_thumb_l_4-df3.jpgده که کمتر کسی قادر است به این آدم بی اعصاب و اخمو با رفتاری احمقانه، واکنش مثبتی نشان دهد و یا او را دوست داشته باشد.

در بخش دیگر فیلمنامه با ما دو دسته خیر و شر مواجه هستیم که جنگ کلاسیکی را در فیلم آغاز کرده اند که این جنگ بی روح تر از آن است که بتواند تماشاگر پر توقع امروز سینما را راضی کند. هیولاهای « من ، فرانکشتاین » در خوشبینانه ترین حالت ممکن یک بازسازی ضعیف از « ون هلسینگ » هستند که با جلوه های ویژه بسیار ضعیف و CGI بی کیفیت ، در پرده نقره ای به نمایش درآمده اند و کفر مخاطب حرفه ای سینما را در می آورد!

استوارت بیتی که تنها فیلم کارنامه هنری اش در مقام کارگردان به نام « فردا، زمانی که جنگ شروع بشه » یک اثر اکشن حماقت آمیز و عجیب در سال 2010 بود، در « من ، فرانکشتاین » ثابت کرده که هنوز هم به درستی این موضوع را درک نکرده که برای ساخت یک اثر اکشن که عنوان ” فانتزی ” را هم به دوش می کشد، نیازمند درک دنیای فانتزی و ترسیم شخصیت هایی جذاب است و نه استفاده از فرمول های کلیشه ای شکست خورده که پیش از این در اثاری همچون « ون هلسینگ » بکار گرفته شده بود.http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/01/phoca_thumb_l_5-e25.jpg

اکشن و جلوه های ویژه « من ، فرانکشتاین » هماهنگ با جریان فیلمنامه، ضعیف و بی رمق هستند. یکی از اشکالات فیلم این است که اغلب مبارزات و اکشن را در تاریکی شب به جریان می اندازد ولی نور کافی برای دیدن این سکانس های پر زد و خورد توسط سازنده های جلوه های ویژه برای تماشاگران تعیبه نشده است! بخش 3 بعدی فیلم نیز علی رغم تاخیرهایی که فیلم به بهانه آن خورد، راضی کننده نیست و « من و فرانکشتاین » در رده آثاری قرار میگیرد که چشمان مخاطب را هنگام 3 بعدی تماشا کردن فیلم دچار مشکل میکند. کیفیت گرافیکی اهریمن های فیلم هم همانطور که قبلاً اشاره کردم، چنگی به دل نمی زند.

بازی در نقش آدام مسلما یک نقطه تاریک در کارنامه هنری آرون اکهارت است. بازیگری که با بازی در « شوالیه تاریکی » نولان، توانسته بود تحسین منتقدان را برانگیزد اما در این اقتباس ضعیف نشانی از آن بازیگر تحسین شده ندارد. پرداخت بسیار بد شخصیت آدام و رفتارهای پرخاشگرانه اغراق شده اش و همچنین رابطه بی منطق اش با ترا ، سبب شده اکهارت در « من ، فرانکشتاین » یک شکست خورده کامل باشد. بیل نای در نقش رهبر اهریمن ها در فیلم که بی شباهت به وال استریتی های فیلم « گرگ وال استریت » و البته لارنس فیشبورن در سری « ماتریکس » نیست، یکی دیگر از شخصیت های ضعیف داستان است که رفتار و کردارش نه تماشاگر را هیجان زده می کند و نه باعث عصبانی شدن اش می شود! در واقع نقش بیل نای در « من ، فرانکشتاین » بhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/01/phoca_thumb_l_7-989.jpgه حدی خنثی است که مخاطب هیچ عکس العملی در قبال شخصیت او نشان نمی دهد!

« من ، فرانکشتاین » از هر حیث یک اثر ضعیف سینمایی است. فیلمنامه پُر از حفره و دیالوگ ها و تکه پرانی های این فیلم به حدی آزار دهنده هستند که به پایان رساندن این داستان را واقعاً برای مخاطب مشکل میکند. به این فیلمنامه و روایت ضعیف داستان باید کیفیت پائین جلوه های ویژه و لحظات اکشن بی رمق فیلم را هم اضافه کنیم که فستیوال اشتباهات پر شمار استوارت بتی در ساخت « من ، فرانکشتاین » را تکمیل می کند. از پایان بندی « من ، فرانکشتاین » به نظر می رسد که سازندگان خیال به جریان انداختن یک اثر دنباله ای را در سر می پرورانده اند اما بهتر هست پیش از ساخت دنباله ای بر این فستیوال اشتباه فیلمسازی ، تغییر و تحولی بنیادی در محتوای آن ایجاد نمایند.

2                                    Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی  

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!        

frnank22222400

من ، فرانکشتاین : I, Frankenstein

کارگردان : Stuart Beattie

نویسنده : Stuart Beattie ، Kevin Grevioux

بازیگران :         

Aaron Eckhart…Adam

Yvonne Strahovski…Terra

Miranda Otto…Leonore

Bill Nighy…Naberius

و…                      

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 93 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها