صفحه اصلی > پنج برتر : 5 تفاوت مراسم اسکار و مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر!

5 تفاوت مراسم اسکار و مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر!

442121120ddd25

با به پایان رسیدن مراسم اسکار 2014 و اعلام نام برندگان، حالا با خیال راحت می توان درباره جشنواره های مهم سال نظر داد و درباره کیفیت آنها به بحث نشست. اینبار در 5 برتر سعی کرده ایم تا اجرای مهمترین مراسم سینمایی جهان یعنی اسکار را با مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر کشورمان مقایسه کنیم تا به مشکلات موجود در فصل جوایز این جشنواره که همیشه مشکلاتی به همراه داشته، اشاره ای کرده باشیم. امیدواریم که در سالهای آینده کیفیت مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به مراتب بهتر از سالی که گذشت باشد.

29999999999724

5 – اهدای یک جایزه در هر رشته :

مراسم اسکار : در مراسم اسکار هر ساله مجسمه خوش رنگ اسکار تنها به یک برنده از میان نامزدها اهدا می شود به این معنا که از میان مثلاً 5 نامزد، تنها یک نفر شایسته کسب اسکار هست، به همین دلیل رقابت فشرده و حساس هست.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر : اما در جشنواره فیلم فجر سالهاست که انواع و اقسام جایزه ها در مراسم اختتامیه به چند نامزد اهدا می شود که روی هم رفته نمی تواند تصمیم درستی باشد. در جشنواره فیلم فجر سال 92 حتی شاهد اهدای سیمرغ های مشترک بین نامزدها نیز بودیم و به این سیمرغ مشترک باید یک جایزه عجیب به نام ” دیپلم افتخار ” را هم اضافه کرد که در مجموع باعث میشود تقریباً هر هنرمندی یک جایزه گرفته و به خانه برود. امیدوارم در سالهای تنها یک سیمرغ به عنوان جایزه برندگان در نظر گرفته شود تا روح رقابت از بین نرود.

228225252556d

4- پوشش رسانه ای :

مراسم اسکار : پخش زنده مراسم اهدای جوایز اسکار میلیون ها دلار برای سود برای آکادمی به همراه داشته است که علاوه بر حق پخش تلویزیونی، باید به تبلیغات محصولات در جریان پخش مراسم نیز اشاره کرد که روی هم رفته پول خوبی نصیب برگزار کنندگان مراسم می کند و حسابی درآمد زا هست.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر : متاسفانه امسال شاهد یکی از بدترین نوع پوشش تلویزیونی در مراسم اختتامیه جشنواره بودیم که با قطع و وصل مکرر تصویر ، لحظات مبهم و عجیبی در اختیار مخاطبی که به تماشای مهمترین رویداد سینمای سال نشسته بود، قرار داد. با توجه به درآمد زا بودن پخش زنده یک مراسم بسیار مهم سینمایی کشور ( حداقل درباره جذب اسپانسر ) ، هنوز مشخص نیست که تلویزیون در سالهای اخیر چطور هیچ برنامه ای برای درآمد زایی از این مراسم و پوشش رسانه ای کامل آن در نظر نگرفته است.

202021153

3- حضور در مراسم :

مراسم اسکار : تقریباً تمام فیلمسازانی که فیلمشان در مراسم اسکار 2014 حضور داشت، به مراسم اهدای جوایز آمده بودند تا اگر خودشان برنده شدند، بروند و جایزه شان را بگیرند و اگر هم رقابت را به فیلم دیگر باختند آنها را تشویق کنند تا به روی صحنه بروند. این اتفاق البته در سطح بین المللی به حدی ساده و جا افتاده هست که در دنیا دیگر کسی را نمی توان یافت که در مورد ضرورت آن صحبت نکند.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر : عده ای از کسانی که فیلمهایشان در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر 92 حضور داشت، در نشانه اعتراض به تعداد نامزدی فیلمشان و البته اطلاع از نام برندگان که این یکی خودش یک فاجعه دیگر محسوب میشود!، به مراسم اختتامیه نیامدند تا بدینوسیله اعتراض خودشان را اعلام کرده باشند. اگر بخواهیم بی پرده و بی تعارف به قضیه نگاه کنیم، باید گفت که این اتفاق یکی از توهین آمیز ترین رفتارهایی هست که می تواند در سطح مهمترین رویداد سینمایی یک کشور رخ دهد و البته همانطور هم که گفتم، این مسائل در هیچ کجای دنیا رخ نمی دهد مگر متاسفانه در سینمای ما که همه می خواهند برنده باشند و همه جوایز را جارو کنند وگرنه به مراسم اختتامیه نمی آیند تا رقیبانشان را تشویق کنند!

بد نیست اشاره ای هم به لباس های نه چندان رسمی مهمانان مرد مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر داشته باشم که به نظرم بهتر هست از سال بعد یک قانون برای پوشیدن لباس رسمی برای حضور در مراسم اختتامیه در نظر بگیرند!

2202113181841310

2- مجری مسلط :

مراسم اسکار: خانم اِلن دی جنرس که مجری مراسم اسکار 2014 بود، با تسلطی مثال زدنی موفق شد در کل مدت زمان اجرای مراسم ، روح طنز و جو صمیمی ( که مشخصاً خیلی از آنها واقعی نیست اما در ظاهر اینطور به تصویر کشیده می شود ) را زنده نگه دارد و در مجموع لحظات مفرحی را رقم بزند تا مراسم در اذعان باقی بماند و گل سرسبد اجرای دی جنرس هم عکس معروف ” سلفی ” بود که با مشارکت هنرمندان آن را گرفت تا به همین راحتی رکوردار توییت شود!

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر : فارغ از اتفاقاتی که پیش از اجرای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر 92 رخ داد و مجری مورد نظر به دلیل ممنوع التصویری جایش را به آقای شهیدی فر داد، باید گفت که انتخاب شهیدی فر به عنوان یک مجری که مستلزم بی طرفی در مراسم اختتامیه هست، یک تصمیم کاملا اشتباه و عجیب بود چراکه در جریان جشنواره فیلم فجر اظهار نظرهای تند و نه چندان جالبی از شهیدی فر درباره برخی از فیلمهای جشنواره فجر از جمله « خانه پدری » منتشر شده بود که بی طرفی ایشان را زیر سوال می برد. به همه اینها باید اجرای بی حال و متاسفانه ” لوس ” شهیدی فر را هم اضافه کنیم که مانند یک نرم افزار سخنگو فقط نامها را می خواند و رد می شد و در کل فلسفه ” شومن ” بودن در مراسم اختتامیه به عنوان مجری مراسم را زیر سوال برده بود!

100202251f512f5222

1 – صحبت های برندگان :

مراسم اسکار : خیلی ساده هست، عده ای نامزد شدند و در نهایت یک جایزه به فرد برنده رسید و آن فرد هم به روی صحنه رفت و یا از عوامل فیلمش تشکر کرد و یا جملات زیبایی در وصف تلاش برای رسیدن به هدف و دسترسی به آرزوها بیان کرد و در آخر همه به خانه هایشان بازگشتند! حتی فردی مانند لئوناردو دیکاپریو که خیلی ها دوست داشتند اسکاری بگیرد اما نگرفت یا اسکورسیزی بزرگ نیز مانند همیشه در فصل اسکار ناکام بود، در روزهای بعد هرگز اعتراضی به این قضیه نکردند چراکه آنها هم می دانند که هر رقابتی یک برنده دارد و در این رقابت شاید آنها شایسته برنده شدن نبودند. این قضیه همینجا تمام می شود!

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر: در بدو شروع مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر 92 اعلام شد که کارگردان فیلم « عصبانی نیستم » خواسته تا فیلمش از میان نامزدهای جوایز انصراف دهد(!) ، در ادامه مراسم هم کارن همایونفر زمانی که روی صحنه می آید در اظهار نظری غیر مودبانه اعلام میکند که ایران نیازی به آهنگساز خارجی ندارد و این در حالی هست که آهنگساز مطرح اسکار گرفته در مراسم حاضر هست و برایش کاملا عجیب هست که چرا یک هنرمند باید از حضور هنرمندی دیگر در عرصه هنر برنجد!

سپس عطاران برای دریافت جایزه بهترین بازیگری به روی صحنه می رود تا سیمرغش را بگیرد اما بعدها اعلام میکند که جایزه متعلق به فرد دیگری بوده! پس از او هم اظهار نظر حاتمی کیا را داریم که کلا در هر جایی که می نشیند می گوید جشنواره فیلم فجر مسیرش منحرف شده چراکه جوایز را به « چ » ندادند و… کلی اتفاق عجیب دیگر که متاسفانه فقط در ایران رخ می دهد و دنیا نظاره گیر پیکره سینمای ایران و اهالی فعال در آن و فرهنگ موجود در آن هستند.

شاید وقتش رسیده باشد که یک تحول بنیادین در نحوه اجرای مراسم جشنواره فجر صورت گرفته شود تا در آینده شاهد چنین اتفاق ناخوشایندی در مقایسه با جشنواره های مطرح جهان نباشیم.

 

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها