صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلمی که از پرده سینماها پایین کشیده شدند!

5 فیلمی که از پرده سینماها پایین کشیده شدند!

IM22315072517

 

در کشورمان معمولاً هر از چند گاهی پیش می آید که عده ای از یک برنامه یا سریال تلویزیونی و یا فیلمی سینمایی به دلیل آنچه ” توهین به شخص آنها ” خوانده می شود، انتقادات شدیدی کنند. میزان این مخالفت ها البته هرگز مشابه هم نبوده و بوده اند مواردی که تنها به صدور یادداشت برای نویسندگان و کارگردانان بسنده کرده اند اما در نقطه مقابل، کم هم نداشتیم آثاری که به اصطلاح ” از پرده سینماها پایین کشیده شدند ” . در این پنج برتر سعی کرده ایم تا پنج مورد از مهمترین این قبیل رفتارها را معرفی کنیم و امیدوار باشیم که در آینده کمتر شاهد بروز چنین اتفاقاتی باشیم.

5 – مارمولک : فیلم کمال تبریزییکی از اولین آثاری در سینمای ایران بود که رسما در برخی شهرها از سینماها پایین کشیده شد! اولین مورد در ارتباط به توقف اکران مربوط به شهر مشهد و اقدام بی سابقه دادگستری این شهر به صدور حکم توقف اکران این فیلم باز می گردد که باعث حیرت مدیرکل اداره ارشاد شهرستان مشهد نیز شده بود! در نهایت هم رفته رفته فیلم « مارمولک » از سینماهای کشور حذف شد و یکی از اولین برخوردهای غیر فرهنگی با یک اثر فرهنگی بصورت علنی کلید خورد.

946101

4- زندگی خصوصی : این فیلم در زمان اکران به دلیل اظهارات برخی چهره های مذهبی کشور که گفته بودند این فیلم رواج دهنده فساد هست و بی بند و باری به همراه می آورد، به یکباره تبدیل به سوژه اعتراضات شد و در نهایت هم منجر به این شد که از نمایش این فیلم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز بود، جلوگیری بعمل آمد و آثار دیگری بجای این فیلم روانه سینماها شدند.

6641413925135034

3- سریال سرزمین کهن : البته این گزینه سینمایی نبوده و تلویزیونی است اما به حدی سرنوشت تلخی داشت که دلم نیامد نامش را در میان این لیست قرار ندهم! سریال « سرزمین کهن » به کارگردانی کمال تبریزی تنها چند قسمت از آغاز پخش اش گذشته بود که به دلیل اعتراضاتی که اهالی بختیاری کشورمان انجام دادند و اعلام کردند که در این سریال به آنها و تاریخشان توهین شده، خیلی سریع جوانمرگ شد و پخش اش ادامه پیدا نکرد. تصاویر اعتراضات خیابانی بختیاری ها به حدی بازتاب داشت که بسیاری از خبرگزاری های خارجی نیز چند روزی روی آن مانور دادند.

941018her

2- من مادر هستم : اکران این فیلم و سپس توقف اکران اش تا چند هفته ای سوژه داغ محافل هنری و غیر هنری بود بطوریکه پای بسیاری از افراد به جریان اعتراضات کشیده شد. انصار حزب الله در زمان اکران این فیلم ، اعتراضات شدیدی را نسبت به مدیران وقت ارشاد روا دانستند و در جریان یک اعتراض خیابانی مقابل ساختمان وزارت ارشاد، خواستار توقف اکران این فیلم شدند و در نقطه مقابل هم سینمایی ها به همان محل آمدند و در کل ، مجموعه ای از اتفاقات عجیبی که در هیچ کجای دنیا رخ نمی دهد در مقابل دفتر وزارت ارشاد رقم خورد. سرانجام هم از اکران فیلم « من مادر هستم » جلوگیری بعمل آمد.

65455541949

1 – گشت ارشاد : اگرچه از سعید سهیلی انتظار نمی رفت که با ساخت فیلمی مانند « گشت ارشاد » بتواند تا این حد حاشیه ساز شود و خودش هم در معرض مجموعه ای از انتقادها قرار بگیرد اما این اتفاق افتاد و « گشت ارشاد » تبدیل به معروف ترین فیلمی شد که پس از اکران از پرده سینماها پایین کشیده شد. در زمان اکران این فیلم شاهد بودیم که کمیسیون فرهنگی مجلس حکم به عدم اکران این فیلم با توجه به تهدیدهای انصار حزب الله و ضرب الاجل 48 ساعته آنها به وزارت ارشاد برای جلوگیری از ادامه اکران فیلم، صادر کرد و علاوه بر حکم توقف نمایش این فیلم، وزیر ارشاد را هم به مجلس فراخواند تا درباره دلیل تاخیر ” یک روزه ” در جمع آوری این فیلم از سینماهای نمایش دهنده توضیح بخواهد.

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها