صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم پسران جرسی ( Jersey Boys )

نقد و بررسی فیلم پسران جرسی ( Jersey Boys )

po2jjer232

گروه موسیقی « The Four Seasons » در دهه ی 50 و 60 یکی از مشهورترین و در عین حال محبوب ترین خواننده هایی بودند که موسیقی هایشان معمولا در صدر لیست پرفروش ترین آثار آن دوران قرار می گرفت. اما در این بین نکته ای حائز اهمیت بود و آن اینکه اعضای این گروه نه در خانواده ای هنری رشد کرده بودند و نه اصلاً در شرایطی قرار داشتند که بخواهند مسیر ستاره شدن در دنیای موسیقی را پیش بگیرند. اعضای این گروه را جوانانی تشکیل می دادند که اهل حومه نیوجرسی و منطقه کارگرنشین آن بودند و همواره درگیر مسائل خلافکارانه و البته زندان بودند! شاید اعضای این گروه می توانستند مانند بسیاری از هم محلی های خود در این مناطق یا یک خلافکار شوند و یا سر از زندان و در نهایت تابوت(!) در آورند اما هنری به نام موسیقی به کمکشان آمد و آنها را از وضعیت بغرنجی که درش گرفتار شده بودند نجات داد و تبدیل به ستاره موسیقی آن دوران کرد.

فیلم « پسران جرسی » قرار هست روایتگر داستان زندگی اعضای این گروه و درگیریهای آشنای آنان با محیط اطرافشان باشد. داستانی که کلینت ایستوود 84 سhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/06/phoca_thumb_l_3-735.jpgاله تصمیم به روایت آن گرفته و مشخصاً شبیه آثاری نیست که کلینت ایستوود در طول سالهای فعالیتش به عنوان فیلمساز علاقه ای به روایت آنها از خود نشان داده باشد.

داستان « پسران جرسی » در سال 1951 در شهر نیوجرسی آمریکا آغاز می شود. فرانکی ( جان لوید یانگ ) پسر جوانی است که به تازگی به عنوان خواننده اصلی یک گروه موسیقی انتخاب شده است و شوق بسیار زیادی برای طی کردن مسیر موسیقی دارد. در روزهای بعد، اعضای دیگری هم به عنوان نوازنده و ترانه سرا به گروه اضافه می شوند و قطعات این گروه با استقبال بسیار خوبی از جانب آمریکایی ها مواجه می شود. این گروه تبدیل به یکی از محبوب ترین خوانندگان زمانه خود تبدیل می شود اما این در حالی است که اختلاف در میان اعضای گروه مشاهده می شود و خرده مسائل مافیایی که فردی به نام جیب دکارلو ( کریستوفر واکن ) در آن دست دارد نیز گریبانگیر گروه شده و…

« پسران جرسی » براساس یک تئاتر مشهور اجرا شده در برادوی ساخته شده است و نکته جالب درباره این نمایش این استhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/06/phoca_thumb_l_2-4e3.jpg که بازیگران اصلی آن نمایش، حالا اینجا در مقابل دوربین بار دیگر نقشهای خودشان را ایفا کرده اند که کمک بسیاری به کلینت ایستوود در به پایان رساندن هرچه زودتر مدت فیلمبرداری فیلم کرده است. « پسران جرسی » برخلاف انتظار عمومی، تقریباً بطور کامل برگرفته از نمایش مذکور است و حتی حال و هوای آن نیز به فیلم منتقل شده که نقاط ضعف و مثبتی به همراه داشته است.البته در یک جمع بندی کوتاه می توان گفت که نقاط ضعف، چربش بیشتری نسبت به نقاط مثبت دارد! 

اولین ایراد مشخص فیلم « پسران جرسی » فیلمنامه بی روح مارشال بریکمن و ریک الیس است که فاقد شخصیت پردازی قابل قبول و همچنین گسترش درام فیلم می باشد. فیلم جدیدِ کلینت ایستوود بیشتر از آنکه بخواهد داستان زندگی خوانندگان مشهور گروه « The Four Seasons » را به تصویر کشیده باشد، متکی بر موسیقی و اجرای این قطعات بوده که « پسران جرسی » را بیشتر تبدیل به موزیک ویدئو کرده تا یک فیلم سینمایی. فیلم بطور شگفت انگیزی بسیار بیشتر از حدی که http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/06/phoca_thumb_l_7-86d.jpgدر آثار بیوگرافی مرتبط به هنرمندان عرصه موسیقی مشاهده می شود، از موسیقی استفاده کرده، آن هم در شرایطی که قطعات اجرا شده در این فیلم که معمولاً در آثار موزیکال بصورت خلاصه تر نواخته می شوند، در این فیلم بطور کامل اجرا می شوند و اگر شما یکی از طرفداران گروه مذکور نباشید، احتمالاً صبر و تحملتان می تواند دستخوش یک آزمایش خوب قرار بگیرد.

مشکل دیگر « پسران جرسی » عدم گسترش بستر درام فیلم است که این یکی بدجوری توی ذوق می زند. به نظر می رسد که کلینت ایستوود چنان مسحور اجرای موسیقی فیلم شده که به طور کامل فراموش کرده که مخاطب به چیزی بیشتر از چند اجرای موسیقی به هنگام تماشای یک اثر سینمایی نیاز دارد. اینکه « پسران جرسی » قرار هست اثری در ستایش از گروه « The Four Seasons » باشد شکی نیست اما اینکه روایت داستان فدای موسیقی عالی فیلم شود، اتفاقی است که متاسفانه در « پسران جرسی » رخ داده و بهرحال از حیث شخصیت پردازی و روایت داستان، « پسران جرسی » حرف مهمی برای گفتن نداشته است. فیلم بطور خلاصه وار و بی نظم به مسائل حاشیه ای این گروه پرداخته و حتی حضور شخصیتی جذاب به نام دکارلو که می شد حضور مقتدرانهhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/06/phoca_thumb_l_11-cff.jpg تر و جذاب تر از چیزی که بر پرده سینما نقش بسته داشته باشد، می توانست به بهبود وضعیت فیلمنامه « پسران جرسی » کمک کند اما بهرحال این اتفاق نیفتاده است.

اما هرچقدر که فیلم در بخش داستان کمبود دارد، این مشکل را در بخش موسیقی جبران کرده و در این بخش می درخشد. چهار بازیگر اصلی فیلم که پیش از این در صحنه برادوی بارها این نمایش را اجرا کرده و احتمالاً بدون کوچکترین مشکلی در دوران پیش تولید، بازی در این فیلم را آغاز کرده اند، نمایشی تحسین برانگیز در فیلم داشته اند و نمره کامل قبولی را دریافت می کنند. اجرای این بازیگران جوان و خوش صدا شاید مهمترین دلیل جذابیت تماشای فیلم « پسران جرسی » باشد. در این بین نباید از فیلمبرداری خوب فیلم هم غافل شد که در صحنه های اجرای موسیقی بهترین عملکرد را داشته و تصویربرداری نسبتاً تار فیلم هم کمک شایانی به مخاطب برای رفتن به دوران دهه ی 50 و 60 کرده است.

« پسران جرسی » متاسفانه برای بازار بینhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/06/phoca_thumb_l_8-048.jpg الملل ساخته نشده و تمام تمرکز و حواسش معطوف به تماشاگران آمریکایی اش بوده که همین امر احتمالا سبب خواهد شد تا سینما دوستان دیگر نقاط دنیا نتوانند از این اثر تماماً آمریکایی لذت وافری ببرند. فیلم متمرکز بر موسیقی است که در دهه ی 50 و 60 میلادی یکی از محبوب ترین ها بود و اجرای کامل این قطعات در طول فیلم مطمئنا می تواند تماشاگران آمریکایی را سر ذوق بیاورد و خاطرات بسیاری را هم برای آنان زنده کند، اما اینکه « پسران جرسی » و شخصیت فرانک ولی و گروهش بتوانند موفقیتی بین المللی برای فیلم رقم بزنند و باعث شوند تا جهان از این روایت تمام آمریکایی از داستان زندگی « The Four Seasons » لذت ببرد، مسئله ای هست که شاید کلینت ایستوود خیلی نباید به آن دل خوش کند.

5                                    Photo Gallery2                                            trailer icon2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          jere353

 

پسران جرسی : Jersey Boys

کارگردان : Clint Eastwood

نویسنده : Marshall Brickman ، Rick Elice

بازیگران :         

Vincent Piazza…Tommy DeVito

John Lloyd Young…Frankie Valli

Steve Schirripa…Vito

Christopher Walken…Gyp DeCarlo

و…                      

ژانر : بیوگرافی

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 134 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها