صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Faster ( سریعتر )

نقد و بررسی فیلم Faster ( سریعتر )

1 f5d
 

 

سالها پیش زمانی که ” راک ” از دنیای کشتی کج پا به عرصه سینما گذاشت همه انتظار داشتند که یک ستاره بزن بهادر و قلدر دیگر را در سینما ببینند ، با به عبارتی یک ” آرنولد شوارتزنگر ” دیگر را در سینما ببینند! اما با اینکه ورود او به سینما با نقشهای اکشن آغاز شد، ولی رفته رفته او حضور در فیلمهای خانوادگی و کمدی را تجربه کرد و حتی در این اواخر در یکی از فیلمهای کمپانی دیزنی نیز حضور پیدا کرده بود، با اینحال شخصیت
و فیزیک بدنی وی هنوز تهیه کنندگان را متقاعد می کند که او را در فیلمهایی اکشن قرار دهند و ” سریع تر ” نیز یکی از این فیلمهاست که ” راک ” ( البته اکنون دیگر او را با این لقب صدا نمی زنند و امروز دیگر باید نام واقعی اش یعنی ” دواین جانسون ” خطاب کنیم ) در آن نقش مردی را بازی می کند که تشنه انتقام است و اصلا هم شوخی ندارد!.

 

 

پس از ده سال زندانی بودن اکنون راننده ( دوان جانسون )  از زندان آزاد شده است و تنها یک هدف دارد و آن هم پیدا کردن قاتلان برادرش. است درست چند ساعت پس از آزادی او یکی از کسانی که در قتل برادرش دست داشته را پیدا می کند و به قتل می رساند و اکنون به دنبال پیدا کردن سایرین است اما در همین حال یک افسر پلیس کهنه کار به دنبال او است تا پیش از اینکه راننده افراد دیگری را برای انتقام بکشد او را پیدا کند و دوباره به زندان بیاندازد.

 

سریع تر ” فیلمی است که با تماشاگرش تعارف ندارد و از همان ابتدا به او می گوید که قرار است یک اکشن کاملا کلاسیک با همان قواعد سنتی را تماشا کند. یک زندانی سابق که حالا  بعد از چند سال از زندان آزاد شده و می خواهد انتقام بگیرد و پلیسی که قصد جلوگیری از این کار را دارد، شبیه به داستانهایی است که اوج آن مربوط به اواخر دهه 80 و ابتدای دهه 90 میلادی می شد اما فرق ” سریع تر ” با آن دوران این است که نقش اصلی فیلم انسان کاملا خوبی نیست و البته از پرداخت های بی جهت شخصیت ها که در آن دوران دیده می شد در این فیلم جلوگیری شده است. در واقع اگر به دنبال پرداخت شخصیت و دیالوگ های سنگین و.. باشید باید بگم که فیلم اشتباهی را برای دیدن انتخاب کرده اید!در این فیلم شخصیت ها شناسنامه خاصی ندارند و همگی با لقب هایی مانند راننده ، پلیس و… در فیلم حضور دارند! قرار دادن چنین ویژگی یکی از بهترین کارهایی بود که ” جورج تیلمن جر ” انجام داده است، زیرا شخصیت های این فیل2 b27م را بارها  در فیلمهای دیگر به نوعی دیگر مشاهده کرده ایم و ” تیلمن ” ترجیح داده است که از پرداخت شخصیت که اصولا در اینگونه فیلمها معنایی ندارد چشم پوشی کند و یک فیلم سر راست را تحویل تماشاگر دهد. در اینجا شخصیتی به نام راننده داریم که ” دواین جانسون ” ایفاگر آن است ، شخصیتی که مدتهاست در زندان بوده است و حالا که بیرون آمده فقط قصد انتقام گیری از قاتلان برادرش را دارد ، یک پلیس که قصد دارد تا جلوی این اتفاقات را بگیرد که ” بیلی باب تورنتون ” نقش آن را ایفا می کند، پلیسی که البته چندان هم پاک نیست و مواد مخدر هم استعمال می کند. اما تمرکز فیلم همانگونه که انتظار داریم بر روی شخصیت راننده است و چگونگی انجام قتل ها و دیگر اتفاقات پیرامون او را مورد بررسی قرار می دهد و پلیس مطابق معمول همیشه یک قدم از او عقب تر است، این کشمکش ها بین پلیس و راننده در اواسط فیلم کمی خسته کننده می شود اما خوشبختانه یک سوم پایانی فیلم این خستگی را جبران می کند و شاهد یک اکشن کامل هستیم.

 

دواین جانسون ” را می توان دلیل خوب بود ” سریع تر ” عنوان کرد. شاید کسی انتظار این را نداشت که ” جانسون ” بتواند بعد از سالها از عهده یک نقش خشن برآید اما او در این فیلم به اندازه کافی کینه ایی و خشن است و به خوبی توانسته در قالب شخصیت راننده را به تصویر بکشد. ” بیلی باب تورنتون ” که حالا دیگر پا به سن گذاشته است ، در نقش پلیس قابل قبول است اما این نقش آن چیزی نیست که از او انتظار می رود، بعلاوه اینکه شخصیت پلیس مدت زمان کمتر و محوریت کمتری در فیلم دارد تا راننده. بهرحال با افزایش سن حالا باید او را در نقشهای انسانهای مسن تر نیز ببینیم، به نظرم بقیه بازیگران فیلم هم همگی کار خود را خوب انجام داده اند اما باید این واقعیت را قبول کرد که اگر آنها را از لیست بازیگران فیلم هم حذف می کردیم، اتفاق خاصی رخ نمی داد!

 

در کل ” سریع تر ” شما را تا انتهای فیلم سرگرم می کند و اجازه نمی دهد که شما احساس خستگی کنید، این فیلم شاید ساده و کمی کهنه باشد اما با مخاطبش رو راست است و ادعایی ندارد. هنگام دیدن ” سریع تر ” سطح توقع تان را پایین بیاورید و از دیدن فیلم لذت ببرید.

 
 

منتقد : میثم کریمی 3 8f1

 

 

سریع تر : Faster

کارگردان : George Tillman Jr.

نویسنده : Tony Gayton، Joe Gayton

بازیگران :

Dwayne Johnson  …  Driver

Billy Bob Thornton  …  Cop

Jim Gaines  …  Inmate

Tom Berenger  …  Warden

و……………

ژانر : اکشن

درجه سنی :  R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 95دقیقه

 

 

«پست قبلی

پست بعدی»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها