صفحه اصلی > چهره هفته : بیوگرافی ابراهیم حاتمی کیا

بیوگرافی ابراهیم حاتمی کیا

Ebiwi22h2i22

نام : ابراهیم حاتمی کیا 

تاریخ تولد : 1 مهر 1340 در تهران

مهمترین افتخارات : برنده جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر برای فیلم « دیده بان » ، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم « آژانس شیشه ای » ، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل برای فیلم « روبان قرمز » ، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم « به رنگ ارغوان » ،

                

بیوگرافی کوتاه :

ابراهیم حاتمی کیا در سال 1340 در شهر تهران متولد شد. وی در دوران نوجوانی به سینما و ساخت فیلم علاقه مند شد اما به دلیل داشتن خانواده ای مذهبی که مخالف حضور او در عرصه سینما بودند نتوانست فعالیتش را در این حوزه آغاز کند. اما پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ، حاتمی کیا نیز کار خود را با ساخت آثار کوتاه درباره دفاع مقدس در سال 1359 آغاز کرد و در سال 1365 نیز اولین اثر بلند سینمایی خود به نام « هویت » را کارگردانی کرد و دو سال پس از آن یکی از مهمترین فیلمهای کارنامه هنری اش یعنی « دیده بان » را روانه سینما کرد. « دیده بان » توانست نظر مساعد منتقدان را بدست بیاورد و نام حاتمی کیا را به عنوان فیلمسازی مستعد مطرح سازد129819022855555ia.

حاتمی کیا یکسال پس از ساخت « دیده بان» ، فیلم دیگری در فضای دفاع مقدس به نام « مهاجر » را نوشته و کارگردانی کرد که موفق به دریافت 5 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد و نام ابراهیم حاتمی کیا را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت. حاتمی کیا در سالهای بعد نشان داد که علاقه مند به فعالیت در فضای دفاع مقدس است و اغلب ساخته هایش از جمله « برج مینو » ، « بوی پیراهن یوسف » ، « از کرخه تا راین » ، « آژانس شیشه ای » هرکدام به طرق مختلف در برگیرنده مضامین مرتبط با سینمای دفاع مقدس می باشد.

نکاتی که احتمالا درباره ابراهیم حاتمی کیا نمی دانید :

اصالتا آذربایجانی است.

علی معلم در جریان یک مصاحبه ابراهیم حاتمی کیا را « بچه لوس سینمای ایران » خطاب کرده بود که بهترین امکانات فیلمسازی در اختیارش قرار میگیرد اما همیشه معترض است!

وی در اظهار نظری درباره اصغر فرهادی وی را با عنوان فیلمساز « تلخ کام » خطاب کرد که در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ایستاده و متقاضی پناه به کشور همیشه ابری ( انگلستان ) می باشد.

عباس کیارستمی در جریان یک مصاحبه عنوان کرده بود : « یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. خانه دوست کجاست یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. خانه دوست کجاست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم بچه ها را به هیجان آورد. احمدپور (شخصیت فیلم خانه دوست کجاست) رفت دفترچه را پس داد، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فکر کرد که چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت » . این اظهار نظر باعث شد تا ابراهیم حاتمی کیا از رئیس جمهور ، وزیران و مدیران وزارت ارشاد درخواست کند تا در خصوص صحبت های کیارستمی واکنش نشان دهندن و با آن برخورد کنند.328880 666

ابراهیم حاتمی کیا با حضور در برنامه تلویزیونی « هفت » فیلمسازان بین المللی ایران را اینچنین توصیف کرده : « آنهایی که با آن طرف آب در ارتباطند خدا را شکر همیشه دلارشان میرسد و مارکوپولو هستند و در آن سوی آبها رنگ عوض میکنند و عکس های مختلف می اندازند. »

بسیاری از علاقه مندان به سینما و منتقدان « از کرخه تا راین » را بهترین اثر ابراهیم حاتمی کیا می دانند.

پس از به نمایش درآمدن فیلم « آژانس شیشه ای » بسیاری از منتقدان این اثر را برگرفته از فیلمی هالیوودی به نام « بعد از ظهر سگی » عنوان کردند اما ابراهیم حاتمی کیا در آن زمان اعلام کرد که اصلا چنین فیلمی را ندیده است!

وی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال 92 به دلیل آنچه که « آرایشی چیده شدن » این جشنواره عنوان کرد حضور نیافت.

با اینکه ابراهیم حاتمی کیا به عنوان کارگردان شناخته شده است اما به عنوان بازیگر نیز در مقابل دوربین حضور پیدا کرده است که از جمله آنها می توان به فیلم « زندگی مشترک آقا و خانم میم » و « بوی پیراهن یوسف » اشاره کرد.

سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان شجاع سالهای دفاع مقدس در متنی کوتاه درباره فیلم « چ » از آن به نیکی یاد کرد و از زحمات ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت این فیلم تشکر کرد.

وی در همایشی عنوان کرده بود که فرزندانش در سال 88 با بلندگویی که او برای ساخت فیلم از آن استفاده می کند به پشت بام رفته و الله اکبر می گفتن4dad2bfb4996c63259c5dd2c7د.

مهمترین آثار ابراهیم حاتمی کیا : 

دیده بان

مهاجر

از کرخه تا راین

بوی پیراهن یوسف

برج مینو

آژانس شیشه‌ای

روبان قرمز

به رنگ ارغوان

چ

به نام پدر

امیر گلسفیدی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها