صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم A Nightmare on Elm Street

نقد و بررسی فیلم A Nightmare on Elm Street

آیا تا بحال برایتان اتفاق افتاده است که بعد از یک روز عالی هنگامی که شب قصد خوابیدن دارید از ترس یک نفر که در خواب شما را می کشد نخوابید ؟! فردی کروگر همان کسی است که با کلاه و دستکش و البته چنگهای تیزش افراد خیابان الم را در رویاهایشان به قتل می رساند و..

زمانی که بچه بودم همیشه یک فیلمی بود که بدجوری از اون می ترسیدم و اون فیلم سری فیلمهای ” کابوس ” بود که واقعا منو تحت تاثیر قرار می داد !. یادم می یاد اون زمان هر وقت این فیلم را می دیدم ( با وجود اینکه نباید می دیدم !) شبها از ترس اینکه فردی بیاد منو تو خواب به قتل برسونه سعی می کردم هر طور که شده نخوابم ! و الان بعد از چندین سال بار دیگر با کابوس دوران بچگی خودم یعنی فیلم ” کابوس “مواجه شدم . البته اینبار دیگر نه من اون آدم سابق هستم نه فردی اون فردی همیشگی ! .

برای کسانی که احتمالا با این شخصیت آشنایی ندارند باید بگم که سری فیلمهای “کابوس” در دهه 80 میلادی یکی از ترسناک ترین فیلمها بودند و در آن زمان فکر می کنم 7 دنباله برای آن ساخته شده بود. سوژه ی سری فیلمهای ” کابوس ” سوژه بسیار جالبی بود که بوسیله آن می شد برای مدت زیادی نوجوان ها را ترساند به علاوه اینکه کسی که وظیفه پایان دادن به زندگی این نوجوان های بخت برگشته رو داشت کسی بود که همیشه در حال بازی کردن با این افراد در رویا بود ! یعنی وقتی شخصیت های داستان می خوابیدند و می رفتن توی رویا ، سر و کله آقای فردی کروگر پیدا می شد که دائما در حال خنده و متلک انداختن و اذیت کردن اونها بود ! و سر یک فرصت خوب هم جونشون رو می گرفت و به این ترتیب بود که شخصیت فردی یکی از شخصیت های دوست داشتنی دهه 80 و اوایل 90 شد و در همان دهه 90 هم پرونده اش بسته شد . البته در سال 2003 فیلمی به نام ” فردی علیه جیسون ” به اکران در آمد که در این فیلم فردی کروگر با جیسون که او هم در یک فیلم مستقل ترسناک شخصیت محبوبی بود به جان هم می افتادند ! البته این فیلم چندان نتوانست رضایت طرفداران را کسب کند و به سرنوشت ” بیگانه علیه غارتگر ” دچار شد . اما ” کابوسی در خیابان الم ” این بار دیگر رسما یک دنباله برای سری فیلمهای “کابوس” است که به اکران در آمده البته گفته می شود که این فیلم مقدمه ای بر سری فیلمهای کابوس است . ولی شما زیاد به این چیزها توجه نکنید چون معلوم نیست تعریف مقدمه و داستان و پایان در این فیلم چیست !

اولین نکته ای که باید راجب آن صحبت کرد شخصیت خود فردی است که مهمترین بخش داستان است . فردی اینبار بر خلاف بیست و چند سال پیش دیگه حوصله سر و کله زدن و بازی کردن با طعمه هایش را ندارد و ترجیح می دهد سریع آنها را قتل عام کند ! این اخلاق فردی که اتفاقا یکی از مهمترین دلائل محبوبیت وی بود در این فیلم حذف شده است و فردی در سال 2010 ظاهرا دیگه حوصله سر و کله زدن با نوجوان ها را ندارد و ترجیح می دهد سریع کار را تمام کند. یکی دیگر از تغییراتی که برای من زیاد جالب نبود تغییر تن صدای فردی هست ! ” Robert Englund ” دیگر با نقش فردی خداحافظی کرده ( یا مجبورش کردن خداحافظی کند !) و بجای اون ” Jackie Earle Haley ” نقش فردی را بازی می کند که البته اگر گریم هم نمی شد زیاد فرقی نمی کرد !. اما تغییر صدای فردی که همواره در حال شوخی و خنده با طعمه هایش بود به صدای کلفت و خشن از نوع جیگساوی ، فکر نمی کنم چندان برای طرفداران جالب باشد .

صحنه های دلهره آور فیلم دیگر طراوت و جذابیت سابق را ندارد و به سبک اسلشر های امروزی ساخته شده است که این روزها همه از همدیگر در حال تقلید کردن هستند ! فکر نمی کنم این روزها دیدن بیرون آمدن یک دست انگشت تیز ! از داخل وان حمام وقتی که ملت در حمام هستند چندان تازگی داشته باشد ! از این نوع صحنه های کلیشه ای ژانر ترسناک در این فیلم به وفور یافت می شوند و جای تعجب دارد که چرا دیگر مردم با آن چنگ های بلند و تیز فردی رابطه برقرار نمی کنند . ظاهرا فردی صدا کلفت و خشن زیاد به دل دوستدارانش ننشسته است .

بازیگران فیلم هم که خب مطابق معمول تعداد زیادی نوجوان هستند که به امید کسب شهرت در هالیوود در این فیلم قرار داده شده اند و در کل فیلم در حال جیغ زدن و فرار کردن هستند و نمی شود انتظار زیادی از آنها داشت . البته لازم به یاد آوریست که سوپر استار هالیوود یعنی ” جانی دپ ” کارش را با حضور در یک نقش کوتاه در این فیلم در دهه 80 شروع کرد بنابراین احتمالا از کسانی که در این فیلم حضور دارند در آینده بیشتر خواهیم شنید  .

کارگردان فیلم ” ساموئل بایر ” که وی را بخاطر ساختن تعداد زیادی موزیک ویدئو برای گروه های معروفی مانند ” نیروانا ” و گرین دی ” به خوبی می شناسم نه تنها نتوانسته در ساخت این فیلم هنر زیادی به خرج دهد بلکه کاری کرده است که خود شخصیت فردی هم غیر جذاب از آب در بیاید . بهرحال کسانی مانند ” دیوید فینچر ” هم قبل از اینکه به سینما بیایند موزیک ویدئو می ساختند و باید امیدوار بود که ” بایر ” در کارهای بعدی اش شتاب زدگی ای را که معمولا در موزیک ویدئو های شبکه MTV می بینیم را در کارهای سینمایی اش دخیل نکند.

در کل ” کابوسی در خیابان الم ” نتوانست انتظار طرفداران سری فیلمهای کابوس را برآورده کند و یکی دیگر از شخصیت های محبوب دهه 80 میلادی بعد از غارتگر و بیگانه فنا شد . به راستی به جز سود مالی هدف دیگه از بازگرداندن فردی به سینماها بود ؟{jcomments on}

منتقد : میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها