صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم ایرانی : نقد و بررسی فیلم خط ویژه

نقد و بررسی فیلم خط ویژه

139210042221111

 

خلاصه داستان : یک هکر کامپیوتر به نام کاوه ( هومن سیدی ) که به تازگی بصورت موقت از زندان آزاد شده ، قصد دارد به همراه خواهرش ( هانیه توسلی ) و دامادش ( مصطفی زمانی ) ، مبلغ 10 میلیارد تومان وام که قرار هست بطور غیرقانونی توسط رئیس یک بانک به حساب یک مفسد اقتصادی به نام محتشم ( سام قریبیان ) واریز شود را در لحظه واریز، به حساب خودشان منتقل کنند اما در حین انجام کار به دلیل جابجا شدن یک عدد ، این پول هنگفت به حساب دو جوان ساده می رود که در پی دریافت یک وام 10 میلیون تومانی برای راه اندازی کسب و کارشان هستند و…

کارگردان :

مصطفی کیایی : متولد سال 1355 در کرج می باشد و اولین فعالیت هنری اش را در سال 1373 در مرکز آموزش فیلمسازی اداره ارشاد کرج آغاز کرد اما سالها طول کشید تا بتواند اولین مجوز ساخت فیلم بلند سینمایی خود با نام « بعد از ظهر سگی سگی » را در سال 1388دریافت کند. پس از آن ، کیایی « ضد گلوله » را در سال 1389 روانه سینما کرد که با استقبال نسبی مواجه شد و « خط ویژه » آخرین فیلم ساخته شده توسط وی به شمار می رود که تا به امروز پرفروش ترین فیلم او هم بوده.

درباره فیلم « خط ویژه » :

شخصیت هایی که تماشاگر در «خط ویژه » با آنها مواجه می شود، قابل درک هستند. افرادی از طبقه متوسط جامعه که به شرایط جامعه و اقتصاد معترض هستند و این اعتراض تا آنجا پیش رفته که حالا خود به دنبال کسب حقشان آن هم بصورت غیرقانونی هستند و احساس می کنند که با بی قانونی می توانند حقی که از آنها در سالهای اخیر سلب شده را بازپس گیرند. « خط ویژه » با این مقدمه جذاب به سراغ روایت داستانش می رود اما هرگز موفق نمی شود این مقدمه خوب و طوفانی را استمرار ببخشد.00ee0353

« خط ویژه » شروعی طوفانی دارد. در مقدمه ای جالب در لانگ شات ابتدایی فیلم ، کارگردان ما را به دل شهر می برد تا بتوانیم از اوج به این شهر و اتفاقات عجیب روزمره اش نگاهی بیندازیم و سپس در این شهر بزرگ ما را با چند شخصیت از طبقه متوسط جامعه مواجه می کند که از فساد یک دانه درشت اقتصادی آگاه هستند و قصد دارند تا وام هنگفتی که قرار هست دریافت کند را از چنگال وی خارج کنند. فیلم سپس ما را با رانت خوار مربوطه با بازی سام قریبیان آشنا می کند. فردی که به نظر می رسد به حدی شناخته است که با توسل به اطلاعات و افراد پرنفوذ ،قدرت بکارگیری هر ابزاری برای رسوا کردن چند جوان که پول وی را از چنگالش خارج کرده اند داشته باشد.

شخصیت های داستان با اینکه قابل درک هستند و به نسبت آثار روز سینمای ایران، از پرداخت به مراتب قابل قبول تری برخوردار هستند اما هیچکدام از آنها نمی توانند بر آنچه که اعتقاد دارند استوار بمانند و تقریباً همگی آنها در طول داستان دچار نوعی تحول بی جهت و افسار گسیخته می شوند. شاید در این میان تنها زن و شوهر ( هانیه توسلی و مصطفی زمانی ) باشند که نسبت به دیگران ، رفتار استوارتری را پیش می گیرند اما در موارد دیگر، شخصیت ها متزلزل و غیرقابل اعتماد هستند.

کاوه با بازی « هومن سیدی » فردی است که با یک پس زمینه عجیب و غریب، هکری معرفی می شود که سایت سازمان سنجش را هک کرده و حالا با گرفتن مرخصی موقت به خارج از زندان آمده است. شاید لازم باشد پیش از صحبت درباره شخصیت کاوه ، به این موضوع اشاره شود که اصولاً هرگز هک کردن یک حساب بانکی نمی تواند به شکلی که در « خط ویژه » ترسیم شده ، راحت و بی دردسر باشد. شاید کارگردان قصد داشته کاوه را هکری ماهر و بی همتا توصیف کند اما با اینحال در هیچ کجای دنیا هک کردن یک حساب بانکی تنها با کمک یک اینترنت پرسرعت ( همانطور که خودِ کاوه درخواست می کند! ) امکان پذیر نیست و بسیار ساده لوحانه است که بپذیریم چنین اتفاقی واقعا می تواند رخ ده344964e931rد.

متاسفانه خودِ شخصیت کاوه نیز بسیار متزلزل و بی ثبات است. وی فردی است که به تازگی از زندان خارج شده و متوجه شده که نامزدش با یک فرد احتمالاً ثروتمند ازدواج کرده است. همانطور که تماشاگر انتظار دارد، کاوه پس از شنیدن این خبر دچار بحران روحی می شود اما چند دقیقه ای طول نمی کشد که با شهرزاد ( میترا حجار ) آشنا می شود و به شکل غیرمنتظره ای عاشق او شده و به وی پیشنهاد ازدواج می دهد! اگرچه به نظر می رسد که مصطفی کیایی قصد بیشتر بارِ طنز فیلم را بر دوش شخصیت کاوه گذاشته باشد اما با اینحال به نظر می رسد که حتی با نگاهی فانتزی به این شخصیت هم نمی توان با عاشق شدن یکباره او کنار آمد.

شخصیت های مکمل داستان که مصطفی کیایی آنها را به نوبت وارد داستان می کند نیز به جز کاهش ضرباهنگ فیلم، دستاورد چندانی نداشته اند. کیایی قصد داشته با ورود این شخصیت ها به اصطلاح، در بخش درام داستان به توفیق برسد اما در این راه چندان موفق نبوده. مهمترین شخصیت مکمل فیلم شهرزاد، خواهرِ شاهین ( میلاد کی مرام ) است که به خودفروشی اقدام می کند. شاید یکی از مشکلات اساسی « خط ویژه » زمانی باشد که شهرزاد به داستان وارد می شود. شهرزاد شخصیتی مهربان و در عین حال دلسوز است که دوست دارد پولهای باد آورده را بین نیازمندان به مساوات تقسیم کند. این شخصیت همچنین با مهربانی با فردی که در واقع او را در تن فروشی یاری می کند برخورد می کند و در مجموع کاملاً خونسرد و مهربان است! شاید بهتر می بود در ترسیم چنین شخصیتی با پس زمینه ای که از وی به مخاطب ارائه می شود، درد و رنجی را هم ضمیمه کرد تا تماشاگر بتواند با دیدن این شخصیت بهرحال زجر کشیده ( به واسطه تن فروشی ) احساس همدردی کند اما خواسته یا ناخواسته، شهرزاد هیچ حس همدردی یا ترحمی را در تماشاگر بر نمی انگیزد و فیلم هم به راحتی از کنار مقوله ” تن فروشی ” عبور کرده؛ در واقع چنانچه ” تن فروشی ” از شخصیت شهرزاد گرفته شود هیچ تغییری در کیفیت پرداخت شخصیت او مشاهده نمی شود!

با اینحال، « خط ویژه » خوشبختانه از ضرباهنگ و تعلیق بسیار خوبی بهره مند است که اینروزها جای خالی اش حسابی در سینمای ایران حس می شود. 231123001323« خط ویژه » از معدود آثار سینمای ایران است که مخاطب را با خود همراه می کند و به وی اجازه می دهد تا نگران سرنوشت شخصیت های داستان باشد. مصطفی کیایی به خوبی موفق شده تا چند جوان را از طبقه متوسط جامعه ، با شرایط خاص ، در کنار یکدیگر قرار دهد و به درستی دغدغه هرکدام از آنها را به تصویر بکشد. اما سازندگان به خوبی می دانسته اند که بهتر هست با شیب ملایم به سوی نقدهای اجتماعی و سیاسی حرکت کنند و به همین جهت در فیلم صحبت مشخصی درباره مفسد اقتصادی صورت نمیگیرد و تماشاگر نمی داند که اصلاً این شخصیت گردن کلفت چه کسی است؟ از کجا تغذیه می شده؟ قصد انجام چه کاری دارد ؟ و بسیاری از سوالات بی پاسخ دیگر که فیلم زیرکانه از پاسخ دادن به آن طفره رفته.

بازی بازیگران نیز یکی از نکات مثبت فیلم به شمار می رود. هانیه توسلی یکی از بهترین بازیگران فیلم است و مصطفی زمانی نیز در ادامه روند مثبت دوران بازیگری اش به خوبی موفق شده نقش یک فیلمنامه نویس درمانده را به تصویر بکشد. اما در میان بازیگران فیلم بهترین نقش آفرینی متعلق به هومن سیدی است که وظیفه سنگین تری در مقایسه با دیگر بازیگران داشته است. هومن سیدی علاوه بر پیشبرد درامِ داستان، وظیفه اجرای موقعیت های کمدی را هم بر دوش داشته که خوشبختانه به خوبی از پس انجام آنها برآمده است. میلاد کی مرام هم اگرچه بازی اغراق شده ای از خود به نمایش گذاشته اما در مجموع توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد. میترا حجار نیز در نقش شهرزاد اگرچه اصلاً به قد و قواره فیلم نمی آید و اصولاً شخصیتی زائد محسوب می شود اما قابل قبول است. سام قریبیان هم در نقش رانت خواری به نام محتشم، بازی قانع کننده ای از خود به نمایش گذاشته است.

متاسفانه روند پر تعلیق « خط ویژه » در اواسط داستان جایش را به روایت ” رابین هودی ” می سپارد و روند داستان مسیر متفاوتی را پیش می گیرد. در واقع می توان گفت که « خط ویژه » در میانه راه تمرکزش را از دست داده و ایده اولیه و عالی فیلم نیز تا اواسط داستان کشش لازم را دارد اما پس از گذشت از میانه، رنگ می بازد و در نhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/04/phoca_thumb_l_4-9b0.jpgهایت به پایان بندی فیلم و سکانس پل هوایی می رسیم که « خط ویژه » سقوطی آزاد را با این پایان بندی ضعیف و سرشار از شعارهای کَر کننده و بی ظرافت تجربه می کند و به مخاطب اجازه نمی دهد تا احساس خوش نیمه ابتدایی فیلم را تا به انتها همراه خودش داشته باشد. البته هوشمندی کارگردان در به تصویر کشیدن دقیقه پایانی فیلم که در روزنامه نام مفاصد اقتصادی درج شده و خواننده این تیتر، مفسد اقتصادی داستان است، قابل تحسین است اما با اینحال آن لحظه پخش کردن پول میان مردم یک پایان بندی ناامید کننده برای فیلم « خط ویژه » تلقی می شود.

در مجموع « خط ویژه » را می توان اثری سرگرم کننده معرفی کرد که اینروزها جای خالی اش به شدت در سینمای کشورمان حس می شود. « خط ویژه » این قدرت را دارد که مخاطب را با خود همراه کند و این اجازه را به وی ندهد که چند دقیقه ای درگیر تلفن همراه خودش باشد! این اتفاق که تماشاگر می تواند پس از مدتها توجه اش را معطوف یک فیلم کند یعنی یک موفقیت بزرگ برای مصطفی کیایی و تیم سازنده « خط ویژه ». فیلم از مشکلات ریز و درشتی هم رنج می برد که ضرباهنگ تند فیلم اجازه نداده تماشاگر به بسیاری از آنها فکر کند و این یعنی اینکه می توان « خط ویژه » را بدون دردسر و به راحتی تماشا کرد.

6                                    Photo Gallery2                                            trailer icon2

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          

212112124eee2120

 

نام فیلم : خط ویژه

کارگردان : مصطفی کیایی

فیلمنامه : مصطفی کیایی

تهیه کننده : منصور لشکری قوچانی

بازیگران : هانیه توسلی، مصطفی زمانی، میلاد کی مرام، میترا حجار، هومن سیدی ، محسن کیایی ، پریناز ایزدیار سام قریبیان

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها