صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم The Back-up Plan

نقد و بررسی فیلم The Back-up Plan

backupplan jenniferlopez alexoloughlin6 5a2

زوئی زنی است که در محله منهتن صاحب یک فروشگاه حیوانات است . وی عاشق این است که یک بچه داشته باشد اما متاسفانه وی نتوانسته در زندگی اش با مرد مورد علاقه اش روبرو شود به همین دلیل تصمیم می گیرد که از طریق مصنوعی آبستن شود !. وی بعد از انجام این کار هنگام خارج شدن از مطب دکتر با مردی آشنا می شود و…

جامعه مدرنیته امروز دستاوردهایی زیادی برای انسانها داشته که شاید مهمترین آنها چیزی به اسم دهکده جهانی باشد . اما این مدرنیته فقط بحث پیشرفت را شامل نمی شود بلکه بعضا به موضوعات جدی تری برخورد می کنیم که گرچه در مرتبه اول باعث خنده ما می شود اما اگر به دقت به آن نگاه کنیم شاید هر کسی را در آینده نه چندان دور وسوسه کند ! .

بحث آبستن شدن تک نفره ! شاید برای خیلی ها تعجب برانگیز باشد اما اگر شما هم به مشکلات امروز دنیا و البته قوانین دست و پاگیر ازدواج در همه مناطق دنیا ( البته به جز آفریقا !) نگاه کنید متوجه خواهید شد که دردسر ازدواج کردن خیلی بیشتر از ازدواج نکردن است بنابراین یکی از روش هایی که در جامعه مدرن ( البته بیشتر آمریکا ) برای این معضل اجتماعی در نظر گرفته اند بحث آبستن شدن یک نفره است . در این روش هیچ مردی در زندگی یک خانم وجود ندارد و وی از طریق مصنوعی ( پزشکی ) باردار می شود و بعد از 9 ماه می تواند صاحب فرزند از خودش شود ! . این کار البته با مخالفت بسیاری از افراد روبرو شده است که معتقدند انسان نباید نظم و ترتیب آفرینش رو بهم بریزد و… که البته موشکافی این بحث در این مقاله نمی گنجد.

نقشه پشتیبان ” فیلمی است که به این بحث می پردازد اما نه بیشتر از یک داستان عاطفی ساده . فیلم بیشتر از اینکه در خدمت این مسئله باشد به رابطه ی بین زوئی و استن می پردازد البته طبیعی است چون این فیلم یک فیلم کمدی رمانیتک بر پایه رابطه دو شخصیت اصلی است . شخصا انتظار داشتم این فیلم کمی به موشکافی این موضوع بپردازد اما در عمل این فیلم فقط یک فیلم از نوع دختر پسری! است که این روزها تعدادشان به صورت عجیبی زیاد شده است .

جنیفر لوپز ” در این فیلم در نقش زوئی حضور دارد ، کسی که 1 دقیقه بعد از خارج شدن از محلی که بصورت مصنوعی باردار شده با مردی ملاقات می کند و از قضا این مرد همان مرد رویاهای اوست . البته خب هر کسی که چند فیلم در این ژانر دیده باشد می داند که قرار است چه اتفاقی بیفتد . بهرحال چند تا گزینه بیشتر نداریم ، زوئی باردار ، مردی که خوب قرار هست با زوئی رابطه داشته باشد و… ! اما مشکل اصلی فیلم همین فیلمنامه است . شوخی ها و اتفاقات فیلم اصلا زمان بندی مناسبی ندارند و بیننده را به این تفکر وا می دارند که چگونه این انسانها اینقدر کودن هستند !. بیشتر وقت فیلم صرف تست های حاملگی زوئی می شود که البته با جدیت وی در انجام این کار در ابتدای فیلم کاملا متضاد است البته این مشکل فقط مربوط به زوئی نیست بلکه تمام شخصیت ها یکجورایی در طول مدت زمان فیلم تغییر هویت می دهند ! .

آلن پول ” در اولین ساخته سینمایی اش خیلی سعی کرده فیلم با شخصیت های دوست داشتنی بسازد اما در نهایت بیننده نمی تواند با ” لوپز ” ی که عاشق بچه و مرد و… هست و در فیلم یک شخصیت تک نفره هست رابطه ی چندانی برقرار کند . یکی از اشتباهات ” پول ” انتخاب ” لوپز ” برای ایفای این نقش بود . ” آلکس اولاولین ” نیز بیشتر از یک مردی که قرار هست خوش زبان و منش باشه پیش نمی ره و کاراکتر تک بعدی ارائه می دهد .

جنیفر لوپز ” پر انرژی هست مثل همیشه اما خب بیشتر از ” جنیفر لوپز ” هم نمی رود ! . وی حالت شاد خودش را که همراه همیشگی اش است در فیلم گنجانده است اما این کالبدی که وی در فیلم به نمایش گذاشته است بیشتر از مصاحبه های همیشگی و البته کنسرت های عجیب و غریبش نیست و ما همان جنیفری را می بینیم که در موزیک ویدیو ها حضور دارد .

نقشه پشتیبان ” فیلم ضعیفی است که حتی نتوانسته است بیننده را متقاعد کند شخصیت های فیلم انسان های واقعی هستند ! شاید بیشترین نکته ای که می توان از این فیلم بدست آورد بحث جدی باردار شدن به روش مصنوعی باشد که مطمئنا در آینده یکی از چالش برانگیز ترین بحث های جهان خواهد بود اما از من می شنوید سعی کنید کمتر در جو این موضوعات قرار بگیرید ! .

منتقد : میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها