صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Paranormal Activity 2

نقد و بررسی فیلم Paranormal Activity 2

1 92d

می توانم بدون شک بگویم که قسمت اول فیلم ” فعالیت های ماورای طبیعی ” یکی از ترسناک ترین فیلمهایی بود که تا به حال دیده بودم. در این فیلم نه نشانی از هیولا، نه نشانی از خون و نه نشانی از خشونت وجود داشت بلکه تنها موجود ترسناک فیلم صداهایی بودند که نیمه شب بلند می شد، صداهایی که احتمالا شما هم مانند من حداقل یک شب آن را تجربه کرده اید!. قسمت اول از فیلم ” فعالیت های ماورای طبیعی ” در زمان اکران خود سر و صداهای زیادی به پا کرد. در آن زمان گفته می شد که این فیلم واقعی است و تمام صحنه های این فیلم نیز توسط یک دوربین خانگی گرفته شده است، البته خود سازندگان فیلم از جمله کسانی بودند که به این شایعات دامن زدند و می توان گفت که پیاز داغش را زیاد کردند!. فیلم اکران شد و همه کسانی که به سینماها رفتند با یک ترس عجیب از آن خارج شدند چون فکر می کردند که این فیلم واقعی است.

اما بعد از چند ماه از اکران فیلم و زمانی که این فیلم حسابی فروخته بود، سازندگان اعلام کردند که این فیلم واقعی نیست و ساختگی است ، خانه جن زده خانه کارگردان است ، و بازیگران هم نه تنها جن زده بلکه بسیار خوشبخت هستند!. کارگردان قسمت اول فیلم یعنی آقای ” اورن پلی ” با سرمایه گذاری 15 هزار دلار توانست حدود 300 میلیون دلار به جیب بزند ( به این می گویند سرمایه گذاری موفق! ) و البته مردم زیادی در سرتاسر جهان را سر کار بگذارد. اما حکایت این فیلم در ایران مانند گذشته داستان دیگری بود. مردم با دیدن فیلم به شدت ترسیدند و نکته مهم تر این بود که همگی واقعی بودن این فیلم را حتی بعد از اعلام رسمی جعلی بودن فیلم ، قبول نکردند و کماکان معتقدند که این فیلم واقعیست!. زمانی که اعلام شد قسمت دوم این فیلم ساخته خواهد شد سوالات زیادی شکل گرفت که همگی به یک قضیه مربوط می شد و آن هم این بود که مردم دیگر از یک فیلم ساختگی مثل سابق نمی ترسند و آن فیلم اول هم به دلیل ذهنیتی که گفته می شد واقعی هست تا بدین حد موفق شده بود! با اینحال این فیلم هم اکران شد و صحبتهای مختلف درباره آن بار دیگر در محافل مطرح شده است.

قسمت اول این فیلم  در مورد  دختری به نام کتی بود که احساس می کرد ارواح اهریمنی همیشه به دنبال او هستند تا به او آسیب بزنند اما در پایان این خود زن بود که دارای روح اهریمنی بود. داستان ” فعالیت های ماورا طبیعی 2 ” سه ماه قبل از وقایع قسمت اول اتفاق می افتد. کتی ( کتی فیدرستون ) به همراه خواهرش کریستی ( اسپراگ گرایدن ) و شوهر خواهرش دنیل ( بریان بلاندمولی افریم ) و پرستار نوزاد کوچکشان مارتینه ( ویویس ) زندگی می کند. بعد از اتفاقات و سر و صداهایی که در نیمه شب اتفاق می افتد ، دنیل تصمیم می گیرد که خانه را به دوربین های مدار بسته مجهز کند تا ببینید این صداهای شبانه از چیست و… ) دختر نوجوانشان الی (

خوشبختانه تمام فاکتورهای موفق قسمت اول در قسمت دوم نیز وجود دارد. البته با توجه به موفقیت صحنه های ترسناک قسمت اول، منطقی به نظر نمی رسید که این صحنه ها در قسمت دوم دستخوش تغییرات گسترده ای شوند و به همین صورت نیز شد و شما می توانید شباهت های زیادی بین صحنه های ترسناک قسمت اول و دوم بیابید ( منظور من همان کلیشه های همیشگی مانند باز شدن درب یا کشیده شدن توسط موجود نامرئی و.. ) اما یکی از کارهای جالبی که سازندگان فیلم آن را انجام داده اند این است که مانند شماره اول شما را غافلگیر نمی کنند2 d57 بلکه به قول خودشان ” ذره ذره شما را می سوزانند !”. در قسمت دوم اگرچه همه ما می دانیم که این فیلم تنها یک فیلم است نه واقعیت، اما با اینحال فیلم ترس عجیبی را در تماشاگر بوجود می آورد. نکته ای که سازندگان از وجود آن آگاه بودند و توانستند با استفاده از آن فرمول قسمت دوم را نیز تاثیر گذار بسازند این بود که از ترس درونی تماشاگر آگاه بودند و در قسمت دوم نیز مانند قسمت اول ، تماشاگر را از چیزی که نمی بیند می ترساند و باز هم نشانی از هیچ موجود زنده ترسناکی به چشم نمی خورد.بازیهای روان بازیگران فیلم به خصوص ” کتی فیدرستون ” در نقش کتی یکی از برگ های برنده فیلم به شمار می رود. بازیگران جدید این مجموعه به خوبی توانسته اند خود را با محیط فیلم وفق دهند و حتی سگ و نوزادی که در فیلم حضور دارند نیز نقش هایشان را به خوبی ایفا کرده اند!. کارگردان فیلم ” فعالیت های ماورا طبیعی 2 ” آقای ” تاد ویلیامز ” است که سابقه چندانی در سینما ندارد و آقای ” اورن پلی ” که تهیه کننده و کارگردان قسمت اول بود در این فیلم تنها تهیه کننده است. خوشبختانه ” تاد ویلیامز ” توانسته ترس اورجینالی ! که در قسمت اول وجود داشت را به شکلی بهتر در قسمت دوم به تماشاگر منتقل کند. او با آگاهی از کنجکاوی انبوه طرفداران فیلم از قسمت دوم ، سعی کرد که ” فعالیت های ماورا طبیعی 2 ” را مانند قسمت اول تاثیر گذار بسازد که در این کار بخوبی موفق شده است و اگر بخواهم کمی اغراق کنم می توانم بگویم این فیلم حتی از قسمت اولش هم بهتر است.

فعالیت های ماورا طبیعی 2” فیلمی است که بودجه 3 میلیون دلاری ساخته شده است و محصول کمپانی پارامونت می باشد. اگر قصد دارید حسابی بترسید چند پیشنهاد برای شما دارم 1- فیلم را نه در صبح زود یا ظهر یا غروب ، بلکه ساعت 12 شب به بعد ببینید 2- فیلم را تنها  و بدون حضور کسی در کنارتان با چراغ های خاموش و صدای بلند ببینید 3-  ترجیحا یک دوربین یا چیزی ( مانند خود فیلم ) در مکانی قرار دهید تا در تمام مدت زمان پخش فیلم از شما تصویربرداری کند تا بعد از فیلم آن را ببینید و یا اگر علاقه مند بودید که دیگران هم عکس العمل های شما را ببینند برای ما ارسال کنید تا در سایت برای عموم قرار دهیم!!.از دوستانی که احتمالا با دیدن فیلم دوباره خواهند گفت که این فیلم واقعی است و… خواهش می کنم از این فیلم بترسید اما این را نگویید!

منتقد : میثم کریمی


فعالیت های ماورای طبیعی : Paranormal Activity 2 3 e81

کارگردان : Tod Williams

نویسنده : Michael R. Perry

بازیگران :

Katie Featherston  …  Katie

و……………

ژانر : ترسناک

درجه سنی :  R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 91دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها