صفحه اصلی > گزارش ویژه : 30 موسیقی فیلم برتر تاریخ سینما ( قسمت سوم )

30 موسیقی فیلم برتر تاریخ سینما ( قسمت سوم )

schindlers list 6

موسیقی یکی از اجزای اصلی فیلم به شمار می رود که بدون آن ، به نظر می رسد که سینما یکی از اجزای پازل خود را از دست داده است!

در دوران صامت سینما زمانی که آثار بدون دیالوگ بر پرده سینماها ظاهر می شدند، این موسیقی بود که وظیفه برقراری تعامل میان تماشاگران و فیلم مورد نظر را برعهده داشت و البته با ناطق شدن سینما ، کوچکترین خدشه ای به تاثیرگذاری آن در سینما وارد نیامد و تا به امروز کماکان موسیقی متن یکی از اصلی ترین و ارزشمندترین بخش هر فیلم محسوب می شود که طرفداران متعصب خود را دارد.

به همین جهت اینبار قصد داریم تا در سایت مووی مگ به بهترین های موسیقی فیلم های تاریخ سینما بپردازیم و متاسفانه تعداد موسیقی های جذاب فیلم به حدی بالاست که امکان قرارگیری همه آنها در لیست ما وجود ندارد. به همین جهت تلاش زیادی صورت گرفته تا بهترین ها ( با در نظر گرفتن فاکتور شهرت و ارزش ) در این لیست قرار داشته باشند.

ذکر این نکته ضروری هست که آثار قرار گرفته در این لیست به موسیقی متن فیلمها اشاره دارد و آثار موزیکال سینما که ” آوازخوانی ” ضمیمه آنهاست، در این لیست قرار نگرفته اند.

10- فهرست شیندلر (Schindler’s List ) : بسیاری از منتقدین دنیای موسیقی بهترین اثر ساخته شده توسط جان ویلیامز مشهور را موسیقی متن فیلم « فهرست شیندلر » می دانند. تم اصلی این فیلم که حال و هوایی رمانتیک و غم انگیز را تداعی میکند، یکی از تاثیرگذارترین موسیقی فیلمی است که در تاریخ سینما ساخته شده است. جان ویلیامز برای نوازندگی این تم غمگین، به سراغ یکی برترین ویولنیست های حال حاضر دنیا یعنی ایستحاق پرلمن رفت و نتیجه همکاری میان ویلیامز و پرلمن، موسیقی بود که از آن به عنوان یک شاهکار نام برده می شود.

دریافت موسیقی فیلم « فهرست شیندلر »

cli322stwood

9- خوب ، بد ، زشت (The Good, the Bad and the Ugly ) : انیو موریکونه با ساخت موسیقی فیلم « خوب ، بد ، زشت » بدون شک نقطه عطفی در موسیقی آثار وسترن رقم زد. موسیقی فیلم « خوب ، بد زشت » چنان مشهور و محبوب شد که تبدیل به شناسه اصلی آثار غرب وحشی شد. در باب موسیقی فیلم « خوب، بد ، زشت » بارها گفته شده و شما نیز خوانده اید؛ پس کلام را کوتاه میکنم و عرض میکنم که این موسیقی مهمترین موسیقی سینمای وسترن می باشد!

دریافت موسیقی فیلم « خوب، بد ، زشت »

star-wars

8- جنگ ستارگان (Star Wars ): حقیقت این هست که « جنگ ستارگان » برخلاف کشور ایالات متحده که برای دیدنش دست و پا می شکنند، در کشور عزیزمان ایران چندان محبوب نیست. اما هرچقدر که بین محبوبیت این فیلم در آمریکا و ایران اختلاف وجود دارد، موسیقی متن این فیلم ابدا چنین اختلافی را شامل نمی شود و در اقصی نقاط دنیا محبوبیت و شهرت خاص خود را دارد. این موسیقی زیبا و حماسی هم ساخته جان ویلیامز است.

دریافت موسیقی فیلم « جنگ ستارگان »

Gerard-Depardieu-in-1492--001

7- 1492 : فتح بهشت (Conquest of Paradise : 1492) : فیلم سال 1992 ریدلی اسکات یک اثر پر هزینه اما نه چندان دلچسب بود. فیلمی که قرار بود حماسی و باشکوه باشد اما ابدا به موفقیتی نرسید و در حال حاضر تنها نکته ای که از این فیلم در اذعان باقی مانده، موسیقی معروف « فتح بهشت » ساخته ونجلیس است. موسیقی حماسی که چنان زیبا و دلنشین بود که در سالهای بعد بارها در مناسبت های گوناگون بکار گرفته شد و کماکان هم یکی از محبوب ترین انتخاب افراد برای بازپخش در مراسم های مختلف است. این موسیقی زیبا در کشور خودمان نیز بارها از صدا و سیما پخش شده و کمتر کسی هم در ایران وجود دارد که آن را نشنیده باشد!

دریافت موسیقی فیلم « 1492 : فتح بهشت »

cin232451

6- سینما پارادایزو (Cinema Paradiso ) : « سینما پارادایزو » از معدود فیلمهای تاریخ سینماست که بخش ضعیفی در آن به چشم نمی خورد. این فیلم بازی های خوبی دارد، کارگردانی منسجمی دارد، یک خروار دیالوگ ماندگار دارد! و مهمتر از همه کلی موسیقی ماندگار دارد که آدم را به رویا می برد!

موسیقی متن این فیلم را هم استاد موریکونه ساخته و به دلیل کثرت تعداد موسیقی های خوب این فیلم، من قطعه زیبای « کودکی و رشادت » را از میان موسیقی متن های این فیلم انتخاب کردم که به نوعی مشهورترین و زیباترین در میان آنهاست هم می باشد.

دریافت موسیقی فیلم « سینما پارادایزو »

31412313221

5- آخرین موهیکان (The Last of the Mohicans ): موسیقی فیلم « آخرین موهیکان » اثر رندی ادلمن و ترور جونز ، یکی از اثار ماندگار تاریخ سینماست که علاوه بر موفقیت های بین المللی زیادی که کسب کرد، توانست دعای خیر بسیاری از برنامه سازان سرتاسر جهان را نصیب خودش کند!

در واقع آنقدری که موسیقی فیلم « آخرین موهیکان » مشهور و ماندگار شد، خودِ فیلم ارزشمند « آخرین موهیکان » ساخته مایکل مان در اذعان باقی نماند. « آخرین موهیکان » یکی از معدود آثار سینماست که تنها یک قطعه از میان چند آثارش شهرت ندارد بلکه کل مجموعه موسیقی فیلم به شهرت جهانی رسیده است.

نکته : گفته اند که ” بی کلام ” باشد اما نمی توان درباره موسیقی این فیلم صحبت کرد و از قطعه « پیدایت خواهم کرد » سخنی به میان نیاورد!

دریافت موسیقی فیلم « آخرین موهیکان »

req2312

4- مرثیه ای برای یک رویا (Requiem for a Dream ): « مرثیه ای برای یک رویا » به کارگردانی دارن آرونفسکی را می توان یکی از شاهکارهای تاریخ سینما برشمرد. درباره « مرثیه ای برای یک رویا » بارها صحبت شده اما واقعا سخت هست که درباره موسیقی فوق العاده تاثیر گذار و وهم انگیز این فیلم سخنی به میان نیاورد. این موسیقی به شدت دلهره آور و تاثیرگذار ( البته چنانچه به تماشای خودِ فیلم بنشینید،تاثیرش به مراتب بیشتر هم خواهد بود! ) ساخته کلینت مانسل است. این موسیقی در حال حاضر بیشتر در کلیپ های حاوی تصاویر سونامی یا فجایع زیست محیطی مورد استفاده قرار میگیرد!

دریافت موسیقی فیلم « مرثیه ای برای یک رویا »

pappillon22236

3- پاپیون (Papillon ): فیلمِ فرانکلین شافنر با اینکه در سال 1973 یکی از برترین ها بود، اما ابدا در فصل جوایز موفق نبود و در فستیوال اسکار آن سال هم تنها نامزدی که نصیبش شد ، در رشته بهترین موسیقی متن بود. موسیقی متن زیبا و ماندگار « پاپیون » مخصوصاً در لحظات انتهایی فیلم که شاهد جدایی هنری و لوئیس هستیم ، یکی از احساسی ترین لحظات تاریخ سینما را رقم زده است که شنیدنش همیشه لذت بخش است. این موسیقی زیبا را جری گلداسمیت ساخته که در سال 2004 دیده از جهان فروبست.

دریافت موسیقی فیلم « پاپیون »

Love Story1

2- داستان عشق (Love Story ) : موسیقی که فرانسیس لَی فرانسوی در سال 1970 برای فیلم « داستان عشق » ساخت ، شهرتی چند برابر بیشتر از خودِ فیلم « داستان عشق » بدست آورد! این موسیقی زیبا همانند « خوب ، بد ، زشتِ » موریکونه، تبدیل به مشهورترین موسیقی شناسه لحظات رمانتیک شد. امروزه به ندرت میتوان کسی را یافت که این موسیقی زیبا را نشنیده باشد و از آن لذت نبرده باشد.

دریافت موسیقی فیلم « داستان عشق »

godfather23272

1- پدرخوانده (The Godfather ) : اثر جاودانه فرانسیس فورد کاپولا یک مجموعه کامل از برترین هاست. فیلمی که از دید منتقدان و همچنین مخاطبین به عنوان برترین آثار تمام دوران سینما شناخته شده و به نظر هم نمی رسد که فیلم دیگری بتواند این عنوان را نصیب خودش کند. در میان انبوه نکات مثبت « پدرخوانده » ، موسیقی شاهکار فیلم که اثر نینو روتا ، آهنگساز فقید ایتالیایی است، یکی از شنیدنی ترین و شیک ترین بخش فیلم است.این موسیقی فوق العاده زیبا، از زمان ساخته شدن در دهه ی هفتاد تا به امروز توسط آهنگسازان بسیاری اجرا شده و نسخه های مختلفی از آن روانه بازار شده است ( از جمله نسخه ای که با آواز همراه است )

دریافت موسیقی فیلم « پدرخوانده »

 

میثم کریمی                                                                  

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها