صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : جنجال هاي نظرسنجي ارشاد درباره هنرمندان محبوب مردم / مبناي نظرسنجي نظرات تنها 402 شهروند بوده است!

جنجال هاي نظرسنجي ارشاد درباره هنرمندان محبوب مردم / مبناي نظرسنجي نظرات تنها 402 شهروند بوده است!

2-1-2013910121411

نظرسنجي وزارت ارشاد درباره سينما و محبوب ترين هنرمندان از نگاه مردم پس از انتشار در «باني فيلم» روز يکشنبه انعکاس قابل توجهي در رسانه ها يافت. جداي از سايت هاي رسمي داخلي برخي رسانه هاي فارسي زبان خارج از کشور نيز به اين نظرسنجي پرداختند. بخصوص اينکه در اين نظرسنجي از ابراهيم حاتمي کيا به عنوان محبوب ترين کارگردان ميان مردم نام برده شده بود و پس از او نيز مسعود ده نمکي قرار گرفت. قرار گرفتن نام اصغر فرهادي پس از ده نمکي نيز تعبيرهاي متفاوتي را در پي داشت.

به گزارش مووی مگ به نقل از بانی فیلم، با توضيحاتي که مشاور وزير و رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارشاد ارائه کرد مشخص شد اين نظرسنجي به صورت تلفني و بر اساس نظرات 402 شهروند تهراني صورت گرفته است.

نکته جالب توجه رويکرد برخي رسانه ها نسبت به نتايج اين نظرسنجي است که بيشتر بر مبناي «سياسي» دارد تا «سينمايي». از سوي ديگر اعلام اين نکته که نظرسنجي منتشر شده نظر رسمي وزارت ارشاد نيست نيز در نوع خود جالب توجه است. بديهي است که نظرسنجي مردمي نمي توان نظر رسمي وزارت ارشاد باشد و آنچه منتشر شده حاصل جمع بندي نظرات مردم است.

ضمن اينکه با اعلام حضور تنها 402 نفر در اين نظرسنجي مردمي مي توان به اين نکته نيز پرداخت که با توجه به محدود بودن نظرات، نتيجه اين نظرسنجي خيلي هم نمي تواند مورد اتکا باشد. بديهي است که نظر تنها 402 نفر از شهروندان شهري که حداقل 10 ميليون جمعيت دارد نمي تواند، گرچه جنبه هايي از حقيقت را در بر دارد ولي چندان نمي تواند مستند باشد. اي کاش نهاد منتشر کننده اين نظرسنجي از همان ابتدا اعلام مي کرد آنچه مبنا قرار گرفته نظر تنها 400 نفر از شهروندان است.

صف كشي هاي رسانه ها؛ به نام سينما به كام سياست!

در روزهاي اخير برخي از رسانه ها تحليل هاي متفاوت و بعضاً متناقضي در مورد نظر سنجي وزارت ارشاد منتشر كرده اند. به خصوص رسانه هاي اصولگرا كوشيده اند قسمت مورد علاقه شان از اين نظر سنجي را پررنگ كنند و از سوي ديگر به اين كه بر مبناي اين نظرسنجي نزديك به 60 درصد مردم مخالف مميزي فيلم ها هستند هيچ اشاره اي نكنند.

ظاهراً قرار گرفتن ابراهيم حاتمي كيا به عنوان محبوب ترين كارگردان سينماي ايران از نگاه مردم بيش از هر چيز ديگر رسانه هاي اصولگرا را به هيجان آورده است.

كار به جايي رسيد كه مشاور وزير ارشاد با انتقاد از تحليل هايي كه برخي سايت ها انجام داده اند گفت: برخي سعي داشتند آراي حاتمي كيا را به تقابل وي با وزارت ارشاد ربط دهند، در حالي كه ما نيز اينكه حاتمي كيا كارگردان محبوب مردم باشد خوشحاليم.

مشاور وزير ارشاد : نظرسنجي محبوبترين سينماگران موضع رسمي ارشاد نبود

مشاور وزير و رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره نظرسنجياي درباره سينما و محبوبترين سينماگران که اين روزها به اسم وزارت ارشاد در رسانهها منتشر ميشود، توضيح داد.

بابک دربيکي مشاور وزير و رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با مهر درباره نظرسنجي منتشر شده درباره انتخاب محبوبترين سينماگران از نگاه مردم گفت: آنچه به عنوان نظرسنجي در چند روز گذشته از سوي وزارت ارشاد در رسانهها منتشر شد به هيچ عنوان نظرسنجي رسمي ارشاد نبوده است.

اين مقام مسئول در وزارت ارشاد با اشاره به اينکه اين نظرسنجي جنبه محرمانه نيز نداشته است، عنوان کرد: اين نظرسنجي تنها از 402 شهروند تهراني توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اين وزارتخانه انجام شده است. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تنها يک نظرسنجي با تمام محدوديت هاي موجود در نظرسنجي تلفني انجام داده است.

وي با اشاره به نتايج اين نظرسنجي بيان کرد: در نظرسنجي تلفني از شهروندان تهراني درباره جشنواره فيلم فجر که در سال 1392 برگزار شد برخي از نتايج به دست آمده حکايت از اين داشت که 65 درصد از مردم اعلام کردند که در سال گذشته به سينما نرفتند، 81 درصد گفتند که به جشنواره فيلم فجر نرفتند و 23 درصد اعلام کردند که فقط فيلم هاي هاليوودي را مي بينند و 56 درصد گفتند که فقط فيلم هاي ايراني مي بينند و 54 درصد اعلام کردند که فيلم هاي جشنواره را فقط زماني که به شبکه نمايش خانگي مي آيد مي بينند و 40 درصد نيز گفتند که اصلا فيلمهاي جشنواره را نميبينند.

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: طبق اين نظرسنجي که برخي از رسانه ها از آن به عنوان نظرسنجي جامع از محبوب ترين کارگردان هاي سينماي ياد کرده اند، ابراهيم حاتمي کيا 24 درصد از نظرسنجي 402 شهروندان تهراني را از آن خود کرده، مسعود ده نمکي 6 درصد، اصغر فرهادي 5 درصد، کيميايي، فخيم زاده و عطاران 4 درصد و داود ميرباقري 3 درصد از آراي شهروندان تهراني را کسب کرده اند.

دربيکي متذکر شد: برخي از سايتها از نتيجه ارائه شده برداشت سياسي داشته و تلاش کردند که آراي حاتميکيا را به تقابل وي با وزارت ارشاد نسبت دهند درحالي که ما نيز از اينکه حاتميکيا محبوبترين کارگردان مردم باشد بسيار خوشحاليم؛ چراکه وي را کارگرداني ارزشمند از نظر هنري و ارزشي به لحاظ اعتقادي مي دانيم. بنابراين برداشت سياسي برخي از سايتها و خبرگزاريها از نظر ما کاملا مردود است و فرهنگ اين کشور به افرادي مانند حاتميکيا احتياج دارد و ما سر تعظيم در مقابل هنر قوي و اثرگذار اين فيلمساز فرود مي آوريم.

وي در پايان عنوان کرد: عملکرد برخي از اين سايتها براي برجسته سازي اين بخش از نظرسنجي به منظور ايجاد خط کشي بين نيروهاي ارزشي انقلاب و مقابل هم قرار دادن سينماگران با يکديگر است. اين دو قطبي کردن جامعه و اين در تقابل قرار دادن نيروهاي ارزشي تنها براي کساني مفيد است که در نهايت با ايجاد بحران در حوزه هاي مختلف به دنبال جابجايي نخبگان انقلاب هستند. دولت تدبير و اميد دولت همه مردم ايران است و به هيچ وجه تسليم دو قطبيسازي و ايجاد شکاف بين نيروهاي انقلاب نمي شود. حاتمي کيا از ماست و حرف هايش را در فيلم هاي خود به روشني بيان کرده و نيازي به تاييد و تکذيب ما ندارد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها